Φυσική φόρμα και οργανική δομή
Η σημερινή έκθεση, με έργα του Βαγγέλη Πολύζου, είναι μια εξαιρετική απόδειξη της συσχέτισης αλλά και της διαφοράς ανάμεσα σε δυο πολύ παλιές, ίσως αρχέγονες, τεχνικές έκφρασης αλλά και ανάγκης: την πέτρα και το μέταλλο.
Με την πέτρα, αρχίζεις από το περίγραμμά της και τη σμιλεύεις μέχρι να βρει το σχήμα που θέλεις. Με το μέταλλο, πιάνεις τη μάζα του και σιγά-σιγά δίνεις τον όγκο, δηλαδή τη θέση που έχει μέσα στο χώρο.
Κάπου, λοιπόν, βρίσκεις -και στις δυο κατεργασίες- μια ανάλογη κατάληξη, μια φόρμα, που είναι το κοινό τους στοιχείο. Αλλά την ίδια ακριβώς στιγμή, καταλαβαίνεις τη διαφορά που υπονοείται.
Είτε πετράς, είτε σιδεράς, ο Πολύζος, σε μια ξεχωριστή διαδρομή ζωής, συνδυάζει ασύλληπτες δεξιοτεχνίες, ενώ την ίδια ακριβώς στιγμή μετουσιώνει ό,τι φτιάχνει σε κάτι ιδιαίτερο, που είναι αυτό που καλούμε τέχνη.
Διότι όλα, όσα βλέπουμε σε αυτήν την έκθεση, έχουν τη δύναμη, τη χάρη, την ευαισθησία και την ουσία, ενός καλλιτεχνήματος, πέρα από τις συμβάσεις και τις συγκαταβάσεις που συνήθως γράφονται με αφορμή μια έκθεση έργων.
Η αναγνώριση της προέλευσης ενός σχήματος, ενός όγκου, ενός περιγράμματος, σύμφωνα με την τρισδιάστατη αντίληψη που όλοι έχουμε, πέρα από ένα διανοητικό παιχνίδι, αποτελεί τη βάση για να εκτιμήσουμε την εργώδη προσπάθεια για να μετασχηματίσει ο δημιουργός όσα είδε, αισθάνθηκε και εμπνεύσθηκε, αποδίδοντας τα απολύτως απαραίτητα, δηλαδή αυτά που χρειάζονται για να μην είναι μια απλή μίμηση, ή άσκηση αναπαράστασης του έξω κόσμου.
Στη λαϊκή παράδοση όλων των λαών το αμόλυντο περιβάλλον -και πιο ειδικά ο φυτικός κόσμος- αποτελεί μια διαρκή και αστείρευτη πηγή έμπνευσης.
Στην περίπτωση του Πολύζου, η συνθήκη αυτή επαναλαμβάνεται, με μια διαφορά όμως: η βιωματική του συσχέτιση δεν τον οδηγεί στην πιστότερη δυνατή έκφραση της εντύπωσής του, αλλά αντίθετα, διαγράφοντας και απορρίπτοντας τυποποιημένα μέσα και χρησιμοποιημένους τρόπους, προβαίνει σε θαρραλέες αφαιρέσεις, που αναδεικνύουν τη βαθύτερη οργανική υπόσταση της φύσης. Και είναι αυτή που υπογραμμίζεται σε όλα τα έργα της έκθεσης.
Αυτά, λοιπόν που βλέπετε γύρω σας, με την ηθελημένη αλλαγή της διάστασής τους, αποκαλύπτουν και αποκαλύπτονται: αποκαλύπτουν την καλλιτεχνική πρόθεση του Πολύζου και αποκαλύπτονται στη βαθύτερη, πιο άγρια, δομή τους.
Είτε πρόκειται για το λουλούδι της μαραθιάς, είτε για του «κλέφτη», είτε τέλος πάντων ό,τι μπορεί να θυμίζει στον κάθε ένα από εμάς αυτά που βλέπουμε, μέσω από τη γιγάντωσή τους, σε μια κλίμακα σχεδόν εκρηκτική, η δουλειά του Βαγγέλη Πολύζου, μάς εξηγεί και μάς διδάσκει πώς ένας μετασχηματισμός (ύλης, μεγέθους και έμπνευσης) μπορεί ακόμα να μάς σαγηνεύει.
Bιογραφικό
Ο Βαγγέλης Πολύζος γεννήθηκε στον Τσόπελα Πραμάντων Ιωαννίνων το 1955.
Στα δεκατρία του ακολουθεί τα τελευταία συνάφια των πετράδων μαστόρων στα χωριά της Θεσσαλίας. Στα εικοσιοκτώ του εγκαταλείπει την οικοδομή και αναζητεί την προσωπική του έκφραση στο κόσμημα και τη γλυπτική.