Αρχική legacy Ψήφισμα 4ης Πανελλήνιας Συνδιασκεψης Προισταένων Τμημάτων Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων Τ.Ε.Ι.

Ψήφισμα 4ης Πανελλήνιας Συνδιασκεψης Προισταένων Τμημάτων Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων Τ.Ε.Ι.

Ψήφισμα 4ης Πανελλήνιας Συνδιασκεψης Προισταένων Τμημάτων Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων Τ.Ε.Ι.Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1. Τα Τμήματα Τουριστικών Επιχειρήσεων των Τ.Ε.Ι., είναι τα μοναδικά σε προπτυχιακό επίπεδο στην Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρας μας και ο απονεμόμενος από αυτά τίτλος σπουδών είναι «Πτυχιούχος Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων».

2. Τα Τμήματα Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων των Τ.Ε.Ι., ουδεμία σχέση έχουν με τις σχολές τουριστικών επαγγελμάτων (Α.Σ.Τ.Ε. Ρόδου και Α.Σ.Τ.Ε. Αγίου Νικολάου Κρήτης, κ.ά.), που ανήκουν στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού και δεν εντάσσονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

3. Οι επαναλαμβανόμενες αναφορές και μάλιστα από επίσημα χείλη της ελληνικής πολιτείας «σε σχολές τουριστικών επαγγελμάτων» και η ταύτιση τους με τα Τμήματα Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων των Τ.Ε.Ι., δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και γίνονται είτε λόγω άγνοιας, είτε λόγω σκοπιμότητας και παραπληροφόρησης.

Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ
Τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των Τμημάτων Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων είναι μεταξύ άλλων τα ακόλουθα :

Υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκό προσωπικό, με σημαντική εμπειρία τόσο στον τομέα της τουριστικής αγοράς εργασίας, όσο και στο τομέα της τουριστικής ανάπτυξης.

Επιστημονικό Προσωπικό με  σημαντικό συγγραφικό και ερευνητικό έργο στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τo οποίο συμμετέχει σε ελληνικά και διακρατικά προγράμματα στον τουρισμό, παράλληλα με τη συμμετοχή του σε εθνικές και διεθνείς επιτροπές  και φορείς του τουρισμού την τελευταία 25ετία.

Όλα τα Τμήματα Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων έχουν προβεί σε εσωτερική αξιολόγηση, σύμφωνα με τις οδηγίες της ΑΔΙΠ (Εθνική Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας).

Όλα τα Τμήματα εφαρμόζουν νέα Προγράμματα Σπουδών, τα οποία ανταποκρίνονται πλήρως στις σύγχρονες ανάγκες της εθνικής και διεθνούς τουριστικής πραγματικότητας.

Όλα τα Τμήματα έχουν υιοθετήσει εδώ και  μία δεκαετία τουλάχιστον, το Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Πιστωτικών Μονάδων (ECTS).

Ορισμένα από τα Τμήματα αυτά έχουν καταθέσει ολοκληρωμένα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ), είτε αυτόνομα είτε σε συνεργασία με ξένα Πανεπιστήμια, η έγκριση των οποίων εκκρεμεί στο Υπουργείο Παιδείας και δια Βίου Εκπαίδευσης και Θρησκευμάτων.

΄Εχουν υλοποιήσει, και υλοποιούν ένα πολύ σημαντικό αριθμό Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και διακρατικών συνεργασιών με Πανεπιστήμια της αλλοδαπής (TEMPUS, MUNDUS, INTEREG, ALFA, κα.). Επίσης στην εξωστρέφεια που έχουν δείξει, εντάσσεται και η συνεργασία τους σε θέματα τουριστικής ανάπτυξης με τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δευτέρου βαθμού (δήμοι, νομαρχίες, Περιφέρειες), καθώς και με άλλους φορείς όπως Επιμελητήρια, Τοπικές Αναπτυξιακές κ.α.

Ένας σημαντικός αριθμός μαθημάτων αιχμής των Τμημάτων αυτών, γίνονται για τους φοιτητές/τριες στην αγγλική γλώσσα στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Εrasmus.

Μέσω του Προγράμματος «Πρακτικής ΄Ασκησης», τα Τμήματα αυτά επιτυγχάνουν εδώ και πολλά χρόνια την άριστη σύζευξη θεωρίας και πράξης και την αξιοποίηση και ένταξη των φοιτητών/τριών τους στην τουριστική αγορά εργασίας.

Τα περισσότερα από τα Τμήματα αυτά, εδώ και μία δεκαπενταετία, συμμετέχουν ενεργά σε ευρωπαϊκά προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών, καθώς και εκπαιδευτικών Erasmus, Leonardo Da Vinci,   κ.ο.κ.

Γ) ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Για την κάλυψη των «κενών» από εισακτέους σε κάποια από τα Τμήματα της περιφέρειας – στα οποία αναφέρονται συχνά πυκνά εκπρόσωποι της επίσημης πολιτείας στην εκπαίδευση – προτείνεται η κατάργηση της βάσης του «10» και στο ειδικό μάθημα της «Ξένης Γλώσσας», μέχρις ότου καταργηθεί εν γένει η βάση του «10» σε όλα τα τμήματα Πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

Η χωροταξική κατανομή των Τμημάτων αυτών θα πρέπει, να λάβει υπόψη της έναν εκτεταμένο συσχετισμό, όχι μόνον με βάση την ύπαρξη της αγοράς εργασίας και των σύγχρονων δεδομένων που διαμορφώνονται στον χώρο του τουρισμού, αλλά και σε σχέση με την ευρύτερη περιφερειακή ανάπτυξη, την ποιοτική διάσταση των σπουδών (με βάση τα Προγράμματα και όχι τον αριθμό των εισακτέων), την ενίσχυση του εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού, της ικανοποιητικής χρηματοδότησης και άλλων παραμέτρων παρόμοιου χαρακτήρα.

Το αρμόδιο Υπουργείο να λάβει σοβαρά υπόψη του, ότι τα Τμήματα Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων αποτελούν τη μόνη λύση σε προπτυχιακό επίπεδο στην Ελληνική Τριτοβάθμια Τουριστική Εκπαίδευση, με ότι αυτό συνεπάγεται για όλους μας και δη για εκείνους, που πρόκειται να λάβουν τις όποιες αποφάσεις.