Επιστολές με τις οποίες εκφράζουν την ανησυχία τους για το άνευ προηγουμένου πλήγμα που έχει υποστεί ο κλάδος των αερομεταφορών έστειλαν στην κυβέρνηση οι δύο εταιρείες οι οποίες έχουν την ευθύνη για τη λειτουργία του αεροδρομίου της Αθήνας και των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Σύμφωνα με πληροφορίες του economistas, στις επιστολές οι οποίες απευθύνονται στους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών, οι εταιρείες Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) και Fraport Greece αναφέρονται στην πρωτόγνωρη κατάσταση που καλούνται να αντιμετωπίζουν δεδομένου ότι η μείωση της επιβατικής κίνησης υπερβαίνει το 90% τον τελευταίο μήνα.
Κατά τις ίδιες πηγές, εκφράζουν έντονο προβληματισμό για το κατά πόσο θα μπορούν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους προς το Δημόσιο και τις τράπεζες, καθώς και οι δύο εταιρείες πρόσφατα προχώρησαν στη σύναψη δανείων ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Η ΔΑΑ και η Fraport Greece καλούν ουσιαστικά τον Χρήστο Σταϊκούρα και τον Κώστα Καραμανλή σε διάλογο προκειμένου να ληφθούν κρίσιμες αποφάσεις για τη στήριξη του «Ελευθέριος Βενιζέλος» και των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Οι συμβάσεις παραχώρησης των αεροδρομίων προβλέπουν ότι σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας, ο παραχωρησιούχος και το Δημόσιο θα πρέπει να βρουν κοινό τόπο προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν τις επιπτώσεις του γεγονότος ανωτέρας βίας στις δραστηριότητες παραχώρησης.
Όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς, μεταξύ των μέτρων που θα μπορούσαν να ληφθούν για την στήριξη των αεροδρομίων είναι η μετάθεση πληρωμής ΦΠΑ και αμοιβών παραχώρησης σε μεταγενέστερο χρόνο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τις επόμενες ημέρες οι αρμόδιοι υπουργοί θα συζητήσουν με στελέχη της ΔΑΑ και της Fraport Greece τρόπους για τη στήριξη της ρευστότητας των δύο εταιρειών.
Κυβερνητικά στελέχη αναφέρουν ότι θα εξεταστεί σοβαρά το ενδεχόμενο λήψης επιπλέον μέτρων για την ενίσχυση του κλάδου των αερομεταφορών, μετά την πρώτη δέσμη μέτρων στήριξης στην οποία έχουν ενταχθεί και οι εταιρείες στις οποίες έχουν παραχωρηθεί αεροδρόμια.
Απώλειες δεκάδων δισ. ευρώ για τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια
Οι επιπτώσεις της κρίσης από την πανδημία του Covid – 19 είναι εφιαλτικές για τις εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων, οι οποίες θα υποστούν τεράστιες ζημιές μετά από αρκετά έτη σταθερής ανάπτυξης.
Σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων (Airports Council International Europe) το οποίο εκπροσωπεί περισσότερα από 500 αεροδρόμια στην Ευρώπη, η επιβατική κίνηση μειώθηκε στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια κατά 59,5% το Μάρτιο.
Το ποσοστό αυτό μεταφράζεται σε απώλεια 106 εκατομμυρίων επιβατών στα αεροδρόμια της Ευρώπης μόνο τον περασμένο μήνα. Είναι ενδεικτικό ότι η επιβατική κίνηση στις 31 Μαρτίου ανήλθε σε μόλις 174.000 σημειώνοντας πτώση ύψους 97,1% σε σχέση με την αντίστοιχη ημέρα το 2019.
Το ποσοστό μείωσης την πρώτη Μαρτίου του 2020 συγκριτικά με το 2019 ανήλθε σε 11,7%, δεδομένου ότι οι επιβάτες που ταξίδεψαν από και προς τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια έφτασαν τα 5,12 εκατομμύρια.
Για πρωτόγνωρη εξέλιξη έκανε λόγο ο γενικός διευθυντής του ACI Europe, Olivier Jankovec, ο οποίος ανέφερε ότι «κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης το 2009 χρειάστηκαν 12 μήνες για να χάσουν τα αεροδρόμια της Ευρώπης 100 εκατομμύρια επιβάτες. Με τον Covid – 19 χρειάστηκαν 31 ημέρες το Μάρτιο για να χαθεί ακόμα μεγαλύτερος αριθμός επιβατών».
Δυσοίωνες είναι οι εκτιμήσεις του ACI Europe και για το οικονομικό πλήγμα που θα υποστούν τα αεροδρόμια έως το τέλος του 2020. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Συμβουλίου, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα χάσουν έως το τέλος του 2020 από 873 εκατομμύρια έως 1,2 δισ. επιβάτες, με τη μείωση των εσόδων να κυμαίνεται μεταξύ 23 και 29 δισ. ευρώ.
Όπως μάλιστα τονίζουν πηγές του κλάδου οι εκτιμήσεις του ACI Europe είναι αισιόδοξες καθώς θεωρούν ότι οι απώλειες για τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα είναι πολύ μεγαλύτερες.
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι το κρίσιμο ερώτημα είναι πότε και υπό ποιες συνθήκες θα ξεκινήσουν ξανά οι αεροπορικές μεταφορές, οι οποίες αποτελούν σημαντική λειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας.
Ολοένα και περισσότεροι παράγοντες της αγοράς, τόσο στο εσωτερικό όσο και διεθνώς, εκτιμούν ότι ο μόνος τρόπος να ξεκινήσουν ξανά οι πτήσεις είναι να βρεθεί τρόπος μαζικών και γρήγορων ελέγχων ανίχνευσης του ιού και να καθιερωθεί ένα υγειονομικό διαβατήριο με το οποίο θα αποδεικνύεται ότι οι ταξιδιώτες έχουν υποβληθεί σε έλεγχο και δεν είναι φορείς του κορωνοϊού.