Σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), το 2016 ήταν μιά επίσης καλή χρονιά για την βιομηχανία κρουαζιέρας, όμως, τεκμηριωμένες πληροφορίες τόσο από τα λιμάνια, όσο και από τους παράγοντες της εγχώριας βιομηχανίας κρουαζιέρας, δείχνουν ότι η χρονιά που αρχίσαμε να διανύουμε δεν θα είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή για την κρουαζιέρα στην περιοχή μας.
Σύμφωνα με την ΕΛΙΜΕ, η συνολική εικόνα δείχνει ότι έκλεισε μία επίσης καλή χρονιά για την βιομηχανία κρουαζιέρας, αφού το σύνολο των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων παρέμεινε σταθερό για το 2016 σε σχέση με το 2015 ( 4.290 αφίξεις το 2016 έναντι 4.281 αφίξεων το 2015) και σημειώθηκε μία μικρή αύξηση της τάξεως περίπου 5% στις αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας το 2016 σε σχέση με το 2015 ( 5.197.118 αφίξεις επιβατών το 2016 έναντι 4.957.743 αφίξεων επιβατών το 2015).
[scribd id=335677419 key=key-TvFtjMODtRMcessFG3Qr mode=scroll]
Ο παραπάνω πίνακας, της ΕΛΙΜΕ, παρουσιάζει τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και επιβατών κρουαζιέρας, σε επίπεδο Χώρας, σύμφωνα με τα στοιχεία των μελών (Οργανισμοί Λιμένων) και μελών – παρατηρητών (Λιμενικά Ταμεία) της ΕΛΙΜΕ καθώς και των τοπικών Λιμεναρχείων (όπου η ΕΛΙΜΕ δεν διαθέτει μέλη ή μέλη – παρατηρητές).
Πρέπει να διευκρινίσουμε ακόμη μία φορά, ότι λόγω της ιδιαιτερότητας της κρουαζιέρας, όπου το κάθε ταξίδι είναι κυκλικό και περιλαμβάνει προσεγγίσεις πέραν του ενός προορισμού, οι αριθμοί αυτοί αποτελούν δείκτη επισκέψεων ίδιων πλοίων και επιβατών κρουαζιέρας σε περισσότερους του ενός προορισμούς.
Πιο αναλυτικά:-
· Αξιοσημείωτη αύξηση σε αφίξεις παρουσίασαν τα λιμάνια της Κέρκυρας ( σημειώνοντας ρεκόρ αφίξεων των τελευταίων 5 χρόνων), της Σούδας Χανίων, της Ζακύνθου και των Κυθήρων, ενώ το Λαύριο συνεχίζει για τρίτη χρονιά την ανοδική του πορεία εντάσσοντας το σταθερά στον πίνακα του homeporting.
· Μείωση αφίξεων παρουσίασαν τα λιμάνια Κεφαλλονιάς – Ιθάκης του Βόλου και της Πάτμου, ενώ αξιοσημείωτη μείωση παρουσιάζουν τα λιμάνια της Μυτιλήνης και της Κω.
· Τα νησιά που δέχθηκαν κατά το 2016 τις έντονες προσφυγικές ροές παρουσιάζουν μικτή εικόνα. Μείωση αφίξεων στη Μυτιλήνη και Κω, σταθερότητα στη Χίο και αύξηση στα λιμάνια της Σάμου (Βαθύ-Πυθαγόρειο).
· Στα υπόλοιπα λιμάνια προορισμού κρουαζιέρας, οι αυξομειώσεις είναι μικρές και χωρίς ουσιαστική επίπτωση.
Ολοκληρώνοντας την εικόνα, πρέπει να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με τεκμηριωμένες πληροφορίες τόσο από τα λιμάνια, σημαντικούς προορισμούς κρουαζιέρας, όσο και από τους παράγοντες της εγχώριας βιομηχανίας κρουαζιέρας, που αξιολογούν τις προκρατήσεις, τον προγραμματισμό του 2017 και υπολογίζοντας τις κινήσεις ακόμη και της τελευταίας στιγμής, φαίνεται ότι η χρονιά που αρχίσαμε να διανύουμε δεν θα είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή για την κρουαζιέρα στην περιοχή μας.
Είναι πιθανό να σημειωθούν σημαντικές αποκλίσεις (μειώσεις) τόσο στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων όσο και επιβατών στο σύνολο της Χώρας και στους επιμέρους προορισμούς. Το γεγονός αυτό αποδίδεται τόσο στην αποσταθεροποίηση της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου ( και ιδιαίτερα της Τουρκίας), όσο και στην ανάδειξη νέων αγορών ( Ανατολική Ασία, Αυστραλία κλπ), που επηρεάζουν αρνητικά και την Χώρα μας.