Η Virgin εισήλθε σε εθελοντική διαχείρηση την Τετάρτη και επιδιώκει την γρήγορη ανακεφαλαιοποίηση, με στόχο να ξεκινήσει εκ νέου τις πτήσεις ως δεύτερος εσωτερικός αερομεταφορέας της Αυστραλίας.
Οι ειδικοί προειδοποίησαν ότι ο μεγαλύτερος κίνδυνος για μια ανακεφαλαιοποιημένη Virgin Australia θα είναι ο ανταγωνιστής της, η Qantas, η οποία θα μπορούσε ενδεχομένως να πλημμυρίσει την εγχώρια αγορά με χωρητικότητα ενόψει της πολύ μειωμένης ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια στο άμεσο μέλλον.
Οι πιστωτές θα συναντηθούν την επόμενη Πέμπτη.
Σε μια μακρά δήλωση που στάλθηκε στους πιστωτές, η Deloitte παρουσίασε το ιστορικό της δουλειάς της για την Virgin και αποκάλυψε ότι μέχρι τώρα είχε χρεώσει 200.000 $ για συμβουλευτικές εργασίες σχετικά με την κρίση του κοροναϊού, η οποία έγινε πριν από το διορισμό της διοίκησης.
Η μοίρα της εξαρτάται εν μέρει από το τι θα συμβεί στη συνεδρίαση των πιστωτών, όπου είτε θα αφαιρεθεί ο ρόλος της Deloitte ως διαχειριστή είτε θα της επιβεβαιωθεί.
Σε μια εγκύκλιο που εστάλη στους πιστωτές την Τρίτη, οι διαχειριστές Vaughan Strawbridge, John Greig, Sal Algeri και Richard Hughes δήλωσαν ότι θα ζητήσουν την έγκριση του δικαστηρίου για να αναβάλει μια δεύτερη συνάντηση πιστωτών, η οποία ο νόμος συνήθως απαιτεί να διεξαχθεί εντός 25 ημερών από την πρώτα.
Ο επιπλέον χρόνος θα χρησιμοποιηθεί για «διαπραγμάτευση με πιθανούς αγοραστές της Virgin», ανέφεραν οι διαχειριστές.
«Εναλλακτικά, θα μας δώσει χρόνο να διαπραγματευτούμε με τους ενδιαφερόμενους για την ανακεφαλαιοποίηση της Virgin και ο περαιτέρω χρόνος θα μεγιστοποιήσει τις πιθανότητες της Virgin να συνεχίσει τις συναλλαγές», δήλωσαν.
Ό, τι κι αν συμβεί στη Virgin τις επόμενες εβδομάδες, και οι δύο αεροπορικές εταιρείες (Qantas και Virgin) θα πρέπει να ανταγωνιστούν στην εγχώρια αγορά μόνο για το άμεσο μέλλον με σχεδόν καθόλου διεθνή κίνηση.
Από την έναρξη της πανδημίας κοροναϊού και οι δύο αεροπορικές εταιρείες έχουν μειώσει έως και το 95% των πτήσεων τους, αφήνοντας μόνο λίγες δραστηριότητες μεταξύ των κυριων πόλεων. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση επιδοτεί επίσης οι αεροπορικές εταιρείες να λειτουργούν ένα πρόγραμμα πτήσεων στο εξωτερικό για να επαναπατρίζουν τους Αυστραλούς.
Η ανάκαμψη δεν θα εξαρτηθεί μόνο από το χρονοδιάγραμμα της αυστραλιανής κυβέρνησης για τη χαλάρωση των περιορισμών στα ταξίδια, αλλά και από το πώς ο υπόλοιπος κόσμος θα αντιμετωπίσει την πανδημία. Τα διεθνή ταξίδια θα μπορούσαν να σταματήσουν για δύο χρόνια ή περισσότερο.
Αυτό εγείρει ερωτήματα σχετικά με το αν η Virgin είτε η Qantas θα μπορούσαν να αντέξουν μια παρατεταμένη ύφεση στον κλάδο χωρίς κυβερνητική υποστήριξη, ενώ η ομοσπονδιακή κυβέρνηση μέχρι στιγμής αποκλείει τη διάσωση της Virgin.
Ο κύριος κίνδυνος για το Virgin Mark 2 θα ήταν η Qantas να πλημμυρίσει την αγορά με φτηνούς ναύλους τη στιγμή που θα περιοριστούν οι περιορισμοί στα ταξίδια, ανέφεραν ειδικοί.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού και Καταναλωτών της Αυστραλίας, Rod Sims, δήλωσε ότι η ρυθμιστική αρχή θα συνεργαστεί με την κυβέρνηση σχετικά με τις ρυθμίσεις ανταγωνισμού για τον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών.
Τόνισε ότι η ACCC έχει πλέον μεγαλύτερες εξουσίες για να αντιμετωπίσει τις καταχρήσεις εξουσίας στην αγορά με σκοπό τον περιορισμό του ανταγωνισμού.
“Είναι ανόητο να πούμε ότι δεν μπορούμε να έχουμε δύο αεροπορικές εταιρείες”, δήλωσε ο Sims. «Το Σίδνεϊ και η Μελβούρνη είναι και οι δύο μεγάλες πόλεις σύμφωνα με τα παγκόσμια πρότυπα».
Ο πρώην πρόεδρος της ACCC Allan Fels, δήλωσε ότι η κυβέρνηση ενδέχεται να αναγκαστεί να παρέμβει.
Οι πρώτες πιέσεις μπορεί να προκύψουν εάν η Virgin Mark 2 και η Qantas αποφασίσουν να διακόψουν τις πτήσεις προς μεγάλους τουριστικούς προορισμούς όπως το Cairns, αφήνοντας πόλεις με μικρή ή καθόλου υπηρεσία.
Ο Fels προειδοποίησε επίσης για το ενδεχόμενο να θέλει η Qantas να μειώσει τους ναύλους και να αυξήσει τις αποδόσεις της μόλις ξαναρχίσει οι πτήσεις.
Ωστόσο, ο Fels σημείωσε ότι η Qantas είχε αποδεχτεί τον ανταγωνισμό μετά την κατάρρευση του Ansett και όχι την εναλλακτική της ρύθμισης ως μονοπώλιο.
«Ο Qantas ήταν κάπως φοβισμένη μετά την κατάρρευση του Ansett για τη ρύθμιση του μονοπωλίου. Αμφιβάλλω ότι θα προσπαθήσουν να απομακρύνουν τη Virgin από την αγορά », είπε.
Ωστόσο, είπε ότι η Virgin θα πρέπει σαφώς να αλλάξει το επιχειρηματικό της μοντέλο για να αποφύγει τις απώλειες των τελευταίων ετών.
Η Virgin θα πρέπει να αποφασίσει αν θα ήθελε να είναι μια πλήρης αεροπορική εταιρεία και να κυνηγήσει επικερδείς επιχειρηματικούς πελάτες, κάτι που ήταν υψηλού κινδύνου αλλά με υψηλή-ανταμοιβή, ή αν ήθελε να είναι μια αεροπορική εταιρεία προϋπολογισμού, δήλωσε ο Fels.