Επιστολή της ΣΕΤΚΕ με προτάσεις επιπρόσθετων μέτρων οικονομικής στήριξης των μη κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων προς τους:
Χρήστο Σταϊκούρα, Υπουργό Οικονομικών
Γιάννη Βρούτση, Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
Άδωνι Γεωργιάδη, Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Χάρη Θεοχάρη, Υπουργό Τουρισμού
Κοινοποίηση: κ. Γρηγόρη Δημητριάδη, Γενικό Γραμματέα Πρωθυπουργού
Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
Το τελευταίο διάστημα είμαστε αντιμέτωποι με μια πρωτόγνωρη κατάσταση όπου όλος ο επιχειρηματικός κόσμος και ιδιαίτερα ο τομέας του τουρισμού έχει δεχθεί μεγάλο πλήγμα από τη διασπορά της πανδημίας του Covid-19.
H αντίδραση της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της διασποράς του COVID-19 ήταν άμεση, λαμβάνοντας χωρίς καθυστερήσεις δραστικά μέτρα, τα οποία λειτούργησαν θετικά, αφού ο αριθμός των κρουσμάτων στην χώρα μας διατηρείται σε χαμηλά επίπεδα συγκριτικά με τον υπόλοιπο κόσμο.
Το αποτέλεσμα αυτό έχει ήδη λειτουργήσει προσθετικά για τον τομέα του τουρισμού, καθιστώντας την Ελλάδα ως τον ασφαλέστερο τουριστικό προορισμό της Μεσογείου σε σχέση με άλλες χώρες. Ευελπιστούμε δε ότι με την κατάλληλη προβολή από το Υπουργείο Τουρισμού, θα τονωθεί ενδεχομένως η τουριστική κίνηση μακροπρόθεσμα. Η φετινή τουριστική περίοδος όμως θα έχει τεράστιες απώλειες και θεωρείται ήδη καταστροφική.
Δυστυχώς η νέα αυτή «κρίση» βρίσκει τις επιχειρήσεις του κλάδου μας, οι οποίες προσπαθούν ακόμα να “αναδυθούν” από τα συντρίμμια της 10 ετoύς οικονομικής κρίσης, σε μια αδύναμη χρονική περίοδο, δεδομένου ότι βρισκόμασταν στο τελείωμα της χειμερινής περιόδου, που δεν επιφέρει έσοδα για τις επιχειρήσεις μας και λίγο πριν την έναρξη της φετινής τουριστικής περιόδου.
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι οι περισσότεροι επιχειρηματίες του κλάδου μας είχαν προβεί σε οικονομικά ανοίγματα, ενόψει της τουριστικής περιόδου, και η “στάση πληρωμών” στην οποία προέβησαν οι tour operators τους δημιούργησε μεγάλα οικονομικά προβλήματα και επέφερε έλλειψη ρευστότητας.
Η κυβέρνηση έχει προβεί σε μια σειρά μέτρων για την οικονομική στήριξη των επιχειρήσεων και των εργαζομένων από τις συνέπειες της κρίσης του COVID – 19, τα οποία για αρχή τουλάχιστον θεωρούμε πως είναι ιδιαίτερα θετικά. Ωστόσο θα πρέπει άμεσα να δοθεί βαρύτητα στον κλάδο των μικρών τουριστικών καταλυμάτων και να ενισχυθεί αυτός με ειδικά μέτρα, καθότι αφορά σε μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν διαθέτουν μεγάλα κεφάλαια. Η κρατική δε απόφαση για την αναστολή λειτουργίας τους, τους έχει φέρει σε οικονομικό αδιέξοδο. Ανεξαρτήτως των αποφάσεων της κυβέρνησης για την μετέπειτα λειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων, θα υπάρξουν κάποια τουριστικά καταλύματα σε μικρά απομονωμένα νησιά που θα επιλέξουν να μην λειτουργήσουν καθόλου, φοβούμενα ότι δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές περίθαλψης στον τόπο τους σε περίπτωση κρουσμάτων ή έξαρσης του ιού. Επίσης, τα τουριστικά καταλύματα των νησιωτικών περιοχών δεν έχουν να αναμένουν τίποτα από τη φετινή τουριστική περίοδο, δεδομένου ότι εξαρτώνται άμεσα από τις αεροπορικές μεταφορές και τις πτήσεις charter.
Κατόπιν των ανωτέρω και ενόψει των επερχόμενων μέτρων που σχεδιάζει η κυβέρνηση, τόσο για την άρση της αναστολής λειτουργίας των τουριστικών καταλυμάτων, όσο και για την οικονομική στήριξη τους, προτείνουμε τα ακόλουθα:
1. Όσον αφορά την άρση του μέτρου αναστολής λειτουργίας των τουριστικών καταλυμάτων, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η μορφή του κάθε καταλύματος και οι υπηρεσίες που προσφέρει. Τα μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα που εκπροσωπεί ο φορέας μας, στη πλειοψηφία τους είναι αυτόνομα δωμάτια – διαμερίσματα – κατοικίες με δική τους κουζίνα, χωρίς κοινόχρηστους χώρους και χώρους εστίασης, συνθήκες οι οποίες ενισχύουν την αποφυγή συνωστισμού σε αντίθεση με τα κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα. Επίσης ένα μεγάλο μέρος των τουριστικών καταλυμάτων του κλάδου μας εξυπηρετεί επισκέπτες οι οποίοι έρχονται οδικώς από τις γείτονες βαλκανικές χώρες, γι’ αυτό θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα σ’ αυτά τα καταλύματα και να ενταχθούν στο “πρώτο κύμα” των τουριστικών καταλυμάτων που θα λειτουργήσουν.
2. Τα υγειονομικά μέτρα που θα τεθούν και θα πρέπει να εφαρμόζει η κάθε τουριστική επιχείρηση- κατά τη λειτουργία της- επιβάλλεται να είναι ανάλογα της μορφής και των χαρακτηριστικών της. Τα μέτρα που θα τεθούν για ένα μικρό τουριστικό κατάλυμα, σαφώς δεν δύναται να είναι τα ίδια με αυτά που θα τεθούν σε μια μεγάλη ξενοδοχειακή μονάδα. Όπως προαναφέραμε τα καταλύματα του κλάδου μας στην πλειοψηφία τους είναι αυτόνομα, μονόχωρα ή δίχωρα διαμερίσματα – κατοικίες με δική τους κουζίνα, στα οποία ο επισκέπτης μπορεί να αυτοεξυπηρετηθεί. Για παράδειγμα το κατάλυμα θα μπορούσε να τους παρέχει τα κλινοσκεπάσματα, τις πετσέτες, τα είδη υγιεινής και καθαρισμού σε ποσότητες αντίστοιχες των ημερών διαμονής τους, χωρίς να εισέρχεται εντός του χώρου καμαριέρα, πραγματοποιώντας γενικό καθαρισμό – απολύμανση μετά την αναχώρηση και 24 ώρες πριν την άφιξη του επόμενου πελάτη.
3. Παράλληλα θεωρούμε επιβεβλημένη την άμεση αναστολή λειτουργίας των ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης (τύπου AirBnb), καθότι δεν υπάρχει έλεγχος ούτε στον αριθμό ατόμων που φιλοξενεί το κάθε ακίνητο ούτε στην τήρηση των κανόνων υγιεινής και φυσικά η λειτουργία τους αποτελεί τεράστιο αθέμιτο ανταγωνισμό απέναντι στις αδειοδοτημένες τουριστικές επιχειρήσεις. Είναι αδιανόητο να επιτρέπεται η λειτουργία αυτών των ακινήτων τα οποία επιφέρουν δεύτερο εισόδημα στους ιδιοκτήτες τους, τη στιγμή που οι επαγγελματίες του κλάδου δεν λαμβάνουν κανένα έσοδο από τις τουριστικές επιχειρήσεις τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν ούτε στα πάγια έξοδα τους.
4. Ένα ακόμη μέτρο, το οποίο γνωρίζουμε ότι εξετάζει η κυβέρνηση, καθώς και το Υπουργείο Τουρισμού και ενδεχομένως θα συνεισφέρει κατά ένα μικρό ποσοστό στην ενδυνάμωση του εσωτερικού τουρισμού, είναι η ενίσχυση του Κοινωνικού Τουρισμού. Στο πλαίσιο αυτό προτείνουμε την επαναφορά παλαιών μορφών Κοινωνικού Τουρισμού (π.χ. του ΕΟΤ) και την επιδότηση των ακτοπλοϊκών ή αεροπορικών μεταφορών κατά τη χρήση προγραμμάτων Κοινωνικού Τουρισμού, ενισχύοντας έτσι και τις νησιωτικές περιοχές, οι οποίες δεν είναι στις πρώτες επιλογές των δικαιούχων διότι τα μεταφορικά κόστη είναι αυξημένα.
5. Απαιτείται η άμεση ε πιχορήγηση κρατικής άτοκης ή με χαμηλό επιτόκιο χρηματοδότησης, η αποπληρωμή της οποίας να ξεκινάει μετά την παρέλευση 18 μηνών και με αριθμό δόσεων προσαρμοζόμενο στη δυνατότητα της κάθε επιχείρησης.
6. Παράλληλα θα πρέπει να επανεξεταστεί το θέμα των καταναλωτικών και στεγαστικών δανείων. Οι επιχειρήσεις του κλάδου μας, λόγω του χαμηλού κύκλου εργασιών τους, δεν δύνανται να χρηματοδοτηθούν από το ισχύον τραπεζικό σύστημα με επιχειρησιακά δάνεια για την αναβάθμιση τους, με αποτέλεσμα να έχουν λάβει δάνεια άλλων μορφών (π.χ. καταναλωτικά, στεγαστικά) και κατά συνέπεια δεν μπορούν να επωφεληθούν τα σχετικά μέτρα που έχουν ανακοινωθεί. Όσον αφορά στην τρίμηνη παράταση που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για τα καταναλωτικά και στεγαστικά δάνεια, οι τράπεζες στην πράξη ενσωματώνουν τις δόσεις αυτών των 3 μηνών στις υπόλοιπες, χωρίς στην ουσία να παρατείνουν τον χρόνο αποπληρωμής του δανείου. Ζητάμε λοιπόν για τις επιχειρήσεις του κλάδου μας που έχουν λάβει τέτοιων μορφών δάνεια, να δοθεί παράταση στον χρόνο αποπληρωμής τους τουλάχιστον 18 μηνών. Είναι προφανές ότι οι τράπεζες οι οποίες έλαβαν από το κράτος τη μέγιστη στήριξη την περίοδο της κρίσης, οφείλουν τώρα να στηρίξουν τις επιχειρήσεις και κατ΄επέκταση την οικονομία της χώρας.
7. Προτείνουμε τη στήριξη των επιχειρήσεων με οικονομικές εκκρεμότητες προς το δημόσιο και τις τράπεζες. Είναι απολύτως κατανοητοί οι λόγοι για τους οποίους αυτές οι επιχειρήσεις αποκλείονται από οποιοδήποτε μέτρο στήριξης που εφαρμόζει η κυβέρνηση, ωστόσο θα πρέπει να εξευρεθεί μια λύση και να τους χορηγηθεί κάποιο βοήθημα για την επιβίωση τους.
8. Επιπροσθέτως προτείνουμε την απαλλαγή των επιχειρήσεών μας από την καταβολή ΕΝΦΙΑ, καθώς και των παγίων ΔΕΚΟ ανεξαρτήτως παρόχων για το χρονικό διάστημα της κρίσης, καθώς και την κατάργηση της προκαταβολής φόρου για το έτος 2020. Το μέτρο δε της εισπρακτέας προκαταβολής θα πρέπει να εισαχθεί και για τους αυτοαπασχολούμενους.
9. Τέλος, θα πρέπει να υπάρξει ειδική μέριμνα για τους εργαζόμενους στον τομέα του τουρισμού, όπως για παράδειγμα η επέκταση του ταμείου ανεργίας και η θέσπιση επιδοτούμενων επιμορφωτικών σεμιναρίων στον τομέα του τουρισμού.
Σημαντικός παράγοντας για όλα τα παραπάνω είναι οι προϋποθέσεις ένταξης στα μέτρα, να διασφαλίζουν τη δυνατότητα συμμετοχής όλων των επιχειρήσεων, απαλείφοντας περιορισμούς που συνδέονται με τη μορφή και το απασχολούμενο προσωπικό της επιχείρησης.
Τελούμε σε αναμονή των δραστικών και άμεσων ενεργειών σας.
Με εκτίμηση,
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ | Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ |
ΤΟΚΟΥΖΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ | ΕΥΘΥΜΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ |