Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου εγκαινίασε την Παρασκευή το περίπτερο της εθνικής εκπροσώπησης στην 57η Διεθνή Καλλιτεχνική Έκθεση της Μπιενάλε Βενετίας. Στους χώρους του παρουσιάζεται η εγκατάσταση του εικαστικού Γιώργου Δρίβα, βασισμένη στην τραγωδία του Αισχύλου «Ικέτιδες» με τίτλο «Εργαστήριο Διλημμάτων».
Η ελληνική πρόταση που συνδέει καίρια το παρελθόν με το παρόν με άξονα το δίλλημα απέναντι στο αλλότριο χαρακτηρίστηκε ως μία από τις σημαντικότερες της φετινής διοργάνωσης.
Την Υπουργό Πολιτισμού ξενάγησε στην εγκατάσταση ο Γιώργος Δρίβας. Η Λυδία Κονιόρδου, παρουσία του επιμελητή της έκθεσης Ορέστης Ανδρεαδάκης και της διευθύντριας του Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), Κατερίνας Κοσκινά το οποίο τελεί τα χρέη επίτροπου, εγκαινίασε το ελληνικό περίπτερο λέγοντας μεταξύ άλλων
«Η φετινή ελληνική συμμετοχή στη κορυφαία εικαστική διοργάνωση, τη Μπιενάλε της Βενετίας, θέτει προς συζήτηση υπό το πρίσμα της εικαστικής τέχνης ένα δίλλημα που δεν είναι καινούργιο. Αλλά όσο ποτέ άλλοτε επίκαιρο: Ποια είναι η στάση μας ως κοινωνία, παγκόσμια, χωρίς εθνικά και κάθε είδους πρόσημα απέναντι στον διωκόμενο; Σε αυτόν που βίαια και βιαστικά εγκαταλείπει την εστία του αναζητώντας γη και ειρήνη, σαν ένας σύγχρονος ικέτης.
Ο Αισχύλος, έθεσε αυτό το ζήτημα με την τραγωδία του “Ικέτιδες” , μεταφέροντας στην αρχαία ορχήστρα το δίλλημα του βασιλιά του Άργους Πελασγού όταν πενήντα γυναίκες από την Αίγυπτο ζήτησαν άσυλο στην πόλη του.
Αυτό το δίλλημα τέθηκε 2500 χρόνια πριν αλλά μας αφορά ατομικά και συλλογικά. Και ο εικαστικός και σκηνοθέτης Γιώργος Δρίβας το υπενθυμίζει με το έργο του».
Το έργο του εικαστικού Γιώργου Σαπουντζή με τίτλο «Sculptures cannot Eat» επισκέφτηκε το προηγούμενο Σάββατο στον χώρο του Αρσενάλε η Υπουργός Πολιτισμού. Ο Έλληνας καλλιτέχνης συμμετέχει στην κεντρική έκθεση της 57ης Μπιενάλε υπό τον γενικό τίτλο “Viva Arte Viva” που επιμελήθηκε η διευθύντρια της διοργάνωσης Κριστίν Μασέλ. Η εγκατάσταση που παρουσιάζει αποτελείται από βίντεο, γλυπτά, πολύχρωμα πανιά. Στην έκθεση παίρνουν μέρος 120 καλλιτέχνες.
Στην έκθεση του Βέλγου Εικαστικού Γιάν Φαμπρ που παρουσιάζεται στο Μοναστήρι του Αγίου Γρηγορίου και συνεπιμελείται το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Μπέργκαμο (GAMeC) και το Τμήμα Σύγχρονης Τέχνης του Μουσείου Ερμιτάζ ξεναγήθηκε η Υπουργός Πολιτισμού από την διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Κοσκινά. Η θεματική έκθεση με τίτλο «Glass and bone sculptures 1977-2017» (Γυαλί και Κόκκαλα) εντάσσεται στο παράλληλο Πρόγραμμα της 57ης Μπιενάλε.
Η Λυδία Κονιόρδου βρέθηκε το Σάββατο το Ινστιτούτου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών της Βενετίας, το Μουσείο την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου και την έδρα της ελληνικής κοινότητας Βενετίας.
Η Υπουργός Πολιτισμού συζήτησε τη δυνατότητα το Ινστιτούτο πέρα από το ερευνητικό του έργο να εμπλουτίσει τις συνεργασίες του με διάθεση εξωστρέφειας. Να αναδείξει ένα σημείο επαφής με τη νέα γενιά έτσι ώστε να μεταγγίσει το σπουδαίο κομμάτι του ελληνικού πολιτισμού που εκπροσωπεί.
Στη συνέχει η Λυδία Κονιόρδου ξεναγήθηκε στο Μουσείο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Εικόνων και στο Ναό του Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων. Συναντήθηκε επίσης με μέλη της ελληνικής κοινότητας. Αναφορικά με την επίσκεψη της είπε ότι το ελληνικό στοιχείο είναι αισθητό στην Βενετία και οφείλουμε να το ενισχύσουμε και να στηρίξουμε.
Επίσης κατά τη διάρκεια της παραμονής της στη Βενετία ήρθε σε επαφή με Έλληνες και Ιταλούς που προωθούν την διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στη γειτονική χώρα και τον Ελληνικό Πολιτισμό. Όπως τόνισε η Υπουργός «Είναι καταπληκτικό ότι οι μαθητές σε επτακόσια εξήντα σχολεία και κλασικά λύκεια της Ιταλίας, διδάσκονται αρχαία ελληνικά.»
Το κατώφλι του ιστορικού θεάτρου της Βενετίας «Λα Φενίτσε» πέρασε το Σάββατο η Υπουργός Πολιτισμού. Ξεναγήθηκε από τον ειδικό για την ιστορία του θεάτρου Λουτσιάνο Αρίτσι στην μόνιμη έκθεση του θεάτρου αφιερωμένη στη Μαρία Κάλλας. Η σπουδαία ελληνίδα υψίφωνος πραγματοποίησε στη σκηνή του τα πρώτα βήματα της διεθνούς της καριέρας. Το υλικό της έκθεσης αποτελούν προγράμματα, φωτογραφίες αλλά και έργα ζωγραφικής. Στη συνέχεια η Υπουργός παρακολούθησε την παράσταση η «Ωραία Κοιμωμένη» του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι από το μπαλέτο της Όπερας της Ρώμης.
Στον απολογισμό της επίσκεψης άνοιξε τον δρόμο σε μια της στη Βενετία η Υπουργός Πολιτισμού υπογραμμίζοντας ότι «άνοιξε τον δρόμο σε με μια νέα προοπτική συνεργασιών η οποία θα πρέπει να καλλιεργηθεί, ώστε να προκύψουν ενδιαφέρουσες συνέργειες για το μέλλον, ιδίως στον εικαστικό και στον θεατρικό τομέα».
Ακολουθεί ο πλήρης λόγος της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδίας Κονιόρδου κατά τα εγκαίνια του Ελληνικού Περιπτέρου:
«Η φετινή ελληνική συμμετοχή στη κορυφαία εικαστική διοργάνωση, τη Μπιενάλε της Βενετίας, θέτει προς συζήτηση υπό το πρίσμα της εικαστικής τέχνης ένα δίλλημα που δεν είναι καινούργιο. Αλλά όσο ποτέ άλλοτε επίκαιρο: Ποια είναι η στάση μας ως κοινωνία, παγκόσμια, χωρίς εθνικά και κάθε είδους πρόσημα απέναντι στον διωκόμενο; Σε αυτόν που βίαια και βιαστικά εγκαταλείπει την εστία του αναζητώντας γη και ειρήνη, σαν ένας σύγχρονος ικέτης.
Ο Αισχύλος, έθεσε αυτό το ζήτημα με την τραγωδία του “Ικέτιδες” , μεταφέροντας στην αρχαία ορχήστρα το δίλλημα του βασιλιά του Άργους Πελασγού όταν πενήντα γυναίκες από την Αίγυπτο ζήτησαν άσυλο στην πόλη του.
Αυτό το δίλλημα τέθηκε 2500 χρόνια πριν αλλά μας αφορά ατομικά και συλλογικά. Και ο εικαστικός και σκηνοθέτης Γιώργος Δρίβας το υπενθυμίζει με το έργο του το οποίο εκπροσωπεί τα ελληνικά χρώματα στη Μπιενάλε με τίτλο “Εργαστήριο Διλλημάτων”.
Εμπνεόμενος από το έργο του Τραγικού Ποιητή δημιούργησε με εικαστικά υλικά ένα περιβάλλον που αναδύει τις συνιστώσες οι οποίες κυοφορούν το δίλλημα.
Στο έργο ήχος και εικόνα γίνονται αναπόσπαστα μέρη ένος δαιδαλώδους λαβύρινθου.
Μία σύνθεση που μεταδίδει αφηγηματικά θεμελιακά ερωτήματα της εποχή μας, όπως σε ποια κοινωνία θέλουμε να ζούμε; Τι είδους άνθρωποι επιδιώκουμε να είμαστε; Τι μέλλον επιθυμούμε να φτιάξουμε; Πως εκδηλώνουμε την αλληλεγγύη μας σε αυτούς που είναι υπό διωγμό λόγω πολέμου οικονομικών επιπτώσεων, της διαφορετικότητας και της κλιματικής αλλαγής. Τον διωγμό του άλλου, του αδύναμου.
Συγχαίρω για τη δουλεία του τον Γιώργο Δρίβα και την ομάδα που τον υποστήριξε.
Τον επιμελητή της ελληνική συμμετοχής Ορέστη Ανδρεαδάκη. Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και την διευθύντρια του Κατερίνα Κοσκινά, τη διεύθυνση του Σύγχρονου Πολιτισμού και τη διευθύντρια της υπηρεσίας Κωνσταντίνα Πισκιντζή. Επίσης τους χορηγούς και σε όσους συνέβαλαν στο να εμψυχώσουν και να υλοποιήσουν αυτή την ιδέα δίνοντας υπόσταση με την εικαστική γλώσσα σε ένα ζήτημα που αφορά την Ελλάδα, την Ευρώπη, τον κόσμο. »