Προειδοποίηση για εκτόξευση καθυστερήσεων το καλοκαίρι του 2026 – «Ο καθένας οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες του απέναντι στο επιβατικό κοινό»
Σε ιδιαίτερα υψηλούς τόνους τοποθετείται η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (Ε.Ε.Ε.Κ.Ε.), με αφορμή την πρόσφατη παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επισημαίνοντας ότι τα σοβαρά προβλήματα στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) όχι μόνο παραμένουν άλυτα, αλλά πολλαπλασιάζονται.
Η παραπομπή αφορά τη μη εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 2018/1048 για τις διαδικασίες προσέγγισης PBN, καθώς και τη μη συμμόρφωση με τον Κανονισμό 2017/373 σε ό,τι αφορά την τεχνολογία αναγνώρισης αεροσκαφών από τα συστήματα επιτήρησης. Παράλληλα, η αιτιολογημένη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής χαρακτηρίζει «ανεπαρκείς» τις μέχρι σήμερα προσπάθειες των ελληνικών αρχών, επιβεβαιώνοντας –όπως τονίζει η Ε.Ε.Ε.Κ.Ε.– τις προειδοποιήσεις που διατυπώνει εδώ και χρόνια.
«Λάθος κατεύθυνση και νέες καθυστερήσεις»
Σύμφωνα με την Ένωση, η σημερινή Διοίκηση της ΥΠΑ, σχεδόν δύο χρόνια μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, όχι μόνο δεν έχει επιλύσει τα προβλήματα που κληρονόμησε, αλλά με επιλογές και αστοχίες της έχει προκαλέσει πρόσθετες καθυστερήσεις, οδηγώντας τη χώρα σε ευρωπαϊκές κυρώσεις.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο περιβόητο Action Plan της ΥΠΑ, το οποίο καταρτίστηκε χωρίς τη συμμετοχή των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας. Όπως υποστηρίζει η Ε.Ε.Ε.Κ.Ε., από την πρώτη στιγμή είχε επισημάνει ότι το σχέδιο ήταν ανεφάρμοστο και τα χρονοδιαγράμματα ουτοπικά, κάτι που πλέον αποδεικνύεται στην πράξη.
Τα κρίσιμα έργα που «βάλτωσαν»
Η Ένωση παραθέτει συγκεκριμένα παραδείγματα, όπου –όπως αναφέρει– τα Δελτία Τύπου της ΥΠΑ διαψεύδονται από την πραγματικότητα:
- Διαδικασίες PBN: Ο διαγωνισμός για τον σχεδιασμό τους κατέληξε στα δικαστήρια λόγω μη τήρησης των προβλεπόμενων προτύπων και διατάξεων.
- Σύστημα επιτήρησης: Δεν έχει ακόμη υπογραφεί σύμβαση, ενώ ο προϋπολογισμός έχει εκτιναχθεί από τα 76 εκατ. ευρώ στα περίπου 150 εκατ. ευρώ, χωρίς να έχουν οριστικοποιηθεί τεχνικές προδιαγραφές. Η επιχειρησιακή διαθεσιμότητα μετατίθεται πλέον για το 2029 ή και το 2030.
- Σύστημα επικοινωνιών (VCRS) στο ΚΕΠΑΘΜ: Το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε την τροποποίηση της σύμβασης, αποκαλύπτοντας σοβαρό νομικό κώλυμα που αγνοήθηκε επί μακρόν.
- Μετεγκατάσταση της Προσέγγισης Αθηνών: Η σύμβαση υπεγράφη με καθυστέρηση άνω του ενός έτους, λόγω αδυναμίας έγκαιρης εξασφάλισης χρηματοδότησης.
Καταγγελίες για σπατάλες και απαξίωση του προσωπικού
Η Ε.Ε.Ε.Κ.Ε. καταγγέλλει ότι η Διοίκηση της ΥΠΑ επιχειρεί να μετακυλίσει τις ευθύνες στο προσωπικό, καπηλευόμενη την υπερπροσπάθεια των Ελεγκτών, ενώ ταυτόχρονα παραγγέλνει αλλεπάλληλες μελέτες χωρητικότητας –με κόστος εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ– χωρίς να έχει βελτιωθεί καμία επιχειρησιακή συνθήκη.
Την ίδια στιγμή, όπως αναφέρεται, οι συνθήκες εργασίας στους επιχειρησιακούς χώρους επιδεινώνονται: ακατάλληλος εξοπλισμός, προβλήματα υποδομών και ακόμη και εισροή νερού στην επιχειρησιακή αίθουσα του ΚΕΠΑΘΜ κατά πρόσφατη νεροποντή.
Προειδοποίηση για το καλοκαίρι του 2026
Κλείνοντας, η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας προειδοποιεί ξεκάθαρα ότι, υπό τις παρούσες συνθήκες, οι Ελεγκτές δεν προτίθενται να προσφέρουν υπερεργασία την καλοκαιρινή περίοδο του 2026. Αυτό, όπως τονίζεται, θα οδηγήσει σε αδυναμία υποστήριξης των αυξημένων χωρητικοτήτων και σε κατακόρυφη αύξηση των καθυστερήσεων.
«Έχουμε προειδοποιήσει εγκαίρως και επανειλημμένα», σημειώνει η Ε.Ε.Ε.Κ.Ε., καταλήγοντας ότι «δεν υπάρχει πλέον καμία δικαιολογία». Όταν οι καθυστερήσεις εκτοξευθούν, «ο καθένας οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες του απέναντι στο επιβατικό κοινό που θα ταλαιπωρηθεί».










