Ο νέος Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής πριν καλά καλά αναλάβει σηκώνει τα μανίκια και ξεκινάει δράση με αποφασιστικότητα για την ολοκλήρωση όλων των εκκρεμοτήτων που αντιμετωπίζει το δίκτυο των υδατοδρομίων έτσι ώστε να ξεκολλήσει από το τέλμα του νέου νομοσχεδίου. Στόχος η επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης του δικτύου των υδατοδρομίων στην Ελλάδα.
Μετά την ανάληψη των καθηκόντων του Υπουργού κ. Κουρουμπλή η Hellenic Seaplanes πραγματοποίησε συνάντηση στο υπουργείο Ναυτιλίας. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Seaplanes, κ. Νικόλας Χαραλάμπους, ενημέρωσε τον Υπουργό αναφορικά με την κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο των υδροπλάνων, το νέο νομοσχέδιο και τα προβλήματα του που είναι σήμερα σε αναμονή, το πάγωμα καθώς και την αποχώρηση των υφιστάμενων επενδυτών αλλά και η φοβία να εισέλθουν νέοι στην αγορά των υδροπλάνων.
Ο Υπουργός κ. Κουρουμπλής επιβεβαίωσε την πολιτική βούληση της κυβέρνησης να στηρίξει τη νέα δραστηριότητα, ανοίγοντας το δρόμο των διαδικασιών και αδειοδοτήσεων, επισημαίνοντας τα πολλαπλά οφέλη που η υλοποίησή τους θα έχει στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στην περιφερειακή ανάπτυξη, στην ανάπτυξη των νησιών καθώς και στις θετικές επιδράσεις στον τουρισμό σε αυτήν την κρίσιμη καμπή που βρίσκεται η Ελλάδα. Ανάφερε σχετικά: «Τα υδατοδρόμια είναι μια νέα προσθήκη στα λιμάνια της χώρας μας όπου θα αναπτύξουν ένα νέο μέσο … το υδροπλάνο, το οποίο μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην επέκταση της τουριστικής περιόδου με τουρισμό δώδεκα μήνες το χρόνο, να αναδειχθούν νέοι προορισμοί και να διαχυθεί το όφελος στις τοπικές νησιωτικές κοινωνίες και αγορές. Η Ελλάδα είναι μια πολυνησιακή χώρα και πρέπει η νησιωτική της πολιτική να περιλαμβάνει νέους πυλώνες ανάπτυξης της οικονομίας συμβάλλοντας καθοριστικά στην δημιουργία νέου τουριστικού προϊόντος. Στην συνέχεια είπε: Όσο αφορά το Υπουργείο Ναυτιλίας θα αναληφθούν όλες ενέργειες και πρωτοβουλίες ώστε να υπάρξουν λύσεις σε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που σήμερα καθυστερούν τις επενδύσεις.
Σε συνέντευξη που είχε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Seaplanes, κ. Νικόλας Χαραλάμπους ανέφερε : « Η χώρα μας είναι επιτακτικό να δεχθεί νέες επενδύσεις και για να γίνει αυτό πρέπει να υπάρχει ένας ολοκληρωμένος και σωστός σχεδιασμός από την μεριά της κυβέρνησης για το δίκτυο των υδατοδρομίων. Ένας φορέας ο οποίος θα ακολουθεί ένα σχεδιασμό χωρίς συνεχόμενες αποκλίσεις, αλλαγή αποφάσεων και πολιτικών… να είναι σημείο αναφοράς για τους νέους επενδυτές και να κερδίσει την εμπιστοσύνη τους !! Είναι αδιανόητο τριάμισι (3,5) χρόνια μετά την δημοσίευση του υφιστάμενου για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων Νόμου να βγαίνει νέο σχέδιο νόμου και να ανατρέπονται όλες οι ιδιωτικές πρωτοβουλίες, να αλλάζει την λειτουργία των υδροπλάνων στα υδάτινα πεδία, να δημιουργεί δυσκολίες στους ιδιώτες επενδυτές να δημιουργήσουν ιδιωτικά υδατοδρόμια (μόνο με συμμετοχή δημοσίων φορέων) και να εξακολουθεί να μην συμπεριλαμβάνει ένα εθνικό σχεδιασμό δημιουργώντας ένα αρνητικό κλίμα στην επενδυτική κοινότητα..!! Το κυριότερο όμως είναι ότι οι πολιτικές αυτές κατάφεραν να φοβίσουν και τους εναπομείναντες μετά τα capital controls επενδυτές και να το βάλουν στα πόδια .. !!»
Ολοκληρώνοντας ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Seaplanes, κ. Νικόλας Χαραλάμπους είπε: «Μετά την συζήτηση που είχαμε με τον Υπουργό Ναυτιλίας κ. Κουρουμπλή είμαστε πεπεισμένοι ότι η αποφασιστικότητα και οι ενέργειες του υπουργού θα θέσουν τέλος στα εμπόδια και στα χρονοβόρα προβλήματα του τομέα των υδατοδρομίων και υδροπλάνων στην Ελλάδα».
Μέχρι σήμερα στην Ελλάδα:
Ιδιωτικά
• Η Υδροπλάνα Ελλάδας ΑΕ/ Hellenic Seaplanes SA και οι θυγατρικές της τα τελευταία 3,5 χρόνια έχει εξασφαλίσει μέσα από διαγωνιστικές διαδικασίες τα δικαιώματα ιδιαίτερης χρήσης για την Αδειοδότηση, Κατασκευή και Λειτουργία δεκαπέντε (15) Υδατοδρομίων εντός Χερσαίας Ζώνης Λιμένων, ενώ βρίσκεται ήδη σε προχωρημένες συζητήσεις με πολλά άλλα Λιμενικά Ταμεία που προκρίνουν αύτη τη λύση δημιουργίας Υδατοδρομίου στον τόπο τους. Όλες οι αδειοδοτήσεις και οι μελέτες είναι στο όνομα του ομίλου εταιρειών της Hellenic Seaplanes όπου έγιναν και οι παραχωρήσεις. Συγκεκριμένα τα υδατοδρόμια της Σκύρου, Αλόννησου, Σκόπελου, Αμφιλοχία, Τήνου, Πάτμου, Θάσου, Σητείας, Αιδηψού, Κάρυστου, Χαλκίδας, Κύμης, Χίου, Ψαρών και Οινουσσών.
• Η κατασκευαστική εταιρεία ΕΛΙΚΑ ΑΤΕΕ εξασφάλισε μέσα από διαγωνιστικές διαδικασίες τα δικαιώματα ιδιαίτερης χρήσης για την Αδειοδότηση, Κατασκευή και Λειτουργία ενός (1) υδατοδρομίου εντός Χερσαίας Ζώνης Λιμένα Νέων Μουδανιών
Δημόσια
• Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με προγραμματικές συμβάσεις με τα λιμενικά ταμεία έχει ξεκινήσει την αδειοδοτική διαδικασία για 23 υδατοδρόμια. Συγκεκριμένα τα υδατοδρόμια της Αστυπάλαιας, Λέρου, Λειψών, Ρόδου, Κω, Τήλου, Χάλκης, Καστελόριζου, Καρπάθου, Κάσου, Νισύρου, Καλύμνου, Σύμης, Σύρου, Μήλου, Θήρας, Πάρου, Νάξου, Κύθνου, Κέας, Αμοργού, Άνδρου, Σικίνου, Μυκόνου και Σίφνο.
• Το ΤΑΙΠΕΔ ως ο μέτοχος των οργανισμών λιμένων έχει ξεκινήσει την αδειοδοτική διαδικασία για 11 υδατοδρόμια. Συγκεκριμένα τα υδατοδρόμια της Κέρκυρας, Παξών, Ερεικούσσας, Οθωνών, Βόλου, Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Λαυρίου, Ηρακλείου, Ραφήνας και Καβάλας.
• Αυτόνομα Δήμοι, Λιμενικά Ταμεία και τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία έχουν ξεκινήσει την αδειοδοτική διαδικασία για 13 υδατοδρόμια. Συγκεκριμένα τα υδατοδρόμια της Ζακύνθου, Καλαμάτας, Ρεθύμνου, Χερσονήσου, Χανίων, Σίφνου, Πόρου, Ίου, Κατάκολου, Αγίας Γαλήνης, Πρέβεζα, Πύλου και Μώλου – Αγ. Κωνσταντίνου.
Σύνολο, 63 υδατοδρόμια έχουν ξεκινήσει την αδειοδοτική διαδικασία σύμφωνα με τις παραχωρήσεις και αναθέσεις σε ιδιωτικά και δημόσια υδατοδρόμια που έχουν γίνει μέχρι σήμερα. Από τα πιο πάνω, δύο υδατοδρόμια έχουν λάβει άδεια λειτουργίας, της Κέρκυρας το 2014 και των Παξών πριν μερικές ημέρες. Τα δύο υδατοδρόμια ανήκουν στον Οργανισμό Λιμένα Κέρκυρας. Στην τελική φάση απόκτησης άδειας λειτουργίας είναι τα υδατοδρόμια Πάτρας, Βόλου και Θεσσαλονίκης.
Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αδειοδότηση, κατασκευή και λειτουργία υδατοδρομίων είναι η Hellenic Seaplanes SA/Υδροπλάνα Ελλάδας ΑΕ, η Ελληνικά Υδατοδρόμια και η Ελληνική Θαλάσσια Αεροπορία AE/Greek Marine Aviation SA
Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν 7 αιτήσεις από την Hellenic Seaplanes για παραχωρήσεις σε λίμνες για δημιουργία υδατοδρομίων, οι οποίες έχουν “παγώσει”, λόγω νομοθετικού κενού.