Δύο ειδικοί επιστήμονες, ο Γιάννης Τούντας και ο Ιωάννης Αντωνίου, αναλύουν τους λόγους για τους οποίους η Αγωγή της Υγείας μπορεί, στο πλαίσιο του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, να αλλάξει καθοριστικά τη συμπεριφορά των παιδιών και των εφήβων σε θέματα διατροφής, αυτοφροντίδας και αποφυγής εξαρτήσεων, καθώς και να οδηγήσει στην ενδυνάμωση της προσωπικότητας, στη μείωση της κατάθλιψης και στη βελτίωση των επιδόσεων.
Η Δημόσια Υγεία είναι «επιστήμη και τέχνη μαζί», επεσήμανε στην εισαγωγική ομιλία του ο κ. Παναγιώτης Μπεχράκης την περασμένη Τετάρτη. Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδας, ανοίγοντας την διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα την Αγωγή Υγείας στα σχολεία, επεσήμανε τις αρχές πάνω στις οποίες βασίζεται η άνθιση του αγαθού της Δημόσιας Υγείας: την ισότητα, την κοινωνική δικαιοσύνη, την κοινωνική αποδοχή, την αποτελεσματικότητα, την προσβασιμότητα, την οικονομική αντοχή, κ.ά. τονίζοντας ότι οι αρχές αυτές πρέπει να μετουσιωθούν σε κοινωνικό απόκτημα, σε καθημερινή πρακτική, και αυτή είναι η αποστολή του Ινστιτούτου του οποίου ηγείται.
Οι περισσότερες από αυτές τις αιτίες μπορούν όμως να αντιμετωπιστούν εγκαίρως αν κατανοήσουμε –εμείς ως κοινωνία αλλά και ως κράτος – τον εκπαιδευτικό και προληπτικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Αγωγή της Υγείας, δηλαδή η στρατηγική αναβάθμιση της εκπαίδευσης των νέων σε ζωτικά ζητήματα αυτοφροντίδας και ευζωίας – μια εκπαίδευση που δεν αρκείται στην απλή ενημέρωση αλλά στοχεύει στην αλλαγή συμπεριφορών μέσα από την ουσιαστική διδασκαλία και εφαρμογή των κατάλληλων αντιλήψεων και πρακτικών, μέσα από την έγκαιρη καλλιέργεια εκείνων των συνηθειών που οδηγούν ένα παιδί να φροντίζει την υγεία του, να αποφεύγει το κάπνισμα, να γυμνάζεται, να τρώει σωστά κ.ο.κ.
Ο κ. Τούντας εξήγησε στο κοινό ότι παρόλο που έχουν θεσπιστεί ευρωπαϊκά δίκτυα προαγωγής Υγείας, και παρόλο που στην Ελλάδα ξεκίνησαν κάποιες προσπάθειες από το 1995 (έναν χρόνο αργότερα ορίστηκαν οι υπεύθυνοι Αγωγής Υγείας στα σχολεία), δεν έχει δημιουργηθεί ένα θεσμικό πλαίσιο που να ευνοεί την Ανάπτυξη της Αγωγής Υγείας πιο οργανωμένα και επισταμένα. Η προσπάθεια καταβάλλεται αλλά αποσπασματικά ∙ χρειάζεται να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας των μαθητών, και κατ’ επέκταση της παιδείας τους.
Τις εκπαιδευτικές δράσεις που αφορούν τη Δημόσια Υγεία συντονίζουν και υλοποιούν το Υπουργείο Παιδείας, το ΙΕΠ και το Υπουργείο Υγείας. Ο τελευταίος και πιο πρωτοποριακός θεσμός που εισήχθη στα σχολεία το 2020-21 ήταν τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα», που σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν με τη συνδρομή πλήθους φορέων (του ΕΙΠ, άλλων οργανώσεων και πανεπιστημίων), που πρόσφεραν υλικό για να δημιουργηθεί μια μεγάλη βιβλιοθήκη εκπαιδευτικού υλικού γύρω από τις σημαντικότερες σύγχρονες δεξιότητες. Το υλικό αυτό είναι διαθέσιμο στην ειδική ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ και εξασφαλίζει πολυποίκιλα επιμορφωτικά εργαλεία σε περίπου 80.000 εκπαιδευτικούς. Οι θεματικοί πυλώνες είναι τέσσερις: α) το ευ ζην (διατροφή, οδική ασφάλεια, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, έμφυλες ταυτότητες, αποδοχή διαφορετικότητας, σχέσεις στο διαδίκτυο, προστασία από ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη, ψυχική υγεία, πρόληψη διαταραχών κ.ά.), β) η φροντίδα του περιβάλλοντος, γ) η κοινωνική ενσυναίσθηση και ευθύνη, δ) η δημιουργία και η καινοτομία (νέες τεχνολογίες, επαγγελματικός προσανατολισμός).
Ο κ. Τούντας, τέλος, επεσήμανε πόσο σημαντικό είναι να μετατραπεί το σχολείο «σε χώρο παραγωγής υγείας και όχι ασθένειας», αποστολή που μπορεί να φέρει εις πέρας η Αγωγή Υγείας στη διευρυμένη, σύγχρονη εκδοχή της, εκείνη την εκδοχή δηλαδή που αγκαλιάζει όλους τους παράγοντες, ακόμη και περα από τα στενά όρια του σχολείου, επεκτεινόμενη στο οικογενειακό περιβάλλον, στο οποίο το παιδί διαμορφώνει και το μεγαλύτερο μέρος των αντιλήψεων και συνηθειών του.
Μαζί του συμφώνησε ο κ. Μπεχράκης, ισχυριζόμενος ότι πρέπει να οργανωθεί σταδιακά η εγκατάλειψη του νοσοκομείου ως κεντρικής πηγής υγείας και η έμφαση να δοθεί στα σχολεια, στους χώρους εργασίας, σε όλους τους ζωτικούς χώρους του αστικού περιβάλλοντος. «Δεν τρέχουμε πίσω από την αρρώστια αλλά προσπαθούμε να αλλάξουμε την κοινωνική αντίληψη γύρω από την προαγωγή της υγείας», είπε χαρακτηριστικά. «Η πανδημία απέδειξε τη σοβαρότητα του ζητήματος και πρέπει όλοι να δώσουμε τον αγώνα μας».