Αρχική Αεροπορικά Νέα Η easyJet και η Navicarina Aviation δοκιμάζουν επιτυχώς την τεχνολογία ανίχνευσης τέφρας...

Η easyJet και η Navicarina Aviation δοκιμάζουν επιτυχώς την τεχνολογία ανίχνευσης τέφρας AVOID

Επιτυχημένες δοκιμές της τεχνολογίας AVOID πραγματοποιούνται πάνω από το ηφαίστειο Etna
Η ανάλυση δύο πρόσφατων Ισλανδικών ηφαιστείων αποδεικνύει ότι οι περισσότερες ακυρώσεις πτήσεων θα είχαν αποφευχθεί με τη χρήση της τεχνολογίας AVOID
Η τεχνολογία AVOID έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει να είναι διαθέσιμη για εμπορική χρήση το καλοκαίρι του 2012
Katla –το επόμενο Ισλανδικό ηφαίστειο που είναι πιθανό να ενεργοποιηθεί- πιθανά η έκρηξη του να είναι 10 φορές μεγαλύτερη από αυτή των τελευταίων δύο-
 
Επιτυχημένες δοκιμές
 
Η easyJet, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρία του Ηνωμένου Βασιλείου, και η Nicarnica Aviation ανακοίνωσαν σήμερα ότι έχουν πραγματοποιηθεί επιτυχημένες δοκιμές της μοναδικής τεχνολογίας ανίχνευσης τέφρας. Το AVOID (Airborne Volcanic Object Imaging Detector) αποτελεί ένα σύστημα που περιλαμβάνει τοποθέτηση υπέρυθρης τεχνολογίας (που έχει κατασκευαστεί από το στρατό των ΗΠΑ) σε αεροσκάφος, το οποίο τροφοδοτεί τον πιλότο με εικόνες της τέφρας που υπάρχει στη διαδρομή πτήσης του, δίνοντάς του έτσι τη δυνατότητα να μεθοδεύσει την αποφυγή της, εάν αυτό κρίνεται απαραίτητο.
 
Οι δοκιμές έλαβαν χώρα σε διάστημα δύο εβδομάδων, πάνω από το ηφαίστειο του όρους Έτνα, της Σικελίας, το πλέον ενεργό της Ευρώπης, καθώς και πάνω από το νησί Stromboli, το οποίο είναι διάσημο για την ηφαιστειακή του δραστηριότητα.
 
Το σύστημα AVOID έχει τοποθετηθεί πάνω σε ένα μικρό ελαφρύ πρότυπο αεροσκάφος    Design CT , το οποίο έκανε δοκιμαστικές πτήσεις 30 ωρών προκειμένου να δοκιμαστεί το σύστημα αυτό.  Η ευελιξία και το μικρό μέγεθος του πρότυπου αεροσκάφους επέτρεψαν στην ομάδα του project να σημειώσει ταχεία πρόοδο και να μετρήσει τις πτέρυγες σε  διαφορετικά ύψη, αποστάσεις και καιρικές συνθήκες.  

Η τεχνολογία AVOID δίνει τη δυνατότητα στους πιλότους να μπορούν να δουν ένα σύννεφο τέφρας που βρίσκεται πιο μπροστά στη διαδρομή του αεροσκάφους και σε υψόμετρα μεταξύ 5,000 και 50,000 ποδιών. Στα 20,000 πόδια, τα σύννεφα τέφρας που βρίσκονται σε απόσταση 100 χμ από το αεροσκάφος μπορούν να ανιχνευτούν.  Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα στους πιλότους να κάνουν μικρές τροποποιήσεις στη διαδρομή πτήσης του αεροσκάφους, προκειμένου να αποφεύγουν το σύννεφο τέφρας. Η ιδέα είναι παρεμφερής με τα ραντάρ καιρικών φαινομένων, τα οποία αποτελούν μέρος του στάνταρ εξοπλισμού των εμπορικών αερογραμμών στις μέρες μας.
 
Στο έδαφος, η πληροφόρηση από αεροσκάφη που διαθέτουν την τεχνολογία AVOID θα ήταν χρήσιμη για τη δημιουργία μίας έγκυρης εικόνας του σύννεφου ηφαιστειακής τέφρας, χρησιμοποιώντας στοιχεία πραγματικού χρόνου. Αυτό θα ανοίξει μεγάλα τμήματα του εναέριου χώρου, τα οποία υπό άλλες συνθήκες θα παρέμεναν κλειστά, κατά τη διάρκεια ηφαιστειακής δραστηριότητας, γεγονός που θα ωφελήσει τους επιβάτες, καθώς ελαχιστοποιεί την αναστάτωση στις πτήσεις.
 
Ανάλυση εκρήξεων που έλαβαν χώρα από 2010 έως 2011
 
Χρησιμοποιώντας τις ίδιες διαδικασίες,  ο Dr Fred Prata μπορεί επίσης να αξιοποιήσει τα υπέρυθρά δεδομένα που συγκεντρώθηκαν από το Ευρωπαϊκό σύστημα πλοήγησης δορυφορικού συστήματος SEVIRI, συνδυάζοντάς τα με υψηλής τεχνολογίας μοντέλο διασποράς, ώστε να προβλέψει και να συντάξει έκθεση σχετικά με το που και σε ποια συγκέντρωση υπάρχει η τέφρα στην ατμόσφαιρα.
 
Τα δεδομένα από την ανάλυση διασποράς που πραγματοποιήθηκε από το σύστημα SEVIRI αναφορικά με την έκρηξη του ηφαιστείου Grimsvotm το 2010 δείχνουν ότι οι περιοχές με υψηλή συγκέντρωση, στις οποίες τα αεροσκάφη δεν μπορούν να πετάξουν με ασφάλεια, καταλάμβαναν λιγότερο από 2% του Ευρωπαϊκού εναέριου χώρου την περίοδο που ο εναέριος χώρος ήταν κλειστός.  
 
Αυτό το μοντέλο ανάλυσης χρησιμοποιήθηκε για την έκρηξη του Grimsvotm  το 2011 και προσέφερε τα εχέγγυα, ώστε ο εναέριος χώρος να μείνει κλειστός για λιγότερο χρόνο, αναστέλλοντας έτσι αδικαιολόγητα προβλήματα στις πτήσεις των επιβατών.
 
Στις πτήσεις της easyJet από το 2012
 
Η easyJet και η Airbus έχουν συμφωνήσει να εργαστούν μαζί για να δοκιμάσουν την τεχνολογία AVOID. Οι δύο πλευρές θα συναντηθούν σύντομα για να συζητήσουν την πιθανή δοκιμή του AVOID, κάνοντας χρήση ενός αεροσκάφους δοκιμών της Airbus.
 
Η τεχνολογία AVOID θα περάσει διαδικασία πιστοποίησης από τον EASA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας). Η easyJet στη συνέχεια σκοπεύει να ξεκινήσει να εγκαθιστά τη νέα τεχνολογία στα αεροσκάφη της, από το καλοκαίρι του 2012, προκειμένου να ελαχιστοποιήσει πιθανά μελλοντικά προβλήματα που οφείλονται στην ηφαιστειακή τέφρα.
 
Katla
 
Οι ηφαιστειολόγοι προβλέπουν ότι η επόμενη Ισλανδική ηφαιστειακή έκρηξη είναι πιθανό να προκληθεί από ηφαίστειο Katla και μπορεί να είναι μέχρι και 10 φορές μεγαλύτερη από αυτή του Eyjafjallajökull και του Grimsvötn. Η τελευταία μεγάλη έκρηξη του Katla ήταν το 1918. Το ηφαίστειο συνήθως ενεργοποιείται κάθε 40 με 80 χρόνια, γεγονός που σημαίνει ότι η επόμενη σημαντική δραστηριότητα έχει ήδη καθυστερήσει. Πρόσφατα ξεκίνησε να δείχνει σημάδια που υποδεικνύουν πιθανή δραστηριότητα στο κοντινό μέλλον. Οι συνέπειες οποιασδήποτε τέτοιας δραστηριότητας θα ήταν τεράστιες και για αυτό το λόγο είναι ζωτικής σημασίας να υπάρχει κατάλληλη εφαρμόσιμη τεχνολογία, ώστε να διασφαλίσει ότι θα μπορούν να πραγματοποιηθούν ευρωπαϊκές πτήσεις.
 
Ο Ian Davies, Head of Engineering της easyJet, δήλωσε: «Για τον κλάδο της αεροπορίας, η ασφάλεια βρίσκεται στο επίκεντρο, γεγονός που δικαιολογεί και την καθήλωση των αεροσκαφών στο έδαφος εξ’ αιτίας τα τελευταία 2 χρόνια. Λόγω έλλειψης δοκιμασμένης τεχνολογίας, χιλιάδες πτήσεις ακυρώθηκαν.

Αυτές οι μεγάλης κλίμακας ακυρώσεις δε θα έπρεπε να επαναληφθούν. Χάρη στη δορυφορική και εναέρια τεχνολογία, μπορούμε να έχουμε έγκυρες προβλέψεις όχι μόνο για τη διάχυση της τέφρας που προέρχεται από ηφαιστειακή δραστηριότητα, αλλά και -ακόμα σημαντικότερο- για τα επίπεδα συγκέντρωσης.
 
Αυτή η ρηξικέλευθη τεχνολογία καθίσταται απαραίτητη για τον κλάδο της αεροπορίας, καθώς υπόσχεται να ελαχιστοποιήσει μελλοντικά προβλήματα που οφείλονται σε ηφαιστειακή δραστηριότητα –έναν πραγματικό και αυξανόμενο κίνδυνο δεδομένου ότι το Katla αποτελεί το επόμενο ηφαίστειο που προβλέπεται να εκραγεί.
 
Οι δοκιμές της τεχνολογίας αυτής αποτελούν το συναρπαστικό επόμενο βήμα στην όλη προσπάθειά μας να εγκαταστήσουμε την τεχνολογία AVOID στα αεροσκάφη της easyJet, κάτι που θα θέλαμε να έχουμε καταφέρει μέχρι το καλοκαίρι του 2012.»
 
Ο Δρ Fred Prata Senior Scientist της Nicarnica Aviation και εφευρέτης του συστήματος, σχολίασε: «Θα συνεχίσουν να συμβαίνουν ηφαιστειακές εκρήξεις, ενώ οι αεροπορικές μετακινήσεις είναι κρίσιμες για την παγκόσμια οικονομία, συνεπώς χρειαζόμαστε μία πρακτική λύση στο πρόβλημα τέφρας – αεροπλοΐας. Η τεχνολογία AVOID συνιστά μέρος αυτής της λύσης, καθώς δίνει στους πιλότους τακτική πληροφόρηση την οποία μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να αποφεύγουν κινδύνους που δημιουργούνται από την ηφαιστειακή τέφρα.
 
Αυτές οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσης έχουν αποδείξει ότι η τεχνολογία AVOID μπορεί με αξιοπιστία να εντοπίσει τις ηφαιστειακές εκπομπές και μπορούμε πλέον να προχωρήσουμε με αυτοπεποίθηση στο επόμενο στάδιο του προγράμματός μας, το οποίο θα περιλαμβάνει εγκατάσταση του συστήματος σε ένα επιβατηγό Airbus jet, το οποίο θα πετάει στα 30.000 πόδια.»
 
Στο τέλος της διαδικασίας, το σύστημα AVOID θα είναι έτοιμο να προχωρήσει σε μαζική παραγωγή. Η easyJet πιστεύει ότι εάν 100 αεροσκάφη (20 εκ των οποίων θα είναι της easyJet)  σε ολόκληρη την Ευρώπη εξοπλιστούν με το AVOID, αυτό θα παρείχε ικανοποιητική κάλυψη της ηπείρου δίνοντας τη δυνατότητα στις αεροπορικές εταιρίες να διοχετεύουν πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση στις αρχές, ώστε να υποστηρίζουν κατάλληλα τις νέες  διεργασίες και διαδικασίες που υιοθετήθηκαν μετά την έκρηξη του Eyjafjallajökull το 2010.  Αυτές οι υψίστης σημασίας πληροφορίες θα έδιναν τη δυνατότητα σε όλες τις αεροπορικές εταιρίες να συνεχίσουν να πετούν με ασφάλεια σύμφωνα με τις οδηγίες του CAA σχετικά με της ζώνες ασφαλών πτήσεων.*