Βασική προϋπόθεση για την τουριστική ανάπτυξη είναι η αλλαγή νοοτροπίας, η αλλαγή του τρόπου με τον οποίο η κυβέρνηση προσεγγίζει τον τουρισμό. Αυτό είναι το κύριο μήνυμα που προκύπτει από τις ομιλίες του Προέδρου του ΣΕΤΕ, κ. Νίκου Αγγελόπουλου και του Α Αντιπροέδρου, κ. Ανδρέα Ανδρεάδη.
Η αλλαγή αυτή κατά το 2010 παρατηρήθηκε στην αντίληψη που διαμορφώθηκε στην κοινωνία, κυρίως λόγω της κρίσης. Η κρίση, όπως αυτή εκφράστηκε με τη μείωση της ζήτησης και τις λιγότερες θέσεις απασχόλησης, άγγιξε μεγάλα τμήματα της κοινωνίας που κατανόησαν τη σημασία του τουρισμού.
Ως προς την αναγκαία αναπτυξιακή και τουριστική πολιτική, η κατάρτιση και υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου παραμένει ζητούμενο. Η μείωση του ΦΠΑ είναι μια θετική εξέλιξη, αλλά πρέπει να εφαρμοστεί στο σύνολο των τουριστικών υπηρεσιών.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ αναφέρθηκε στο αίτημα για αυτόνομο Υπουργείο Τουρισμού, σημειώνοντας ότι δεν είναι βερμπαλιστική διαστροφή των επιχειρηματιών και επαγγελματιών του τουρισμού, αλλά μια στρατηγική και ουσιαστική επιλογή. Στη συνέχεια έκανε ιδιαίτερη μνεία στην κρουαζιέρα, όπου υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης στα όσα προτείνει η πολιτεία για το 2012 βέβαια, γιατί το 2011 έχει σχεδόν χαθεί. Ο κ. Ν. Αγγελόπουλος αναφέρθηκε στον νέο επενδυτικό νόμο, επισημαίνοντας τη διαφωνία του ΣΕΤΕ με την οριζόντια αντιμετώπιση όλων των τομέων της οικονομίας, επισημαίνοντας παράλληλα τα προβλήματα της ρευστότητας και την καθυστέρηση του ειδικού χωροταξικού για τον τουρισμό.
Ο Α Αντιπρόεδρος αναφέρθηκε στην τουριστική κίνηση του 2010, το οποίο κλείνει σχεδόν με τις ίδιες αφίξεις του 2009 (μείωση 0,5%), αλλά με σημαντική μείωση (7%) στα έσοδα. Το 2011, υπό προϋποθέσεις, εκτιμάται ότι μπορεί να σηματοδοτήσει την έναρξη της ανάκαμψης του ελληνικού τουρισμού. Οι προϋποθέσεις, από την πλευρά της προσφοράς, είναι η μείωση του μη μισθολογικού κόστους, η μετάταξη διαφόρων ειδικοτήτων από τα βαρέα και ανθυγιεινά σε χαμηλότερες ασφαλιστικές κατηγορίες, ανάλογα με αυτά που ισχύουν στις υπόλοιπες ανταγωνίστριες χώρες. Από την πλευρά της ζήτησης, μαζί με την αύξηση των αεροπορικών συνδέσεων, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η στοχευμένη προβολή, κυρίως μέσω του διαδικτύου. Προς την κατεύθυνση αυτή, ο ΣΕΤΕ ετοιμάζει πρότασης συνεργασίας με το Υπουργείο Τουρισμού, ώστε να αποκτήσει η χώρα μας ένα σύγχρονο εργαλείο marketing παρόμοιο με αυτό των προηγμένων τουριστικά χωρών.