Η Γενική Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, κα. Ολυμπία Αναστασοπούλου, μίλησε στα πλαίσια της 86ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ) για τον βιώσιμο τουρισμό και τα θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, στην ημερίδα παρουσίασης της Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής για τον Θαλάσσιο Χώρο (ΕΧΣΘΧ) στην αίθουσα Ριάδης – Helexpo Center.
Συγκεκριμένα η Γενική Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης επισήμανε ότι «η ενσωμάτωση των αρχών και πρακτικών της βιωσιμότητας, η οποία δεν είναι μόνον περιβαλλοντική, αλλά και οικονομική και κοινωνική, είναι λοιπόν, ζήτημα δημιουργίας ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και ανάπτυξης του τουρισμού στη χώρα μας και ως εκ τούτου αποτελεί εθνική προτεραιότητα».
Παράλληλα, η κα. Ολυμπία Αναστασοπούλου τόνισε ότι «η πορεία του ελληνικού τουρισμού προϋποθέτει τη στοχευμένη ανάπτυξη μέσα από ένα μεθοδικό, ουσιαστικό, καινοτόμο, ψηφιακό και φιλικό προς το περιβάλλον σχεδιασμό σε ένα πλαίσιο βιωσιμότητας και ανθεκτικότητας.
Τους δύο άξονες δηλαδή της στρατηγικής μας στο Υπουργείο Τουρισμού που παράλληλα προωθούν και ενισχύουν ποικιλοτρόπως η ΕΧΣΘΧ και κατ’ επέκταση τα Θαλάσσια Χωροταξικά Πλαίσια (ΘΧΠ).
Παρακολουθούμε λοιπόν με πολύ ενδιαφέρον τις διεργασίες για αμφότερα καθώς η ΕΧΣΘΧ στοχεύει σε μια ισόρροπη προσέγγιση ανάμεσα σε: α) την ενίσχυση και τη μεγέθυνσης των δραστηριοτήτων της γαλάζιας οικονομίας, β) τη διασφάλιση της καλής περιβαλλοντικής κατάστασης των θαλάσσιων χώρων, (γ) την προστασία της βιοποικιλότητας και (δ) τη βιώσιμη χρήση των θαλάσσιων φυσικών πόρων».
Επιπροσθέτως, η Γενική Γραμματέας Τουριτιστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης υπογράμμισε ότι είναι επιτακτική ανάγκη η διαμόρφωση μίας αναπτυξιακής στρατηγικής για τους θαλάσσιους πόρους, βασική προϋπόθεση της οποίας αποτελεί η χωρική οργάνωση των δραστηριοτήτων (δηλαδή ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός) στην οποία έχουν προβεί άλλες χώρες ήδη από το 1980 όπως η Αυστραλία, οι ΗΠΑ, το Βέλγιο και το Ηνωμένο Βασίλειο και ακολούθως από το 2006 η Νορβηγία που προώθησε Λευκή Βίβλο για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης για το νορβηγικό μέρος της θάλασσας του Barents και για το θαλάσσιο χώρο στα νησιά Lofoten, η Γερμανία που από το 2007 συνέταξε θαλάσσια χωροταξικά σχέδια πολλαπλής χρήσης για τις γερμανικές αποκλειστικές οικονομικές ζώνες της Βόρειας Θάλασσας και της Βαλτικής Θάλασσας, ενώ προς την ίδια κατεύθυνση κινήθηκαν αντιστοίχως και η Ολλανδία και η Σουηδία».
Τέλος, η κα. Ολυμπία Αναστασοπούλου σημείωσε ότι «σε μια δύσκολη συγκυρία, με τον πόλεμο στην καρδιά της Ευρώπης, την ενεργειακή κρίση και τις πληθωριστικές πιέσεις, η ενθαρρυντική πορεία του τουρισμού μας δίνει τη δυνατότητα να αισιοδοξούμε και να προχωράμε δυναμικά τον σχεδιασμό μας στον οποίο μπορεί να συμβάλλει θετικά η βέλτιστη χωροθέτηση συνολικά των τουριστικών δραστηριοτήτων και ειδικά αυτών που άπτονται του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού και αποτελεί προτεραιότητα της ΕΧΣΧΘ».
«Η κυβέρνηση, με την ΕΧΣΘΧ», κατέληξε η Γενική Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, «λαμβάνει υπόψη της πως το φυσικό και πολιτιστικό κεφάλαιο της χώρας αποτελούν το συγκριτικό της πλεονέκτημα έναντι λοιπών ευρωπαϊκών και μεσογειακών χωρών, καθιστώντας την προνομιούχο τουριστικό προορισμό. Τα φυσικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά της χώρας δίνουν τη δυνατότητα για ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού ακολουθώντας τις παγκόσμιες τάσεις που τείνουν σε αποδέσμευση από το κυρίαρχο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης και οδηγούνται στην ανάπτυξη ειδικών μορφών τόσο του παράκτιου, όσο και θαλάσσιου τουρισμού, όπως είναι για παράδειγμα ο καταδυτικός τουρισμός, η κρουαζιέρα και το yachting».