Η διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας ανακοίνωσε την κλιμάκωση των απεργιακών κινητοποιήσεων για ακόμη 48 ώρες, η απόφαση της αυτή είχε ως συνέπεια ποικίλες αντιδράσεις, καθώς το πρόβλημα αφορά, και την ακτοπλοΐα, και τους μετανάστες αλλά και τα κρουαζιερόπλοια.
Πιο συγκεκριμένα ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρής Δρίτσας σε επιστολή που απέστειλε χθες στον γενικό γραμματέα της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας Γιάννη Χαλά και στα μέλη της διοίκησής της, μετά την εξαγγελία της συνέχισης της απεργίας της, υπογραμμίζει ότι
«Μια νέα 48ωρη απεργία και μάλιστα, χωρίς καμία εξαίρεση, δυσκολεύει πάρα πολύ τα οξύτατα προβλήματα που έτσι και αλλιώς αντιμετωπίζουν όλα τα νησιά, αλλά και χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες. Γνωρίζετε, ότι η κυβέρνηση κατανοεί τη σοβαρότητα και την κρισιμότητα των αιτημάτων, αλλά σ’ αυτή τη συγκυρία πιστεύω ότι πρέπει να εκτιμηθεί ιδιαίτερα το γεγονός ότι η σημερινή κυβέρνηση επιδιώκει θετικούς σχεδιασμούς και θετικές λύσεις μέσα σε ένα άκρως ασφυκτικό και αρνητικό πλαίσιο. Η ανάγκη συνεννόησης χωρίς υποστολή των διεκδικήσεων, είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ άλλοτε. Υπάρχουν ανοικτά περιθώρια διαλόγου, που μπορούν να οδηγήσουν σε θετικές λύσεις».
Ο Θοδωρής Δρίτσας αναφέρει ακόμη, ότι έδωσε διαβεβαιώσεις ότι ″η Κυβέρνηση μελετά με σοβαρότητα και προσοχή όλα τα ζητήματα, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα και τις θέσεις των Σωματείων″.
Ειδικότερα επεσήμανα, ότι:
– Για το ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό και την αυτοτέλεια του ΝΑΤ και του ΚΕΑΝ, η συζήτηση είναι ακόμα ανοικτή και παρά τις δυσκολίες, αξιολογούνται όλες οι ιδιαιτερότητες του ναυτικού επαγγέλματος και του ΝΑΤ.
– Για το ζήτημα της ρύθμισης των συνθέσεων των πληρωμάτων της ακτοπλοΐας, δήλωσα πως έχουν ήδη γίνει πολύ σημαντικά βήματα και ο δρόμος είναι ανοικτός για μια λύση που θα ικανοποιεί σε μεγάλο βαθμό ή και σε απόλυτο τους ναυτικούς.
– Για το ζήτημα της ναυτικής εργασίας, του ΓΕΝΕ, αλλά και του Οίκου Ναύτου και της ναυτικής εκπαίδευσης, όπως και πολλά άλλα, υπάρχουν ήδη δρομολογημένες πρωτοβουλίες με βάσιμες προσδοκίες ότι σε συνεργασία με τα Σωματεία και την ΠΝΟ, θα οδηγηθούμε σε ικανοποιητικές λύσεις. Το ίδιο ισχύει και για τα προβλήματα του κλάδου των πλοηγών. Λαμβάνοντας υπόψη σας όλα τα παραπάνω και την κρισιμότητα των στιγμών, σας καλώ να επανεξετάσετε την απόφασή σας δίνοντας τον αναγκαίο χρόνο, για την ολοκλήρωση των προσπαθειών που σχετίζονται με τα αιτήματά σας», τονίζει και καταλήγει : «Είμαι στη διάθεσή σας, για νέα συνάντηση στο υπουργείο, αύριο (Τετάρτη 4/11) στις 10 το πρωί».
Από την πλευρά της η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία ανταποκρίθηκε θετικά στην πρόσκληση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θ. Δρίτσα, μετά την απόφαση για συνέχιση της απεργίας των πληρωμάτων των πλοίων, να συναντηθούν, μαζί του, σήμερα Τετάρτη, στις 10.00.
Ήδη έχουν ειδοποιηθεί οι πρόεδροι των σωματείων να συναντηθούν στις 9.00 και να μεταβούν στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προκειμένου να συναντηθούν με τον κ. Δρίτσα.
Μετανάστες – Λέσβος
Έκκληση για τη διατήρηση δρομολογίων για τη μεταφορά μεταναστών και προσφύγων απηύθυνε και ο δήμαρχος της Λέσβου, όπου σε χθεσινή του επιστολή ο Σπύρος Γαληνός, αναφέρει: «Σχετικά με την απεργία που έχει εξαγγείλει και πραγματοποιείται αυτή τη στιγμή από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ναυτεργατών, θα θέλαμε να τονίσουμε τα εξής:
Κατανοούμε και σεβόμαστε απόλυτα τα αιτήματα των σκληρά εργαζόμενων ναυτεργατών. Πρέπει όμως να γίνει αντιληπτό πως η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Λέσβου με το λιμάνι του Πειραιά, εξασφαλίζει την σταθερή ροή μεταναστών και προσφύγων προς την ηπειρωτική Ελλάδα. Σε περίπτωση που η απεργία διαρκέσει έως τα μεσάνυχτα της Κυριακής, όπως έχει εξαγγελθεί από την ΠΝΟ, είναι σίγουρο πως θα εγκλωβιστούν στην Λέσβο πάνω από 30.000 μετανάστες και πρόσφυγες. Κάτι τέτοιο θα έχει ολέθριες και καταστροφικές συνέπειες για όλο το νησί όπως δείχνουν και τα γεγονότα των αρχών Σεπτεμβρίου, όταν η έλλειψη εισιτηρίων εγκλώβισε τον ίδιο αριθμό μεταναστών και προσφύγων.
Τους τελευταίους μήνες η Λέσβος διαχειρίζεται μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης και πρέπει πάση θυσία να διατηρηθεί ανοιχτή η σύνδεση με την ηπειρωτική Ελλάδα. Όπως και εμείς σεβόμαστε και κατανοούμε τα αιτήματα της ΠΝΟ, ζητάμε και από εκείνη να σεβαστεί το γεγονός ότι το νησί μας ζει μια από τις πιο δύσκολες κρίσεις στην σύγχρονη ιστορία του και να επιτρέψει στα πλοία που μεταφέρουν μετανάστες και πρόσφυγες να αναχωρήσουν. Διαφορετικά οι συνέπειες θα είναι ολέθριες για όλους.
Ο Αλέξης Τσίπρας, με τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Μάρτιν Σουλτς τη Πέμπτη στη Λέσβο
Τεράστια τα προβλήματα στο λιμάνι του Πειραιά
Περισσότερα από 15 μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν μπόρεσαν να πιάσουν στον τερματικό σταθμό του Πειραιά εξαιτίας της απεργίας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), αναφέρει σε ρεπορτάζ της η Καθημερινή.
Πρόκειται για μεγάλα πλοία γνωστά και ως «mothers» που εκτελούν τακτικές γραμμές μεταφοράς από την Ασία προς την Ευρώπη με τον Πειραιά προδιαγεγραμμένο σταθμό ώστε να εξυπηρετείται το διμερές εμπόριο. Αλλα τόσα πλοία αναμένεται να αναδρομολογηθούν σήμερα και αύριο εξαιτίας της νέας 48ωρης απεργίας που προκήρυξε απροειδοποίητα η ΠΝΟ. Και θα αναδρομολογηθούν όπως και τα προηγούμενα σε ανταγωνιστικούς του Πειραιά τερματικούς λιμένες, πολλοί εκ των οποίων στην Τουρκία.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πηγές χρηστών του λιμανιού του Πειραιά υπήρχαν προγραμματισμένες άνω των 15 χιλιάδων κινήσεων, δηλαδή φορτοεκφορτώσεις εμπορευματοκιβωτίων που δεν έγιναν τη Δευτέρα και την Τρίτη και άλλες τόσες σήμερα και αύριο. Συνολικά τα φορτία που δεν καθίσταται δυνατό να εξυπηρετηθούν από τον Πειραιά τις τέσσερις αυτές ημέρες ξεπερνούν ήδη το 10% της αντίστοιχης περυσινής κίνησης του Νοεμβρίου.
Η κατάσταση που δημιουργείται από την απεργία προσλαμβάνει διαστάσεις υπονόμευσης της διεθνούς εικόνας του Πειραιά ως κομβικού τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, σημειώνουν στην «Κ» χρήστες του λιμανιού, προσθέτοντας πως η κατάσταση έχει αρχίσει να θυμίζει μέρες 2008, όταν οι απεργίες γονάτισαν την ελληνική λιμενική βιομηχανία.
Η απεργία όμως έρχεται και σε κρίσιμη εποχιακά περίοδο με μεγάλο μέρος των εισερχόμενων φορτίων να προορίζεται για τον εφοδιασμό της εγχώριας αγοράς εν όψει των εορτών, οπότε και πραγματοποιείται το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου των εμπορικών καταστημάτων. Οπως και φορτίων που προορίζονται όχι για μεταφόρτωση σε άλλα μικρότερα καράβια, αλλά για σιδηροδρομική μεταφορά στην κεντρική Ευρώπη. Κάποια μάλιστα εξ αυτών ανήκουν σε μεγάλες εταιρείες τεχνολογικών και ηλεκτρονικών ειδών που δοκιμάζουν τον Πειραιά ως πύλη εισόδου στην Ευρώπη. Ενα διαμεταφορικό μοντέλο που έχει χτιστεί με πολύ κόπο, των εργαζομένων συμπεριλαμβανομένων.