Μια νέα σελίδα στο εξωτερικό εμπόριο και στον τουρισμό της χώρας άνοιξε, στις 13 Σεπτεμβρίου, με την επίσημη συνάντηση υπουργών της κυβέρνησης με εκπροσώπους της μεγαλύτερης εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο, της κινεζικής εταιρείες ΑLIBABA, με τη συμμετοχή του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας.Η συνάντηση, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Εξωτερικών με πρωτοβουλία του Υφυπουργού Εξωτερικών κ. Δ. Μάρδα, ήταν συνέχεια των επαφών του κυβερνητικού κλιμακίου κατά την πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού Α. Τσίπρα στην Κίνα. Επαφές στις οποίες καθοριστική συμβολή είχε το Ε.Ε.Α.
Σκοπός της συνάντησης ήταν η ενημέρωση από πλευράς της Alibaba των επενδυτικών σχεδίων της εταιρίας για την ελληνική αγορά καθώς και η συνεργασία για την προώθηση των ελληνικών εξαγωγών στην Κίνα και την προσέλκυση σημαντικά μεγαλύτερου αριθμού Κινέζων τουριστών.
Από πλευράς κυβέρνησης, εκτός του Υφυπουργού κ. Μάρδα, συμμετείχαν ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Ε. Αποστόλου, η αναπληρώτρια Υπουργός Τουρισμού κ. Ε. Κουντουρά, ο οικονομικός Σύμβουλος του πρωθυπουργού κ. Δ. Λιάκος και ο Διευθ. Σύμβουλος του Enterprice Greece κ. Δότσης. Από πλευράς Alibaba παρευρέθηκαν οι κ. Rodrigo Cipriani Foresio – Managing Director Alibaba Italy, Spain, Portugal and Greece, κ. Christina Fontana – Senior Manager Business Development Alibaba Group, κ. Yong ZHANG, Chief Contents Officer, Holiday Department, Alitrip, κ. Yana GENG, Business Development Manager Ant Financial, AliPay, κ. Albert Antonini Mangia, Marketing Manager Alibaba Group. Το Ε.Ε.Α. εκπροσώπησαν οι κ.κ. Χατζηθεοδοσίου Ιωάννης, Πρόεδρος Ε.Ε.Α. και Φλωράς Γιώργος, μέλος Δ.Σ Ε.Ε.Α.
Ο κ. Μάρδας ανέπτυξε την πολιτική της Ελληνικής Κυβέρνησης για τη διεύρυνση των διεθνών οικονομικών σχέσεων με την Κίνα και εκτίμησε ότι σε αυτή την προσπάθεια, η αξιοποίηση των δυνατοτήτων της ALIBABA μπορεί να συμβάλει σημαντικά. Όπως τόνισε θα δημιουργηθούν σε κάθε υπουργείο ομάδες εργασίας, προκειμένου να εντοπίσουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πλατφόρμας της κινεζικής εταιρείας και τις δυνατότητες αξιοποίησής τους από ελληνικές εταιρείες αν είναι δυνατόν και από μικρομεσαίες μέσα από συνεργατικά σχήματα. Εξέφρασε τη βεβαιότητά του ότι «η συνεργασία των ελληνικών επιχειρήσεων με την Alibaba, όπως και με άλλες παρόμοιες ηλεκτρονικές πλατφόρμες, θα συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση των εξαγωγών μας προς την κινεζική αγορά και θα ενισχύσει τον τουριστικό ρεύμα προς την Ελλάδα».
Ο κ. Αποστόλου επεσήμανε τις μεγάλες δυνατότητες εξαγωγών αγροτικών προϊόντων στην Κίνα και την ανάγκη σταθεροποίησης του εμπορικού ισοζυγίου που παρουσιάζει έλλειμμα και ανισορροπίες. Πρότεινε δε τη σύσφιξη των σχέσεων των δύο χωρών με την παροχή επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε κινέζους αγρότες και επιχειρηματίες, ώστε να υπάρξει σύνδεση της ελληνικής και κινεζικής παραγωγής και αγοράς σε αγροτικά προϊόντα.
Η κα Κουντουρά τόνισε με έμφαση τις μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης των τουριστικών σχέσεων Ελλάδας – Κίνας ώστε να αυξηθεί κατά πολύ ο σημερινός μικρός σχετικά αριθμός κινέζων τουριστών. Για το σκοπό αυτό θα συσταθούν δύο ομάδες εργασίας στο υπουργείο της. Επίσης επισημάνθηκε ότι μπορεί να αναπτυχτούν σημαντικά άλλες δραστηριότητες πολιτιστικού και κοινωνικού χαρακτήρα που ενδιαφέρουν τους Κινέζους πολίτες.
Από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι της ALIBABA ανέπτυξαν τη θέση της εταιρείας στο διεθνές εμπόριο και στον τουρισμό αναδείχνοντας τις δυνατότητες συνεργασίας με τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Στη συνέχεια, σε εκδήλωση που διοργάνωσε το ΥΠΕΞ σε συνεργασία με τον Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, τα στελέχη της Alibaba παρουσίασαν στην αίθουσα «Κρανιδιώτη», τους στόχους και τα επενδυτικά τους σχέδια στις διοικήσεις των Επαγγελματικών φορέων, Επιμελητηρίων και Συνδέσμων της χώρας.
Στη διάρκεια του διαλόγου με τους φορείς, ο Πρόεδρος του Ε.Ε.Α. κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου επεσήμανε ότι η όλη προσπάθεια δεν μπορεί να επιτύχει αν οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν συνενώσουν τις επιχειρηματικές τους προσπάθειες ώστε να σχηματισθούν επιχειρήσεις ενός κρίσιμου μεγέθους που θα μπορεί να ικανοποιεί τα ελάχιστα διεθνή στάνταρ για μια εξαγωγική προσπάθεια με πιθανότητες επιτυχίας. Όπως είπε, άλλες χώρες σε κάποιους τομείς, όπως π.χ. το λάδι, έχουν 4-5 επιχειρήσεις εμπορίας και επεξεργασίας κι εμείς έχουμε χιλιάδες μικρές, διασπασμένες και αδύναμες. Έτσι όμως εξαγωγές δεν γίνονται. Ανέδειξε επίσης τα προβλήματα πρόσβασης στην κινεζική αγορά, τις προδιαγραφές που απαιτούνται για εξαγωγές, τα προβλήματα βίζας για την έλευση κινέζων τουριστών και επιχειρηματιών και την αδυναμία απευθείας ηλεκτρονικών πληρωμών.