Από τον Βαγγέλη Δουράκη
Ένα νέο τουριστικό μοντέλο για την Ελλάδα γεννιέται: Η σφοδρή οικονομική κρίση που πλήττει ολόκληρο τον πλανήτη επιβάλλει ριζικές αλλαγές στο προσφερόμενο προϊόν, κάτι που επισημάνθηκε από όλους τους συμμετέχοντες στο 9ο συνέδριο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων. «Ανοίγοντας τα χαρτιά του» ο αρμόδιος υπουργός αποκάλυψε ότι το ύφος, η περιοδικότητα και η στόχευση της διαφημιστικής καμπάνιας διαφοροποιείται, μίλησε για τις παρεμβάσεις που προωθούνται στην τουριστική βιομηχανία μέσω κοινοτικών προγραμμάτων, για καινοτόμες δράσεις, όπως και για την αξιοποίηση των ολυμπιακών εγκαταστάσεων και την αναμόρφωση του παραλιακού «μετώπου» της Αττικής.
Σε μια εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο για την χώρα και την ελληνική τουριστική βιομηχανία το ζητούμενο είναι η πλήρης αξιοποίηση των συγκριτικών της πλεονεκτημάτων: Αδιαμφισβήτητα η Ελλάδα έχει να προσφέρει πλούτο εμπειριών, φυσικού τοπίου και πολιτιστικής κληρονομιάς που δεν περιορίζεται στα νησιά της. Αυτός ακριβώς είναι και ο στόχος της Κυβέρνησης όπως τόνισε κατά την συνεδρίαση του ΣΕΤΕ ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος: Να αναδειχτούν τα πλεονεκτήματα της χώρας.
Κατά την ομιλία του ο υπουργός, τόνισε:
«Για να υποστηρίξουμε το μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα στην οποία γίνονται πράγματα και μπορεί ένας επισκέπτης να ζήσει πολλαπλές εμπειρίες, σχεδιάσαμε τρία προγράμματα, δύο για τα μεγάλα αστικά μας κέντρα και ένα για την περιφέρεια που πιστεύουμε ότι θα έχουν άμεσα αποτελέσματα. Προκηρύξαμε ήδη τον διαγωνισμό για την ανάπτυξη του περιεχομένου των 90 εμπειριών. Είναι ένα πρόγραμμα που αφορά σε όλη την Ελλάδα με εμπειρίες που μπορούν να αναδειχθούν ως ολοκληρωμένα τουριστικά προϊόντα. Οι επισκέπτες σήμερα δεν αναζητούν μονάχα εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Αναζητούν ολοκληρωμένες εμπειρίες. Αυτές μπορεί να αφορούν σε περιηγήσεις στην Πελοπόννησο, τις διαδρομές του Αποστόλου Παύλου, την επίσκεψη σε ενεργούς χώρους αρχαιολογικών ανασκαφών, τα εξαιρετικά πολιτιστικά φεστιβάλ και άλλα. Καταγράφοντας ολοκληρωμένες εμπειρίες και προβάλλοντας τις έχουμε την ευκαιρία να αναδείξουμε τον πλούτο που έχει η χώρα μας και με αυτόν τον τρόπο να την κάνουμε πιο ελκυστικό τουριστικό προορισμό. Οι πρώτες εμπειρίες υπολογίζουμε να είναι έτοιμες και αναρτήσιμες στην αρχή της νέας χρονιάς».
Και ο κ. Γερουλάνος συνέχισε:
«Το δεύτερο πρόγραμμα αφορά την προβολή της Θεσσαλονίκης. Ονομάσαμε το πρόγραμμα «Σταυροδρόμι Πολιτισμών». Συντονίζοντας τους τουριστικούς, εμπορικούς, πολιτιστικούς αλλά και ακαδημαϊκούς φορείς της πόλης ώστε η Θεσσαλονίκη να φιλοξενεί κάθε χρόνο ένα μεγάλο πολιτισμό. Τέλος ετοιμάζουμε ένα πρόγραμμα που θα προβάλει όλες τις δραστηριότητες που συμβαίνουν σήμερα στην Αθήνα. Αθλητικές διοργανώσεις όπως ο Μαραθώνιος και το τουρνουά τένις, πολιτιστικές διοργανώσεις όπως το Φεστιβάλ Αθηνών, το Rockwave Festival, το Art Athina, το νέο φεστιβάλ θερινού κινηματογράφου αλλά και παραδόσεις όπως οι Αποκριές, το Αυγουστιάτικο φεγγάρι, το Πάσχα κλπ, δημιουργούν ένα πλέγμα εμπειριών που μπορεί να κάνει την πόλη ελκυστική όλο τον χρόνο. Η πρώτη παρουσίαση θα γίνει τώρα τον Οκτώβριο και η συνολική στην αρχή της χρονιάς».
Ο υπουργός Τουρισμού τόνισε ακόμη, μεταξύ άλλων, ότι ξεκινά άμεσα η δημοπράτηση των ολυμπιακών εγκαταστάσεων του Τae Κwon Do για να αποκτήσει η Αθήνα ένα αξιοπρεπές συνεδριακό κέντρο. Μαζί με τις αλλαγές που σχεδιάζει η Κυβέρνηση στην παραλία και το μεγάλο έργο του Ιδρύματος Νιάρχου στον παλιό ιππόδρομο, η Αθήνα θα έχει την ευκαιρία να αναπτυχθεί με άλλους όρους ως συνεδριακός προορισμός.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Νίκος Αγγελόπουλος επεσήμανε την συμβολή του ελληνικού τουρισμού στην ελληνική οικονομία και την ανάγκη συντονισμού των πολιτικών.
Συγκεκριμένα, ο κ. Αγγελόπουλος υπογράμμσε:
«Η συντριπτική πλειοψηφία των θεμάτων που αφορούν στον τουρισμό, και αυτό το υπολογίζουμε περίπου στο 80%, δεν ελέγχονται από το αρμόδιο Υπουργείο, αλλά κατανέμονται σε πολλά άλλα Υπουργεία και υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Κατά συνέπεια, το πρώτο password για τον τουρισμό λέγεται συντονισμός και προφανώς αναφέρομαι στον συντονισμό του συνολικού κυβερνητικού έργου. Το δεύτερο password λέγεται προτεραιοτητα. Τι σημαίνει αυτό; Όταν η Κυβέρνηση χαράζει οικονομική και κοινωνική πολιτική και αναζητά τρόπους δημιουργίας εσόδων για το Κράτος και απασχόλησης για τους πολίτες, ανάμεσα στα πρώτα πράγματα που πρέπει να εξετάζει είναι ο τουρισμός.
Πέρα από την ιδιαίτερα σημαντική συμβολή του τουρισμού στην κάλυψη του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου, υπολογίζεται ότι η τουριστική κατανάλωση επηρεάζει το 60% των κλάδων της ελληνικής οικονομίας. Προσθέτουμε εδώ ότι σχεδόν ένας στους πέντε κατοίκους της χώρας μας απασχολείται άμεσα ή έμμεσα στο τουριστικό τομέα».
Η αυστηρή δημοσιονομική πολιτική επηρεάζει και τον τουρισμό. Ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος Γιώργος Προβόπουλος ήταν σαφής ότι τα περιθώρια κρατικής χρηματοδότησης από εδώ και πέρα θα είναι περιορισμένα, ενώ από την πλευρά του ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης διευκρίνισε ότι ο νέος αναπτυξιακός νόμος θα δίνει έμφαση στην καινοτομία και όχι στις ευκαιριακές επιδοτήσεις.
Οι αναφορές αυτές οδηγούν στο συμπέρασμα ότι για το επόμενο διάστημα ο τουρισμός, ο κατ’ εξοχήν εκτεθειμένος στον διεθνή ανταγωνισμό τομέας της ελληνικής οικονομίας, θα λειτουργήσει σε αυστηρό χρηματοδοτικό πλαίσιο. Η στενότητα αυτή εκ των πραγμάτων οδηγεί τον κλάδο σε αλλαγή προσανατολισμού, με επιχειρηματικές συνεργασίες και αναζήτηση «πηγών» χρηματοδότησης στο εξωτερικό.
Εκτός των οικονομικών δεδομένων (ακόμη και της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας μέσω των τιμών) που θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο για τις αλλαγές στον ελληνικό τουρισμό, ίσως η μεγαλύτερη… μεταρρύθμιση για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος είναι η οριζόντια παρέμβαση για τη βελτίωση των υπηρεσιών από την έξοδο έως και την είσοδο στο αεροπλάνο των ξένων επισκεπτών.
Tο νέο μοντέλο ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού πρέπει να έχει ως κεντρικό στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών.
Πηγή: Travelling News, newspaper