H Revitup σε συνέχεια του 1ου Masterclass στο Ηράκλειο της Κρήτης το Φεβρουάριο του 2020 και των Revenue Talks σε Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο και Ρόδο (σε συνδιοργάνωση με την OTA Insight) τον Ιούνιο του 2022, διοργάνωσε στη Σαντορίνη το 2ο Revenue Management Masterclass. Το Event με προσκεκλημένους στελέχη της τουριστικής αγοράς, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 27 Οκτωβρίου στις 15:00, στο ξενοδοχείο Santo Maris Oia Luxury Suites & Spa στην Οία.
Ακολουθούν κάποια σημεία από την εκδήλωση, σχετικά με τάσεις, συμπεριφορά καταναλωτή για τον προορισμό της Σαντορίνης αλλά και συμβουλές για την βελτίωση της ψηφιακής παρουσίας ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και την ανάγκη διαχείρισης των δεδομένων ζήτησης και ανταγωνισμού για τη βελτίωση της κερδοφορίας.
Ο πρώτος ομιλητής από τη Revitup, ο κύριος Εργαζάκης Γιώργος μίλησε για την προσαρμογή δεδομένων στη δημιουργία του Segmentation, του Targeting και του Positioning στο αρχικό πλάνο μάρκετινγκ ενός ξενοδοχείου, ώστε να μπορούν να στοχευθούν οι Lookers (όσοι αναζητούν πληροφορίες ηλεκτρονικά για τον προορισμό ή το ξενοδοχείο) και να μετατραπούν σε Bookers, δηλαδή σε πραγματικές κρατήσεις. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να γίνει η τοποθέτηση σε δύο στάδια, ανάλογα με το Occupancy και το ADR κάθε επιχείρησης αλλά ταυτόχρονο με τη realtime ζήτηση και τον ανταγωνισμό. Παρακολουθώντας τα δεδομένα, η ομάδα της Revitup μπορεί και βελτιώνει το ADR και το καθαρό έσοδο του ξενοδοχείου. Γενικότερα, τρία πράγματα το visibility, η ποιότητα του επισκέπτη και το κέρδος του ξενοδοχείου είναι αυτά που καθορίζουν μία αποτελεσματική online στρατηγική για ένα ξενοδοχείο πλέον, στην οποία η σχέση με τα δεδομένα αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της όποιας προσπάθειας επιτυχημένης διαχείρισης.
Δεύτερος ομιλητής ήταν ο κύριος Κουνέλης Μάριος, Group Sales Director από τη Webhotelier & την Primal Res, όπου μόνο στο νησί της Σαντορίνης 900 καταλύματα χρησιμοποιούν το σύστημα Webhotelier. Αυξητική τάση είχε το σύστημα της πλατφόρμας συγκριτικά με το 2019, το οποίο θεωρούνταν χρονιά-ρεκόρ έως και το φετινό έτος, το 2022, μία πολύ καλή χρονιά, όπως αναφέρθηκε για τις απευθείας κρατήσεις.
Στη Σαντορίνη επιβεβαιώνεται η χαμηλότερη εποχικότητα της ζήτησης συγκριτικά με άλλα ελληνικά νησιά, και καταγράφεται μάλιστα και ζήτηση κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών, κάτι πραγματικά αξιοσημείωτο, (συμβαίνει μόνο για τα αστικά κέντρα). Αυτή την εποχή (φθινόπωρο 2022) ήδη καταγράφονται αναζητήσεις για την αρχή της σεζόν του 2023. Ο ρυθμός κρατήσεων εξελίσσεται πολύ θετικά προς το παρόν και το 2023. Κρατήσεις για τον προορισμό προκύπτουν προφανώς από τις ΗΠΑ και ακολουθούν οι πιο “ποιοτικές’, η Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Καναδάς και Αυστραλία (οι δύο τελευταίες συμπεριλαμβάνονται στις long-haul αγορές).
Η διαχείριση της τιμής και η πρόβλεψη απασχόλησε και την ομιλία του κύριου Ριαβόγλου Βασίλειου από την OTAInsight. Η δυναμική της αλλαγής των τιμών στα ξενοδοχεία ανάφερε ότι φτάνει στις 4-5 φορές ημερησίως, κάτι που έχει μετατρέψει την αγορά σε ένα τύπου χρηματιστήριο. Τα εργαλεία της OTAInsight εστιάζουν σε αυτό ακριβώς και βοηθούν στη λήψη απόφασης από τον ξενοδόχο, την πρόβλεψη της ζήτησης αλλά και την καταγραφή του ανταγωνισμού.
Ειδικά για τη Σαντορίνη μέσα από τη σύγκριση με άλλους αντίστουχος luxury προορισμούς, όπως το Sharm El Seikh, σε μάκρο επίπεδο προτείνεται η αύξηση των τιμών στον προορισμό της Σαντορίνης. Οι τιμές σε όλους τους προορισμούς, όπως η Λισαβόνα, θα ανέβουν το 2023, έκλεισε ο ομιλητής, καθώς η τάση της ζήτησης είναι αυξητική και για το επόμενος έτος.
Ο τελευταίος ομιλητής έφτασε στη Σαντορίνη από το Δουβλίνο μόνο για την εκδήλωση. Ο Ryan Conor, Senior Key Account Manager στην Tripadvisor ανέφερε ότι στην πλατφόρμα της Tripadvisor είναι καταγεγραμμένα 453 ξενοδοχεία, ενώ ΣΥΝΟΛΙΚΑ τα καταλύματα ανέρχονται στα 1646, τονίζοντας το πόσο ανταγωνιστική είναι η αγορά του νησιού. Το τελευταίο δωδεκάμηνο μάλιστα, πάνω από 2 εκατομμύρια αναζητήσεις έγιναν για τη Σαντορίνη στο Tripadvisor.
Ο ίδιος ανέφερε την ξεκάθαρη τάση ότι οι ελληνικοί προορισμοί ανακάμπτουν μετά την πανδημία ταχύτερα από όλους τους ευρωπαϊκούς. Η ταξιδιωτική πρόθεση για το καλοκαίρι του 2022 για τη Σαντορίνη ανέβηκε 5%. Επίσης ως ταξιδιωτική πρόθεση διεθνώς στους πρώτους ελληνικούς προορισμούς καταγράφονται η Αθήνα, η Οία, τα Φηρά, η Μύκονος, η Ανάληψη (στη Χερσόνησσο), το Ημεροβίγλι, η Χερσόνησος, η Ρόδος, η Λίνδος, και το Καμάρι.
Η Σαντορίνη λοιπόν έχει 4 από τους 10 πρώτους ελληνικούς προορισμούς σε πρόθεση επίσκεψης διεθνώς στο Tripadvisor (5 με το δωδέκατο στη λίστα Ακρωτήρι), δύο η Κρήτη και δύο η Ρόδος. Σε επίπεδο ζήτησης πρώτες χώρες σύμφωνα με τον Ryan Conor είναι οι ΗΠΑ, και ακολουθούν η Αγγλία, Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Καναδάς, Ουγγαρία και Ισραήλ στην πρώτη δεκάδα. Σε επίπεδο ξενοδοχείων όμως σημαντικότεροι είναι οι Ιταλοί, ΗΠΑ, Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία. Οι αγορές ΗΠΑ, Καναδάς, Βραζιλία, και Ινδία συστήνονται ως Long-haul αγορές. Μέση διάρκεια παραμονής οι 5 μέρες για την Ελλάδα, ενώ οι πιο ποιοτικοί επισκέπτες σε επίπεδο ξενοδοχείου (ζήτηση για πεντάστερα) εμφανίζονται οι πελάτες από τις αγορές της Μέσης Ανατολής (ΕΜΕΑ).
Συμβουλές για την Online στρατηγική σε επίπεδο επιχείρησης (όσο αφορά τη συμπεριφορά του επισκέπτη), ο κύριος Conor Ryan προέτρεψε την τοποθέτηση μία πολύ καλής ποιότητας πρώτης φωτογραφία (το πρώτο Impression), ώστε να εμπνέει τον επισκέπτη να συνεχίσει την πλοήγηση, (αφού δει τα reviews). Οι περισσότερες φωτογραφίες που βλέπουν οι επισκέπτες της πλατφόρμας είναι δωματίων, ιδανικά όπως συγκεκριμένα ανέφερε με το “γαλάζιο του ουρανού”. Ο επισκέπτης μετά τα reviews και τις φωτογραφίες θα δει τις τιμές και μετά θα αποφασίσει για την κράτηση. Η πλατφόρμα παρέχει εργαλεία για τη βελτιστοποίηση της εικόνας και ανέφερε και την καλύτερη επιχείρηση στη Σαντορίνη, τα Asma suites.
Επίσης ανέφερε ότι το τηλέφωνο αποτελεί το πιο σημαντικό κανάλι κράτησης (οι μετρήσεις στην πλατφόρμα έδειξαν 40%) για τους απευθείας επισκέπτες, προτρέποντας τους επαγγελματίες να διορθώσουν φωτογραφίες, να απαντάνε τα reviews, όπως επίσης τις προσφορές που τρέχουν συνεχώς. Η πλατφόρμα προωθεί τις καλές φωτογραφίες, τη σωστή πληροφόρηση και τις προσφορές που τρέχει κάθε επιχείρηση. Σημαντικό ρόλο παίζουν τα φίλτρα που έχει στη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει ο επισκέπτης, με κύρια κριτήρια φυσικά την τιμή, το δωρεάν πρωινό, τα αστέρια, την απόσταση από αξιοθέατα, την πισίνα, τη δωρεάν ακύρωση, το δωρεάν wifi, και το πάρκινγκ. Φυσικά και τα Amenities του ξενοδοχείου παίζουν ρόλο, με πρώτο το πρωινό, το wifi και το πάρκινγκ. Η αύξηση του visibility, των Lookers δηλαδή, αποτελεί το στόχο της προώθησης, ώστε να γίνουν bookers, quality traffic & profitability όπως τα διατύπωσε ο ομιλητής.
Συμπερασματικά λοιπόν, οι παρατηρήσεις των ομιλητών δεν αφορούσαν μόνο τη Σαντορίνη (στην οποία και τα Φηρά και η Οία είναι προορισμοί), αλλά και την πολλά υποσχόμενη Αθήνα. Κρήτη και Ρόδος ακολουθούν, εντασσόμενα σε αυτό που όπως αναφέρθηκε είναι το South Aegean. Επιπλέον συμπέρασμα είναι ότι τα εργαλεία που παρέχονται από τις πλατφόρμες βοηθάνε μεν την πρόβλεψη σχετικά με την τουριστική ζήτηση, αλλά προφανώς η εκπαίδευση και διαχείριση του ανθρώπινου παράγοντα αποτελούν τους πιο σημαντικούς παράγοντες για τη βιωσιμότητα της επιχείρησης. Προφανώς απαιτείται ετήσιο πλάνο και στρατηγική, ομάδα να επικοινωνεί και ξεκάθαροι στόχοι που να προσαρμόζονται σε επίπεδο Revenue management ημερησίως, καθώς η ζήτηση αλλάζει πλέον real time.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με ερωτήσεις και συζήτηση.