Με ιδιαίτερη επιτυχία ολοκληρώθηκε η διοργάνωση του 1ου Διεθνούς Forum Γαστρονομίας και Τουρισμού που έλαβε χώρα το Σάββατο 10/12/2022 στο ξενοδοχείο Mystras Grant Palace Resort & SPA στο Μυστρά Λακωνίας.
Θέμα του Forum αποτέλεσε «η γαστρονομία ως μοχλός ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας του Δήμου Σπάρτης», ενώ βασικοί στόχοι του ήταν η διαμόρφωση γαστρονομικής ταυτότητας του Δήμου Σπάρτης με έναν σύγχρονο χαρακτήρα, η ανάπτυξη και προώθηση τουριστικών εμπειριών που συνθέτουν διαφορετικές γαστρονομικές παραδόσεις και αναδεικνύουν την πολιτιστική κληρονομιά του Δήμου και η διευρυμένη χρήση και αξιοποίηση των τοπικών προϊόντων από τις επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα.
Ομιλητές από το διεθνές περιβάλλον και αναγνωρισμένοι ειδικοί του γαστρονομικού τουρισμού μοιράστηκαν με τους παρευρισκόμενους τις πλούσιες γνώσεις και εμπειρίες τους, ενώ παράλληλα η εκδήλωση πλαισιώθηκε από live cooking, οινογνωσία και γευσιγνωσία ελαιολάδου.
Η εκδήλωση τελέστηκε υπό την αιγίδα του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού και του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου.
Ο Πρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου κ. Κων/νος Μαρινάκος στην εισήγησή του επεσήμανε: «ο γαστρονομικός τουρισμός είναι υψίστης σημασίας για προορισμούς όπως ο Δήμος Σπάρτης λόγω των εξαίρετων τοπικών του προϊόντων που σε συνδυασμό με την πλούσια ιστορία του και τον πολιτισμό συνθέτουν μια διαλεκτική σχέση μεταξύ γεύσεων, ιστορίας εθίμων, πολιτισμού και ανθρώπων.
Στην Ελλάδα γενικότερα μπορούμε να πούμε ότι έχει εδραιωθεί μια πολυσήμαντη και ακμάζουσα γαστρονομική αγορά και αναμφίβολα η Σπάρτη μπορεί να αναδειχθεί σε «ηγετικό γαστρονομικό προορισμό» της χώρας. Οι προοπτικές του γαστρονομικού τουρισμού είναι σημαντικές εφόσον, βάσει μελετών, διαπιστώνεται ότι το γαστρονομικό ενδιαφέρον αποτελεί τον δεύτερο λόγο επιλογής πολλών προορισμών για όλες τις ηλικιακές ομάδες. Επίσης ο ένας στους δύο επισκέπτες από τις κύριες αγορές – πηγές τουριστών για την περιοχή (Γερμανοί, Γάλλοι, Ιταλοί, ΗΠΑ , Ηνωμένο Βασίλειο ) επιθυμεί να συμμετέχει συχνά σε δραστηριότητες γαστρονομικού χαρακτήρα κατά τη διαμονή του και βαθμολογεί ιδιαίτερα θετικά τη σταθερή εμπειρία που συνδυάζει την ποικιλία τοπικής κουζίνας, την ποιότητα, την τιμή και τη φιλοξενία. Συνεπώς, η βάση για τη διαμόρφωσης μιας αξιομνημόνευτης γαστρονομικής εμπειρίας, θα πρέπει να αφορά το τρίπτυχο «τοπικότητα, αυθεντικότητα, ποιότητα» το οποίο η Σπάρτη αναμφίβολα διαθέτει επαρκώς. Αυτό που απομένει είναι η διαμόρφωση ενός στρατηγικού σχεδιασμού που να εστιάζει στην ανάπτυξη του γαστρονομικού προϊόντος της Σπάρτης, στο Branding και Marketing της γαστρονομικής εμπειρίας και στην ενδυνάμωση του ανθρωπίνου δυναμικού με την έννοια της αναβάθμισης των υφιστάμενων πρακτικών και την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων των εμπλεκόμενων με την γαστρονομική δραστηριότητα»