Το θέμα της Αστικής Σήραγγας Ηλιούπολης έφερε στη Βουλή των Ελλήνων με ερώτηση του ο βουλευτής της Β`Αθήνας με τη ΝΔ, Χάρης Θεοχάρης που υποστηρίζει ότι θα δώσει οριστική λύση στο καθημερινό κυκλοοφοριακό πρόβλημα που εντοπίζεται στον άξονα Αλίμου-Ηλιούπολης-Καρέα-Κατεχάκη.
Μάλιστα ο κ.Θεοχάρης φέρνει ως ενδεδειγμένο παράδειγμα την πρόταση του καθηγητή Σέργιου Λαμπρόπουλου (που είχε γίνει σε εσπερίδα του ΤΕΕ πριν από 2 χρόνια και είχε προκαλέσει το ενδιαφέρον του τεχνικού κόσμου) λόγω του πολύ χαμηλού κόστους που είχε προτείνει.
“Οι μελέτες για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού έχουν περιληφθεί σε προτάσεις του Υπουργείου μας προς το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης για την χρηματοδότηση τους”. Αυτό επισημαίνει απάντηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην ερώτηση για τμήμα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού από τον Καρέα μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Οι μελέτες των επεκτάσεων έχουν ανατεθεί στην παραχωρησιούχο εταιρεία “Αττική Οδό ΑΕ” και είναι σε εξέλιξη. Η εκπόνηση των μελετών (μεταξύ των οποίων και της Αστικής Σήραγγας Ηλιούπολης) είναι όπως είναι φυσικό απαραίτητη για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για να μπορέσει ακολούθως να τρέξει η δημοπράτηση των επεκτάσεων.
Η πρόταση Λαμπρόπουλου είχε γίνει μέσα από το πρίσμα του value engineering που έχει ως στόχο τον εξορθολογισμό και συρρίκνωση του κόστους στα τεχνικά έργα. Περιελάμβανε τόσο την Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης (Καρέας-Λ.Βουλιαγμένης στο ύψος του Μετρό του Αγ.Δημητρίου). Μέσα από αυτή τη διπλή πρόταση το κόστος και για τα δύο έργα “προσγειώνεται” στο επίπεδο των 170εκατ.ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ), που χωρίζεται σε 130εκατ.ευρώ για την Σήραγγα και 40εκατ.ευρώ για την Λ.Βουλιαγμένης. Μερικά από τα πρωτοποριακά στοιχεία κατασκευής είναι η δημιουργία της πρώτης για τα Ελληνικά δεδομένα διώροφης Σήραγγας που δένει πιο εύκολα κάτω από τον πυκνό αστικό ιστό, η διαπλάτυνση της Λ.Βουλιαγμένης σε 4 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισοπεδοποίηση μέχρι την Λ.Αλίμου.
Σύμφωνα με την παρουσίαση το έργο θα μπορούσε να ξεκινήσει από την περιοχή του Α.Κ. Καισαριανής μέχρι την αρχή της σήραγγας Ηλιούπολης μήκους 2,50χλμ περίπου, η υφιστάμενη οδός μετατρέπεται σε κλειστή αρτηρία 3 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλήρη έλεγχο προσβάσεων και 3 ανισόπεδους κόμβους με κατάληξη σε σύνδεση με τη Λ.Βουλιαγμένης στο ύψος της οδού Σοφοκλή Βενιζέλου στην Ηλιούπολη.
Οι φόρτοι που αναμένονται είναι 40.000 οχήματα/ημέρα σε Διώροφη Σήραγγα που θα εξυπηρετεί στο ίδιο πλαίσιο, αλλά σε διαφορετικά επίπεδα τα 2 ρεύματα κυκλοφορίας, με την αίρεση ότι η χρήση της θα είναι αποκλειστικά για επιβατικά αυτοκίνητα και το όριο ταχύτητας θα περιοριστεί σε 70χλμ/ώρα.
Η κατά μήκος κλίση της σήραγγας δεν υπερβαίνει τ0 4,30%. Τα πρώτα 1.000μ θα διανοιγούν με διατρητική μέθοδο (New Austrian Tunneling Method – ΝΑΤΜ και Open Face Shield – OFS).
Τα υπόλοιπα 2.100μ με την μέθοδο Cover & Cut κάτω από τη Λ. Ελευθερίου Βενιζέλου, τις Πλατείες 28ης Οκτωβρίου και Εθνικής Αντιστάσεως, τη Λ. Σοφοκλή Βενιζέλου και την Πλατεία 25ης Μαρτίου, μέχρι τη Λ. Βουλιαγμένης. Το όριο ταχύτητας έχει οριστεί σε 80χλμ/ώρα.
Αναφορικά με την Ανισοπεδοποίησης της Λ.Βουλιαγμένης μέχρι την Λ.Αλίμου με μήκος 2,5χλμ προτείνεται η προσθήκη μίας λωρίδας κυκλοφορίας ανά ρεύμα (συνολικά 4 λωρίδες ανά κατεύθυνση με αντικατάσταση της σημερινής νησίδας με στηθαίο σκυροδέματος.
Η “νέα” Λ.Βουλιαγμένης θα μπορούσε να έχει 4 ανισόπεδους κόμβους σε Σύνδεση της Λ.Β. με την Αστική Σήραγγα Ηλιούπολεως και την οδό Δωδεκανήσου, την Εθνάρχου Μακαρίου και Μαυρομιχάλη, με Ανεξαρτησίας-Κύπρου και Εθν.Αντιστάσεως και την Λ.Αλίμου.
Μερικά από τα πρωτοποριακά στοιχεία είναι η ελαχιστοποίηση των απαλλοτριώσεων για τη μείωση του κόστους, η χρήση νέων τεχνολογιών κ.α.