Το MEETING EVENT 2022 του Διεθνούς Δικτύου Θεάτρου Ντοκιμαντέρ πραγματοποιήθηκε πριν λίγες ημέρες στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων. Υπό τον τίτλο «Mediterranean Stages», η συνάντηση ήταν αφιερωμένη στις δραματουργίες της Μεσογείου και συγκεκριμένα σε δημιουργούς από τη Μέση Ανατολή και της Βόρεια Αφρική (MENA region – Middle East, North Africa). Με προσκεκλημένους καλλιτέχνες από την Τουρκία, το Λίβανο, τη Συρία, την Παλαιστίνη και την Αίγυπτο, το MEETING EVENT αποτέλεσε μια σημαντική συνεισφορά στη συζήτηση για το θέατρο ντοκιμαντέρ, ανοίγοντας μια γέφυρα επικοινωνίας και δημιουργικής ανταλλαγής με μια δραστήρια, ανήσυχη και πολιτισμικά ετερόκλητη σκηνή, η οποία έχει μέχρι σήμερα περιορισμένη ή περιστασιακή εκπροσώπηση στο δυτικό θέατρο.
Το τριήμερο πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα του MEETING EVENT (24-26 Οκτωβρίου) περιλάμβανε εκπαιδευτικά εργαστήρια και masterclasses (MEET THE ARTIST), προβολές παραστάσεων θεάτρου ντοκιμαντέρ (STAGE ON SCREEN), εισηγήσεις και στρογγυλά τραπέζια (SYMPOSIUM) με ελεύθερη συμμετοχή για όλους τους ενδιαφερόμενους, οι οποίοι για μια ακόμα φορά συνέθεσαν ένα ετερόκλητο και δυναμικό κοινό που αποτελείτο από φοιτητές, ηθοποιούς, σκηνοθέτες, θεατρολόγους, δραματουργούς, μουσικούς, θεατροπαιδαγωγούς, εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, ανθρωπολόγους, art therapists, performers, μεταφραστές, αρχιτέκτονες, κινηματογραφιστές, εικαστικούς κ.α.
Συγκεκριμένα, οι αιτήσεις συμμετοχής για τα 4 εργαστήρια της δράσης MEET THE ARTIST ξεπέρασαν τις 100, κατ’ αντιστοιχία με τη διοργάνωση του 2020, ενώ στο Σεράφειο προσήλθαν ενδιαφερόμενοι που δεν είχαν προλάβει να συμπληρώσουν έγκαιρα την αίτηση, αναζητώντας κάποια κενή θέση συμμετοχής από ακύρωση. Κάθε εργαστήριο διεξήχθη με μέσο όρο 20 συμμετέχοντες, σύμφωνα με τις υποδείξεις των καλλιτεχνών-εισηγητών οι οποίοι πραγματοποίησαν τα εξής εργαστήρια:
- Mohammad Al Attar (Συρία): «Δημιουργώντας θέατρο στα όρια μεταξύ τεκμηρίωσης και μυθοπλασίας». Μια διάλεξη – συζήτηση με επίκεντρο τους τρόπους που δημιουργούμε θέατρο σε καιρούς μεγάλων κοινωνικών και ιστορικών αναταραχών, αλλά και τη συσχέτιση μυθοπλασίας και πραγματικού στο θέατρο ντοκιμαντέρ.
- Hashem Adnan (Λίβανος): «Πώς τελειώνει αυτή η παράσταση;». Μια διαδραστική συνάντηση που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, λόγω έκτακτου κωλύματος στην μετακίνηση του καλλιτέχνη, στη διάρκεια της οποίας ο Hashem Adnan μοιράστηκε τρόπους ανακατασκευής της πραγματικότητας μέσα από τον συνεργατικό και συλλογικό τρόπο ζωής.
- Edward Muallem (Παλαιστίνη): «Από το προσωπικό στο δημόσιο». Ένα βιωματικό εργαστήριο που ώθησε τους συμμετέχοντες να ανακαλύψουν δρόμους αυτό-έκφρασης, σκηνικής αλληλεπίδρασης και συναισθηματικής-σωματικής ενδυνάμωσης, μέσα από θεατρικές ασκήσεις που αντλούν από τις αξίες και τις τεχνικές του Θεάτρου του Καταπιεσμένου, στο οποίο διακρίνεται ο Edward Muallem.
- Yeşim Özsoy (Τουρκία): «Ανάμεσα στο Υποσυνείδητο, το Παρελθόν και την Πραγματικότητα». Η καλλιτέχνις ενθάρρυνε τους συμμετέχοντες, μέσα από συγγραφικές ασκήσεις, να ανακαλύψουν τους τρόπους με τους οποίους το υποσυνείδητο και η προσωπική βιωματική διαδρομή γίνονται το όχημα για την μετατροπή προσωπικών ιστοριών σε υλικό για θεατρική παράσταση.
Με άξονα τη θερμή υποδοχή της δράσης STAGE ON SCREEN που εγκαινίασε με επιτυχία το θεσμό των προβολών βιντεοσκοπημένων παραστάσεων θεάτρου ντοκιμαντέρ, φέτος η διοργάνωση διπλασίασε τις προβολές της (σε σχέση με το 2020). Η συμμετοχή του κοινού στις προβολές των παραστάσεων των προσκεκλημένων καλλιτεχνών ήταν και πάλι αυξημένη. Προβλήθηκαν με σειρά οι παραστάσεις The Black Hole (2021) του Hashem Adnan, House of Hundred (2018) της Yeşim Özsoy, Antigone (2014) των Mohammad Al Attar & Omar Abusaada, καθώς και το διπλό making of (2010/2020) της θρυλικής θεατρικής πρωτοβουλίας The Gaza Mono-Logues του ASHTAR Theatre, σε καλλιτεχνική επιμέλεια της Iman Aoun.
Η καταληκτική δράση της διοργάνωσης, SYMPOSIUM, φέτος διεξήχθη με φυσική παρουσία, και σύντομα η βιντεοσκόπησή της θα είναι διαθέσιμη στο κανάλι του ΔΔΘΝ στο Youtube. To SYMPOSIUM άνοιξε με την ομιλία του Adel Abdel Wahad (Αίγυπτος), σκηνοθέτη και Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Hewar Independent Theatre Company και του Διεθνούς Φεστιβάλ Θεάτρου Theatre Is A Must στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, ο οποίος αναφέρθηκε στις εξελίξεις του πολιτικού θεάτρου του πραγματικού στη Μεσόγειο, στον απόηχο της Αραβικής Άνοιξης.
Στη συνέχεια, ακολούθησε ένα ενδιαφέρον στρογγυλό τραπέζι με τους Mohammad Al Attar (Συρία), Yesim Ozsoy (Τουρκία) και Edward Muallem (Παλαιστίνη), σχετικά με το ρόλο, τις μεθόδους, τις προκλήσεις και το πολιτισμικό-πολιτικό πλαίσιο δημιουργίας του θεάτρου ντοκιμαντέρ στις αντίστοιχες χώρες. Τη συζήτηση παρακολούθησαν, εκτός από το κοινό, Έλληνες καλλιτέχνες του θεάτρου ντοκιμαντέρ και δημοσιογράφοι. Συντόνισε η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Διεθνούς Δικτύου Θεάτρου Ντοκιμαντέρ, Μάρθα Μπουζιούρη, η οποία λέει για τη φετινή διοργάνωση, αλλά και όσα θα ακολουθήσουν:
«Για εμάς είχε και συμβολική σημασία πως με το πρώτο διεθνές «άνοιγμα» του ΔΔΘΝ, στραφήκαμε σε δραματουργίες του πραγματικού στις οποίες δεν έχουμε εύκολη πρόσβαση, καθώς έχουν περιορισμένη ή περιστασιακή εκπροσώπηση στο δυτικό θέατρο. Υπό τον τίτλο “MEDITERRANEAN STAGES”, υποδεχτήκαμε σημαντικούς καλλιτέχνες από τη Μεσόγειο, και συγκεκριμένα τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική. Σέβομαι κι εκτιμώ βαθιά τη στάση και το έργο αυτών των συναδέλφων, οι οποίοι ζουν και δημιουργούν σε δύσκολες κοινωνικοπολιτικά συνθήκες: σε χώρες όπου η ελευθερία, η ισότητα, η διαφορετικότητα, η αυτοδιάθεση, το δικαίωμα στην έκφραση, η θέση της γυναίκας αποτελούν καθημερινά διακυβεύματα. Η δουλειά τους είναι σημαντική γιατί, μεταξύ άλλων, τροφοδοτεί με ουσία τη συζήτηση για την καλλιτεχνική όσο και την κοινωνικοπολιτική σημασία του σύγχρονου θεάτρου ντοκιμαντέρ παγκοσμίως. Ήταν μεγάλη χαρά που είχαμε την ευκαιρία να γνωριστούμε, και να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για επόμενες συναντήσεις και συνεργασίες. Ανυπομονούμε.».
Το Διεθνές Δίκτυο Θεάτρου Ντοκιμαντέρ ήδη σχεδιάζει το επόμενο – τρίτο στη σειρά – MEETING EVENT, στοχεύοντας να αναδείξει τις δραματουργίες μιας ακόμα σχετικά άγνωστης στο δυτικό κόσμο πλευράς της υφηλίου. Επιπλέον, σύντομα θα ανακοινώσει τις εκπαιδευτικές δράσεις του για το 2023, οι οποίες επικεντρώνονται στην περιφέρεια, φιλοδοξώντας να κάνουν προσβάσιμο το θέατρο ντοκιμαντέρ σε διαφορετικές πόλεις της Ελλάδας.