Αρχική Ειδήσεις στα Ελληνικά Οι μακρινές αγορές του ελληνικού τουρισμού: Στο τοπ 15 η Ελλάδα σε...

Οι μακρινές αγορές του ελληνικού τουρισμού: Στο τοπ 15 η Ελλάδα σε ΗΠΑ, Αυστραλία, Καναδά. Μεγάλη άνοδος στην αγορά της Ινδίας

ΙΝΣΕΤΕ

Η πρόθεση για ταξίδια το επόμενο 12μηνο με βάση την τελευταία μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ. Οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Κίνα, η Ινδία και η Αυστραλία εισφέρουν περίπου το 11% των συνολικών εσόδων του εισερχόμενου τουρισμού.

Μεγάλη άνοδος της δημοφιλίας της Ελλάδας στην ινδική αγορά, όπου για πρώτη φορά είναι δημοφιλέστερη απ΄ότι στην Κίνα, ενώ σταθερή είναι η θέση της Ελλάδας στην 15άδα των προτιμώμενων προορισμών από Αυστραλία, Καναδά και ΗΠΑ.

Αυτή είναι η εικόνα ως προς τη θέση της Ελλάδας  όσον αφορά την πρόθεση ταξιδιών από τις πιο μακρινές, μη ευρωπαϊκές αγορές, και συγκεκριμένα τις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Κίνα, την Ινδία και την Αυστραλία, όπως αποτυπώνεται στο β’ μέρος της τελευταίας μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) για «Το προφίλ σημαντικών αγορών του Ελληνικού Τουρισμού». Οι αγορές αυτές, το 2019 και το 2023, εισέφεραν περίπου 11% των συνολικών εσόδων του εισερχόμενου τουρισμού. Η μελέτη αποτελεί συνέχεια του πρώτου μέρους, όπου παρουσιάστηκαν οι σημαντικότερες ευρωπαϊκές αγορές και αποτυπώνει την πρόθεση ταξιδιού τους επόμενους 12 μήνες και των καταναλωτικών προτιμήσεων των δυνητικών επισκεπτών της Ελλάδας από σημαντικές, μη ευρωπαϊκές, αγορές του εξωτερικού καθώς και τους παράγοντες που επηρεάζουν τις αποφάσεις τους για διακοπές. Τα αποτελέσματα βασίζονται στη διαδικτυακή έρευνα που διενήργησε η GlobalWebIndex (GWI) σε άτομα ηλικίας 16-64  ετών την περίοδο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2025 σε ένα δείγμα 12.205 ερωτηθέντων.

Πρόθεση για ταξίδια

Τη χαμηλότερη πρόθεση για διακοπές στο εξωτερικό για το 2025 έχει η αγορά των ΗΠΑ (57%) και τη μεγαλύτερη η αγορά της Ινδίας (72,4%). Αντίστοιχα, η πρόθεση σε Καναδά και Αυστραλία είναι 69,5% και στην Κίνα 59,5%. Μια σημαντική ιδιαιτερότητα της αγοράς της Ινδίας είναι ότι έχει το μεγαλύτερο ποσοστό (13,8%) ταξιδιωτών που σχεδιάζουν να κάνουν 5 ή περισσότερα ταξίδια (όταν το αντίστοιχο ποσοστό στις άλλες χώρες κυμαίνεται μεταξύ 4,2% στην Αυστραλία και 9,9% στην Κίνα), ενώ το προτιμητέο είδος διακοπών είναι τα «ταξίδια στη φύση» και ακολουθεί ο «ήλιος και θάλασσα», όπου οι ελληνικοί προορισμοί είναι πολύ ανταγωνιστικοί .

Σχετικά με τις χώρες που σκέφτονται να επισκεφθούν τους επόμενους 12 μήνες οι ερωτηθέντες, η Ελλάδα βρίσκεται στην 11η θέση στην αγορά της Αυστραλίας (με 9,8%) και του Καναδά (7,9%) και στην 13η θέση στων ΗΠΑ (με 8,4%). Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι στις ΗΠΑ και τον Καναδά, η διαφορά σε προτίμηση μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών που προηγούνται κατά μια ή δυο θέσεις είναι της τάξεως της μίας ποσοστιαίας μονάδας. Αναφορικά με τις αγορές της Κίνας και της Ινδίας, η Ελλάδα βρίσκεται εκτός του τοπ 15 και συγκεκριμένα στην 31η και 26η θέση (με 3,8% και 5,9%) αντίστοιχα, καθώς οι αγορές αυτές έχουν στις πρώτες θέσεις προτίμησης κυρίως ασιατικούς προορισμούς. Σημαντικό επίσης είναι ότι στην αγορά της Ινδίας, η Ελλάδα ανέβηκε 13 θέσεις σε σχέση με το 2024 που βρισκόταν στην 39η θέση.

Συγκριτικά με τους ανταγωνιστικούς προορισμούς της Ελλάδας στη Μεσόγειο, δηλαδή την  Ιταλία, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Πορτογαλία, την Τουρκία και την Κροατία, σε όλες τις εξεταζόμενες αγορές τις δύο πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν η Γαλλία (πρώτη σε Καναδά, Κίνα και Ινδία) και η Ιταλία (πρώτη σε ΗΠΑ και Αυστραλία). Με εξαίρεση την Αυστραλία όπου η Ελλάδα (3η) προηγείται (οριακά) κατά μια θέση της Ισπανίας (4η), στις άλλες χώρες την τρίτη θέση έχει η Ισπανία και ακολουθεί η Ελλάδα στην τέταρτη. Πορτογαλία, Τουρκία και Κροατία έπονται.

Ως προς το μέγεθος της δαπάνης για διακοπές τους επόμενους 12 μήνες, η επικρατέστερη απάντηση σε ΗΠΑ, Καναδά και Αυστραλία και σε μικρότερο βαθμό την Κίνα ήταν ότι προτίθενται να ξοδέψουν ότι ξοδεύουν συνήθως ενώ στην Ινδία ότι προτίθενται να ξοδέψουν περισσότερο. Και στις πέντε χώρες, αυτοί που δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα είναι σημαντικά περισσότεροι από αυτούς που δήλωσαν πως θα ξοδέψουν λιγότερα. Η διαφορά αυτή είναι ιδιαίτερα μεγάλη στον Καναδά, τις ΗΠΑ και την Κίνα (περί το 18%) και ακολουθούν η Αυστραλία (15,7%) και η Ινδία (14,9%).

Δαπάνη[1] και διάρκεια

Αναφορικά με το ποσό που είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν για διαμονή ανά διανυκτέρευση ανά άτομο (συμπεριλαμβανομένων φόρων), οι επικρατέστερες απαντήσεις είναι 111- 145 δολάρια ΗΠΑ (94-123 ευρώ) και 146-180 δολ. ΗΠΑ (124- 153 ευρώ) για τις ΗΠΑ (17% και 14,5% αντίστοιχα),  86-130 δολάρια Καναδά (54- 81 ευρώ) και 131-173 δολ. Καναδά  CAD (82- 108 ευρώ) για τον Καναδά (19,3% και 22% αντίστοιχα), 451-600 γουάν (54- 71 ευρώ) και 601-750 γουάν (72- 89 ευρώ) για την Κίνα (18,7% και 18,6% αντίστοιχα). Στην Ινδία οι επικρατέστερες απαντήσεις είναι 1.601-2.400 ρουπίες (16- 24 ευρώ) για το 12,6% και 2.401-3.200 ρουπίες (24 ευρώ- 32 ευρώ) για το 13,9%, ενώ στην Αυστραλία 106-170 δολάρια Αυστραλίας (60- 96 ευρώ) για το 19,6% και 171-235 δολ. Αυστραλίας (96- 132 ευρώ) για το 25,8%.

Το 25,1% των Αμερικανών είναι διατεθειμένο να ξοδέψει πάνω από 215 δολάρια (183 ευρώ) και το 12,3% των Καναδών είναι διατεθειμένο να ξοδέψει πάνω από 265 δολ. Καναδά (166 ευρώ) ανά διανυκτέρευση.  Tο 32,5% των Κινέζων είναι διατεθειμένο να ξοδέψει πάνω από 900 γουάν (107 ευρώ) και το 38,9% των Ινδών είναι διατεθειμένο να ξοδέψει πάνω από 4.800 ρουπίες (47 ευρώ) ανά διανυκτέρευση. To 11,6% των Αυστραλών είναι διατεθειμένο ξοδέψει πάνω από 385 δολ. Αυστραλίας (216 ευρώ) ανά διανυκτέρευση.

Για τον προγραμματισμό του ταξιδιού, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, παρατηρείται μια τάση για πιο έγκαιρο προγραμματισμό κρατήσεων, τόσο για τη διαμονή όσο και για τη μεταφορά και τις δραστηριότητες. Συνολικά, οι Κινέζοι και οι Ινδοί κάνουν τον πιο έγκαιρο προγραμματισμό και οι Καναδοί τον λιγότερο έγκαιρο.

Αναφορικά με την διάρκεια του ταξιδιού, η προτίμηση είναι κυρίως σε ταξίδια μεσαίας (5-7 ημέρες) ή μεγάλης (περισσότερες από 7 μέρες) διάρκειας. Ιδιαίτερα υψηλό (69,8%) είναι το ποσοστό των Ινδών που σκοπεύουν να κάνουν ταξίδι μεσαίας διάρκειας. Σε σχέση με πέρυσι, παρατηρείται σημαντική αύξηση του ποσοστού των Ινδών και Αυστραλών που ενδιαφέρονται για ταξίδια 5-7 ημερών και των Αμερικανών και Καναδών για ταξίδια άνω των 7 ημερών. Επίσης, σε ΗΠΑ, Ινδία και Αυστραλία, παρατηρείται μείωση για ταξίδια 1-4 ημερών ενώ, αντίθετα, στον Καναδά και την Κίνα αύξηση.

Σχετικά με το είδος των διακοπών στο εξωτερικό, ξεχωρίζουν τα ταξίδια για επίσκεψη σε αξιοθέατα, για παραλία και παραθαλάσσια θέρετρα   (Beach/Coast και Resort), για City Break, ταξίδια σε συγγενείς και φίλους και τα ταξίδια για περπάτημα ή πεζοπορία. Σημαντική είναι και η προτίμηση για ταξίδια στη φύση, ιδιαίτερα για Ινδούς και Κινέζους.

Η απόλαυση και η χαλάρωση είναι το βασικότερο κίνητρο διακοπών στο εξωτερικό για το 58,2% των Αμερικανών, το 62,7% των Καναδών, το 51% των Ινδών και το 64,7% των Αυστραλών και ακολουθεί η εμπειρία ενός νέου μέρους ή πολιτισμού, ενώ στην περίπτωση των Κινέζων η σειρά είναι αντίστροφη με το 42,3% να έχει ως βασικό κίνητρο την εμπειρία ενός νέου μέρους ή πολιτισμού κι ένα 38,8% την απόλαυση/ χαλάρωση.

Προτιμητέο κατάλυμα είναι το ξενοδοχείο/μοτέλ, σε ποσοστό που κυμαίνεται από 66,5% στην Ινδία έως 73,5% στην Αυστραλία, ενώ στην Κίνα το αντίστοιχο ποσοστό είναι 48,2%. Ακολουθούν η διαμονή/φιλοξενία σε φίλους ή συγγενείς και η ενοικιαζόμενη εξοχική κατοικία.

[1] Βάσει ισοτιμίας σε Ευρώ στις 24/7/2025