Στην αναπτυξιακή πορεία του τουριστικού προϊόντος, σημαντική συμβολή έχει η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών της Ελλάδας με τα μεγάλα λιμάνια της ενδοχώρας.
Το 2019 είναι η χρονιά που το μεταφορικό έργο υπολογίζεται να φθάσει στα επίπεδα που είχαμε πριν από την κρίση του 2009, δηλαδή περίπου στους 19 εκατομμύρια επιβάτες για την ακτοπλοΐα ή συνολικά 35 εκατομμύρια συμπεριλαμβανομένων και των πορθμειακών γραμμών, σημειώνοντας άνοδο περίπου 3,5% σε σχέση με την περσινή περίοδο.
Το αποτέλεσμα οφείλεται κυρίως στην αύξηση της διακίνησης τουριστών στις εσωτερικές γραμμές. Παράλληλα δεν παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι η εσωτερική αγορά παρουσιάζει τάσεις βελτίωσης.
Τουρισμός και ακτοπλοΐα είναι αλληλένδετες έννοιες, καθώς η ανάπτυξη των νησιών μας στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Από τα Ελληνικά νησιά μόνο 25 διαθέτουν αεροδρόμιο, σε σύνολο 95 νησιών που εξυπηρετούνται με πλοία. Επίσης το 85% των εμπορευματικών αναγκών καλύπτονται με την ακτοπλοΐα.
Την χρονιά που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες είχαμε την πυκνότερη μέχρι σήμερα ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, κυρίως στις Κυκλάδες και στα νησιά που είναι πρωταθλητές στο αναπτυσσόμενο τουριστικό προϊόν της Ελλάδας. Έτσι, εκτός από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται με μεγάλα και σύγχρονα επιβατηγά/οχηματαγωγά συμβατικά πλοία, σε όλη την διάρκεια του έτους είχαμε, για την καλοκαιρινή περίοδο, τη δρομολόγηση 16 σύγχρονων ταχύπλοων σκαφών που κάλυπταν καθημερινά το σύνολο των κατοικήσιμων νησιών των Κυκλάδων.
Ωστόσο, για το 2020, πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορούν την προώθηση μέτρων με στόχο την χρήση “καυσίμων με μικρότερη επιβάρυνση στο περιβάλλον”, θα δημιουργήσουν ντόμινο εξελίξεων.
Η νέα ποιότητα καυσίμων που θα κληθούν να χρησιμοποιούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα έχει σαν αποτέλεσμα από 1.1.2020 την αύξηση του κόστους καυσίμων περίπου κατά 120,00€ τον τόνο, με προφανείς αρνητικές επιπτώσεις για τους επιβάτες, τους μεταφορείς και την οικονομία των νησιών γενικότερα.
Ήδη ακτοπλοϊκές εταιρείες συζητούν για αυξήσεις 10% για να καλύψουν την διαφοροποίηση αυτή. Υπάρχει βέβαια και η πρόταση να υπάρξει, για τα πλοία που θα χρησιμοποιήσουν το καύσιμο αυτό, μείωση του συντελεστή ΦΠΑ έτσι ώστε απορροφηθεί η αύξηση στα εισιτήρια. Ίσως να είναι τέτοια η ανάγκη για λύση σε αυτό το ζήτημα, που αν δεν δοθεί η ανάλογη προσοχή να μετεξελιχθεί σε «Εθνικό θέμα».
Σε σχέση με τον υπόλοιπο προγραμματισμό για τη νέα χρονιά, και παρότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν την υποχρέωση να καταθέτουν τα δρομολόγια τους μέχρι 31 Ιανουαρίου κάθε έτους για την εκάστοτε δρομολογιακή περίοδο (Νοέμβριος 19-Οκτώβριος 20), πολλές από αυτές ζητούν δομικές αλλαγές στα εγκεκριμένα δρομολόγια τους.
Αυτό δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα στο τουριστικό προϊόν καθώς δεν υπάρχουν ανοικτά πλάνα για να βλέπουν οι χρήστες τα δρομολόγια, με αποτέλεσμα να μην προχωρούν οι αντίστοιχες κρατήσεις και να δυσχεραίνονται οι επιλογές των τουριστών.
Υπάρχουν ήδη αντιδράσεις από το HATTA και άλλους συνδικαλιστικούς φορείς, προς το Υ.Ε.Ν. ώστε να τερματιστεί το φαινόμενο αυτό διότι, τελικά, πρόκειται για ένα ζήτημα που θα επηρεάσει άμεσα το τουριστικό προϊόν της χώρα στο σύνολό του.
Γράφει ο Δημήτρης Πετρόπουλος, Αν. εκπρόσωπος του HATTA στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών