Συνέντευξη Υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια στον Οικονομικό Ταχυδρόμο (ot.gr) και στον δημοσιογράφο Λάμπρο Καραγεώργο
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι σημαίνουν για τον ελληνικό τουρισμό οι πρωτοβουλίες της Tui;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Το κλίμα που έχει διαμορφωθεί για τον ελληνικό Τουρισμό, τόσο από τις πρωτοβουλίες της TUI αλλά και από όλους τους μεγάλους «παίκτες» διεθνώς, είναι ιδιαίτερα θετικό και μας επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι για την επιτυχία της φετινής τουριστικής περιόδου και φυσικά για την επιμήκυνσή της.
Όπως γνωρίζετε, πριν από 20 μέρες ο Όμιλος TUI, ένας από τους μεγαλύτερους παρόχους τουριστικών υπηρεσιών στον κόσμο, ανακοίνωσε την ίδρυση του Co-Lab του Ομίλου στη Ρόδο. Είναι το πρώτο εργαστήριο συνεργασίας για τον επωφελή πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό ολόκληρης της αλυσίδας υπηρεσιών που συνδέονται με τον τουρισμό.
Προφανώς, η επιλογή ενός ελληνικού νησιού-brand μόνο τυχαία δεν είναι. Έχει να κάνει με μια Ελλάδα η οποία, αφού επέδειξε ιδιαίτερη ανθεκτικότητα τα πρώτα δύο χρόνια της πανδημίας, ετοιμάζεται να πρωταγωνιστήσει στην προσεχή τουριστική περίοδο.
Όπως μάλιστα δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος του TUI Group, Fritz Joussen, από τα 1,5 εκ. πελάτες της TUI που επισκέφθηκαν την Ελλάδα το 2021, φέτος ο σχεδιασμός αφορά 3 εκ. πελάτες της TUI, κάτι που σημαίνει ότι οι επισκέπτες που θα ταξιδέψουν στην Ελλάδα μέσω του Ομίλου ενδεχομένως θα ξεπεράσουν ακόμα και τα επίπεδα του 2019. Ο ίδιος μάλιστα θεωρεί ότι η Ελλάδα θα αποτελέσει έναν από τους «κερδισμένους» της υγειονομικής κρίσης, υπογραμμίζοντας ότι τα μέτρα προστασίας που κατάρτισε και ενεργοποίησε η Ελλάδα κατά τη διάρκεια της πανδημίας αποτέλεσαν κρίσιμο στήριγμα για τον τουρισμό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιες είναι οι πρώτες εκτιμήσεις για το 2022; Πιστεύετε ότι μπορούμε να ξεπεράσουμε το 2019;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Η προσπάθειά μας έχει ένα και μόνο στόχο: Η Ελλάδα να κάνει πρωταθλητισμό στον τουρισμό το καλοκαίρι του 2022. Αυτή θα είναι μια νίκη της χώρας.
Το έπαθλο της είναι το «μέρισμα» που θα επιστραφεί στη μέση ελληνική οικογένεια. Με νέες θέσεις εργασίας, με αύξηση του εισοδήματος, με νέες επενδύσεις.
Η εικόνα που παίρνουμε από τους tour operators, τις αεροπορικές εταιρείες, τα ξενοδοχεία, την κρουαζιέρα, είναι πολύ καλή. Από τις πρώτες μέρες του 2022, διαπιστώνουμε κατακόρυφη αύξηση των προκρατήσεων.
Όμως η σύγκριση με την περίοδο πριν τον κορονοϊό, επιτρέψτε μου να πω, ότι δεν είναι δόκιμη. Έχει αλλάξει ο τρόπος που ταξιδεύει ο κάθε πολίτης. Έχουν αλλάξει τα κριτήρια επιλογής και στην κορυφή βρίσκεται η υγειονομική ασφάλεια.
Και για να το πετύχουμε αυτό, πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί. Να ενώσουμε δυνάμεις. Για αυτό και συγκάλεσα το Περιφερειακό Συμβούλιο Τουρισμού, σε μια συνεδρίαση που θα πραγματοποιηθεί αύριο στην Αθήνα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολλή συζήτησή έγινε για τον νέο αναπτυξιακό νόμο και την συμμετοχή των ξενοδοχείων. Κάνοντας τον δικηγόρο του διαβόλου, μήπως τελικά όλα τα λεφτά θα τα πάρουν πάλι οι ξενοδόχοι;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Όπως ασφαλώς γνωρίζετε, ο Τουρισμός είναι μια πολυσχιδής δραστηριότητα με τεράστια οφέλη για την εθνική οικονομία. Μεγάλο τμήμα των εσόδων που προκύπτουν διαχέονται σε πολλούς τομείς της παραγωγικής διαδικασίας και ειδικότερα στον τομέα των υπηρεσιών, στις τοπικές οικονομίες, στην επιχειρηματική δραστηριότητα συναφών κλάδων, όπως είναι το εμπόριο και η εστίαση και βέβαια στους εργαζόμενούς τους.
Ο αναπτυξιακός νόμος είναι στρατηγικό εργαλείο για τις επενδύσεις στη χώρα. Σας θυμίζω ότι έπειτα από συνεννόηση με τον Αν. Υπουργό Ανάπτυξης Νίκο Παπαθανάση, ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των ξενοδοχείων 3 αστέρων, που είναι το 23% του κλάδου, υπάχθηκαν στο νόμο.
Όμως στον αναπτυξιακό νόμο έχουν υπαχθεί επίσης και πολλά ακόμα επενδυτικά σχέδια που αφορούν σε τουριστικές εγκαταστάσεις. Ενδεικτικά σας αναφέρω την ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμό τουριστικών οργανωμένων κατασκηνώσεων, την ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακών μονάδων εντός χαρακτηρισμένων παραδοσιακών ή διατηρητέων κτηρίων και μη κύριων τουριστικών καταλυμάτων, εφόσον φέρουν διακριτικό τίτλο «ξενώνας φιλοξενίας» και υλοποιούνται εντός παραδοσιακών οικισμών σε ορεινές περιοχές, σε περιοχές που βρίσκονται σε απόσταση έως 30 χιλιομέτρων από τα σύνορα και σε νησιά με πληθυσμό μικρότερο των 3.100 κατοίκων, κατατάσσονται σε κατηγορία 5 κλειδιών και διατηρούν ελάχιστο αριθμό 20 ενοικιαζόμενων δωματίων.
Επίσης, στον αναπτυξιακό νόμο έχει δοθεί ιδιαίτερο βάρος στην ενίσχυση συγκεκριμένων τουριστικών επενδύσεων που αφορούν σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού και στοχεύουν στην αξιοποίηση και ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των περιοχών της Ελλάδας (γεωγραφικών, κοινωνικών, πολιτισμικών, θρησκευτικών).
Σας αναφέρω επιγραμματικά ορισμένες από αυτές: συνεδριακά κέντρα, γήπεδα γκολφ, τουριστικούς λιμένες, χιονοδρομικά κέντρα, θεματικά πάρκα, εγκαταστάσεις καταδυτικού τουρισμού, εγκαταστάσεις ιαματικού τουρισμού, μονάδες ιαματικής θεραπείας, κέντρα ιαματικού τουρισμού θερμαλισμού, κέντρα θαλασσοθεραπείας, κέντρα αναζωογόνησης-spa, κέντρα προπονητικού αθλητικού τουρισμού, ορειβατικά καταφύγια, αυτοκινητοδρόμια, αγροτουρισμού, οινοτουρισμού, γεωτουρισμού, πολυλειτουργικών αγροκτημάτων, τουριστικών καταλυμάτων στην ύπαιθρο τύπου Glamping.
Όλοι λοιπόν κερδίζουμε και πάνω απ’ όλους η εθνική μας οικονομία και εν τέλει η χώρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κρουαζιέρα! Αλλού διώχνουν τα κρουαζιερόπλοια; Εμείς τι σχεδιάζουμε για καλύτερα αποτελέσματα για τον τουρισμό μας;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Η φράση κλειδί είναι «αναπτυξιακή και ορθολογική διαχείριση». Σύμφωνα με έρευνα της διαΝΕΟσις (https://www.dianeosis.org/research/cruise_industry_in_greece/), η Ελλάδα αν και αποτελεί τον 4ο δημοφιλέστερο προορισμό κρουαζιέρας στη Μεσόγειο με περισσότερες από 2 εκ. αφίξεις επισκεπτών κρουαζιέρας κάθε χρόνο, παραμένει στην 8η θέση των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε έσοδα από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.
Άρα εμείς τι θέλουμε να κάνουμε;
Πρώτον, να αναδείξουμε τα μεγάλα μας λιμάνια όπως του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης ως home port προορισμούς. H συμφωνία για παράδειγμα με την Νορβηγική εταιρεία “Norwegian” αποτυπώνει πως το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας πρέπει να προετοιμαστεί έγκαιρα για δυνατές αφίξεις. Μιλάμε για περισσότερα από 80 calls στον Πειραιά, 50 εκ των οποίων θα είναι home port, κάτι το οποίο συμβαίνει μετά από 5 χρόνια. Παράλληλα, η Θεσσαλονίκη έχει αύξηση πάνω από 250% στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, σε σχέση με πέρσι.
Δεύτερον, δουλεύουμε εντατικά ώστε να μπορέσουμε να προσφέρουμε στους επισκέπτες, ποιοτική τουριστική εμπειρία και ταυτόχρονα να μην επιβαρύνουμε τους ιδιαίτερα δημοφιλείς προορισμούς και τους κατοίκους τους. Αυτό σημαίνει αναπτυξιακή και ορθολογική διαχείριση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η χειροτέρευση που παρουσιάζουν οι «σκληροί» δείκτες της πανδημίας στη χώρα μας, είναι, αποτέλεσμα της κακής κατάστασης του ΕΣΥ αλλά και της «αδυναμίας» που έδειξε η χώρα στη τουριστική βιομηχανία, η οποία ζητούσε ένα γρήγορο άνοιγμα του τουρισμού, με αποτέλεσμα την αύξησης των κρουσμάτων. Ποια είναι η δική σας άποψη και ως υπουργός τουρισμού και ως πρώην υπουργός υγείας;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Έπειτα από δύο χρόνια πανδημίας, είναι πλέον σαφές ότι η αύξηση των κρουσμάτων παγκοσμίως, δεν συνδέεται με την τουριστική δραστηριότητα.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τη δική μας χώρα, τα αντανακλαστικά που επιδείξαμε στην αντιμετώπιση αυτής της παγκόσμιας κρίσης Δημόσιας Υγείας, ήταν άμεσα και αποφασιστικά.
Το 2020 λάβαμε εγκαίρως όλα τα απαραίτητα μέτρα και αυτό φάνηκε τόσο στους δείκτες της πανδημίας, σε σχέση με άλλες χώρες, όσο και στον τουρισμό με τη διεθνή αναγνώριση που υπήρξε, καθώς ανοίξαμε όταν οι περισσότερες μεσογειακές χώρες-ανταγωνιστές μας, δεν το έκαναν.
Εφαρμόσαμε πολύ συγκεκριμένα και προσεκτικά μελετημένα μέτρα. Στείλαμε στα νησιά μας επιπλέον υγειονομικό προσωπικό και τηρήσαμε με απόλυτη αυστηρότητα τα υγειονομικά μας πρωτόκολλα. Οργανώσαμε ξενοδοχεία καραντίνας, ιατροί βρίσκονταν σε συνεργασία με όλες τις ξενοδοχειακές μονάδες. Και βέβαια, εφαρμόσαμε ένα σύστημα πολλαπλού testing, εφοδιάζοντας τα νησιά μας με χιλιάδες PCR και rapid tests για να μπορούν τόσο οι επισκέπτες μας όσο και οι κάτοικοι και οι εργαζόμενοι στα νησιά, να βρίσκονται σε συνεχή επιδημιολογική επιτήρηση.
Ήταν ένα πάρα πολύ δύσκολο εγχείρημα, με πολύ καλή οργάνωση, με διαφάνεια και με ομαδική δουλειά, το οποίο απέδωσε καρπούς.
Έτσι πετύχαμε να rebrand-άρουμε τη χώρα και να θεωρείται η Ελλάδα ασφαλής χώρα.
Αυτό το ισχυρό μήνυμα ασφάλειας προς τους ταξιδιώτες της χώρας μας κεφαλαιοποιήσαμε και το 2021. Αυτό εκπέμπουμε και φέτος.
Και φαίνεται ότι έχει ήδη φτάσει στους αποδέκτες του.