Δρόμο ιδεών της Αθήνας, ονομάζει την οδό Πειραιώς ο κ. Θεόδωρος Αγγελόπουλος, Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Αθηνών, με την παράταξη, «Αθήνα Είσαι Εσύ» Παύλος Γερουλάνος. Στόχος του η προώθηση της ομορφιάς και του πολιτισμού της Αθήνας διεθνώς.
Οι σημαντικότεροι χώροι Πολιτισμού, έχουν εγκατασταθεί, κατά μήκος της Πειραιώς, τόνισε ο κ. Αγγελόπουλος, και μαζί με τον τεράστιο αριθμό εγκαταλειμμένων η αδρανοποιημένων ακινήτων δίνουν τη δυνατότητα για ένα σχεδιασμό ανάπτυξης με εργαλείο τον πολιτισμό, επίσης οικοδομούνται μικρές αλλά σημαντικές εμπορικές δραστηριότητες και αξιοποίηση του ελεύθερου χώρου.
“Η ίδια η ζωή της Αθήνας έχει δημιουργήσει δυο κεντρικές αρτηρίες προς τη θάλασσα με ειδικά χαρακτηριστικά η κάθε μια. Την Συγγρού ως αρτηρία ταχείας κυκλοφορίας και την Πειραιώς ως δρόμο χαμηλής κυκλοφορίας. Η οδός Πειραιώς είναι σε επαφή με μια ενδοχώρα πολλών εγκαταλειμμένων βιομηχανικών κτηρίων, των προσφυγικών, και με άμεση πρόσβαση στο Λιμάνι, καθώς επίσης με πληθώρα αρχαιολογικών χώρων, τοπόσημων, ερευνητικών κέντρων και χώρων πολιτισμού, έχει την δυνατότητα να λειτουργήσει ως πρότυπο αναπτυξιακό μοντέλο. Νέες θέσεις εργασίας, νέες ευκαιρίες, καινοτόμες δραστηριότητες”, μας είπε ο κ. Αγγελόπουλος.
Εξ άλλου είναι γνωστό ότι η οδός Πειραιώς έχει μια μακρά ιστορία που ξεκινά από την αρχαιότητα, τότε υπήρξε ο σημαντικότερος εμπορικός – πολιτιστικός δρόμος με αγάλματα εκατέρωθεν και συνεχή οπτική επαφή με την Ακρόπολη, προσέθεσε.
Δείτε όμως τι συγκεκριμένα είπε στην ΤΝ ο κ. Θεόδωρος Αγγελόπουλος.
Θεόδωρος Αγγελόπουλος: “ΟΔΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ, ΟΔΟΣ ΙΔΕΩΝ”
Η κατάσταση των πραγμάτων
H Οδός Πειραιώς, ο μεγάλος ιστορικός άξονας που συνδέει το Αθηναϊκό κέντρο με το Πειραϊκό λιμάνι, βρέθηκε στο τέλος του 20ού και στις αρχές του 21ου αιώνα ξανά στο προσκήνιο με μία νέα ταυτότητα. Ένας δρόμος πολιτισμού και δημιουργίας σε ένα μνημειακό βιομηχανικό περιβάλλον.
Ένας δρόμος που συνδέει το μητροπολιτικό κέντρο της Αθήνας με το αναπτυσσόμενο λιμάνι του Πειραιά.
Οι προσπάθειες για την αναβίωση της οδού Πειραιώς στη μεταβιομηχανική εποχή ξεκίνησαν σε θεσμικό επίπεδο με τις μελέτες αναπλάσεων και προχώρησαν με τη νομοθέτηση των χρήσεων γης, τον ορισμό δεκάδων διατηρητέων κτιρίων, όπως και με το πλαίσιο που έθεσε το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας-Αττικής το 2014. Ειδικά στο τελευταίο αναγνωρίζεται η οδός Πειραιώς ως ο συνδετήριος άξονας ενός ενιαίου συζυγούς κέντρου της πρωτεύουσας.
Είναι ο δρόμος που συνδέει το μητροπολιτικό και ιστορικό δίπολο Αθήνας-Πειραιά. Ταυτόχρονα ορίζεται ως ένας από τους κύριους αναπτυξιακούς αλλά και πολιτιστικούς πολεοδομικούς άξονες.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο μεγάλες παρεμβάσεις, στη συντριπτική τους πλειοψηφία πραγματοποιημένες από δημόσιους οργανισμούς ή από μη κερδοσκοπικούς φορείς πολιτισμού, μετασχημάτισαν την εικόνα και τη λειτουργία της Οδού Πειραιώς.
Οι πλέον εμβληματικές από αυτές είναι:
-
- Τα απεκατεστημένα ιστορικά κτίρια του Δήμου Αθηναίων στην βόρεια εκκίνηση του δρόμου: το οθωνικό Κέντρο Υποδοχής & Αλληλεγγύης (Πειραιώς 35) και το νεοκλασικού πρώην Δημοτικό Βρεφοκομείο (Πειραιώς 51) στην πλατεία Κουμουνδούρου.
- Η Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων στο πρώην εργοστάσιο Φωταερίου Αθηνών
- Το Μουσείο Μπενάκη σε πρώην βιομηχανικό οικόπεδο συνεργείων αυτοκινήτων της αυτοκινητοβιομηχανίας Lada
- Το Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη
- Τα Δημοτικά Σφαγεία Ταύρου
- Το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού
- Η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην πρώην κλωστοϋφαντουργία Σικιαρίδη
- Η Ανώτατη Σχολή Δημόσιας διοίκησης
- To Φεστιβάλ Αθηνών στο πρώην εργοστάσιο επίπλων Τσαούσογλου
- Το «Σχολείον της Αθήνας, της Ειρήνης Παπά» στην πρώην χαρτοβιομηχανία Σάνιτας.
Στην άμεση ενδοχώρα του δρόμου, σε μικρές αποστάσεις από τον άξονα, άλλα τρία μικρότερα κτίρια συνέβαλαν σε αυτό τον μετασχηματισμό: Στα βόρεια η Ταινιοθήκη της Ελλάδος στον πρώην κινηματογράφο «Λαΐς» της Ιεράς Οδού και το Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα Μερκούρη» του Δήμου Αθηναίων στο πρώην πιλοποιείο Πουλόπουλου στη γέφυρα Πετραλώνων.
Στα νότια, ο Πολυχώρος «Απόλλων» της Περιφέρειας Αττικής στα Καμίνια.
Σε αυτές τις παρεμβάσεις πρέπει να προστεθούν οι αναπλάσεις δημόσιων χώρων κατά μήκος του άξονα, όπως επισημαίνει η ομάδα Αστικού Περιβάλλοντος Αρχιτεκτόνων υπό τον συντονισμό του καθηγήτή Νίκου Μπελαβίλα:
-
- Στην εκκίνηση της Πειραιώς, η αμφιλεγόμενης ευστοχίας ανάπλαση της πλατείας Ομονοίας.
- Η αναδιαμόρφωση της πλατείας Κουμουνδούρου, η οποία παρά την αρχιτεκτονική της επιτυχία δεν έχει επιτύχει την ουσιαστική έξοδο της πλατείας από την υποβάθμιση.
- Η διαμόρφωση σε πλατεία της πρώην Κορεατικής Αγοράς σε συνδυασμό με την κατάληξη του Μεγάλου Περιπάτου μέσω της Οδού Ερμού. Η παρέμβαση αυτή είναι αναμφισβήτητα η κορυφαία εκ των παρεμβάσεων στον δημόσιο χώρο. Σε συνδυασμό με την Τεχνόπολη και τη χωροθέτηση του σταθμού «Κεραμεικός» και της πλατείας στην ίδια θέση άλλαξε το αστικό τοπίο της περιοχής.
- Τέλος, σημειώνονται τρεις επιτυχείς παρεμβάσεις του ιδιωτικού τομέα στην κατεύθυνση της συνέχισης της λειτουργίας βιομηχανιών σε ιστορικά κελύφη. Είναι η σοκολατοποιία Παυλίδη, η μεταλλουργική βιομηχανία ΧΑΛΚΟΡ και ελαιουργία Ελαΐς.
Αυτές οι, περισσότερο ή λιγότερο μεγάλες, αλλαγές του αστικού τοπίου διαμόρφωσαν, και σε σημαντικό βαθμό βελτίωσαν, την εικόνα της σύγχρονης οδού Πειραιώς. Το βόρειο σκέλος του δρόμου, έως τον Ταύρο, έχει καταστεί μία από τις πλέον αναγνωρίσιμες και ελκυστικές ζώνες πολιτισμού, αναψυχής και τουρισμού της Αθήνας.
Αντίθετα, στο νότιο σκέλος, μετά το συγκρότημα Τσαούσογλου- Φεστιβάλ Αθηνών δεν συμβαίνει το ίδιο.
-
- Η εγκατάλειψη του δημόσιου χώρου (οδοποιία, πεζοδρόμια, πρόσβαση ΑΜΕΑ, αστικός εξοπλισμός, σημάνσεις, αστικό πράσινο, φωτισμός).
- Η εγκατάλειψη και απαξίωση ιδιαίτερα σημαντικών βιομηχανικών μνημείων τα οποία θα μπορούσαν να παίξουν σημαντικό ρόλο: Σωληνουργία και Ψυγεία Ταύρου, Ήβη, ΧΡΩΠΕΙ, Χαράκογλου, Κεράνης κ.α.
- Η προβληματική κάλυψη με μέσα μαζικής μεταφοράς. Ενώ κατά μήκος του άξονα και σε μικρές αποστάσεις είναι χωροθετημένοι σταθμοί ΜΣΤ (ΗΣΑΠ: Ομόνοια, Θησείο, Κεραμεικός, Πετράλωνα, Ταύρος, Καλλιθέα, Μοσχάτο, Νέο Φάληρο και Προαστιακός: Ρουφ, Ταύρος), οι πραγματικές συνδέσεις και οι περισσότερες διαδρομές των πεζών διέρχονται γίνονται μέσω ενός προβληματικού αστικού περιβάλλοντος. Παράλληλα, η κάλυψη αυτού καθ’ εαυτού του δρόμου από μία μοναδική και αραιή λεωφορειακή γραμμή (Ομόνοια-Πειραιάς) επιδεινώνει την άσχημη κατάσταση.
Μια συνέργεια για την οδό Πειραιώς
Με τα πιο πάνω δεδομένα, συνεχίζει ο κ. Αγγελόπουλος, στοιχειοθετείται ότι η Οδός Πειραιώς χρειάζεται μία επανεκκίνηση, μία αναθέρμανση της αρχικής ιδέας μετατροπής της σε άξονα πολιτισμού με ισχυρούς πόλους-τοπόσημα και παραγωγικής οικονομίας με διατήρηση των αντίστοιχων χρήσεων όπου αυτό είναι δυνατόν.
Οι συνέργειες των φορέων που έχουν ταυτιστεί πλέον με τον δρόμο καλούνται να συμβάλουν καταλυτικά σε αυτό, καθώς διαθέτουν το κύρος και σηματοδοτούν καλές εφαρμοσμένες πρακτικές.
Θεωρείται αναγκαία και Θετική η εμπλοκή της αυτοδιοίκησης (Περιφέρεια Αττικής, Δήμοι Αθηναίων, Μοσχάτου-Ταύρου, Νίκαιας- Ρέντη, Πειραιά), σε μία ενιαία αντιμετώπιση κυρίως των ζητημάτων δημοσίου χώρου.
Στόχο αποτελεί η σύνταξη ενός σχεδίου δράσης-ευαισθητοποίησης- προβολής και οργάνωση κοινών δράσεων και πρωτοβουλιών τις οποίες ανέλαβε το «Γραφείο της οδού Πειραιώς» το οποίο δημιουργήθηκε από την Περιφέρεια Αττικής.
Συγκεκριμένα το «Γραφείο της οδού Πειραιώς» της Περιφέρειας Αττικής έχει ολοκληρώσει σε συνεργασία με το Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχ. ΕΜΠ τις διαδικασίες πρόσκλησης για την εκπόνηση ενός ανοικτού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ιδεών.
Ο διαγωνισμός που θα αφορά στον δημόσιο χώρο και το αστικό τοπίο της οδού Πειραιώς, με στόχο την επιτυχή σύνδεση των υπαρχόντων πόλων πολιτισμού, αναψυχής και τουρισμού, αλλά και την απόδοση ενός ενιαίου χαρακτήρα σε όλο το μήκος της και θα απευθύνεται μόνο σε Ελληνικά γραφεία. Σκοπός του διαγωνισμού είναι η δρομολόγηση τοπικών έργων αναβάθμισης του δημόσιου χώρου σε στοχευμένες περιοχές κατά μήκος της οδού Πειραιώς όπως και υπερτοπικών έργων υποδομών.
Η στόχευση για το μέλλον της οδού Πειραιώς
– Διαμόρφωση δημόσιου χώρου ευνοώντας τη βιώσιμη κινητικότητα
– Ανασχεδιασμός και αύξηση της κυκλοφορίας ΜΜΜ επί της οδού Πειραιώς
– Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ώστε να ευνοηθούν οι παραπάνω παρεμβάσεις
– Διαμόρφωση χώρων πρασίνου
– Ανάδειξη ιστορικών κτιρίων μέσω της παρέμβασης στον περιβάλλοντα δημόσιο χώρο
Ο κ. Αγγελόπουλος Θεόδωρος είναι Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Αθηνών «Αθήνα Είσαι Εσύ» Παύλος Γερουλάνος, με πολυετή εμπειρία στα κοινά.
Ως δήμαρχος του Αντίρριου την εποχή που κατασκευάστηκε η γέφυρα Ρίου-Αντίρριου, καθώς και Περιφερειακός Σύμβουλος στην Περιφέρεια Αττικής, όπου διαχειρίστηκε θέματα πολιτιστικών και Τουριστικών Υποδομών, αλλά και την μελέτη για την ανάδειξη της οδού Πειραιώς ως σημαντικού Πολιτιστικού άξονα.
Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του στο
mail aggelopoulos.theodoros@gmail.com
και στο κινητό του +30 6948 238 460