Αρχική Εκθέσεις Έκθεση φωτογραφίας στο Μουσείο Τσιγγάνικου Πολιτισμού στη Brnο της Τσεχίας

Έκθεση φωτογραφίας στο Μουσείο Τσιγγάνικου Πολιτισμού στη Brnο της Τσεχίας

Έκθεση φωτογραφίας στο Μουσείο Τσιγγάνικου Πολιτισμού στη Brnο της ΤσεχίαςΗ Διεύθυνση Εικαστικών Τεχνών του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού παρουσιάζει στο «Μουσείο Τσιγγάνικου Πολιτισμού» (Museum of Romani Culture) της πόλης Brnο της Τσεχίας  Έκθεση Φωτογραφίας, με εκθέματα που προέρχονται από τα «Εργαστήρια Φωτογραφικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Νέων Τσιγγάνων» του ΥΠΠΟΤ.

Η Έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Ιανουαρίου 2012.

Το φωτογραφικό υλικό της έκθεσης προέρχεται από τα τέσσερα εργαστήρια κατάρτισης νέων τσιγγάνων στην τέχνη της φωτογραφίας, τα οποία είχαν διοργανωθεί από το ΥΠΠΟΤ κατά τα έτη 1999-2004. Το υλικό που συγκεντρώθηκε από τα 4 εργαστήρια αποτέλεσε ένα αξιόλογο φωτογραφικό αρχείο, μέρος του οποίου έχει εκτεθεί κατά το παρελθόν με επιτυχία σε πολλές πόλεις της Ελλάδας, καθώς και στο εξωτερικό. Αναλυτικότερα, εκτός Ελλάδας η έκθεση έχει παρουσιαστεί: στο Βερολίνο το 2004, στη Σόφια το 2006 (στο πλαίσιο των προγραμμάτων για την ενσωμάτωση του πολιτισμού των Ρομ στη Βουλγαρία), στην Κωνσταντινούπολη και στην Αττάλεια της Τουρκίας το 2007.

Τα συγκεκριμένα εργαστήρια είχαν πραγματοποιηθεί στην Αγία Βαρβάρα της Αττικής. Απευθύνονταν σε νέους τσιγγάνους ηλικίας 18-30 ετών. Την οργάνωση ανέλαβε η τότε Διεύθυνση Καλών Τεχνών [νυν Διεύθυνση Εικαστικών Τεχνών – Τμήμα Φωτογραφίας] του Υπουργείου Πολιτισμού, σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Μορφωτικό Σύλλογο Αθιγγάνων Αγίας Βαρβάρας Αττικής. Υπεύθυνος επιμορφωτής ήταν ο φωτογράφος κ.Στέλιος Ευσταθόπουλος. Για την πραγματοποίηση των μαθημάτων στην Αγία Βαρβάρα δημιουργήθηκε και εξοπλίστηκε ένα εργαστήριο φωτογραφίας. Μαθαίνουν όλοι να χρησιμοποιούν τη φωτογραφική τους μηχανή, εμφανίζουν ασπρόμαυρα αρνητικά και εκτυπώνουν τις φωτογραφίες τους στο σκοτεινό θάλαμο του εργαστηρίου.

Στο 4ο εργαστήριο (2003-2004) ανατέθηκε σε ορισμένους μαθητές από τις προηγούμενες χρονιές η φωτογράφηση συγκεκριμένων θεματικών ενοτήτων [όπως: καταγραφή των χώρων που ζουν οι τσιγγάνοι (σκηνές και σπίτια), ήθη και έθιμα που διατηρούνται ακόμη, επαγγέλματα, καθημερινή ζωή, θρησκεία, παιδική ηλικία κλπ.].

Τα εργαστήρια αυτά άνοιξαν ένα «παράθυρο» ανάμεσα στη θέα της καθημερινής πραγματικότητας και στο μύθο του κόσμου των τσιγγάνων. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον για αυτούς ήταν το γεγονός ότι μπορούν να παράξουν οι ίδιοι έργο. Οι τσιγγάνοι, που αποτελούν ένα ιδιαίτερα ελκυστικό θέμα για τους φωτογράφους, δε στέκονταν πλέον μπροστά, αλλά πίσω από τη φωτογραφική μηχανή. Καταγράφουν το χώρο τους με την προσωπική τους ματιά, εικονογραφούν τον κόσμο τους με το δικό τους ύφος, φωτογραφίζουν με ένα δικό τους τρόπο και αρθρώνουν το δικό τους λόγο με έναν τρόπο που γρήγορα ξεπερνά το επίπεδο του σπουδαστή και γίνεται προσωπικός λόγος και προσωπικό αισθητικό ύφος.