Τις δραστηριότητές της UberX εντός Ελλάδας αναστέλλει η Uber, εξαιτίας της νέας νομοθεσίας που ψηφίστηκε και θέτει περιορισμούς στον κλάδο.
«Η νέα νομοθεσία που ψηφίστηκε πρόσφατα περιλαμβάνει ορισμένες προβλέψεις που έχουν αντίκτυπο στις υπηρεσίες μεταφοράς (ride-sharing services)», αναφέρει σε ανακοίνωσή της στο blog της. και προσθέτει πως «θα πρέπει να εξεταστεί το εαν και το πώς μπορεί η εταιρεία να λειτουργήσει εντός του νέου πλαισίου» Για το λόγο αυτό αναστέλλουμε το UberX στην Αθήνα από την επόμενη Τρίτη μέχρι να βρούμε μια κατάλληλη λύση».
Η Uber λειτουργεί δυο υπηρεσίες στην Αθήνα: την UberX που χρησιμοποιεί ιδιώτες αδειοδοτημένους οδηγούς και την UberTAXI η οποία αξιοποιεί οδηγούς ταξί. H Uber Taxi θα συνεχίσει να λειτουργεί κανονικά ενώ η Uber X θα ανασταλλεί προσωρινά. Ωστόσο τα γραφεία της εταιρείας στην Ελλάδα θα παραμείνουν, «Δεν φεύγουμε όμως από την Ελλάδα» υπογράμμισαν τα στελέχη της και συμπλήρωσαν ότι επιδίωξή της είναι να βρεθεί λύση για να συνεχίσει τις δραστηριότητές της στη χώρα μας, γι αυτό και παραμένει ανοιχτή για διάλογο με τους αρμόδιους φορείς.
Η εταιρεία που άρχισε να δραστηριοποιείται στην Ευρώπη το 2011 έχει αντιμετωπίσει αντιδράσεις, δικαστικές μάχες και απαγορεύσεις έχει πάρει μια πιο διαλλακτική στάση, με την νέα της CEO, Dara Khosrowshahi, να αποφασίζει να αναστείλει τη λειτουργία της υπηρεσίας σε διάφορες πόλεις προκειμένου να συμμορφωθεί με τους εκάστοτε νόμους. Για παράδειγμα η εταιρεία ανέστειλε την λειτουργία της το προηγούμενο διάστημα και στην Βαρκελώνη αλλά επανήλθε όταν το επέτρεψε η νομοθεσία. Σημειώνεται ότι η Uber λειτουργεί σε 65 χώρες και περισσότερες από 600 πόλεις ανά τον κόσμο. Στη χώρα μας έχει παρουσία από το 2015.
Τι ορίζει το νομοσχέδιο
Να υπενθυμίσουμε ότι το νομοσχέδιο που ρύθμιζε ζητήματα σχετικά με τη λειτουργία των εταιρειών παροχής μεταφοράς επιβατών (Beat και Uber), είχε ψηφιστεί στη Βουλή στις 22 Μαρτίου κατά πλειοψηφία επί της αρχής, με τις ψήφους ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ. Αυτό ορίζει ότι οι εταιρείες που επηρεάζουν την τιμή της υπηρεσίας μεταφοράς, άμεσα ή έμμεσα μέσω εκπτώσεων ή επιδοτήσεων κομίστρου ή θέτουν προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν τα αυτοκίνητα με τα οποία συνεργάζονται εκτός από τις νόμιμες, αντιμετωπίζονται ως εταιρείες που εκτελούν μεταφορικό έργο και όχι ως απλές εταιρείες διαμεσολάβησης. Εξαιτίας αυτού του χαρακτηρισμού οι εταιρείες αυτές θα πρέπει να πληρούν μια σειρά υποχρεώσεων όπως η λήψη ειδικής άδειας και η λειτουργία ειδικού μητρώου.
Η εταιρεία εξαρχής είχε εκφράσει την διαφωνία της με τη λογική νομοσχεδίου που την αντιμετωπίζει ως εταιρεία που ασκεί μεταφορικό έργο και όχι ως εταιρεία διαμεσολάβησης. Ωστόσο ένα ακόμα αγκάθι για την λειτουργία της είναι και το νέο θεσμικό πλαίσιο που ορίζει το νομοσχέδιο αφού διατηρεί τις προβλέψεις για ενοικίαση ιδιωτικών αυτοκινήτων με οδηγό (όπως λειτουργει η UberX) με ελάχιστη διάρκεια μίσθωσης τις τρεις ώρες.
Όπως είχαν εξαρχής σημειώσει στελέχη της εταιρείας τοποθετούμενα στο θέμα των εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτου με οδηγούς, «αντί η ρύθμιση να καθορίζει με αποτελεσματικότερο και δικαιότερο τρόπο το νομοθετικό πλαίσιο, ο νομοθέτης διατηρεί χρονικό περιορισμό στην παροχή της υπηρεσίας (μία μετακίνηση ανά όχημα ανά 3 ώρες) με παρακολούθηση οχημάτων σε πραγματικό χρόνο. Πέραν του ανέφικτου για τεχνικούς λόγους και του προφανούς κωλύματος της εφαρμογής είναι σαφές ότι ο νομοθέτης δεν επιθυμεί την παροχή της υπηρεσίας».
Τι σημαίνει η αναστολή των δραστηριοτήτων
Τι σημαίνει ωστόσο η αποχώρηση της Uber για την πραγματική οικονομία και για τους χρήστες; Όπως αναφέρει ο γενικός διευθυντής της Uber, οι χρήστες της υπηρεσίας στην Ελλάδα φτάνουν σήμερα τους 126.000 Έλληνες ως επί το πλείστον νέοι.
Σύμφωνα με τον ίδιο τα έσοδα του δημοσίου (φόροι και ασφαλιστικές εισφορές) από την δραστηριότητα της Uber και των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων θα φθάσουν φέτος τα 20 εκατ. Ευρώ. Μάλιστα σύμφωνα με υπολογισμούς της εταιρείας τα έσοδα αυτά στα τέλη του 2019 θα πολλαπλασιαστούν και θα φθάσουν τα 110 εκατ. ευρώ. Από το 2015 που η υπηρεσία ξεκίνησε την δραστηριότητά της στην Αθήνα έχουν χρησιμοποιήσει την εφαρμογή περισσότεροι από 450.000 άνθρωποι. Σήμερα απασχολεί περί τις 200 μικρομεσαίες εταιρείες και 1300 οδηγούς.
Μετά την ανακοίνωση της είδησης στην ιστοσελίδα της η εταιρεία ξεκίνησε να ενημερώνει και τους χρήστες της με μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Αναλυτικά το μήνυμα της Uber αναφέρει:
«Είμαστε στη δυσάρεστη θέση να σας ανακοινώσουμε ότι ο νέος νόμος που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή περιλαμβάνει διατάξεις που επηρεάζουν τις υπηρεσίες ridesharing.
Θα πρέπει να αξιολογήσουμε εάν και πώς μπορούμε να λειτουργήσουμε σύμφωνα με αυτό το νέο πλαίσιο. Για αυτό το λόγο, προχωράμε στην αναστολή της υπηρεσίας uberX στην Αθήνα, τη Δευτέρα 9 Απριλίου στις 23:59 μέχρι να βρούμε τις κατάλληλες λύσεις.
Καταλαβαίνουμε ότι βασίζεστε στην εφαρμογή μας για να μετακινήστε με ευκολία και ασφάλεια στην Αθήνα και αυτή η είδηση ίσως έρχεται ξαφνικά. Δεν φεύγουμε όμως από την Ελλάδα.
Προς το παρόν, θα συνεχίσουμε να είμαστε δίπλα σας στην Αθήνα με την υπηρεσία uberTAXI. Προσβλέπουμε στη συνεργασία με όλους τους σχετικούς φορείς στη χώρα, ώστε να βρούμε ένα τρόπο να απολαμβάνετε τα οφέλη των σύγχρονων τεχνολογιών όπως αυτή της Uber. Ευχαριστούμε για τη στήριξη και την προτίμησή σας, καθώς συντέλεσαν στην μεγάλη επιτυχία της υπηρεσίας uberX στην Αθήνα. Εις το επανιδείν, Αθήνα!».