Αρχική Ειδήσεις στα Ελληνικά Κλειδί» για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα οι ηλεκτρονικές πληρωμές

Κλειδί» για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα οι ηλεκτρονικές πληρωμές

e-commerceΟλοκληρώθηκε πρόσφατα η έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για τις πληρωμές στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο B-C στην Ελλάδα, αναφέρει σε άρθρο της η Ημερησία.

Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας παρουσιάσθηκαν σε ειδική ημερίδα που οργάνωσε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) και η VISA με θέμα το ePayments την Τετάρτη 21 Μαΐου.

Η φετινή έρευνα ανέλυσε περίπου 2300 ηλεκτρονικά καταστήματα και το Σχήμα 1 καταδεικνύει τα ποσοστά των ηλεκτρονικών καταστημάτων που προσφέρουν τους συγκεκριμένους τρόπους πληρωμών για on-line αγορές. Η μεγάλη αύξηση από το 2012 παρατηρείται (όπως αναμενόταν) στα ποσοστά των ηλεκτρονικών καταστημάτων που προσφέρουν την δυνατότητα “πιστωτική κάρτα” (λόγω της ουσιαστικής προσπάθειας των ελληνικών τραπεζών) και “Paypal” (ιδιαίτερα δημοφιλής και απλή μέθοδος σε παγκόσμιο επίπεδο).

Τα ποσοστά αυτά δεν αντικατοπτρίζουν βέβαια την πραγματική αξία των on-line αγορών όπου για παράδειγμα η τραπεζική κατάθεση αντιπροσωπεύει πιθανόν λιγότερο από το 5-10% της αξίας συναλλαγών ενώ η αντικαταβολή παραμένει η κορυφαία πληρωμή για φυσικά προϊόντα στην Ελλάδα και αντιπροσωπεύει περίπου τα 2/3 της αξίας των on-line αγορών σε αυτή την κατηγορία προϊόντων που γίνεται φυσική παράδοση στο σπίτι / γραφείο.

Η έρευνα ανέδειξε και μερικά ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά των επί μέρους ομάδων που χρησιμοποιούν πολύ συχνά συγκεκριμένους τρόπους πληρωμών:

  • Οι συχνοί χρήστες του Paypal έχουν υψηλά ποσοστά πρόσβασης στο Internet “εν κινήσει” μέσω “κινητού τηλεφώνου” και “tablet”

  • Το χαμηλότερο “αντιλαμβανόμενο ρίσκο” για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές έχουν οι συχνοί χρήστες της “πιστωτικής κάρτας” και το υψηλότερο αυτοί που πληρώνουν με “αντικαταβολή”

  • Οι συχνοί χρήστες του Paypal αγοράζουν συνήθως από το εξωτερικό αφού μόνο το 31% πραγματοποιούν πάνω από το 60% των αγορών τους σε Ελληνικά sites

  • Οι πρώτοι και έμπειροι on-line αγοραστές στην Ελλάδα (πριν το 2007) χρησιμοποιούσαν κυρίως την πιστωτική κάρτα και paypal

  • Η χρήση της χρεωστικής κάρτας και της αντικαταβολής χρησιμοποιείται αρκετά από τους νέους on-line αγοραστές (αυτοί που ξεκίνησαν αγορές το 2012-13) όπου παρατηρείται μια μετεωρική αύξηση των αγοραστών αυτών και άρα εμπλοκή πολιτών που δεν είναι πολύ έμπειροι με το διαδίκτυο και συνεπώς με προβληματισμούς για την ασφάλεια των συναλλαγών

Η έρευνα καταγράφει επίσης ότι οι on-line αγοραστές (υπολογίζονται γύρω στα 2,5 εκ) αναδεικνύονται σε ένα ιδιαίτερα δυναμικό και ενδιαφέρον κοινό για τις Ελληνικές τράπεζες αφού η συντριπτική τους πλειοψηφία (75%) χρησιμοποιεί e-banking υπηρεσίες (από το 66% το 2011). Καταγράφει επίσης την σημασία του e-banking για τους on-line καταναλωτές αφού για το 50% είναι πιθανόν λόγος επιλογής τράπεζας και στοιχεία αξιολόγησης της υψηλής αξιοπιστίας της. Επίσης αξιολογούν πολύ υψηλά τις on-line τραπεζικές συναλλαγές σε σχέση με τις συναλλαγές στο φυσικό κατάστημα.