Για το θέμα αυτό έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (ΜΦΘ) αποτελεί το μοναδικό εξειδικευμένο μονοθεματικό Μουσείο, που έχει ως αντικείμενο του το μέσο της φωτογραφίας. Μέχρι και το τέλος του 2015 οπότε και άλλαξε η Διοίκησή του, είχε αναπτύξει μία σπουδαία δυναμική λόγω της ευελιξίας, που του προσέδιδε τόσο η οικονομική και οργανωτική υπόστασή του, όσο και η φύση του αντικειμένου του.
H απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού για συνένωση του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Μουσείο Φωτογραφίας στον «Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών» δημιουργεί ένα νέο δαιδαλώδες σχήμα, χωρίς τεκμηριωμένη λειτουργικότητα και οικονομική βιωσιμότητα».
Δείτε το πλήρες κείμενο της Ερώτησης
Αθήνα, 25 Οκτωβρίου 2017
Προς την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού
Θέμα: « Ανησυχία για τη συρρίκνωση/συγχώνευση του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης»
Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (ΜΦΘ) αποτελεί το μοναδικό εξειδικευμένο μονοθεματικό Μουσείο στην Ελλάδα, που έχει ως αντικείμενο του το μέσο της φωτογραφίας. Ιδρύθηκε με τον Ν.2557/1997 και ακολούθησαν ρυθμίσεις οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειας του με το Ν.2947/2001 και ΦΕΚ Β’, 180/2002.
Το ΜΦΘ ασχολούνταν με όλες τις διαφορετικές χρήσεις και προσεγγίσεις του (ντοκουμέντο/τεκμήριο, καλλιτεχνική χρήση κ.α.) μέχρι και το τέλος του 2015, οπότε και άλλαξε η Διοίκησή του (Εφορεία και Διευθυντής). Mέχρι τότε είχε αναπτύξει μία σπουδαία δυναμική λόγω της ευελιξίας, που του προσέδιδε τόσο η οικονομική και διοικητική-οργανωτική υπόστασή όσο και η φύση του αντικειμένου του.
Σε συνέντευξη Τύπου (01-03-2017), η Υπουργός Πολιτισμού κυρία Λυδία Κονιόρδου ανακοίνωσε, και εν συνεχεία (19-04-2017) υπέγραψε-ενόψει της κατάθεσης σχετικού σχεδίου νόμου στη Βουλή- συμφωνία συνένωσης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΚΜΣΤ) με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΜΜΣΤ) και το ΜΦΘ (ως ιδιαίτερο τμήμα του ΚΜΣΤ) για τη λειτουργία των τριών αυτών μουσείων υπό έναν νέο Οργανισμό με την επωνυμία «Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών» (MoMus στην αγγλική).
Οι ισχυρισμοί όμως του Υπουργείου για την απόφασή του τόσο σχετικά με τη λειτουργία όσο και με την οικονομία κλίμακας του νέου Οργανισμού δεν τεκμηριώνονται.
Συγκεκριμένα, το νέο σχήμα που έχει ανακοινωθεί είναι δαιδαλώδες και πολύπλοκο καθώς ο νέος Οργανισμός θα διοικείται από εννιαμελές Διοικητικό Συμβούλιο, έναν Γενικό Διευθυντή, και τρεις διευθύνσεις με ξεχωριστό καλλιτεχνικό διευθυντή η κάθε μία, ενώ στις δύο από αυτές θα υπάρχει και από μία πενταμελής Εφορεία, δηλαδή συνολικά 23 άτομα στη Διοίκηση του νέου Οργανισμού.
Επίσης, οι τρεις φορείς έχουν διαφορετικές έδρες και δεν γίνεται αντιληπτό πώς θα εξοικονομηθούν πόροι με τον νέο Οργανισμό, ενώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι χάνεται και η δυνατότητα απορρόφησης κονδυλίων από τους φορείς ξεχωριστά, όπως ισχύει μέχρι σήμερα.
Επιπροσθέτως υπογραμμίζεται ότι παρά το γεγονός ότι το ΚΜΣΤ και το ΜΜΣΤ έχουν το ίδιο αντικείμενο, δεν έχουν λύσει θέματα όπως αυτά του καθεστώτος της ιδιοκτησίας των συλλογών τους και των εξαιρετικά χαμηλών επιχορηγήσεών τους.
Επειδή το ΜΦΘ είναι το μοναδικό μουσείο της Ελλάδας στο χώρο της φωτογραφίας που είχε καταφέρει να πετύχει σπουδαίο έργο με χαμηλά κόστη και με ολιγομελές προσωπικό, είχε αξιοποιήσει με αποτελεσματικό τρόπο τα ευρωπαϊκά κονδύλια και άλλες πηγές χρηματοδότησης,
Επειδή έχει τελείως διαφορετικό αντικείμενο από τα άλλα δύο μουσεία (ΚΜΣΤ και ΜΜΣΤ),
Επειδή δεν υπάρχει ουσιαστική εξοικονόμηση χρημάτων από την ενσωμάτωσή του στο νέο Οργανισμό,
Επειδή υπάρχει ανησυχία σχετικά με τη λειτουργία του και το μέλλον του υπό το νέο οργανωτικό σχήμα, καθώς δεν θα υφίσταται πλέον ένας αυτόνομος διοικητικά φορέας που να ασχολείται με το αντικείμενο της φωτογραφίας,
Ερωτάται η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κα Λ. Κονιόρδου:
Ποιοι είναι οι λόγοι για την απόφαση συνένωσης των τριών Μουσείων της Θεσσαλονίκης;
Έχει προηγηθεί μελέτη βιωσιμότητας του σχεδιαζόμενου νέου οργανισμού;
Έχει μελετηθεί το κόστος του νέου Οργανισμού, του νέου σχήματος διοίκησης;
Ποια είναι η οικονομία κλίμακας από την απόφαση συνένωσης, σε σχέση με τη σημερινή λειτουργία των Φορέων;
Υπάρχουν συγκεκριμένες προβλέψεις για την αντιμετώπιση των χρόνιων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν το ΚΜΣΤ και το ΜΜΣΤ;
Ποιο διεθνές πρότυπο ακολούθησε το ΥΠΠΟΑ για να καταλήξει σε αυτή τη λύση;
Πώς πρόκειται να διασφαλιστεί ότι το ΜΦΘ θα συνεχίσει να λειτουργεί απρόσκοπτα και δεν θα ανακοπεί η δυναμική του;
Τι προτίθεστε να κάνετε για την ενίσχυση του τομέα της φωτογραφίας;
Η ερωτώσα Βουλευτής
Όλγα Κεφαλογιάννη