Αρχική Δήμοι Πολιτιστική Δράση “ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ – ΑΚΡΑ – Δήμος Μεγίστης

Πολιτιστική Δράση “ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ – ΑΚΡΑ – Δήμος Μεγίστης

Το ΜΕΡΟΣ Α’ της πολιτισμικής δράσης  06-10/09/2022                                              

ΤΗΕ ΤΕΛΟΣ SOCIETY (ΤΤS), Δήμος Μεγίστης  

Πως γεφυρώνουμε τόπους, ανθρώπους, και έννοιες; Πώς ενεργοποιούμε μηχανισμούς που δεν είναι συγκοινωνούντα δοχεία και στρατηγικά στραμμένοι προς αντίθετους ορίζοντες να συμπορευθούν; Πώς δημιουργούμε αδιάσπαστους κρίκους εμπιστοσύνης μεταξύ αρχών και πολιτών;  Πώς αποβάλλουμε τη δυσπιστία, την καχυποψία και το φόβο της απειλής μεταξύ ίσων ως προς τα δικαιώματά τους; Πώς ευαισθητοποιούμε εξίσου όσους συμβάλλουν σε μια πολιτιστική δράση, πώς ξεκλειδώνουμε την ποιητικότητα μέσω της συλλογικότητας και λειαίνουμε τις γωνίες, όπου αυτές και αν βρίσκονται; 

Σε δράσεις σαν και τη δράση “ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ – ΑΚΡΑ | /pa.ɾa.ti.ɾiˈti.ɾi.o/ – /á.kraː/” προβάλλουμε έννοιες και νόημα, πριν επιτευχθούν, που λειτουργούν ως κίνητρο. Όταν όμως η ίδια δράση ξεπερνά τα οριοθετημένα θεσμικά «ταβάνια» του σύγχρονου πολιτισμού, ο παράγοντας άγνωστο και απρόβλεπτο έρχονται να θέσουν τα δικά τους όρια και εμείς καλούμαστε με υγιή αντανακλαστικά να αφουγκραστούμε τη στιγμή και να την διαχειριστούμε. Αυτή η στιγμή, λοιπόν, είναι που γκρεμίζει θεμέλια και οροφές ανοίγοντας κυριολεκτικά και εννοιολογικά ορίζοντες. Στη δική μας περίπτωση κρατώ την εικόνα των ταξιδευτών ασφαλή κάτω από τη σκιά να ατενίζουν αυτόν τον νέο ορίζοντα από το πλάτωμα της Στρογγυλής, συντροφιά με δύο στρατιώτες. Η φιλόξενη εγκατάσταση του συμποσίου της ΤΗΕ ΤΕΛΟΣ SOCIETY στη Στρογγυλή, παράχθηκε λαμβάνοντας υπόψιν τόσο το βάρος της αποστολής των ταξιδευτών, των αφανών συνοδοιπόρων, όσο και του ίδιου του τόπου. Η εικόνα ‘αφαιρετικά’ αφηγείται και μεταφέρει μόνο μέρος των όσων διεξήχθησαν.  

Μια σειρά δράσεων και ασκήσεων στο Καστελλόριζο, στον Άη Γιώργη του Βουνιού, στη Ρω, στον Άη Γιώργη του Νησιού, στον Άη Στέφανο και τη Στρογγυλή φαντάζουν μέσω του φακού της ΟRKI αψεγάδιαστα σκηνοθετικά τεκμήρια που όμως κρύβουν πίσω τους συγκινήσεις, φορτισμένες βιωματικές καταγραφές, απαράμιλλες προσεγγίσεις στον πυρήνα του όρου «Τέχνη», πατήματα που μετρούν δεκάδες χιλιομετρικές αποστάσεις και εικόνες που οι ταξιδευτές θα διαφυλάξουν ανεξίτηλες στο δημιουργικό τους ρεζερβουάρ.

Η ακέραιη και ανεπιτήδευτα επιβλητική αισθητική του δήμου Μεγίστης προσφέρεται ως τόπος καλλιέργειας των ίδιων των δημιουργών. Λειτουργεί αποτρεπτικά ως πεδίο εικαστικών παρεμβάσεων και «object-based outcomes”.  Η ευφυής  χειρονομία του γλύπτη Αλέξανδρου Ζυγούρη είναι αρμονικά προσαρμοσμένη στον τόπο οριοθετώντας  τις εικαστικές παραμέτρους της Μεγίστης.

Το μεγαλείο του τοπίου ευγενικά καταδικάζει οτιδήποτε ανοίκειο και αυτό το καθιστά μια τεράστια πρόκληση, δοκιμάζοντας τον εκάστοτε δημιουργό ως προς το αποτύπωμα που θα αφήσει πίσω του, επιβάλλοντας μια αυστηρά δημιουργική «οικονομία».

 Αυτή η δράση για εμάς του ταξιδευτές είχε αρχή, αλλά όχι και ΤΕΛΟΣ! 

Γεωργία Κοτρέτσος

Εικαστικός | Ιδρύτρια της ΤΗΕ ΤΕΛΟΣ SOCIETY

Ο ΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΤΑΞΙΔΕΥΤΩΝ (αποσπάσματα από πρόσφατη συνέντευξη στο ελculture που πρόκειται να δημοσιευθεί άμεσα)

Αντιδήμαρχος, Δήμος Μεγίστης Στράτος Αμύγδαλος

Ήταν χαρά και τιμή μας να συνεργαστούμε με τη ΤΗΕ ΤΕΛΟΣ SOCIETY και την εικαστικό, Γεωργία Κοτρέτσος στο πλαίσιο της πολιτιστικής δράσης “ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ – ΑΚΡΑ | /pa.ɾa.ti.ɾiˈti.ɾi.o/ – /á.kraː/” και να φιλοξενήσουμε στο τόπο μας τους ταξιδευτές. Η συνέπεια και σεβασμός με την οποία επιτελέστηκε η πρώτη πολιτιστική δράση και συμπόσιο στη Στρογγυλή στις 9 Σεπτεμβρίου, στο ανατολικότερο άκρο του τόπου μας – πολιτιστικά, αλλά και πολιτικά για το Δήμο Μεγίστης είναι μέγιστης σημασίας. Η δύναμη που κρατά αυτή η φιλόξενη εικόνα, είναι ένα ηχηρό μήνυμα ανθρωπιάς που συνάδει με ό,τι πρεσβεύει η Καστελλοριζιά μας παράδοση και ιδιοσυγκρασία.

Καλλιόπη Αλπίτση

Το ακριτικό Καστελόριζο με την ώθηση της πολιτιστικής δράσης “ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ – ΑΚΡΑ | /pa.ɾa.ti.ɾiˈti.ɾi.o/ – /á.kraː/” μας αποκάλυψε απλόχερα όλο του το μεγαλείο. Ανάμεσα σε πεζοπορίες, συζητήσεις, φιλόξενα τραπέζια, βαρκάδες, επισκέψεις σε μουσεία, βραχονησίδες και μοναστήρια, μέσα από ένα διαφορετικό φίλτρο παρατήρησης και ένα κάλεσμα  άλλο, πρόσφορο στους ταξιδευτές του, εκπληρώθηκε, στην πιο ανεπιτήδευτη εκδοχή, μια σύνδεση μαγική. Με τον τόπο, τον «απέναντι» μας, εν τέλει με τον αληθινό μας εαυτό και όσα ουσιαστικά αποζητά. 

Γεωργία Κακούρου-Χρόνη

«Εκ των υστέρων», νιώθω, εγώ ο «ξένος», πως με προσκάλεσαν με τον ομηρικό, φιλόξενο, ελληνικό τρόπο: έστρωσαν το κολλαρισμένο λινό, που μοσχομύριζε χωριάτικο σαπούνι και λουλάκι, απόθεσαν τις καλοδιπλωμένες πετσέτες, από το ίδιο ύφασμα, έβαλαν τα γυάλινα ποτήρια κι άπλωσαν όλες τις μυρουδιές του νησιού μαζί με τα χόρτα και το φύλλο στην πίτα. Κι αφού, εγώ ο «ξένος», ξαπόστασα, τότε ρωτήθηκα ποιος είμαι και τι θέλω.

 Αντώνης Μάριος Παπαγιώτης

Αποφεύγοντας να πείσει τους πεπεισμένους η όποια προσπάθεια απόκρισης στα δικαίως συσσωρευμένα ερωτηματικά που προκαλούν οι τελέσεις πολιτιστικών δράσεων, θα ήταν παράλειψη να μην σημειωθεί -ελέω αστικής ευγένειας- ότι η κορύφωση της συγκεκριμένης πολιτιστικής πρωτοβουλίας, αυτή η αποστολή βίωσης του ανατολικότερου τόπου της ελληνικής γης και συνάμα η πρώτη καταγεγραμμένη πολιτιστική προσέγγιση της επιφάνειάς της, δεν ενείχε την όποια σεχταριστική προδιάθεση ούτε ελιτιστική προσέγγιση και μάλλον, γι’ αυτό εν τέλει κατέληξε (ορθ)ανοιχτή στην υπηρέτησή της, με τη διακριτική συμμετοχή στρατιωτών και την προηγουμένως πάνδημη ανοιχτότητα της πλειοψηφίας όσων έτυχε να πατούν, την περίοδο αυτή, σε σπιθαμές της Μεγίστης.

Στέφανος Κοσμίδης

Η εμπειρία μου στο project “ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ – ΑΚΡΑ | /pa.ɾa.ti.ɾiˈti.ɾi.o/ – /á.kraː/” της THE ΤΕΛΟΣ SOCIETY  υπήρξε αποκαλυπτική για πτυχές του κρατικού μηχανισμού, μη περιμένοντας τέτοια ανταπόκριση και φιλοξενία. Η Έλληνες στρατιώτες και διοικητές στο ακριτικό νησί Καστελόριζο αγκάλιασαν την ομάδα των καλλιτεχνών. Ενδιαφέρθηκαν για την προσπάθεια μας, στάθηκαν κοντά μας λύνοντας τεχνικά ζητήματα. Υπήρξαν απόλυτοι οικοδεσπότες. Την ίδια φιλοξενία δεχτήκαμε και από τους τοπικούς φορείς και τον αντιδήμαρχο του νησιού, Στράτο Αμύγδαλο καθώς και τους κατοίκους. Ο πολιτισμός ένωσε ανθρώπους και ομάδες από διαφορετικές συνιστώσες και απέδειξε το μεγαλείο του άλλα και την αναγκαιότητά του.

Μαρία Κατριβέση

Η ακουστική της “αποκέντρωσης” δόνησε τις ψυχές μας σε ρυθμούς ευδαιμονίας. Ανέπνευσα. Εκεί, στη Μεγίστη όπως λέγεται επισήμως, το κοινό δεν είναι καθόλου εξοικειωμένο με την όπερα, όμως τα βουρκωμένα μάτια τους, η ευγενική σιωπή τους και το πηγαίο δυνατό τους χειροκρότημα, δυνάμωσε την πεποίθηση μου ότι το στρίμωγμα που ζούμε στην Αθήνα και στις μεγάλες πόλεις, σκεπάζει τις παιδικές μας ψυχές και ξεχνάμε πως η τέχνη είναι έκφραση και όχι ένας διαγωνισμός για την ανάδειξη του εγώ μας.

 Νικόλας Βαμβουκλής

Η δημιουργία δικτύων και σχέσεων αλληλοϋποστήριξης μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην προβολή αλλά και την ένταξη περιοχών της ελληνικής περιφέρειας στον εικαστικό χάρτη. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ενίσχυση των μικρότερων τοπικών οργανισμών που προσπαθούν να κάνουν τα βήματα τους σε αυτή τη διαδρομή, όσο και η επίσκεψη φορέων και δημιουργών σε διαφορετικές τοποθεσίες με σκοπό την υλοποίηση κοινών δράσεων και ανταλλαγών.

Μίλτος Πιστώφ

Η ανταπόκριση του κόσμου ήταν άμεση και η συμμετοχή του συγκινητική! Αδιαφορώντας για την καταγωγή, την θρησκεία, τις πολιτικές απόψεις και τις πολιτισμικές διαφορές που μπορεί να υπήρχαν, ήρθαν κοντά, συνεργάστηκαν, διασκέδασαν, έμαθαν γρήγορα τον ρυθμό και συνόδευσαν την εκπληκτική ερμηνεία της Μαρίας. Αυτό που έδωσε όμως νόημα σε όλη αυτή την εμπειρία ήταν τα γέλια και ευχαρίστηση που ήταν έκδηλη στο χαμόγελο και στα γέλια τους!!! 

________________________