Αναμφισβήτητα η περαίωση συνιστά έναν άδικο φορολογικό τρόπο κλεισίματος των βιβλίων των επιχειρήσεων, καθόσον πρακτικά εξομοιώνει τους συνεπείς φορολογούμενους με τους ασυνεπείς, πλήττοντας τον υγιή ανταγωνισμό.
Η εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία και η ανάγκη εξυπηρέτησης των υψηλών δημοσιονομικών υποχρεώσεων της χώρας μας επιτάσσουν την ανάγκη εξεύρεσης επιπλέον πόρων. Οι πόροι αυτοί μπορούν να αναζητηθούν και από τη διαδικασία της περαίωσης των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων, δεδομένου ότι ετησίως ο φορολογικός μηχανισμός ελέγχει μόνο το 3% των υποθέσεων, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν με παραγραφή οι χρήσεις 2000 έως και 2004. Συμφωνούμε επομένως με αυτό το σκεπτικό στην προώθηση του Νομοσχεδίου για την περαίωση των φορολογικών χρήσεων έως 31-12-2009.
Είναι αναγκαίο όμως να τονισθεί προς κάθε κατεύθυνση και να διασφαλισθεί ότι αυτή θα είναι πράγματι η τελευταία φορά που η Πολιτεία προβαίνει σε τέτοια ρύθμιση . Πρέπει επιτέλους να οικοδομηθεί αξιόπιστος φορολογικός μηχανισμός με διασταύρωση στοιχείων , αυστηρό πλαίσιο κυρώσεων κ.ο.κ., που θα επιτρέπει τη σύλληψη της φοροδιαφυγής, την προάσπιση των δημοσίων εσόδων και του υγιούς ανταγωνισμού της αγοράς.
Μετά από μελέτη του προς διαβούλευση σχεδίου νόμου για την περαίωση, θεωρούμε ότι πρέπει να ληφθούν υπόψη και να συμπεριληφθούν στις διατάξεις τα παρακάτω σημεία :
· Τα δηλωθέντα κέρδη της επιχείρησης πρέπει να λαμβάνονται υπόψη σε συνάρτηση με τους συντελεστές καθαρών κερδών, έτσι ώστε να αποτελεί κίνητρο για τη συμμετοχή στο μέτρο της περαίωσης και των επιχειρήσεων που δηλώνουν υψηλά κέρδη, όπως ίσχυσε και στις προηγούμενες περαιώσεις των Ν. 3259/2004 & Ν.3697/2008.
· Ο προτεινόμενος συντελεστής 2% επί των ακαθαρίστων κερδών θωρείται υψηλός και θα έπρεπε να συντονισθεί με την χρηματοοικονομική δυνατότητα των επιχειρήσεων στην παρούσα οικονομική συγκυρία.
· Να συνεκτιμηθούν οι ζημίες προηγουμένων χρήσεων που περιλαμβάνονται στην δήλωση εισοδήματος και για τον υπολογισμό του φόρου της περαίωσης, ειδικά για επιχειρήσεις που οι ζημίες τους προέρχονται από αποσβέσεις επενδύσεων.
Πρέπει να ενταχθούν όλες οι επιχειρήσεις ανεξάρτητα από το τζίρο τους , ακόμη και πάνω από 20 εκατ. Ευρώ
Να δοθεί η δυνατότητα να περαιώσουν και όσοι δεν έχουν υποβάλλει δηλώσεις ΦΠΑ και δεν κατέβαλλαν ΦΠΑ, λόγω έλλειψης ρευστότητας, διακανονίζοντας τη σχετική οφειλή .
Τα ελάχιστα ποσά φόρου για βιβλία Α΄ κατηγορίας να ανέλθουν σε 300 €, για εμπορικές επιχειρήσεις με βιβλία Β΄ κατηγορίας σε 400 € , για επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών και ελεύθερους επαγγελματίες 600 € και για επιχειρήσεις με Γ΄ κατηγορίας βιβλία 800 €.
Όσοι έχουν προβεί σε αυτοπεραίωση, να θεωρούνται ότι έχουν περαιώσει , με εξαίρεση όσους έχουν περιληφθεί στο δείγμα για έλεγχο μέχρι τη χρήση 2007, που θα έχουν, εφόσον επιθυμούν, τη δυνατότητα να περαιώσουν, καθώς και για τις χρήσεις 2008-2009, που δεν έχει αποφασισθεί το δείγμα για έλεγχο .
Όσες υποθέσεις εκκρεμούν στα δικαστήρια και δεν έχουν συζητηθεί σε πρώτο βαθμό, να περαιώνουν με βάση το νομοσχέδιο, αφού ληφθούν υπόψη τυχόν παραβάσεις του ΚΒΣ που διαπίστωσε ο έλεγχος .
Ο συντελεστής φόρου για της ΟΕ & ΕΕ να ανέλθει σε 15% και για τις ΑΕ & ΕΠΕ σε 20% για όσες επιχειρήσεις δεν έχουν φορολογικές παραβάσεις και οι υπόλοιπες να περαιώσουν με 20% & 25% αντίστοιχα.
Να μειωθεί η προκαταβολή φόρου από το 25% σε 15% .
Να αυξηθεί ο αριθμός των δόσεων .
Να καταστραφούν τα στοιχεία μέχρι 31-12-2009 μετά την πληρωμή όλου του ποσού που προκύπτει από την περαίωση .
Να υπάρχει διαβάθμιση στην βαρύτητα των παραβάσεων . Σε αρκετές περιπτώσεις, παραβάσεις ήσσονος σημασίας και διαδικαστικής φύσεως, επιφέρουν δυσανάλογες αρνητικές συνέπειες για τους αποδεχόμενους την περαίωση φορολογούμενους.
Να προβλεφθεί η περαίωση των εκκρεμών υποθέσεων του φόρου ακίνητης περιουσίας.