Αρχική Ναυτιλία H χρηματοδότηση νέων ναυπηγήσεων στο προσκήνιο των Ποσειδωνίων

H χρηματοδότηση νέων ναυπηγήσεων στο προσκήνιο των Ποσειδωνίων

Celestyal Cruises

Λίγες ημέρες μετά την ανακοίνωση από τον Όμιλο Αγγελικούση της συμφωνίας του με έξι διεθνείς τράπεζες για πιστώσεις ύψους $1.25 δις δολαρίων, οι οποίες θα χρηματοδοτήσουν το επενδυτικό πρόγραμμα κατασκευής εννέα πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carrier), το κοινό της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης ενημερώθηκε για τις τελευταίες εξελίξεις και τάσεις στον χώρο της χρηματοδότησης νέων ναυπηγήσεων.

Σύμφωνα με την Διευθύνουσα Σύμβουλο της Second Wind Shipping Limited, Jean Richards, η οποία μίλησε κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου με θέμα το μέλλον της ναυπηγικής βιομηχανίας, που φιλοξενήθηκε στα Ποσειδώνια 2012, ο αυξανόμενος αριθμός διακοπής της εξυπηρέτησης υφιστάμενων δανείων για νέες ναυπηγήσεις, θα οδηγήσει μαθηματικά σε μία νέα εποχή όπου δεν θα υπάρχει χρηματοδότηση.

Όπως τόνισε η κα Richards, ενώ η χρηματοδότηση νέων projects παρέχεται ακόμα από χρηματοοικονομικούς οργανισμούς όπως οι παραδοσιακές τράπεζες, οι κινέζικες τράπεζες, καθώς και από τις αγορές ομολόγων και κεφαλαίων, οι περισσότεροι χρηματοδότες έχουν πλέον την τάση να επικεντρώνονται σε συγκεκριμένες επενδυτικές κατηγορίες ενώ ταυτόχρονα θέτουν αυστηρότερους δανειακούς όρους.

«Οι παραδοσιακές τράπεζες δανείζουν μόνο τους πολύ μεγάλους τους πελάτες, με πολύπλοκες συμφωνίες που αφορούν και άλλα περιουσιακά στοιχεία, ενώ οι κινεζικές τράπεζες επικεντρώνονται κυρίως στο δανεισμό εγχώριων ναυπηγοεπισκευαστικών εταιρειών σε συμφωνίες που τους αφήνουν υψηλά περιθώρια κέρδους.  Αντίστοιχα οι εκδόσεις ομολόγων αποτελούν πλέον επιλογή μόνο για μεγάλες και γνωστές ναυτιλιακές εταιρείες αλλά συνεπάγονται υψηλό επιτόκιο, ενώ χρηματοδότηση μέσω των κεφαλαιαγορών απαιτεί σε αντάλλαγμα μετοχικά πακέτα μέσω αύξησης κεφαλαίων, ούτως ώστε να μειωθεί το ρίσκο της χρηματοδότησης, είπε η κα Richards, σύμφωνα με την οποία ένας μεγάλος αριθμός συμφωνιών αναδιάρθρωσης  χρέους  που επιτεύχθηκε τα τελευταία τρία χρόνια θα έχει αβέβαιη κατάληξη.          

«Το αρχικό ποσό αποπληρωμής που εκκρεμεί είναι πολλές φορές υψηλότερο από την αξία των πλοίων, ενώ τα έσοδα από τη μεταφορική δραστηριότητα δεν αρκούν για να καλύψουν την εξυπηρέτηση του χρέους καθώς βαίνουμε σε μία εποχή όπου τα αποθέματα ρευστού των πλοιοκτητών είναι είτε χαμηλά είτε συρρικνώνονται με ταχύς ρυθμούς. Υπό αυτές τις συνθήκες παρατηρούμε έναν αυξανόμενο αριθμό διακοπής εξυπηρέτησης χρέους που θα οδηγήσει αναπόφευκτα στο τέλος των δανειοδοτήσεων.»      
 
Η κατάσταση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο εξ΄ αιτίας της εξαιρετικά περιορισμένης ρευστότητας των διεθνών τραπεζών οι οποίες μειώνουν την δανειακή έκθεση τους. Παραδόξως, ενώ η ναυτιλιακή χρηματοδότηση καθίσταται ολοένα και λιγότερο ελκυστική, ο αριθμός των τραπεζών που εξειδικεύονται στον κλάδο της ναυτιλίας δεν έχει μειωθεί παράλληλα ενώ αντίθετα έχει σημειωθεί μικρή αύξηση ιδιαίτερα με την προσθήκη των τραπεζών από την Κίνα. Όμως, σύμφωνα πάντα με την κα Richards, ο αριθμός τους θα συρρικνωθεί σίγουρα μέσα στην επόμενη πενταετία

Αυτό θα είναι το φυσικό επακόλουθο καθώς οι υπάρχουσες συνθήκες της παγκόσμιας αγοράς συνεχίζουν να δείχνουν πολύ χαμηλό βαθμό ανάπτυξης του ΑΕΠ και του εμπορίου και μειωμένα μεταφορικά ναύλα ενώ ταυτόχρονα η ναυπηγική δραστηριότητα παραμένει σε σταθερά υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με την κα Richards, οι συνθήκες που απορρέουν  από τη ζήτηση για μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία αλλά και για περισσότερα νεότευκτα πλοία νέου περιβαλλοντικού σχεδιασμού σημαίνουν ένα πράγμα: «Ο μεγαλύτερος κίνδυνος αυτή τη στιγμή οφείλεται στην έντονη δραστηριότητα των ναυπηγείων που οδηγεί στην υπερπροσφορά πλοίων και χωρητικότητας και όχι στο γεγονός ότι οι τράπεζες δεν χορηγούν δάνεια», συμπλήρωσε η κα Richards.   

Τα Ποσειδώνια 2012 τελούν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, του Δήμου Πειραιώς, του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας, της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.