Ο διαγωνισμός που ξεκίνησε στις αρχές της χρονιάς έχει βάλει τις βάσεις για την υλοποίηση του μεγάλου έργου.
Με τη νέα γραμμή το λιμάνι του Λαυρίου θα συνδεθεί με το αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος σε χρόνο περίπου 20 λεπτών, με το κέντρο της Αθήνας σε χρόνο περίπου 50 λεπτών και με το λιμάνι του Πειραιά σε χρόνο περίπου 70 λεπτών. Το σπουδαιότερο στοιχείο είναι πως καλύπτεται επαρκώς η αναπτυσσόμενη περιοχή της Λαυρεωτικής και συνδέεται με το δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς της πόλης.
Ο επιβάτης θα μπορεί με μία μετεπιβίβαση στο Κορωπί, στη Δουκίσσης Πλακεντίας ή στη Νερατζιώτισσα να χρησιμοποιήσει το Μετρό και να φτάσει σε όποιο σημείο της πρωτεύουσας φτάνει το δίκτυο. Με λίγα λόγια ο Προαστιακός της Αθήνας με την επέκταση προς Λαύριο και Ραφήνα γίνεται ένα μεγάλο δίκτυο που μπορεί να βοηθήσει στην αποσυμφόρηση της Αττικής από την υπερχρήση των ι.χ. οχημάτων που θα οδηγήσει στη μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων, του θορύβου και της κατάληψης δημόσιων χώρων.
Η επέκταση αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική και για την ακτοπλοΐα η οποία πλέον θα μπορεί να δρομολογεί από τα τρία μεγάλα λιμάνια της Αττικής ανάλογα με τις ανάγκες και έχοντας επαρκή κάλυψη από τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο και το Μετρό.
Η νέα γραμμή θα ξεκινά από τον κόμβο Κορωπίου (λίγο μετά τον προαστιακό σταθμό ΚΟΡΩΠΙ) και προβλέπεται να έχει μήκος 32 χιλιομέτρων. Η γραμμή θα είναι διπλή και θα περιλαμβάνει την κατασκευή 2 νέων Σιδηροδρομικών Σταθμών και 7 νέων Σιδηροδρομικών Στάσεων με τους περιβάλλοντες χώρους αυτών. Πιο αναλυτικά:
-Μαρκόπουλο (Σταθμός)
-Καλύβια (Στάση)
-Κουβαράς (Στάση)
-Κερατέα (Στάση)
-Δασκαλειό (Στάση)
-Καλοπήγαδο (Στάση)
-Θορικό (Στάση)
-Λαύριο (Στάση)
-Τερματικός Λιμένας Λαυρίου (Σταθμός)
Επίσης περιλαμβάνεται:
-Η κατασκευή σύγχρονου συστήματος αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1.
– Η κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης 25kV/50Hz, με τηλεδιοίκηση (SCADA).
– Η κατασκευή υποσταθμού έλξης.
– Η κατασκευή της αποκατάστασης του θιγόμενου οδικού δικτύου.
– Η κατασκευή σύγχρονου συστήματος Τηλεπικοινωνιών.
– Η κατασκευή σταθμών και στάσεων.
Το κόστος του έργου έχει αρχικά εκτιμηθεί σε ποσό με ΦΠΑ 484,48 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 391 εκατ. ευρώ). Η αρχική χρηματοδοτική κάλυψη του έργου έγινε με δέσμευση 543 εκατ. ευρώ στο ΠΔΕ. Πλέον βρισκόμαστε στη Β` φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Αναθέτουσα Αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ.
Κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού θα επιχειρηθεί η ένταξη του έργου σε ένα διαθέσιμο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό κανάλι και σε κάθε περίπτωση η εύρεση ενός μοντέλου που θα εξασφαλίσει την χρηματοδοτική του επάρκεια.
Για την επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στο Λαύριο, ο χρόνος κατασκευής όλων των απαιτούμενων έργων έχει οριστεί σε 48 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Ο ακριβής χρόνος μελέτης & κατασκευής και ο χρόνος εγγύησης του έργου θα καθοριστεί κατά τη Β’ Φάση του Διαγωνισμού.
Η διάρκεια του διαγωνισμού θα καθορίσει και το πότε θα μπορέσει το έργο να ξεκινήσει αλλά και να ολοκληρωθεί. Η μέθοδος του ανταγωνιστικού διαλόγου που έχει επιλεγεί για την υλοποίηση του έργου απαιτεί χρόνο για την ωρίμανση του έργου (υλοποίηση των απαιτουμενων μελετών και κατόπιν των εγκρίσεων αυτών).
Κατ` εκτίμηση θα μπορούσαμε να πούμε ότι εφόσον το έργο μπορέσει να ξεκινήσει μέχρι το 2024 ότι θα μπορούσε η νέα προαστιακή γραμμή να τεθεί σε λειτουργία προς το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.