Αρχική ΕΕ Νέοι κανόνες για τα οργανωμένα ταξίδια: Ενισχύεται η προστασία των καταναλωτών

Νέοι κανόνες για τα οργανωμένα ταξίδια: Ενισχύεται η προστασία των καταναλωτών

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη θέση του για τη μεταρρύθμιση της οδηγίας που αφορά τα οργανωμένα ταξίδια, με στόχο την καλύτερη προστασία των ταξιδιωτών σε περιπτώσεις ακύρωσης ταξιδιών, πτώχευσης ταξιδιωτικών πρακτόρων ή άλλων απρόβλεπτων καταστάσεων.

Η νέα διαπραγματευτική θέση, που συντάχθηκε από την Επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών, στηρίζει την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για επικαιροποίηση του νομοθετικού πλαισίου, λαμβάνοντας υπόψη τα διδάγματα από την πανδημία COVID-19 και τις χρεοκοπίες ταξιδιωτικών γραφείων υψηλού προφίλ.

Κύριοι στόχοι της μεταρρύθμισης

Η επικαιροποίηση στοχεύει στην αποσαφήνιση των δικαιωμάτων των ταξιδιωτών σε σχέση με:

  • την ενημέρωσή τους πριν από και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού,
  • την ακύρωση ή διακοπή ταξιδιού,
  • επιστροφή χρημάτων εντός 14 ημερών,
  • την παροχή βοήθειας για επαναπατρισμό σε περίπτωση πτώχευσης του διοργανωτή.

Παράλληλα, θα διευκρινιστεί τι ακριβώς συνιστά «ταξιδιωτικό πακέτο» και θα καθιερωθούν εναρμονισμένοι κανόνες για τη χρήση κουπονιών (vouchers).

Ταξιδιωτικά κουπόνια (vouchers)

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τα κουπόνια αποτέλεσαν σημείο έντονου διαλόγου. Με τη νέα οδηγία:

  • Οι ταξιδιώτες θα έχουν το δικαίωμα να τα απορρίπτουν και να ζητούν επιστροφή χρημάτων.
  • Τα κουπόνια θα ισχύουν έως 12 μήνες, με δυνατότητα μίας μόνο παράτασης ή μεταβίβασης.
  • Σε περίπτωση μη χρήσης τους, η αξία τους θα επιστρέφεται αυτόματα στον ταξιδιώτη.
  • Θα είναι καλυμμένα από εγγυήσεις αφερεγγυότητας και θα έχουν ίση αξία με την επιστροφή χρημάτων.
  • Οι κάτοχοί τους θα έχουν προτεραιότητα στις διαθέσιμες υπηρεσίες του διοργανωτή.

Όροι ακύρωσης

Οι νέοι κανόνες καθορίζουν με σαφήνεια πότε ένας ταξιδιώτης μπορεί να ακυρώσει το πακέτο του χωρίς ποινή:

  • Σε περίπτωση αναπόφευκτων ή έκτακτων περιστάσεων στον προορισμό ή στο σημείο αναχώρησης.
  • Εφόσον υπάρχει επίσημη ταξιδιωτική προειδοποίηση έως και 28 ημέρες πριν την αναχώρηση.
  • Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι ταξιδιώτες δικαιούνται πλήρη επιστροφή χρημάτων εντός 14 ημερών.

Προπληρωμές

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε οι ταξιδιώτες να μην καταβάλλουν πάνω από το 25% του κόστους κατά την κράτηση και το υπόλοιπο 28 ημέρες πριν την αναχώρηση. Ωστόσο, οι ευρωβουλευτές επέλεξαν να αφήσουν το ζήτημα στην αρμοδιότητα των κρατών μελών.

Δηλώσεις

Ο εισηγητής της οδηγίας, Alex Agius Saliba (Σοσιαλιστές, Μάλτα), τόνισε:

«Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε τα δικαιώματα των καταναλωτών. Σε περιπτώσεις έκτακτων καταστάσεων, ο ταξιδιώτης πρέπει να έχει τη δυνατότητα ακύρωσης και επιστροφής χρημάτων εντός 14 ημερών. Η προστασία των δικαιωμάτων στα χαρτιά είναι καλή αρχή, αλλά η αποτελεσματική εφαρμογή τους είναι το κλειδί. Για τον λόγο αυτό, θεσπίζουμε έναν υποχρεωτικό μηχανισμό καταγγελιών.»

Επόμενα βήματα

Η θέση του Κοινοβουλίου εγκρίθηκε με 535 ψήφους υπέρ, 36 κατά και 47 αποχές. Οι διαπραγματεύσεις για την τελική μορφή των νέων κανόνων αναμένεται να ξεκινήσουν στις 24 Σεπτεμβρίου.