Σε κοινή ανακοίνωση των Ελληνικών Συνδέσμων Τουριστικών Γραφείων FedHATTA, PETAGA, Ένωση Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας-Θράκης, μελών της ECTAA, τονίζονται τα εξής:
Μετά το ρεκόρ πτωχεύσεων αεροπορικών εταιρειών το 2017, η ECTAA (Ένωση Ευρωπαϊκών Συνδέσμων Τουριστικών Γραφείων) καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δημιουργήσει έναν αποτελεσματικό μηχανισμό προστασίας των Ευρωπαίων ταξιδιωτών από την αφερεγγυότητα των αεροπορικών εταιρειών.
Τους τελευταίους τρεις μήνες σημαντικές ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, όπως η Air Berlin, η Monarch Airlines και η NIKI, πτώχευσαν, αφήνοντας πολλούς επιβάτες «στον αέρα» και χωρίς ρεαλιστικές προσδοκίες απαίτησης αποζημίωσης για εισιτήρια που τελικά δεν μπόρεσαν να χρησιμοποιήσουν.
Οι αριθμοί μιλούν:
• Monarch Airlines: Περισσότεροι από 110.000 επιβάτες έμειναν σε ξένα αεροδρόμια μετά την αιφνίδια ανακοίνωση, ενώ 750.000 ακόμη δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν με τα εισιτήρια που είχαν ήδη αγοράσει..
• Air Berlin: Τουλάχιστον 180.000 επιβάτες που είχαν εκδώσει εισιτήρια σε πτήσεις που τελικά ακυρώθηκαν δεν θα αποζημιωθούν.
• NIKI: Συνολικά 410.000 κρατήσεις (210.000 μέσω τουριστικών γραφείων και 200.000 απευθείας κρατήσεις) ακυρώθηκαν.
Περισσότερες από 1.000.000 συνολικά κρατήσεις επηρεάστηκαν από την πτώχευση των τριών εταιρειών.
Αναφορές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το 2011 και 2013* αναγνωρίζουν ότι η αναλογία επιβατών που έχουν ζημιωθεί από πτωχεύσεις αεροπορικών εταιρειών είναι γενικά μικρή, αλλά οι συνέπειες που έχουν υποστεί αυτοί οι επιβάτες είναι αρκετά σημαντικές. Παρόλα αυτά η Ε.Ε. συμπέρανε ότι δεν απαιτείται καμιά νομοθετική ρύθμιση. Ο Κανονισμός 261/2004 ήδη παρέχει ένα κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο υποστήριξης επιβατών σε περιπτώσεις αφερεγγυότητας. Επιπλέον, η Ε.Ε. συνέστησε την ενδυνάμωση του ελέγχου αδειοδότησης αεροπορικών εταιρειών από τα κράτη-μέλη σύμφωνα με τον Κανονισμό 1008/2008, έτσι ώστε να υπάρχει σχεδιασμός και εφαρμογή μέτρων προστασίας των επιβατών πριν από την παύση λειτουργίας κάποιας αεροπορικής εταιρείας.
Οι τρεις παραπάνω πτωχεύσεις έδειξαν το αντίθετο. Επιβάτες της Monarch Airlines και της ΝΙΚΙ που είχαν μόνο αεροπορικό εισιτήριο και δεν ανήκαν σε οργανωμένο γκρουπ δεν μπόρεσαν να εισπράξουν αποζημίωση για τα εισιτήρια τους με βάση τον Κανονισμό 261/2004.
Στην περίπτωση της Air Berlin υπήρξε σταδιακή μείωση της λειτουργίας της εταιρείας πριν την οριστική παύση, αλλά με πολλές ακυρώσεις πτήσεων, για τις οποίες οι επιβάτες δεν έχουν δικαίωμα απαίτησης αποζημίωσης.
Υπό αυτό το σκεπτικό, η ECTAA ζητά από την Ε.Ε. να θεσπίσει συγκεκριμένη ευρωπαϊκή νομοθεσία που θα δημιουργήσει έναν υποχρεωτικό μηχανισμό για τις αεροπορικές εταιρείες προκειμένου να προστατεύονται οι επιβάτες από πτωχεύσεις, το κόστος του οποίου θα περιλαμβάνεται στο αεροπορικό εισιτήριο. Αυτός ο μηχανισμός προστασίας θα πρέπει να έχει εφαρμογή στις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες και στον μέγιστο δυνατό βαθμό και στις μη ευρωπαϊκές εταιρείες για τα εισιτήρια που πωλούν εντός της Ε.Ε.
Ο Πρόεδρος της ECTAA κ. Merike Hallik δήλωσε: «Οι πρόσφατες πτωχεύσεις αεροπορικών εταιρειών, που περιλαμβάνουν και την 10η σε μέγεθος ευρωπαϊκή εταιρεία, είναι μια αιχμηρή υπενθύμιση ότι οι αεροπορικές εταιρείες είναι εύθραυστες. Με τις επιπλέον συγχωνεύσεις που αναμένονται στην ευρωπαϊκή αεροπορική αγορά, είναι η κατάλληλη στιγμή να προσφερθούν από τις αεροπορικές εταιρείες εγγυήσεις για την ίδια τους την οικονομική φερεγγυότητα, όπως ακριβώς ισχύει και για τα ταξιδιωτικά γραφεία και τους Tour Operators.»
* Οι αναφορές περιλαμβάνουν:
Αξιολόγηση επιπτώσεων προστασίας επιβατών σε περιπτώσεις πτώχευσης αεροπορικής εταιρείας, Μάρτιος 2011
Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την προστασία επιβατών στην περίπτωση πτώχευσης αεροπορικής εταιρείας, 2013
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=COM:2013:0129:FIN