Σοβαρή υπόθεση ηλεκτρονικής απάτης, που έβαλε στο στόχαστρο την εξαπάτηση Ελλήνων ταξιδιωτών χρησιμοποιώντας σαν επίφαση επικοινωνίας το όνομα νόμιμου τουριστικού γραφείου , εκτυλίσσεται το τελευταίο διάστημα στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με στοιχεία που έφτασαν στην Ομοσπονδία Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων & Τουρισμού (FedHATTA) και τον Σύνδεσμο των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ) από τουριστικό γραφείο μέλους του Συνδέσμου, σε βάρος του οποίου στήθηκε η απόπειρα εξαπάτησης, άγνωστοι απέστειλαν μαζική ηλεκτρονική αλληλογραφία (email) χρησιμοποιώντας διεύθυνση που είτε είναι πανομοιότυπη είτε προσομοιάζει έντονα με το επίσημο εταιρικό email της επιχείρησης, επιδιώκοντας να μπλέξουν τους παραλήπτες στα δίχτυα της απάτης.
Το περιεχόμενο αυτών των απατηλών μηνυμάτων ήταν αιτήματα ή προσφορές για δανεισμό χρημάτων ή «παροχή» κεφαλαίων, δραστηριότητα που είναι εντελώς ξένη ως προς τις δραστηριότητες και την πολιτική της επιχείρησης. Η συγκεκριμένη ενέργεια κρίνεται ιδιαίτερα επικίνδυνη, καθώς θέτει σε κίνδυνο τη φήμη και την αξιοπιστία του τουριστικού γραφείου , παραπλανώντας το κοινό και τους συνεργάτες του ενώ παράλληλα εκθέτει τους πολίτες σε κίνδυνο οικονομικής απάτης.
Το τουριστικό γραφείο ενημέρωσε τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για την απόπειρα απάτης ενώ FedHATTA και ΗΑΤΤΑ διαβίβασαν πληροφορίες για το περιστατικό στα Υπουργεία Προστασίας του Πολίτη και Τουρισμού, στην Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού (ΠΥΤ) Αττικής και στον Συνήγορο του Πολίτη.
Τα νόμιμα ταξιδιωτικά γραφεία ασπίδα προστασίας για τους ταξιδιώτες
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κλάδος των τουριστικών γραφείων πέφτει θύμα επίδοξων απατεώνων, οι οποίοι με σκοπό το παράνομο κέρδος οικειοποιούνται πλήρως νόμιμες επιχειρήσεις του κλάδου προκειμένου να αποσπούν παράνομα κέρδη σε βάρος των επιχειρήσεων αυτών αλλά και των ταξιδιωτών.
Η Ομοσπονδία και ο Σύνδεσμος υπενθυμίζουν ότι οι επιχειρήσεις ταξιδιωτικών γραφείων που λειτουργούν νόμιμα είναι η μοναδική αξιόπιστη επιλογή των πολιτών, καθώς παρέχουν ασφαλείς και ποιοτικές ταξιδιωτικες υπηρεσίες που προστατεύουν τον καταναλωτή βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας.
Ο πρόεδρος της FedHATTA, κ. Λύσανδρος Τσιλίδης, με αφορμή το πρόσφατο περιστατικό, δήλωσε: «Για να αποφύγουμε δυσάρεστες καταστάσεις, είναι σημαντικό να απευθυνόμαστε μόνο σε επώνυμα τουριστικά γραφεία, που διαθέτουν Βεβαίωση Συνδρομής Νομίμων Προϋποθέσεων για τη λειτουργία τους σύμφωνα με την προϊσχύουσα σχετική νομοθεσία, είτε έχουν προβεί σε Γνωστοποίηση της ίδρυσης της επιχείρησής τους στην πλατφόρμα της Πολιτείας “OpenBusiness”, όπως απαιτείται πλέον από τον Ν. 393/1976, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει. Η συνεργασία με ανεξάρτητους ή μη πιστοποιημένους μεσάζοντες φέρει όχι μόνο οικονομική επιβάρυνση, αλλά και κινδύνους σε ό,τι αφορά την ποιότητα και την αξιοπιστία των ταξιδιωτικών υπηρεσιών».
Τι πρέπει να προσέχουν οι Έλληνες ταξιδιώτες
Συνοπτικά, στους ταξιδιώτες συστήνονται τα ακόλουθα…
– Να εμπιστεύονται για μετακινήσεις και online κρατήσεις μόνο τα τουριστικά γραφεία (συμβατικά ή ηλεκτρονικά) που λειτουργούν νόμιμα, σύμφωνα με τα προαναφερθέντα. Έτσι θα μπορέσουν να αποφύγουν δυσάρεστες εκπλήξεις από φυσικά ή νομικά πρόσωπα που λειτουργούν χωρίς τις απαιτούμενες διαδικασίες, άρα παράνομα στο χώρο, και δεν τους παρέχουν καμία προστασία.
– Να αναζητούν τον αριθμό ΜΗΤΕ των γραφείων αυτών, τον οποίο πρέπει υποχρεωτικά να αναγράφουν στην ιστοσελίδα τους, σε όλες τις έντυπες και ηλεκτρονικές διαφημίσεις τους, στις συμβάσεις τους με τους καταναλωτές και στους γενικούς όρους τους για τη συμμετοχή σε οργανωμένα ταξίδια.
– Πρόσθετη εγγύηση για τους ταξιδιώτες είναι το τουριστικό γραφείο που θα επιλέξουν -είτε συμβατικό είτε ηλεκτρονικό- να ανήκει σε κάποια από τις Ενώσεις Τουριστικών Γραφείων της χώρας. Θα πρέπει να αναζητούν το λογότυπο των Ενώσεων αυτών στην ιστοσελίδα ή στα έντυπά τους.
– Όταν ο καταναλωτής αγοράζει ένα οργανωμένο ταξίδι από τουριστικό γραφείο, να έχει οπωσδήποτε υπόψη του ότι: Αφού διαβάσει με προσοχή τους όρους συμμετοχής, θα πρέπει να υπογράψει σχετική σύμβαση με το γραφείο, η οποία περιέχει τα στοιχεία του ταξιδιού και τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του ταξιδιώτη, καθώς και του τουριστικού γραφείου, κάτι που είναι υποχρεωτικό από τη νομοθεσία. Θα πρέπει να παραλάβει αντίγραφο της σύμβασης και την απόδειξη παροχής υπηρεσιών.
Το ταξίδι του θα πρέπει να είναι οπωσδήποτε ασφαλισμένο για αστική επαγγελματική ευθύνη του τουριστικού γραφείου-διοργανωτή, όπως προβλέπεται από το Π.Δ. 7/2018, ενώ ο ίδιος ο καταναλωτής μπορεί να επιλέξει και πρόσθετη προαιρετική ταξιδιωτική ασφάλιση, κάτι το οποίο προτείνουμε ανεπιφύλακτα, που θα καλύπτει τα έξοδα σε περίπτωση ατυχήματος ή ασθένειάς του, ενδεχομένως και την επιστροφή των χρημάτων του σε περίπτωση που τυχόν υποχρεωθεί να ακυρώσει το ταξίδι για δικό του λόγο.
Τέλος, και ειδικά όταν ο καταναλωτής αγοράζει μόνο αεροπορικά ή ακτοπλοϊκά εισιτήρια και όχι οργανωμένο ταξίδι (πακέτο), θα πρέπει να φροντίζει, μόλις καταβάλλει το τίμημα των εισιτηρίων, να παραλαμβάνει αμέσως και τα ίδια τα εισιτήρια.











