Στη χώρα μας η αποβιομηχάνιση, ακολουθούμενη και από μια μακρά περίοδο οικονομικής κρίσης, οδήγησε σε αύξηση της ανεργίας αλλά και στη «μονοκαλλιέργεια» συγκεκριμένων τομέων της οικονομίας, όπως ο τουρισμός, με αποτέλεσμα την κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό εξάρτησης της οικονομικής ευημερίας της χώρας από αυτόν.
Το Επιμελητήριο Κυκλάδων έχει έμπρακτα υποστηρίξει τα τελευταία χρόνια διαφορετικές μορφές οικονομικής ανάπτυξης προκειμένου να μην υπάρχει μονομερής εξάρτηση από τον τουρισμό. Ενδεικτικές του προσανατολισμού αυτού είναι οι δράσεις που στοχεύουν στην αξιοποίηση της ιδιαίτερα πλούσιας αιγαιοπελαγίτικης οινο-γαστρονομίας, προς όφελος της ανάπτυξης της πρωτογενούς παραγωγής, της ανάδειξης και προβολής των τοπικά παραγόμενων προϊόντων και την είσοδό τους σε νέες αγορές. Με την προσέλκυση και άλλων επιχειρηματικών δράσεων, ειδικά στα νησιά των Κυκλάδων μπορεί να εξασφαλιστεί η οικονομική δραστηριότητα στη διάρκεια όλου του χρόνου, να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας, που θα συμβάλουν στη μείωση της ανεργίας και θα αποτρέψουν την ερήμωση των νησιών κατά τη διάρκεια του χειμώνα, και τέλος θα υπάρχει μια επιπλέον δικλίδα ασφαλείας για την αντιμετώπιση έκτακτων συνθηκών, όπως η πρόσφατη πανδημία που κατάφερε πολύ μεγάλο πλήγμα στον τουρισμό και τις τουριστικές επιχειρήσεις της χώρας μας γενικότερα.
Οι πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Νίκου Παναγιωτόπουλου για τη διάθεση της ελληνικής κυβέρνησης να υποστηρίξει τη ναυπήγηση πλοίων για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού και σε ελληνικές ναυπηγικές μονάδες ανέδειξαν ως θέμα συζητήσεων την αποβιομηχάνιση της χώρας μας και τις συνέπειες που αυτή έχει επιφέρει στην οικονομία μας.
Στον τομέα της ναυπηγικής, η μακραίωνη ελληνική παράδοση στη ναυπηγική τέχνη και οι άριστοι έλληνες επιστήμονες και το εργατικό δυναμικό της ναυπηγικής συνολικά αποτελούν εγγύηση για τις δυνατότητες που έχει η χώρα μας να διακριθεί ξανά στον ιδιαίτερα νευραλγικό αυτό βιομηχανικό τομέα. Με δεδομένο μάλιστα ότι τα πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας, που αποτελούν την πλειοψηφία του εμπορικού στόλου διεθνώς, αναγκάζονται για τη ναυπήγηση ή/και τις επισκευές τους να βγαίνουν εκτός Ελλάδας ή ακόμη και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, λόγω έλλειψης ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων, είναι ένα γεγονός που η διαφορετική διαχείρισή του θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό παράγοντα στήριξης της ελληνικής οικονομίας. Το πρόσφατο παράδειγμα της επαναλειτουργίας του Νεωρίου στη Σύρο αποτελεί απόδειξη των παραπάνω, έχοντας συμβάλει εμφανώς στην βελτίωση της απασχόλησης και της οικονομικής ζωής του νησιού γενικότερα.
Ως εκ τούτου, θεωρούμε ότι τέτοιου είδους πρωτοβουλίες μπορούν να αναδείξουν νέες προοπτικές στην επιχειρηματική ανάπτυξη του τόπου, που θα ενισχύσουν και θα εξασφαλίσουν ένα βιώσιμο μέλλον για την οικονομία της χώρας μας.