Αρχική Ειδήσεις στα Ελληνικά Το ρωσικό θέατρο στη Στέγη – Konstantin Bogomolov – Δαιμονισμένοι του...

Το ρωσικό θέατρο στη Στέγη – Konstantin Bogomolov – Δαιμονισμένοι του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι

Konstantin Bogomolov
Δαιμονισμένοι του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι

22 Νοεμβρίου – 10 Δεκεμβρίου 2017 | 20:30

2016: Οι Καραμάζοφ αποθεώνονται στη Στέγη
2017: Οι Δαιμονισμένοι ζωντανεύουν στη Στέγη

O Κονσταντίν Μπογκομόλοφ γίνεται ο πρώτος ξένος δημιουργός που σκηνοθετεί στη Στέγη έλληνες ηθοποιούς.
Οι Δαιμονισμένοι του Ντοστογιέφσκι γίνονται μια εμπρηστική παράσταση από το βλάσφημο παιδί του ρωσικού θεάτρου. Έργο πολυφωνικό και οριακό, πολιτικός λίβελος και ταυτόχρονα φιλοσοφικό μυθιστόρημα, εξομολογητικό και συνάμα σαρκαστικό, οι Δαιμονισμένοι εστιάζουν στη δράση ενός κύκλου νεαρών μηδενιστών.Κεντρική φιγούρα ο μυστηριώδης Σταυρόγκιν, ένας αλλόκοτος Μεσσίας

Early bird από 4 ΟΚΤ 2017: 20, 25, 28 €
Κανονικό: 7, 15, 20, 28, 35, 40 €
Μειωμένο, Φίλος, Παρέα 5-9 άτομα: 12, 16, 22, 28, 32 €
Παρέα 10+ άτομα: 11, 14, 20, 25, 28 €
Κάτοικος Γειτονιάς: 7 €
Ανεργίας, ΑΜΕΑ: 5 € | Συνοδός ΑΜΕΑ: 10 €
Ομαδικές κρατήσεις στο groupsales@sgt.gr

Μηδενιστές και προφήτες, τρομοκράτες και επαναστάτες, εκτελεστές και αυτόχειρες κατακλύζουν τη Στέγη. Το απέραντο μυθιστορηματικό υλικό των Δαιμονισμένων (1870-72) αναδομείται θεατρικά από τον Ρώσο σκηνοθέτη Κονσταντίν Μπογκομόλοφ (γενν. 1975), σηματοδοτώντας την πρώτη φορά που η Στέγη καλεί έναν ξένο σκηνοθέτη να εργαστεί με Έλληνες ηθοποιούς.

Η επιλογή δεν είναι τυχαία. Με μια πεντάωρη διασκευή των Αδερφών Καραμάζοφ στη Στέγη, που αποθεώθηκε από θεατές και κριτικούς, ο Μπογκομόλοφ συστήθηκε το 2016 στο ελληνικό κοινό, μεταφέροντας το εμβληματικό μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι από τον ύστερο 19ο αιώνα στα σαλόνια των σημερινών Ρώσων ολιγαρχών. Η σάτιρά του ήταν ανελέητη και το καλλιτεχνικό του εκτόπισμα αδιαμφισβήτητο.

Ο ρηξικέλευθος Ρώσος σκηνοθέτης επανέρχεται τώρα με Ντοστογιέφσκι και, με τον ελληνικό του θίασο, μας μεταφέρει στο σκοτεινό σύμπαν του Σταβρόγκιν, του Βερχοβένσκι και των υπόλοιπων αντιηρώων του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι. Έργο πολυφωνικό και οριακό, πολιτικός λίβελος και ταυτόχρονα φιλοσοφικό μυθιστόρημα, εξομολογητικό και συνάμα σαρκαστικό, οι Δαιμονισμένοι εστιάζουν στη δράση ενός κύκλου νεαρών μηδενιστών.

«Σκοτεινά ένστικτα και αρχαϊκοί δαίμονες αφυπνίζονται από τα βάθη της φύσης μας και μας παραπλανούν. Μήπως, όμως, αυτοί οι δαίμονες είναι οι νέοι μας θεοί και η νέα μας αλήθεια; Πού θα μας οδηγήσει αυτή η αναζήτηση μιας νέας αλήθειας – σε μια νέα λύτρωση ή σε ένα νέο φασισμό;» Αυτό διερωτάται με σκεπτικισμό ο Μπογκομόλοφ και μεταφέρει τη δράση των ντοστογιεφσκικών αντιηρώων από τη ρωσική πολίχνη των προεπαναστατικών χρόνων «στη σύγχρονη Ελλάδα, αλλοτινή γενέτειρα του ευρωπαϊκού πολιτισμού και, τώρα, επίκεντρο της –όχι μόνο οικονομικής ή πολιτικής– κρίσης αυτού του πολιτισμού», σύμφωνα με τον ίδιο.

Οι Δαιμονισμένοι δεν υπήρξαν ποτέ άλλοτε πιο σημερινοί, «ελληνικοί», «ρωσικοί» και οικουμενικοί.

συντελεστές
Η παράσταση θα παρουσιαστεί με αγγλικούς υπέρτιτλους τα Σαββατοκύριακα 25-26 Νοεμβρίου, 2-3 και 9-10 Δεκεμβρίου 2017 (Μετάφραση υπερτίτλων: Μέμη Κατσώνη).

Σκηνοθεσία & Διασκευή: Konstantin Bogomolov
Μετάφραση: Αλεξάνδρα Ιωαννίδου
Σκηνικά & Κοστούμια: Larisa Lomakina
Σχεδιασμός Φωτισμών: Γιάννης Δρακουλαράκος
Δραματουργική Επεξεργασία Μετάφρασης: Έρι Κύργια
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Δήμητρα Μητροπούλου, Χρύσα Κουγιουμτζή
Βοηθός Σκηνογράφου: Μυρτώ Λάμπρου
Boηθός Ενδυματολόγου: Δάφνη Ηλιοπούλου
Διερμηνέας Προβών: Ιρίνα Σμυσλιάεβα- Σταθοπούλου

Ερμηνεύουν: Έλενα Μεγγρέλη, Άρης Μπαλής, Αντώνης Μυριαγκός, Δημήτρης Ξανθόπουλος, Μαρία Πανουργιά, Γιάννης Παπαδόπουλος, Έλενα Τοπαλίδου, Αινείας Τσαμάτης, Μιλτιάδης Φιορέντζης

Διεύθυνση Παραγωγής: Ρένα Ανδρεαδάκη, Μαρία Δούρου

Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Πέμπτη 23 Νοεμβρίου

Masterclass από τον Konstantin Bogomolov

Παρασκευή 24 Νοεμβρίου

Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές

διαβάστε περισσότερα

Ριζοσπαστικός, αισθητικά και πολιτικά, ο Κονσταντίν Μπογκομόλοφ (γενν. 1975) έχει χαρακτηριστεί από το διεθνή Τύπο ως το enfant terrible του ρωσικού θεάτρου.

Οι γονείς του ήταν κριτικοί κινηματογράφου. Ο ίδιος σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Λεμονόσοφ (Lomonosov Moscow State University, MSU) και σκηνοθεσία στη Ρωσική Ακαδημία Τεχνών (RATIGITIS).

Κάτοχος πολλών βραβείων και διακρίσεων στη χώρα του και συνεργάτης ιστορικών ρωσικών θεάτρων (Θέατρο Τέχνης της Μόσχας και Θέατρο Λενινιστικής Κομσομόλ / Lenkom), ο Μπογκομόλοφ έχει παρουσιάσει επίσης τη δουλειά του σε εξίσου σημαντικά ευρωπαϊκά θέατρα και διεθνή φεστιβάλ θεάτρου, όπως το Εθνικό Θέατρο της Πολωνίας στη Βαρσοβία, το Festwochen στη Βιέννη και το Theaterformen στο Ανόβερο.

Έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από είκοσι παραστάσεις, υπογράφοντας συνήθως και τη δραματουργία/διασκευή. Μεταξύ άλλων, έχει ανεβάσει τα έργα (θεατρικά ή μυθιστορήματα) Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη, Πολύ κακό για το τίποτα και Βασιλιάς Ληρ του Σαίξπηρ, Μαύρο χιόνι του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, Η Δίκη του Franz Kafka, Ο Γλάρος και Πλατόνοφ του Α.Π. Τσέχοφ, Γαργαντούας και Πανταγκρυέλ του François Rabelais, Ο δράκος του Γεβγένι Σβαρτς, O πάγος του Vladimir Sorokin, Ηλίθιος και Αδερφοί Καραμάζοφ του Ντοστογιέφσκι. Πιο πρόσφατα, ανέβασε τα Παντρεμένα ζευγάρια, μια παράσταση βασισμένη στην ομώνυμη ταινία του Woody Allen.

Στις αισθητικά αντισυμβατικές και πολιτικά ρηξικέλευθες παραστάσεις του, μια συνήθης σκηνοθετική πρακτική είναι η εξής: οι ανδρικοί ρόλοι παίζονται από γυναίκες ηθοποιούς και, αντίστροφα, οι γυναικείοι από άνδρες, ενώ η δράση μετατοπίζεται σε διαφορετικά χωροχρονικά πλαίσια από εκείνα του πρωτότυπου. Για παράδειγμα, στον Βασιλιά Ληρ του Σαίξπηρ, τον ομώνυμο ρόλο ερμήνευσε γυναίκα ηθοποιός και η δράση μεταφέρθηκε στη Σοβιετική Ένωση, το 1941, λίγο πριν από τη γερμανική επέλαση.

Η πεντάωρη και ακατάλληλη για ανηλίκους διασκευή των Αδερφών Καραμάζοφ του Ντοστογιέφσκι, με τίτλο Οι Καραμάζοφ και υπότιτλο «Μια ονειροφαντασία του σκηνοθέτη Κ. Μπογκομόλοφ», που ανέβηκε με το θίασο του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας, ήταν η παράσταση με την οποία ο Μπογκομόλοφ συστήθηκε στο ελληνικό κοινό, από την Κεντρική Σκηνή της Στέγης, τον Ιανουάριο του 2016. 

Τι έγραψαν οι Έλληνες κριτικοί για την παράσταση Οι Καραμάζοφ; Διαβάστε εδώ ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα: «Μια κιτς, εξωφρενική υπερπαραγωγή υψηλών αξιώσεων που σατιρίζει τη σύγχρονη ρωσική ζωή, το νεοπλουτισμό της εξουσίας, ακόμη και τους ιθύνοντες των θεατρικών παραγωγών, πάνω απ’ όλα όμως το παρηκμασμένο σύστημα των πολιτικών αξιών της Ρωσίας και την έλλειψη κανόνων δικαίου. Μια συγκλονιστική θεατρική εμπειρία.» (Νίκος Ξένιος, 6 Ιανουαρίου 2016, για την bookpress)

Στη συγκεκριμένη παραγωγή των Δαιμονισμένων, όλοι οι συντελεστές θα είναι Έλληνες. Μόνη εξαίρεση; Η σταθερή συνεργάτιδα του Μπογκομόλοφ και πολυβραβευμένη σκηνογράφος-ενδυματολόγος, Larisa Lomakina.

Ο Μπογκομόλοφ, μεταξύ άλλων, έχει πει: «Δεν πιστεύω στον Θεό. Δεν πιστεύω, για την ακρίβεια, σε κανέναν θεό. Πιστεύω πως όλα τελειώνουν μετά θάνατον. Δεν πιστεύω ούτε σε κάποια ιδεολογία, όμως. Πιστεύω μόνο στον εαυτό μου.» (Από συνέντευξη στην Ιωάννα Κλεφτόγιαννη, 7 Ιανουαρίου 2016.)

Οι Δαιμονισμένοι του Ντοστογιέφσκι κυκλοφορούν στα ελληνικά σε δύο εξαιρετικές εκδόσεις: σε μετάφραση του Άρη Αλεξάνδρου (εκδ. Γκοβόστη, 2014, α΄ έκδοση 1947) και σε μετάφραση της Ελένης Μπακοπούλου (εκδ. Ίνδικτος, 2008).

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.