Νέο τέλος θα πληρώνουν σε λίγους μήνες όλοι οι επιβάτες, εντός κι εκτός ζώνης Σένγκεν, στα ελληνικά αεροδρόμια.
Ειδικότερα, την 1η Νοεμβρίου 2014, που εκπνέει η εικοσαετής διάρκεια του «σπατόσημου», θα καθιερωθεί ένα νέο τέλος που θα ανέρχεται στα 12 ευρώ έως το 2024. Σε αυτή τη ρύθμιση προσανατολίζεται η κυβέρνηση, στο πλαίσιο της παραχώρησης των περιφερειακών αερολιμένων σε ιδιώτες επενδυτές. Από αυτό το τέλος, ποσοστό 8,5% ή αλλιώς 1,02 ευρώ, θα παρακρατείται υπέρ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Δέκα χρόνια αργότερα, την 1η Νοεμβρίου 2024, το νέο τέλος θα μειωθεί σε 3 ευρώ ανά επιβάτη, από τα οποία η ΥΠΑ θα παρακρατεί το 35%. Το νέο τέλος θα ενσωματώνεται στις συνολικές χρεώσεις των αεροδρομίων, που δεν θα ξεπερνούν τα 14,5 ευρώ για την πρώτη περίοδο της παραχώρησης και τα 20 ευρώ για τη δεύτερη. Συγκεκριμένα, στην πρώτη περίοδο της παραχώρησης, κατά τη διάρκεια της οποίας προγραμματίζονται επενδύσεις σε υποδομές, ύψους 200 εκατ. ευρώ από τους ιδιώτες επενδυτές, οι χρεώσεις δεν θα είναι υψηλότερες από 14,5 ευρώ, ποσό που αναλύεται ως εξής: 12 ευρώ Σπατόσημο + 1 ευρώ τέλος αεροδρομίου + 1,5 ευρώ χρέωσης ασφαλείας. Με την ολοκλήρωση των έργων, το ανώτατο πλαφόν συνολικών χρεώσεων δεν θα ξεπερνά κατά μέγιστο τα 20 ευρώ. Στο συγκεκριμένο ποσό θα περιλαμβάνεται το νέο «Σπατόσημο», τα τέλη των αεροδρομίων και η χρέωση ασφαλείας (1,5 ευρώ).
Ως γνωστόν, με βάση το υπάρχον σχέδιο, που ενέκρινε το ΤΑΙΠΕΔ, προβλέπεται η παραχώρηση 14 περιφερειακών αερολιμένων για 40 έτη (με option δεκαετούς παράτασης). Η πρώτη ομάδα αεροδρομίων περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου, Καβάλας και Χανίων, ενώ η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια σε: Ρόδο, Κω, Σαντορίνη, Μύκονο, Μυτιλήνη, Σκιάθο και Σάμο. Από τις δύο ομάδες εξαιρέθηκε το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου, το οποίο προβλέπεται να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης για την ανάπτυξη του νέου διεθνούς αερολιμένα στο Καστέλι της Κρήτης, για το οποίο πρόφατα υπήρξε ενδιαφέρον από την κινεζική κυβέρνηση.