Αρχική Ειδήσεις στα Ελληνικά Το ΥΠΠΟΑ υποδέχεται το Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2018 με την εκδήλωση...

Το ΥΠΠΟΑ υποδέχεται το Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2018 με την εκδήλωση «To Ρεμπέτικο συναντά το Flamenco και τα Fados»

Το Ρεμπέτικο στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά της Unesco!

 

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού υποδέχεται το Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2018 με την μουσική εκδήλωση «To Ρεμπέτικο συναντά το Flamenco και τα Fados» που θα πραγματοποιηθεί, στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, την Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου 2018 και ώρα 19:00.

Η εκδήλωση τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας  κυρίου Προκοπίου Παυλοπούλου.

Τρείς αστικές λαϊκές παραδόσεις που γεννήθηκαν ή αναπτύχθηκαν στα λιμάνια της Μεσογείου συναντιούνται στη σκηνή, με αφορμή την ένταξη της παράδοσης του Ρεμπέτικου στον διεθνή  Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ουνέσκο.

Πρόγραμμα Εκδήλωσης:

Πρώτο Μέρος

Fados

Τραγούδι: Ελένη Πέτα, Πιάνο: Θοδωρής Οικονόμου

Flamenco

Συγκρότημα Caja Secreta: Θωμάς Νάτσης (Κιθάρα), Λυδία Κοκόρια (Φλάουτο), Παύλος Σπυρόπουλος (Κοντραμπάσο), Γιώργος Ξανθόπουλος (Κρουστά), Νιόβη Μπένου (Χορός), Μελίνα Ατρείδου (Τραγούδι).

Διάλειμμα 

Δεύτερο Μέρος

Ρεμπέτικα

Συγκρότημα «Broke Konsort»: Σοφία Πάτση (Τραγούδι), Αντιγόνη Σεφερλή (Μπαρόκ Τσέλο),  Πάνος Μαράντος (Κοντραμπάσο), Πάνος Ηλιόπουλος (Τσέμπαλο, ενορχηστρώσεις).

 

Το Ρεμπέτικο στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά της Unesco!

Tην εγγραφή του Ρεμπέτικου στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας ενέκρινε η Διακυβερνητική Επιτροπή της Σύμβασης για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO, 2003) στη 12η ετήσια συνεδρίασή της, που πραγματοποιήθηκε στην Κορέα από τις 4 έως τις 9 Δεκεμβρίου, ύστερα από τον πλήρη φάκελο υποψηφιότητας που υπέβαλε το υπουργείο Πολιτισμού.

Το Ρεμπέτικο, ένα ξεχωριστό κεφάλαιο του ελληνικού αστικού λαϊκού πολιτισμού, άκμασε το πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Με επιρροές από το δημοτικό και το μικρασιάτικο τραγούδι, αντικατοπτρίζει το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο της εποχής, όπου αναπτύχθηκε, και ιδιαιτέρως τη ζωή των φτωχότερων τάξεων και των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Στην πορεία, η κοινωνική του βάση επεκτάθηκε στους πρόσφυγες, στην εργατική και τη μεσοαστική τάξη, ενώ σήμερα αποτελεί ζωντανή και δημοφιλή πολιτιστική κληρονομιά που αναγνωρίζεται πλέον όχι μόνο από τους Έλληνες, αλλά από ολόκληρη την ανθρωπότητα.

Στην απόφαση για την εγγραφή του Ρεμπέτικου επισημαίνεται η επιτυχής ανάδειξη, μέσω του φακέλου υποψηφιότητας που υπέβαλε το υπουργείο Πολιτισμού, «του δυναμικού χαρακτήρα του, καθώς και της εξέλιξής του σε ισχυρό σημείο αναφοράς για τη συλλογική μνήμη και ταυτότητα των Ελλήνων».

Στην ίδια απόφαση επισημαίνεται «η ποιοτική τεκμηρίωση του φακέλου συνολικά και υπογραμμίζεται ότι η θερμή έκφραση υποστήριξης της υποψηφιότητας από την κοινότητα του ρεμπέτικου ανέδειξε συναρπαστικές προσωπικές αφηγήσεις, άμεσα συνδεδεμένες με το στοιχείο».

Ας σημειωθεί, επίσης, το γεγονός πως η υποψηφιότητα του Ρεμπέτικου απέσπασε τον έπαινο του Oργάνου Aξιολόγησης (Εvaluation Body) της Σύμβασης για την ποιότητα των δράσεων διαφύλαξης που σχεδιάζονται και ιδιαίτερα για τα εκπαιδευτικά προγράμματα για την ανάδειξη του ρεμπέτικου και της πολυσχιδούς σημασίας του, κυρίως μεταξύ των νέων.

Η Διεύθυνση Νεότερου Πολιτιστικού Αποθέματος και Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ αρμόδια για την εφαρμογή της Σύμβασης για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO, 2003) στην Ελλάδα, αποδίδει ιδιαίτερη έμφαση στην ανάδειξη όψεων της πολιτιστικής μας κληρονομιάς που έως σήμερα παρέμεναν συνήθως στο περιθώριο, καθώς δεν υπήρχε το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για την προβολή τους κυρίως σε διεθνές επίπεδο.

Το Ρεμπέτικο είναι το πέμπτο στοιχείο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς που εγγράφει η Ελλάδα στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας (UNESCO, 2003). Έχουν προηγηθεί η Μεσογειακή Δίαιτα (από κοινού με την Ιταλία, Ισπανία, Μαρόκο, Πορτογαλία, Κύπρο, Κροατία), η Παραδοσιακή Μαστιχοκαλλιέργεια στη Χίο, η Τηνιακή Μαρμαροτεχνία, καθώς και το εθιμικό δρώμενο των Μωμόγερων. Φάκελο υποψηφιότητας για εγγραφή στον ίδιο κατάλογο τηςUNESCO έχει υποβάλει η Ελλάδα (από κοινού με τις Γαλλία, Ελβετία, Ισπανία, Ιταλία, Κροατία, Κύπρο, Σλοβενία) για την Τέχνη της Ξερολιθιάς. Ο φάκελος υποψηφιότητας πρόκειται να αξιολογηθεί από τις αρμόδιες επιτροπές της UNESCO το φθινόπωρο του 2018.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.