Νικολέττα Διβάρη-Βαλάκου: Πετυχαίνοντας τον στόχο μας θα ενισχύσουμε εμμέσως και τις τοπικές κοινωνίες ενθαρρύνοντας την επιχειρηματικότητα.
Σύμφωνα με την κα Νικολέττα Διβάρη-Βαλάκου, Πρόεδρο του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ), πρώην ΤΑΠ, οι Δράσεις που περιλαμβάνονται στο μεσοπρόθεσμο Στρατηγικό Πλάνο του Οργανισμού, έχουν ως κύριο στόχο την βελτιστοποίηση της εμπειρίας του επισκέπτη στα μνημεία τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας, τόσο μέσα από την υιοθέτηση σύγχρονων πρακτικών Διαχείρισης όσο και με τη δημιουργία νέων αναβαθμισμένων υπηρεσιών.
Εδώ θα ήθελα να διευκρινίσω, επισημαίνει η κα Νικολέττα Διβάρη-Βαλάκου, κάτι πολύ σημαντικό που αφορά στη διαχείριση των πόρων του ΟΔΑΠ .
Ολα τα έσοδα που προκύπτουν από τις διάφορες υπηρεσίες που είναι κάτω από τη διαχείριση του οργανισμού επανεπενδύονται πάλι στον Πολιτισμό. Από τον Πολιτισμό για τον Πολιτισμό δηλαδή. Δεν υπάρχουν δηλαδή πλεονάζοντα έσοδα. Για αυτό και η στρατηγική που έχει χαράξει στοχεύει στην αύξηση των εσόδων όχι όμως με στόχο το “κέρδος” χρησιμοποιώντας εμπορικούς όρους, αλλά αντιθέτως την ενίσχυση των δυνατοτήτων του Οργανισμού ώστε να μπορούμε να εμπλουτίσουμε περαιτέρω την εμπειρία του επισκέπτη και συγχρόνως να διασφαλίσουμε την προστασία των αρχαιολογικών χώρων, των μνημείων και μουσείων της χώρας.
Ανάμεσα λοιπόν στις κυρίες δράσεις του Οργανισμού είναι η πρόσφατη αναβάθμιση που πραγματοποιείται στα αναψυκτήρια στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία καθώς και των πωλητηρίων και η επέκταση της εφαρμογής του Ηλεκτρονικού εισιτηρίου και των Ζωνών Επισκεψιμότητας σε περισσότερα σημεία.
Μέσα στα πλαίσια της αναβάθμισης των αναψυκτηρίων και πωλητηρίων επισημαίνεται και μία συγκεκριμένη πρωτοβουλία η οποία έχει στόχο την ενίσχυση των τοπικών κοινοτήτων μέσα απο την ανάδειξη της τοπικής γαστρονομίας και των παραδοσιακών προϊόντων της κάθε περιοχής.
Όπως το έχει θέσει εξάλλου πολύ εύστοχα η Υπουργός κα Μενδώνη, πρέπει όλοι πλέον να αρχίσουμε να βλέπουμε τον Πολιτισμό ως βασικό μοχλό Ανάπτυξης της χώρας μας. Κάτω από αυτό το πρίσμα ο ΟΔΑΠ έχει καταρτίσει, μετά από μελέτες και εισηγήσεις ειδικών, ένα Στρατηγικό Σχέδιο Δράσης για να συνεισφέρει στην επίτευξη αυτού του στόχου, το οποίο αναλυτικά περιλαμβάνει
The Acropolis Experience
Αυτή η νέα υπηρεσία ” The Acropolis Experience” έχει ξεκινήσει ήδη απο τον Ιούλιο 2024 μέσα στα πλαίσια δημιουργίας νέων αναβαθμισμένων υπηρεσιών/προιόντων απο τον ΟΔΑΠ προς τους επισκέπτες των Αρχαιολογικών Χώρων, Μουσείων και Μνημείων της χώρας. Η υπηρεσία είναι σε φάση soft launch ουτως ώστε να γίνουν οποιεσδήποτε προσαρμογές χρειαστεί και να προωθηθεί εμπορικά απο τον Μάρτιο του 2025.
–ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ‘Ενας επιπλέον στρατηγικός στόχος του Οργανισμού είναι η ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων, εφαρμογών, μεθοδολογιών και υπηρεσιών από τη Δημιουργική Βιομηχανία με σκοπό την δημιουργία αλυσίδων αξίας στους τομείς Πολιτισμού, Τουρισμού, Δημιουργικής Βιομηχανίας. H νέα Διοίκηση στον ΟΔΑΠ, έθεσε την υλοποίηση αυτής της δράσης ανάμεσα στις προτεραιότητες της. Έτσι ήδη από τον Αύγουστο του 2023 τέθηκε σε εφαρμογή σε περισσότερα απο 30 σημεία και επεκτείνεται με γρήγορους ρυθμούς. Στόχος είναι να εφαρμοστεί σε περισσότερο από 100 χώρους μέχρι το 2025! Η υιοθέτηση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών αποτελεί στρατηγικό στόχο στην προσπάθεια μας για αναβάθμισης της εμπειρίας του επισκέπτη. Για αυτό και η διοίκηση του Οργανισμού ενημερώνεται συχνά για τις νέες τεχνολογίες και πρακτικές που εφαρμόζονται αλλού σε όλο τον κόσμο. Σύντομα εξάλλου θα τεθεί στη διάθεσή του κοινού η νέα, αναβαθμισμένη ιστοσελίδα του ΟΔΑΠ με νέα δομή, εύκολη στη χρήση και εμπλουτισμένη με νέες και πολύ ενδιαφέρουσες υπηρεσίες .
–ΖΩΝΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΙΜΟΤΗΤΑΣ Οι ζώνες επισκεψιμότητας είναι μία πρακτική η οποία έχει εφαρμοστεί εδώ και καιρό στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες αλλά και παντού σε όλο τον κόσμο. Με το φαινόμενο του υπερτουρισμού να προβληματίζει όλο και περισσότερο παγκοσμίως τους αρμόδιους φορείς είναι άμεση προτεραιότητα και για εμάς να φροντίσουμε να υιοθετήσουμε πρακτικές οι οποίες στοχεύουν πρωτίστως στη προστασία των μνημείων και Αρχαιολογικών χώρων της χώρας και συγχρόνως βελτιώνουν και την εμπειρία του επισκέπτη. Ο συνωστισμός, ειδικότερα σε αρχαιολογικούς χώρους υψηλού ενδιαφέροντος, όχι μόνο στη χώρα μας αλλά παγκοσμίως , είναι αναπόφευκτος. Οι “ουρές” δέν μπορούν να καταργηθούν όπως πχ το Λούβρο, το Βατικανό και άλλα γνωστά σημεία. Επομένως η υιοθέτηση των ζωνών επισκεψιμότητας στοχεύουν στον όσο το δυνατόν καλύτερο επιμερισμό των δυνητικών επισκεπτών καθόλη τη διάρκεια των ωραρίων λειτουργίας ουτως ώστε απο τη μία να μην επιβαρύνεται ο χώρος αλλά και οι υπηρεσίες που θα λαμβάνουν οι επισκέπτες να είναι αποτελεσματικότερες. Επιπλέον, το προσωπικό που εργάζεται δεν θα επιβαρύνεται και θα εργάζεται πιό ευχάριστα και αποτελεσματικά. Στόχος μας για το 2024 είναι η εφαρμογή των ζωνών σε 30 χώρους και μνημεία, στα οποία εφαρμόζεται ήδη το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση της εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου η εμπειρία του επισκέπτη θα αναβαθμιστεί αισθητά πλέον, Ηδη φέτος το καλοκαίρι η ροή των επισκεπτών στην Ακρόπολη είναι πολύ πιό ομαλή απο άλλες χρονιές ακόμη και με αυξημένο τον αριθμό των επισκεπτών .
– ΑΝΑΨΥΚΤΗΡΙΑ . Σε εφαρμογή βρίσκεται ήδη το πρόγραμμα αναβάθμισης 76 αναψυκτηρίων σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία το οποίο υλοποιείται απο ανάδοχο ο οποίος έχει επιλεγεί μέσα απο διαγωνιστική διαδικασία ο οποίος μπορεί να ανταποκριθεί άμεσα στην σωστή λειτουργία των αναψυκτηρίων εξασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο την αποτελεσματική διαχείριση των πόρων του Οργανισμού μας.
Το πρόγραμμα αφορά σε
Το πρόγραμμα αφορά σε
– αναβάθμιση των κτιριακών υποδομών (χωρίς δαπάνη για το ελληνικό δημόσιο)
– αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον επισκέπτη
– ελεγχόμενη τιμολογιακή πολιτική των προϊόντων προς πώληση
– Ενίσχυση της τοπικής αγοράς με προμήθεια τοπικών προϊόντων
– ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
ΠΡΟΒΟΛΗ . Ο ΟΔΑΠ διαχειρίζεται σχεδόν 200 αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία. Μία λειτουργία την οποία έχουμε θέσει ώς στρατηγικό στόχο του Οργανισμού είναι αυτή της Προβολής του Πολιτιστικού αποθέματος της χώρας .
Και όπως είναι εμφανές απο τα στοιχεία, συνεχίζει η κα Νικολέττα Διβάρη-Βαλάκου, η χώρα μας δεν έχει μόνο την Ακρόπολη, τη Κνωσό και τους Δελφούς αλλά ένα πλήθος απο πολύ ενδιαφέροντα όχι μόνο απο αρχαιολογικής πλευράς μνημεία αλλά και τα πανέμορφα τοπία στα οποία βρίσκονται αυτά. Για αυτό τον λόγο μέσα στον μεσοπρόθεσμο Στρατηγικό μας σχεδιασμό έχουμε στόχο να αναδείξουμε όλους αυτούς τους χώρους μέσα από στοχευμένες ενέργειες προβολής για να ενθαρρύνουμε τόσο τον ξένο επισκέπτη αλλά και τους Έλληνες να συμπεριλάβουν στο πρόγραμμα τους τους χώρους αυτούς.
Πετυχαίνοντας τον στόχο μας θα ενισχύσουμε εμμέσως και τις τοπικές κοινωνίες ενθαρρύνοντας την επιχειρηματικότητα .