Στο πλαίσιο της τακτικής ενημέρωσης από την πλευρά της ECTAA, του ευρωπαϊκού οργάνου των Συνδέσμων τουριστικών γραφείων, σχετικά με τις εξελίξεις στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όσον αφορά τα οργανωμένα ταξίδια, λάβαμε την παρακάτω σημαντική ενημέρωση για τη θέση της Επιτροπής ως προς τις επιστροφές χρημάτων για τα ταξίδια που ακυρώνονται λόγω της εξάπλωσης του Covid-19. Οι υπογραμμίσεις είναι δικές μας.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε ένα ενημερωτικό σημείωμα, με το οποίο διευκρινίζει τα δικαιώματα των πελατών των οργανωμένων ταξιδιών στο πλαίσιο των μαζικών ακυρώσεων. Η ECTAA χαιρετίζει αυτό το επικαιροποιημένο ενημερωτικό σημείωμα, όμως εξακολουθεί να ελπίζει για περισσότερα.
Σε μια προσπάθεια να περιορίσουν την εξάπλωση του Covid-19, οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο έλαβαν την απόφαση να απαγορεύσουν τα ταξίδια και να κλείσουν τα σύνορά τους. Αυτό οδηγεί σε μαζικές ακυρώσεις ταξιδιών. Το ενημερωτικό σημείωμα παρέχει διευκρινίσεις και συγκεκριμένα παραδείγματα σχετικά με τα δικαιώματα που έχουν οι πελάτες, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών όσον αφορά τα οργανωμένα ταξίδια.
Μεταξύ άλλων, το ενημερωτικό σημείωμα διευκρινίζει ότι οι ταξιδιωτικές προειδοποιήσεις που εκδίδουν οι κυβερνήσεις και το κλείσιμο των συνόρων συνιστούν «εξαιρετικές περιστάσεις». Ο διοργανωτής μπορεί να ακυρώσει τη σύμβαση οργανωμένου ταξιδιού χωρίς χρέωση και ο ταξιδιώτης έχει το δικαίωμα να λάβει το σύνολο των χρημάτων του από πληρωμές που πραγματοποίησε για το πακέτο, εντός 14 ημερών από τη λήξη της σύμβασης.
Ωστόσο, η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι ο τεράστιος αριθμός των αιτημάτων για επιστροφή χρημάτων, σε συνδυασμό με τις ανύπαρκτες νέες κρατήσεις, προκαλεί τεράστια πίεση στη ρευστότητα των διοργανωτών. Καλεί συνεπώς τους ταξιδιώτες να εξετάσουν το ενδεχόμενο να δεχτούν μία αναβολή του οργανωμένου ταξιδιού τους σε μεταγενέστερη ημερομηνία, αντί της επιστροφής των χρημάτων τους. Διευκρινίζει: «Έχοντας υπόψη την τρέχουσα αβεβαιότητα όσον αφορά τον σχεδιασμό ταξιδιών, αυτή η αναβολή θα μπορούσε να υλοποιηθεί με ένα πιστωτικό σημείωμα (το λεγόμενο «voucher»). Ωστόσο, ο ταξιδιώτης θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να ζητήσει πλήρη επιστροφή χρημάτων, εάν τελικά δεν κάνει χρήση του δελτίου. Επιπλέον, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι το voucher καλύπτεται από κατάλληλη προστασία σε περίπτωση αφερεγγυότητας.»
Είπε ο Pawel Niewiadomski, Πρόεδρος της ECTAA: «Χαιρετίζουμε την πραγματιστική θέση που υιοθέτησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο καταναλωτής διατηρεί το δικαίωμά του για επιστροφή χρημάτων, αλλά τού συνιστάται να εξετάσει την περίπτωση να λάβει ένα voucher για μελλοντικό ταξίδι, αντί για άμεση επιστροφή χρημάτων που θα επιταχύνει τον οικονομικό αφανισμό του τουριστικού γραφείου. Δεν θα κερδίσει τίποτα ο πελάτης αν τα τουριστικά γραφεία πτωχεύσουν, καθώς τα υφιστάμενα συστήματα εγγυήσεων δεν θα είναι σε θέση να απορροφήσουν όλες τις απαιτήσεις των καταναλωτών για επιστροφές χρημάτων.»
Εναπόκειται τώρα στα κράτη μέλη να διασφαλίσουν ότι οι λύσεις αυτές θα εφαρμοστούν το συντομότερο δυνατό. Η ECTAA καλεί όλους τους εμπλεκόμενους ενδιαφερόμενους, συμπεριλαμβανομένων των διοργανωτών οργανωμένων ταξιδιών, των ασφαλιστικών εταιρειών, των ταμείων εγγυοδοσίας ταξιδιών, των τραπεζών που εκδίδουν εγγυήσεις κλπ., να συνεργαστούν πολύ γρήγορα σε εθνικό επίπεδο για να συμπεριλάβουν τα εν λόγω voucher στο σύστημα εγγύησης, προκειμένου να προστατευτούν τα χρήματα των πελατών σε περίπτωση πτώχευσης ενός διοργανωτή.
Επιπλέον, είναι επίσης εξαιρετικά σημαντικό τα μέτρα αυτά να συνοδεύονται από οικονομική στήριξη σε ολόκληρη την αλυσίδα της ταξιδιωτικής βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων των τουριστικών γραφείων και των διοργανωτών οργανωμένων ταξιδιών, όπως προβλέπει το άρθρο 107 παράγραφος 3 στοιχείο β) της Συνθήκης. Η δημιουργία ενός προσωρινού ταμείου αποζημίωσης, από το οποίο οι ταξιδιώτες θα μπορούσαν να διεκδικήσουν οποιαδήποτε διαφορά μεταξύ της τιμής του πακέτου που καταβλήθηκε και του ποσού που επιστράφηκε ή της μείωσης της τιμής του πακέτου, θα μπορούσε να είναι η πλέον αποτελεσματική από πλευράς κόστους λύση για την εξασφάλιση της έγκαιρης αποζημίωσης του καταναλωτή, ενώ είναι σύμφωνη με τις συστάσεις στην ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με μια συντονισμένη οικονομική απάντηση στην επιδημία του Covid-19.
Ο Pawel Niewiadomski κατέληξε: «Θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε στενά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς τα πράγματα εξελίσσονται περαιτέρω. Θέλουμε να εξασφαλίσουμε τις καλύτερες υπηρεσίες για τους πελάτες μας. Όμως τι ωφέλεια θα έχουν οι πελάτες μας, αν χρεωκοπήσουμε;»