Το ΥΠΠΟ αποδίδει τη σωστή σημασία στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καλύμνου
Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, απαντώντας στην επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ, Γεώργιου Νικητιάδη, αναφορικά με την «απόφαση της απομάκρυνσης των αρχαιολογικών εκθεμάτων από το Μουσείο Καλύμνου», επεσήμανε ότι: «Το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων δεν είναι ένα μουσείο του Πειραιά ή ένα μουσείο της Αθήνας. Είναι το Εθνικό Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων, το οποίο εκπροσωπεί διεθνώς τη χώρα, τις θάλασσές της, τον πολιτισμό της, τη ναυτοσύνη της. Είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα οποιοδήποτε μουσείο».
Όπως υπογράμμισε η Υπουργός, «στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή της Καλύμνου έχουν πράγματι βρεθεί τέσσερα χάλκινα τμήματα. Το ένα είναι η κεφαλή ηγεμόνα με διάδημα και καυσία. Το δεύτερο είναι δύο κνήμες έφιππου ανδριάντα και το τρίτο είναι το τμήμα του κορμού του έφιππου θωρακοφόρου. Αυτά, τα χάλκινα ευρήματα, μεταφέρθηκαν σταδιακά στην Αθήνα, προκειμένου να συντηρηθούν και να μελετηθούν σωστά. Η κεφαλή και οι δύο κνήμες είχαν εκτεθεί από το 2009 έως το 2015 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καλύμνου.
Ο κορμός του Θωρακοφόρου, μόλις βρέθηκε, το 2009, μεταφέρθηκε στην Αθήνα, στα εργαστήρια συντήρησης της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων. Από τη μελέτη προέκυψε ότι τα συγκεκριμένα τέσσερα θραύσματα δεν συνιστούν μεμονωμένα ευρήματα, αλλά αποτελούν ένα ενιαίο σύνολο, το οποίο, μετά την ανάταξή του, αποτελεί ένα εντυπωσιακό χάλκινο άγαλμα, σε κλίμακα μεγαλύτερη του φυσικού μεγέθους. Η ένταξη του συγκεκριμένου αγάλματος στη μουσειολογική μελέτη για το Εθνικό Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων έγινε προφανώς μετά από την εισήγηση των ειδικών επιστημόνων. Εγκρίθηκε μάλιστα από το Αρχαιολογικό Συμβούλιο το 2021. Πρόκειται, λοιπόν, για ένα «νέο» εύρημα, που έχει προέλθει από μελέτη και ήδη αποτελεί σημείο αναφοράς για τους μελετητές της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής. Για το λόγο αυτό το συγκεκριμένο σύνολο εντάχθηκε στη μελέτη της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων, το οποίο κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή στον Πειραιά, όπου και θα εκτεθεί». Η Υπουργός απάντησε και στη σύγκριση που επιχειρήθηκε ανάμεσα στην επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα και του χάλκινου θωρακοφόρου: « Ενδεχομένως να το θυμάστε ότι όταν πάρθηκε η απόφαση για την επιστροφή της Κυράς της Καλύμνου, στην Κάλυμνο εγώ προήδρευα του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και με την επιμονή και την δική μου, επέστρεψε το χάλκινο άγαλμα της Κυράς στην Κάλυμνο. Μην μπερδεύετε όμως τα πράγματα, δεν είναι τα ίδια. Δεν είναι ίδιες υποθέσεις Να σας πω και για τον Παρθενώνα διότι δεν είναι τα ίδια επιχειρήματα. Τα γλυπτά του Παρθενώνα αποτελούν εθνικό αίτημα διότι τα απαιτεί το ίδιο το χάσκον μνημείο. Το απαιτεί ο Παρθενώνας που είναι ακρωτηριασμένος. Δε ζητάμε κανένα άλλο ιστάμενο άγαλμα, μεμονωμένο δηλαδή, ούτε στην Ακρόπολη, ούτε πουθενά αλλού. Επομένως, είναι δύο διαφορετικές περιπτώσεις και τα επιχειρήματά μας σε κάθε περίπτωση είναι εντελώς διαφορετικά. Ο ίδιος ο Παρθενώνας ζητά τα αρχιτεκτονικά του μέλη, που είναι ο γλυπτός του διάκοσμος».
Όσον αφορά τα έργα που το ΥΠΠΟ αυτή τη στιγμή υλοποιεί στην Κάλυμνο ,η Λίνα Μενδώνη επεσήμανε: «Αυτήν τη στιγμή το Υπουργείο Πολιτισμού υλοποιεί τουλάχιστον δυο μεγάλα έργα στην Κάλυμνο, τα οποία και τα γνωρίζετε. Το ένα είναι το αρχοντικό Βούβαλη, το οποίο είναι στον άμεσο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου. Και αυτό εις επίρρωσιν του ότι δεν υποτιμούμε το Μουσείο, αντίθετα το υποστηρίζουμε με ένα ακόμα κτίριο. Στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι ενταγμένο το μεγάλο έργο των Ανεμόμυλων. Επομένως δεν υπάρχει εγκατάλειψη από πλευράς Υπουργείου Πολιτισμού στην Κάλυμνο».