Αρχική Εκδηλώσεις Για τον Ιούνιο του 2013, προγραμματίστηκε το 2ο Posidonia Sea Tourism Forum

Για τον Ιούνιο του 2013, προγραμματίστηκε το 2ο Posidonia Sea Tourism Forum

Posidonia ForumΟ Θεόδωρος Βώκος, Project Manager των Εκθέσεων Ποσειδώνια, που διοργανώνουν το Posidonia Sea Tourism Forum, δήλωσε
«Λόγω της μεγάλης επιτυχίας που σημείωσε το 1ο Συνέδριο Posidonia Sea Tourism Forum, αποφασίσαμε να ανταποκριθούμε στην προτροπή πολλών ομιλητών και εκπροσώπων της διεθνούς βιομηχανίας θαλασσίου τουρισμού, καθώς και στο αίτημα όλων των μεγάλων τουριστικών ενώσεων της Ελλάδας, που εξέφρασαν την ελπίδα να καταστεί το Συνέδριο θεσμός για την παγκόσμια κοινότητα του κλάδου. Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις απόψεις που διατυπώθηκαν κατά το διήμερο συνέδριο, αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε αμέσως τον προγραμματισμό του επόμενου».
Το κάλεσμα για συχνές συναντήσεις των μελών της διεθνούς βιομηχανίας θαλάσσιου τουρισμού έγινε πιο ηχηρό όσο το 1ο Posidonia Sea Tourism Forum βρισκόταν σε εξέλιξη, καθώς άρχισε να διαφαίνεται πιο καθαρά η τεράστια δυναμική στον τομέα της κρουαζιέρας και του yachting ως άξονες προσέλκυσης εσόδων και δημιουργίας αναπτυξιακής δυναμικής για την Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου.
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στις 21-22 Ιουνίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, βρέθηκαν στο επίκεντρο τρεις βασικοί τομείς του θαλάσσιου τουρισμού: ο κλάδος της κρουαζιέρας, του yachting, και της επιβατηγούς ναυτιλίας.
Ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος δήλωσε ότι «η άρση του καμποτάζ στον κλάδο της ελληνικής κρουαζιέρας έχει ήδη αυξητικά αποτελέσματα στον αριθμό των πλοίων που πιάνουν στην Ελλάδα» και περιέγραψε την ανατολική Μεσόγειο, από τη Βενετία έως τη Βηρυτό, ως την «καλύτερη παιδική χαρά στον κόσμο», ωστόσο κορυφαίες προσωπικότητες τόσο του κλάδου της κρουαζιέρας όσο και του yachting προειδοποίησαν ότι η Ελλάδα κινδυνεύει να μην αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματά της και να χάσει την ανταγωνιστικότητα της.
«Χρειαζόμαστε από την Ελλάδα ένα σταθερό κανονιστικό πλαίσιο και αποδοτικό επιχειρηματικό κλίμα», είπε ο Pierfrancesco Vago, Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας (ECC) και CEO της MSC Cruises. Καλωσόρισε την άρση του καμποτάζ, ωστόσο οι υφιστάμενοι συμβατικοί όροι που οφείλουν να συνυπογράψουν οι εταιρίες με την κυβέρνηση για να πιάσουν στα ελληνικά λιμάνια αποθαρρύνουν τους operators. 
«Οι εταιρίες κρουαζιέρας δεν επιθυμούν ένα άκαμπτο νομικό πλαίσιο καθώς και οι ίδιες πρέπει να είναι ευέλικτες ώστε να ικανοποιούν τις επιθυμίες των πελατών τους», είπε ο κος Vago.

Ο Gianni Onorato, πρόεδρος της Costa Crociere, ανέφερε ότι πρέπει να εξεταστούν οι υποδομές και η διάρθρωση των τελών ελλιμενισμού. Δήλωσε ότι τα ελληνικά λιμάνια στερούνται υποδομής, ειδικά ως προς την υποδοχή μεγάλων σκαφών. «Η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να γίνει ένας σημαντικός προορισμός και ο χώρο αυτός προσφέρει μεγάλες ευκαιρίες, αλλά οι περισσότεροι το συνειδητοποιούν αφού πρώτα χάσουν την ευκαιρία. Χρειάζεται να αναβαθμιστούν τα λιμάνια, να γίνουν ιδιωτικοποιήσεις και να υπάρξει συμμετοχή των εταιριών κρουαζιέρας. Υπάρχουν πολλά όμορφα και πολύ ενδιαφέροντα μέρη εντός εύλογων αποστάσεων. Η Ελλάδα, η Τουρκία και η Κύπρος έχουν ένα ρόλο να διαδραματίσουν στο μέλλον της κρουαζιέρας, αλλά πρώτα πρέπει να εξαλειφθούν συγκεκριμένα εμπόδια», δήλωσε ο πρόεδρος της Costa.
Ο Κωστάκης Λοΐζου, εκτελεστικός πρόεδρος του Ομίλου Louis στον οποίο ανήκει η Louis Cruises, τον μοναδικό operator υπό ελληνική σημαία, δήλωσε ότι η Ελλάδα πρέπει να αλλάξει τη νοοτροπία της προς τον κλάδο της κρουαζιέρας. Ο κ. Λοΐζου ανέφερε ότι η Louis άντεξε «έξι χρόνια αβεβαιότητας και δυσκολιών» από τη στιγμή που ύψωσε τη σημαία. Η άρση του καμποτάζ ήταν ενθαρρυντική μεν, όμως το αρχικό κίνητρο έχει αποδυναμωθεί και πλέον «η κατάσταση δεν είναι απλώς συγκεχυμένη και ασαφής, αλλά αρνητική», παρατήρησε ο Λοΐζου.
Ο Giora Israel, Αντιπρόεδρος της Carnival Corporation, εκπροσώπησε εννέα εταιρείες του ομίλου Carnival που θα καταπλεύσουν σε 23 ελληνικά λιμάνια το 2011, μεταφέροντας περίπου 2 εκατομμύρια διερχόμενους επιβάτες για φέτος. Στην παρουσίασή του ο Israel δήλωσε καθαρά ότι «η Carnival επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί περισσότερο στην Ελλάδα» και αναρωτήθηκε γιατί ο Πειραιάς κατατάσσεται στην 20η θέση ανάμεσα στους λιμένες αφετηρίας για την Carnival Corporation, όταν έχει τη δυνατότητα να γίνει ένας από τους κορυφαίους λιμένες αφετηρίας της Μεσογείου.
Κατά την δεύτερη ημέρα, το Συνέδριο επικεντρώθηκε στη βιομηχανία yachting και στις δυνατότητες ανάπτυξης που προσφέρει στην ελληνική οικονομία. Ο Γιώργος Βερνίκος, Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων δήλωσε ότι το yachting μπορεί να προσφέρει πολλά στην Ελλάδα, ωστόσο θα πρέπει να υπάρχει το αντίστοιχο πολιτικό όραμα και κατάλληλο πολιτικό πλαίσιο που θα προάγει την ανάπτυξη. «Ο θαλάσσιος τουρισμός θα δημιουργήσει οικονομική δραστηριότητα και θα αναζωογονήσει τα ελληνικά νησιά της χώρας», δήλωσε ο κ.  Βερνίκος.
Ο Tony Rice, Γενικός Γραμματέας της ICOMIA, του Διεθνούς Συμβουλίου Ενώσεων Θαλάσσιας Βιομηχανίας, εξέφρασε την άποψη ότι η εθνική νομοθεσία πρέπει να αναδιοργανωθεί και να κινηθεί ανάλογα με τις απαιτήσεις των καιρών, ώστε να στηρίξει την ανάπτυξη του τομέα του yachting: «Σε κάποιες περιπτώσεις, ορισμένες νομοθεσίες που ισχύουν σε τοπικό επίπεδο μπορούν να παρεμποδίσουν την ανάπτυξη του τομέα. Θα συνιστούσαμε άρση των νόμων και των φόρων που επηρεάζουν δυσμενώς τη χρήση των σκαφών αναψυχής, την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και την ανάπτυξη υποδομής που αφορά μαρίνες και σκάφη σε αναδυόμενους προορισμούς».
Ο Σταύρος Κατσικάδης, Πρόεδρος της Ένωσης Μαρινών Ελλάδος και Διευθύνων Σύμβουλος της Μαρίνας Φλοίσβου, τόνισε ότι “ Οι μαρίνες αποτελούν εθνικής σημασίας πύλες για την υψηλή ποιότητα τουρισμού και γι’αυτό πρέπει να είναι βιώσιμες, ανταγωνιστικές και να τις διαχειρίζονται Έλληνες επιχειρηματίες. Υπάρχουν μεγάλα περιθώρια για ανάπτυξη μαρινών στην Ελλάδα και θα είναι πολλαπλά τα οφέλη σε όλες τις δραστηριότητες του θαλάσσιου τουρισμού της χώρας, υπό την προϋπόθεση ότι η διαχείριση γίνεται από ιδιώτες με προδιαγραφές ποιότητας και αυστηρούς όρους περιβαλλοντικής μέριμνας. Για να πετύχει η ανάπτυξη των μαρινών στην Ελλάδα και να αυξηθεί η απασχόληση των εργαζομένων στους τομείς του θαλάσσιου τουρισμού πρέπει να προσελκύσουμε σκάφη αναψυχής και για το λόγο αυτό πρέπει να καταργηθούν τα φοροεισπρακτικά μέτρα εναντίον των σκαφών, να αναμορφωθεί το νομοθετικό πλαίσιο και να απελευθερωθεί το δικαίωμα επαγγελματικής δραστηριότητας των σκαφών με ξένη σημαία.”

Έμφαση δόθηκε στις δυσχέρειες της ελληνικής ακτοπλοΐας και των υπηρεσιών στην Αδριατική που συνδέουν Ελλάδα και Ιταλία. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που διαδραματίζουν έναν τόσο σημαντικό ρόλο στην κοινωνική ευημερία της Ελλάδας και στον πληθυσμό  που ζει στα εκατοντάδες ελληνικά νησιά, δίνουν καθημερινή μάχη επιβίωσης, ανέφεραν οι operators κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου. Καθώς τα έξοδα αυξάνονται και ο όγκος επιβατών και ναύλων μειώνεται, οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες προειδοποίησαν ότι «τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, το δίκτυο είναι πιθανόν να υποβληθεί σε σημαντικές αλλαγές προκειμένου να επιβιώσει».
Ο Φώτης Καραμήτσος, Γενικός Διευθυντής της ΓΔ Κινητικότητας και Μεταφορών (MOVE) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δήλωσε ότι «οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες που ανακύπτουν για τον κλάδο της ακτοπλοΐας απασχολούν την Ευρωπαϊκή Ένωση». Ανέφερε ότι η απάντηση του κλάδου «πρέπει να είναι καινοτομία και βελτίωση», ενώ παράλληλα «πρέπει να μειωθεί το γραφειοκρατικό βάρος για τις εταιρείες».
Συνοψίζοντας, ο Θεόδωρος Βώκος ανέφερε τα εξής: «Η δυνατότητα ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού αναγνωρίστηκε στο Συνέδριο, όπως επίσης αναγνωρίστηκαν και οι σκόπελοι και οι προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Το νομικό πλαίσιο που διέπει τόσο τον κλάδο της κρουαζιέρας όσο και τον ευρύτερο θαλάσσιο τουρισμό πρέπει να διευθετηθεί. Είναι απαραίτητο να γίνουν αλλαγές για να ανακτήσει η διεθνής βιομηχανία θαλασσίου τουρισμού την εμπιστοσύνη της στην Ελλάδα, ώστε να αξιοποιηθούν οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται. Απαιτείται δουλειά, και το 2013 θα είναι καλή στιγμή να επανεξετάσουμε την κατάσταση».
Το Posidonia Sea Tourism Forum διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, του EOT, του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, του ΣΕΤΕ, της  Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, του HATTA, της Ένωσης Μαρινών Ελλάδος και της Πανελλήνιας Ένωσης Αξιωματικών & Κατώτερων Πληρωμάτων. Έχει την  υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας (ECC) και της MedCruise. Χορηγοί του Συνεδρίου είναι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά, η RINA, η IPS, το Viva Travel (Viva.gr), το Athenaeum Intercontinental, το Hard Rock Café, η Louis Cruises και η ELIN.