H Ιωάννα Προκοπίου, Διευθύνουσα Σύμβουλος, Sea Traders S.A., επισήμανε στη διαδικτυακή συζήτηση που διοργάνωσε το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, πως η ναυτιλία έχει γνωρίσει πολλές κρίσεις και αναπτύσσεται μέσα από αυτές. Το 90% του παγκόσμιου εμπορίου γίνεται με πλοία, από τη θάλασσα, είπε η κ. Προκοπίου και εξήγησε πως ο κορωνοϊός δημιούργησε πολλά προβλήματα και εμπόδισε τη μεταφορά του προσωπικού, καπετάνιων, μηχανικών κ.α. στα πλοία, αλλά εμπόδισε και την ασφαλή επιστροφή τους στις οικογένειες τους. “Έχουμε δυσκολίες να μεταφέρουμε τους τεχνικούς μας στα πλοία για να κάνουν τις απαραίτητες επισκευές, να μεταφέρουμε τα απαραίτητα τρόφιμα στους ναυτικούς μας, ενώ και οι ελεγκτές αρνούνται να πάνε στα πλοία,” επισήμανε η Ιωάννα Προκοπίου.
Ο Γιάννης Δράγνης, Διευθύνων Σύμβουλος, Goldenport Group, αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η τουριστική βιομηχανία στον τομέα του yachting εξαιτίας της πανδημίας. Το yachting αποτελεί κυρίαρχη δύναμη παγκοσμίως και καλύπτει το 10% του παγκόσμιου ΑΕΠ, είπε ο Γιάννης Δράγνης, τονίζοντας πως ήδη έχουν επηρεαστεί περίπου 100 εκατομμύρια εργαζόμενοι από τις συνέπειες του Covid-19 στη βιομηχανία του yachting. Η Ελλάδα είναι τρίτη δύναμη στο χώρο αυτό μετά τις ΗΠΑ και τη Ρωσία. Το 45% της παγκόσμιας αγοράς το κατέχει η Μεσόγειος, και αυτό δείχνει πως η Ελλάδα έχει ένα πολύ μεγάλο μερίδιο, επισήμανε ο κ. Δράγνης τονίζοντας πως πρόκειται για άριστης ποιότητας τουρισμό. Στο ερώτημα της συντονίστριας της συζήτησης Δανάης Μπεζαντάκου, Διευθύνουσα Σύμβουλος, Navigator Shipping Consultants, για το πόσες ακυρώσεις είχαν εξαιτίας της πανδημίας, απάντησε πως έφτασαν στο 90% αλλά τα πράγματα δεν είναι τόσο άσχημα, όσο είναι στις κρουαζιέρες. Ο Γιάννης Δράγνης είπε πως οι τουρίστες θέλουν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα και να κάνουν με ασφάλεια τις διακοπές τους σε γιοτ, απλά δεν ξέρουν ακόμα πως να έρθουν. Πρέπει να λυθεί πρώτα το πρόβλημα με τα αεροπορικά ταξίδια και μετά ο τουρισμός των γιοτ θα επανακάμψει. Ο κ. Δράγνης εμφανίστηκε αισιόδοξος για τον Ιούλιο, λέγοντας πως είναι βέβαιος πως θα υπάρξει άνοδος των κρατήσεων το επόμενο διάστημα, ενώ εξέφρασε και την πεποίθηση πως οι εταιρείες που δεν έχουν μεγάλα ανοίγματα, που έκαναν προσεκτικά βήματα αυτά τα χρόνια, δεν θα πληγούν από μία χαμένη τουριστική σεζόν.
Από την πλευρά του ο Ιωάννης Μαρτίνος, Ιδιοκτήτης και Διευθύνων Σύμβουλος, The Signal Group, επισήμανε πως η τεχνολογία έχει βοηθήσει πολύ σε αυτή την κρίση γιατί επέτρεψε στους ανθρώπους να δουλεύουν κανονικά από απόσταση και έκανε τον κόσμο της ναυτιλίας να καταλάβει πως δεν χρειάζεται πάντα οι συναντήσεις να γίνονται από κοντά αλλά μπορούν και στη μετά- κορωνοϊό εποχή να γίνονται θαυμάσια μέσα από τις ειδικές διαδικτυακές πλατφόρμες.
Ο Αλέξανδρος Χατζηπατέρας, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης Dorian LPG Ltd, εξήγησε πως η εταιρεία του θα εξακολουθήσει να έχει την έδρα της στην Ελλάδα, και είπε πως το 2014 σχεδόν διπλασίασαν τον στόλο τους και ήθελαν αυτό να το κάνουν σε μια χώρα “που καταλαβαίνει τι σημαίνει η ναυτιλία και έχει και το εξειδικευμένο προσωπικό.”” Νιώθουμε άνετα εδώ και θέλουμε να συνεχίσουμε να δουλεύουμε στην Ελλάδα,” είπε ο Αλέξανδρος Χατζηπατέρας. Η Ελλάδα είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη μέσα στην Ε.Ε. και αντιπροσωπεύει το 7% του ελληνικού ΑΕΠ.
Ο Χρήστος Μάγκος, Διευθύνων Σύμβουλος, Interunity Management Corporation, μίλησε για τη δραματική πτώση της ζήτησης του πετρελαίου, έφτασε το 30%, και την αδυναμία της βιομηχανίας πετρελαίου να αντιδράσει γρήγορα και αποτελεσματικά. Όπως εξήγησε, συνεχίζει να παράγεται ο ίδιος αριθμός βαρελιών παρά τη μειωμένη ζήτηση, με αποτέλεσμα το περισσευούμενο πετρέλαιο να αποθηκεύεται στα πλοία. Παρόλα αυτά ο κ. Μάγκος δεν ανησυχεί, γιατί όπως είπε “δεν έχει υπάρξει συστημική αλλαγή στην κατανάλωση του πετρελαίου, και ο κόσμος θα συνεχίσει να καταναλώνει πετρέλαιο.” Ο Χρήστος Μάγκος εκτιμά πως η ύφεση θα είναι βαθιά αλλά βραχυπρόθεσμη, γιατί έχει πληγεί κυρίως η παροχή υπηρεσιών και αυτός ο τομέας απολύει γρήγορα, αλλά το ίδιο γρήγορα προσλαμβάνει μόλις ανακάμψει.
Στη συζήτηση ετέθη και το ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος, με τον Αλέξανδρο Χατζηπατέρα να λέει πως οι Έλληνες έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν στα πλοία τους το καύσιμο του μέλλοντος, και οι περισσότεροι πλοιοκτήτες έχουν αποφασίσει να χρησιμοποιήσουν καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Στο ζήτημα της φορολογίας η Ιωάννα Προκοπίου τόνισε την ανάγκη ύπαρξης ενός σταθερού φορολογικού συστήματος που θα εμπνέει ασφάλεια, και χαρακτήρισε τη ναυτιλία το υπερόπλο της Ευρώπης σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, στο οποίο κινείται κατεξοχήν η ναυτιλία.
Όλοι συμφώνησαν πως η τεχνολογία υπήρξε σωτήρια σε αυτή την κρίση, και έχει έρθει η ώρα να συλλέγουν με τη βοήθεια της τα σωστά στοιχεία που θα τους βοηθήσουν να αναπτυχθούν και να διορθώσουν λάθη του παρελθόντος.
Ο Χρήστος Μάγκος είπε πως η πανδημία άνοιξε τον δρόμο χωρίς επιστροφή της εργασίας από το σπίτι, και εξήγησε πως ήδη ειδικές τρισδιάστατες κάμερες “ελέγχουν” τα πλοία, καταγράφοντας κάθε λεπτομέρεια και έτσι δεν χρειάζεται πια η ανθρώπινη παρουσία.
Τη συζήτηση μπορεί να την παρακολουθήσει κανείς σε replay στη διεύθυνση: https://www.youtube.com/watch?v=CaIqapveG2E&feature=youtu.be