Αρχική Αεροπορικά Νέα Gubitosi: Επενδυτική ευκαιρία η Alitalia

Gubitosi: Επενδυτική ευκαιρία η Alitalia

Την οικονομική και επιχειρησιακή ανάκαμψη της Alitalia ανακοίνωσε ο Επίτροπος Gubitosi, σε συνέντευξη που έδωσε στην εφημερίδα “Il Messaggero” στις 28 Ιανουαρίου 2018

Επενδυτική ευκαιρία, χαρακτήρισε, την πώληση της Alitalia.

“Η Alitalia είναι μία ευκαιρία, οι προβλέψεις δείχνουν αύξηση κατά 4-5%, στα έσοδα το πρώτο τρίμηνο του 2018”, τόνισε ο κ. Gubitosi, και συνέχισε, “Η αεροπορική εταιρεία επιταχύνει επίσης πολύ και στις επιχειρησιακές της επιδόσεις. Λίγοι γνωρίζουν, για παράδειγμα, ότι πέρσι ήταν η δεύτερη πιο συνεπής αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη και η ένατη στον κόσμο”.

Η πλήρης συνέντευξη του Επιτρόπου στην “Il Messaggero”

Επίτροπε Gubitosi, είπατε ότι η Alitalia μπορεί να κάνει τη διαφορά: πιστεύετε πραγματικά ότι όποιος την αναλάβει θα είναι ηγέτης στους αιθέρες της Ευρώπης;

“Οι αριθμοί το λένε: η Ιταλική αγορά αεροπορικών μεταφορών είναι από τις σημαντικότερες αγορές στον κόσμο. Όποιος επενδύσει στην Alitalia θα έχει πρόσβαση σε μία εξαιρετική Χώρα από άποψη τουρισμού, τη οποίας η οικονομία ανακάμπτει εμφανώς. Με καλή διαχείριση και με επαρκή οικονομικά μέσα, η εταιρεία μπορεί να αποτελέσει κινητήρια δύναμη ανάπτυξης. Δεν βλέπω πολλές ανάλογα παρόμοιες ευκαιρίες γύρω (στις αγορές)”.

Ωστόσο, αν η οικονομική κατάσταση δεν βελτιωθεί, θα γίνει πιο δύσκολη η αγορά. Μπορεί αυτός να είναι ο λόγος για τον οποίο η πώληση διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα;

“Σε καμία περίπτωση, η αξιολόγηση μιας αεροπορικής εταιρείας της πολυπλοκότητας της Alitalia δεν είναι εύκολη. Πάνω απ’ όλα απαιτεί χρόνο. Τούτου λεχθέντος, μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι όποιος κοιτάζει σήμερα την Alitalia την βρίσκει σε καλύτερη κατάσταση από ό,τι όταν ξεκίνησε η διαδικασία έκτακτης διαχείρισης πριν από οκτώ μήνες”.

Μπορείτε να μεταφράσετε σε αριθμούς την καλύτερη κατάσταση;

“Θα σας αναφέρω τα πιο σημαντικά στοιχεία, ξεκινώντας από τα έσοδα: μετά από χρόνια ζημιών, το 2017 καταγράφηκε αύξηση περίπου 1%. Αλλά ακόμα πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι μετά το άλμα του 3% που καταγράφηκε τον Δεκέμβριο, το πρώτο τρίμηνο του 2018 θα σημειωθεί αύξηση 4-5%. Χάρη στα έσοδα και σε μια πιο προσεκτική διαχείριση του κόστους, κλείσαμε το 2017 με 807 εκατομμύρια ευρώ στο ταμείο και μια κατάθεση ύψους 103 εκατομμυρίων ευρώ στην ΙΑΤΑ. Στην πράξη, το δάνειο «γέφυρα» της κυβέρνησης εξακολουθεί να είναι εξ ολοκλήρου στη διάθεσή μας”.

Το οποίο θα παραμείνει ίδιο και με την ολοκλήρωση της θητείας της επιτροπείας, τον Μάϊο;

“Αυτός είναι ο στόχος μας. Και δεν ήταν καθόλου προφανές, δεδομένου ότι ο χειμώνας είναι η πιο δύσκολη εποχή για τις αεροπορικές εταιρείες. Επιπλέον, η οικονομική σταθερότητα μάς επιτρέπει να σχεδιάσουμε τη μελλοντική ανάπτυξη: τόσο πολύ ώστε ήδη εργαζόμαστε για την επόμενη χειμερινή περίοδο”.

Σε τι οφείλεται αυτή η αναστροφή της τάσης;

“Εκτός από τα έσοδα, βελτιώθηκαν και άλλοι βασικοί δείκτες. Στο μεταξύ, ο αριθμός των επιβατών έχει αυξηθεί, γεγονός που δεν είχε συμβεί για αρκετό χρονικό διάστημα. Αυτό οφείλεται στα δρομολόγια μακρινών αποστάσεων, τα πιο κερδοφόρα, στα οποία παρατηρείται διψήφια ανάπτυξη”.

Περιγράφετε μια κατάσταση οικονομικής σταθερότητας που προκαλεί έκπληξη όταν μιλάμε για την Alitalia.

“Όχι μόνο οικονομική. Η αεροπορική εταιρεία επιταχύνει επίσης πολύ και στις επιχειρησιακές της επιδόσεις. Λίγοι γνωρίζουν, για παράδειγμα, ότι πέρσι ήταν η δεύτερη πιο συνεπής αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη και η ένατη στον κόσμο”.

Θέλετε να πείτε ότι είστε καλύτεροι από την Swiss Air, τη Lufthansa, τη British Airways, την Air FranceKlm;

“Δεν είπα ότι είμαστε καλύτεροι, είπα ότι ήμασταν πιο συνεπείς. Υπάρχουν επίσης βελτιώσεις και σε άλλους τομείς, όπως στην επιστροφή των αποσκευών: Το ποσοστό αποσκευών που έχουν μείνει πίσω μειώθηκε κατά 15% σε ένα χρόνο, καταγράφοντας τις καλύτερες επιδόσεις από το 2009. Δεν είναι επίσης τυχαίο ότι η ικανοποίηση των πελατών μεγαλώνει, ειδικά στον τομέα των μακρινών αποστάσεων”.

Πρόσφατα μιλήσατε για νέα προϊόντα. Τι σχέδια υπάρχουν;

“Διάφορα σχέδια: το ένα αφορά τη Ρώμη και αποσκοπεί στην προώθηση του τουρισμού, διευκολύνοντας την διαμονή στη Ρώμη των διεθνών επιβατών που έχουν ενδιάμεσο σταθμό στο Fiumicino της Ρώμης, με σαφή πλεονεκτήματα για την οικονομία της Ρώμης. Το άλλο σχέδιο αποσκοπεί στη σύνδεση του Μιλάνου Linate με το City of London μέσω μιας υπηρεσίας που θα ονομάζεται London Shuttle, που θα μειώσει την απόσταση μεταξύ των δύο οικονομικών κέντρων χάρη σε 16 καθημερινές πτήσεις”.

Αυτή η ικανοποίηση που αναφέρετε, είναι ορατή και στο εσωτερικό της εταιρείας;

“ Έχουμε επιτύχει αυτά τα αποτελέσματα και χάρη στη βελτίωση του εσωτερικού κλίματος. Η σχεδόν εξ’ ολοκλήρου αλλαγή του management αποδείχτηκε μια σωστή επιλογή. Όπως επίσης κάποιες επενδύσεις που έγιναν για τη βελτίωση του περιβάλλοντος εργασίας , για παράδειγμα στα hangar του Fiumicino. Για να μην αναφέρουμε τις σχέσεις με τα συνδικάτα με τα οποία υπήρχε από την αρχή πλήρης συνεργασία ”.

[scribd id=370528153 key=key-uBflZwllXCacKgvH80eA mode=scroll]

Εσείς και οι συνάδελφοί σας Επίτροποι Stefano Paleari και Enrico Laghi, αναλάβατε την Alitalia πριν μόλις 8 μήνες και περιγράφετε μια πραγματική ανάκαμψη. Γιατί δεν συνέβη αυτό πριν; Που έκαναν λάθος οι προηγούμενοι manager;

“Διευκρινίζω ότι υπάρχουν ακόμα περιθώρια βελτίωσης, ενώ στον ορίζοντα υπάρχει αύξηση της τιμής του πετρελαίου που θα μπορούσε να αποτελέσει πρόβλημα, ειδικά λαμβάνοντας υπόψη ότι είμαστε στην αρχή της ανάκαμψης. Και λαμβάνοντας υπόψη την ιστορία του παρελθόντος της Alitalia δεν είναι εύκολη η διοίκησή της. Επιπλέον, το γεγονός ότι έχει αλλάξει 11 CEOs σε 10 χρόνια δεν έχει βοηθήσει σίγουρα, έχει δημιουργήσει μάλλον ορισμένα προβλήματα που προσπαθούμε να επιλύσουμε”.

Αλλά οι αριθμοί λένε ότι τα πράγματα πάνε καλά. Γιατί λοιπόν να μην δοθεί παράταση στην εντολή σας;

“Αυτό είναι αδιανόητο. Η διαδικασία δεν σχεδιάστηκε για να διαρκέσει για πάντα. Επιπλέον, ακόμα και αν η Alitalia είναι αναμφισβήτητα πιο επιθυμητή σήμερα, χρειάζεται ακόμα ισχυρές επενδύσεις για την εξισορρόπηση του στόλου που είναι επικεντρωμένος κυρίως σε κοντινές και μεσαίες αποστάσεις και για να δοθεί σε ολόκληρη την επιχείρηση επαρκής διάσταση. Η αεροπορική εταιρεία χρειάζεται σταθερό οικονομικό κεφάλαιο”.

Συνεπώς , ο μόνος τρόπος είναι ένας ισχυρός συνεργάτης;

“Ναι. Η Alitalia χρειάζεται έναν οικονομικό ή επιχειρησιακό επενδυτή για να επιτύχει μια επαρκή διάσταση, ειδικά τώρα που η αγορά κινείται προς την κατεύθυνση της ενοποίησης”.

Lufthansa; Air FranceKlm; Delta; Ή ποιος άλλος; Σε ποιόν μεταξύ των υποψηφίων που εξέφρασαν σοβαρό ενδιαφέρον, θα εμπιστευθείτε το μέλλον της Alitalia; Η κυβέρνηση φαίνεται να εκφράζει την προτίμηση της για τη Lufthansa παρά την επιστολή που έστειλε η γερμανική εταιρεία στις αρχές του 2018 θέτοντας το βάρος για περικοπές θέσεων εργασίας στους ώμους της Alitalia. Ποια είναι η δική σας προτίμηση;

“Εμείς, ως Επίτροποι, δεν μπορούμε και δεν πρέπει να έχουμε προτιμήσεις. Ο μόνος στόχος μας είναι να εντοπίσουμε έναν σταθερό και αξιόπιστο εταίρο που θα ενισχύσει τις δυνατότητες της Alitalia όσο το δυνατόν ταχύτερα”.

Πόσος χρόνος θα χρειαστεί κατά τη γνώμη σας για να βάλουμε την εταιρεία μας στο σωστό δρόμο;

“Η διαδικασία πώλησης είναι σε εξέλιξη, δεν θα ήταν σκόπιμο να δώσουμε ακριβείς αριθμούς σε αυτό το στάδιο. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι θα αξιολογήσουμε διεξοδικά όλες τις προτάσεις. Αυτό σημαίνει ότι, μεταξύ άλλων, θα αξιολογήσουμε την πρόταση για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που παρέχει επαρκείς εγγυήσεις για τη διασύνδεση της Χώρας, ειδικά όσον αφορά τους μακρινούς προορισμούς”.

Υπάρχουν φήμες για όχι λιγότερες από δύο χιλιάδες απολύσεις. Πρόκειται για απαίτηση της Lufthansa ή για δική σας εκτίμηση;

“ Είναι αριθμοί που έχουμε διαβάσει στον Τύπο. Κανείς από αυτούς τους αριθμούς δεν έρχεται από εμάς και δεν τους αναγνωρίζω”.

Χθες ο Υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης Carlo Calenda είπε: «Η επίτευξη συμφωνίας μέχρι τις εκλογές της 4ης Μαρτίου παραμένει ένας στόχος. Δεν μπορώ να διαβεβαιώσω ότι αυτό θα συμβεί, αλλά η δέσμευσή μας πηγαίνει προς αυτήν την κατεύθυνση». Είναι πραγματικά δυνατό να κλείσει ο διαγωνισμός μέχρι τις 4 Μαρτίου;

“Συμμεριζόμαστε πλήρως την πρόθεση να κλείσουμε το συντομότερο δυνατό, αλλά δεν γνωρίζω εάν αυτό θα συμβεί πριν ή μετά τις εκλογές ”.

Σε περίπτωση που το ζητήσει ο νέος μέτοχος, θα επιθυμούσατε να παραμείνετε στην ηγεσία της εταιρείας;

“Είμαστε Ειδικοί Επίτροποι. Δεν συνηθίζω να παραμένω σε μία θέση για περισσότερο χρόνο από αυτόν που είναι αναγκαίος ”.