Ανοιχτή επιστολή προς τον Υπουργό Μεταφορών, Υποδομών & Δικτύων κ. Δημήτρη Ρέππα, έστειλε η Ένωση Ξενοδόχων Αθήνας-Αττικής, σύμφωνα με την οποία πτώση παρατηρείται στις πληρότητες των ξενοδοχείων στην Αθήνα και την Αττική, και τονίζει πως ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, είναι ένα από τα πιο ακριβά αεροδρόμια του κόσμου, πράγμα που κάνει μη ανταγωνιστικό το προϊόν, που λέγεται ταξείδι στην Αθήνα ή την Αττική.
Το πλήρες κείμενο της επιστολής έχει ως εξής
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Είναι γνωστό σε όλους, πως ο τουρισμός μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τις αερομεταφορές, δεδομένου ότι πάνω από το 80% των επισκεπτών μας φτάνουν στη χώρα μας με αεροπλάνο. Είναι εύκολο λοιπόν να αντιληφθεί
κανείς, πόσο επηρεάζεται από την τιμολογιακή πολιτική των αεροδρομίων η ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας πακέτου, μέσα μάλιστα σε συνθήκες πρωτοφανούς διεθνούς οικονομικής κρίσης.
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, ένα εξαιρετικό κατά τα άλλα αεροδρόμιο, είναι ένα από τα πιο ακριβά αεροδρόμια του κόσμου. Οι χρεώσεις του σε πολλές περιπτώσεις είναι πάνω από 100% υψηλότερες σε σχέση με ανταγωνιστικά Ευρωπαϊκά περιφερειακά αεροδρόμια. Αυτό το ανταγωνιστικό μας μειονέκτημα, γίνεται ακόμα εντονότερο σε ότι αφορά την επιβατική κίνηση εξωτερικού εκτός ΕΕ. Ως αποτέλεσμα, έχουμε την αποδυνάμωση της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού, τη στιγμή μάλιστα που τα ξενοδοχεία της Αττικής έως τον Οκτώβριο του 2010, παρουσίαζαν πτώση εσό-
δων σε σχέση με το 2008 που ξεπερνούσε το 25% (πηγή: GBR Consulting).
Αναγνωρίζουμε τις θετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης εντός του 2010 προς την κατεύθυνση της ελάφρυνσης του τουριστικού πακέτου, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και η μείωση των τελών σε περιφερειακά αεροδρόμια, που είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους ανά επιβάτη κατά € 1.30. Σας επισημαίνουμε όμως δύο σημεία, τα οποία πρέπει να λάβετε πολύ σοβαρά υπ’ όψιν σας, με δεδομένο ότι αυτή τη στιγμή προκαλούν τεράστια ζημιά στην τουριστική μας κίνηση, ενώ με μικρό κόστος θα μπορούσαν να αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξης, συνδυαζόμενα με τη μείωση του
Φ.Π.Α. των ξενοδοχείων στο 6.5%, αλλά και τη συνεχιζόμενη προσπάθεια απλοποίησης των διαδικασίων έκδοσης visa στις χώρες της Αν. Ευρώπης. Πιο συγκεκριμένα:
Ενημερωθήκαμε ότι η Υ.Π.Α. προέβη το 2010 σε επιπλέον χρέωση στο Δ.Α.Α. ύψους € 12.5 εκατ., ενώ το 2011 θα υπάρξει επιπλέον χρέωση € 12.5 εκατ. (σύνολο € 25 εκατ. ετησίως) ως «Terminal Navigation Charge», χωρίς να παρέχεται οποιαδήποτε επιπλέον υπηρεσία. Η χρέωση αυτή είναι παράλογη, δεδομένου ότι ήδη τα έσοδα της Υ.Π.Α. από το αεροδρόμιο (το μέρος του Σπατοσήμου που παρακρατεί και δεν αποδίδει στο Δ.Α.Α.) υπερκαλύπτουν τις λειτουργικές της δαπάνες. Ειλικρινά δεν μπορούμε να κατανοήσουμε αυτές τις αλλεπάλληλες και ανεξήγητες επιβαρύνσεις, που το
μόνο που πετυχαίνουν είναι να αποδυναμώνουν ακόμα περισσότερο τον προορισμό Αθήνα-Αττική.
Το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίου, το γνωστό «Σπατόσημο», είναι € 22/επιβάτη για προορισμούς εκτός Ε.Ε. και € 12/επιβάτη για προορισμούς εντός Ε.Ε. Παρουσιάζεται λοιπόν το οξύμωρο φαινόμενο σε προορισμούς όπως η Σκανδιναυία, η επιβάρυνση να είναι στα € 12, ενώ κοντινότεροι προορισμοί όπως το Ισραήλ ή πρώην καλές προθέσεις του Υπουργείου. Ήδη υπάρχουν νέα δεδομένα που μετατρέπουν τους φόβους των περασμένων μηνών σε μία δυσάρεστη πραγματικότητα, η οποία τείνει να εξελιχθεί σε μη αναστρέψιμη. Ήδη τις αρχές Δεκεμβρίου το ξενοδοχείο «ΕΣΠΕΡΙΑ» έκλεισε οριστικά, αποσύροντας από την αγορά 200 δωμάτια τεσσάρων αστέρων, ανεβάζοντας τον αριθμό των δωματίων που έχουν κλείσει κατά την τελευταία διετία σε πάνω από πεντακόσια. Η λήψη μέτρων από την Κυβέρνηση αποτελεί επιτακτική ανάγκη, στην κατεύθυνση των όσων αρμοδίως έχουν ήδη συζητηθεί και συζητούνται.
Η «έκπτωση» στις ασφαλιστικές εισφορές για τις ενήμερες επιχειρήσεις είναι ένα μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση, η εφαρμογή του όμως από το δεύτερο εξάμηνο του 2011 είναι καθυστερημένη. Η άμεση ισχύ ήδη από την 1η Ιανουαρίου 2011 κρίνεται από τις συνθήκες απόλυτα επιβεβλημένη. Επίσης, η απουσία στο κείμενο του νέου επενδυτικού νόμου πρόβλεψης έκδοσης Κ.Υ.Α. καθορισμού τμημάτων της επικράτειας που θα εξαιρούνται από επιδότηση για δημιουργία νέων κλινών, προκαλεί έντονο προβληματισμό. Θυμίζουμε εδώ ότι η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη απoτελούν τις μονα-
δικές περιοχές της χώρας που έχουν διαχρονικά εξαιρεθεί των επιδοτήσεων για νέες κλίνες, με πρωτοβουλία μάλιστα των ίδιων των ξενοδόχων, ακόμα και σε περιόδους διαφαινόμενης μεγάλης ζήτησης (βλ. Ολυμπιακοί Αγώνες 2004).
Πιστεύουμε ότι απλώς πρόκειται περί τυχαίας παράλειψης και με επιστολή μας στα αρμόδια Υπουργεία έχουμε ήδη ζητήσει να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις για να διαφυλαχθεί ο υγιής ανταγωνισμός, σε περιοχές που τα επίσημα στοιχεία (μηνιαία έρευνα GBR Consulting) αποδεικνύουν ότι βρίσκονται σε βαθιά ύφεση.
Η Αθήνα αποτελεί το μοναδικό προορισμό ανάμεσα στους έντεκα του δείγματος της έρευνας της GBR Consulting, που έως το Νοέμβριο του 2010 παρουσιάζει απώλεια εσόδων της τάξης του -7.1%. Η αμέσως χειρότερη επίδοση είναι της Βιέννης που παρουσίαζει αύξηση στα έσοδά της της τάξης του 6.9%. Έχουμε ήδη επισημάνει σε προηγούμενες αναφορές μας ότι η Ευρωπαϊκή τάση παραμένει αυξητική, με μόνη εξαίρεση την Αθήνα-Αττική. Η σύγκριση Νοεμβρίου 2009-Νοεμβρίου 2010 εντείνει τις ανησυχίες, δεδομένου ότι ενώ τα έσοδα των ξενοδοχείων της Αθήνας μειώθηκαν κατά -16.9%, τα έσοδα των ανταγωνιστών μας αυξήθηκαν σε διψήφια ποσοστά έως και 42.6% (Μόναχο +37.9%, Κωνσταντινούπολη +42.6%). Για το μήνα αυτό, η Αθήνα παρουσίασε τη χαμηλότερη πληρότητα (50.4%) και το χαμηλότερο RevPAR (51.59 Euro) μέσα στο υπό έρευνα δείγμα.