Την έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για την επένδυση στο Ελληνικό αποφάσισαν ομόφωνα τα μέλη του Κεντρικού Συμβουλίου Νεότερων Μνημείων κατά τη συνεδρίασή τους.
Το αντικείμενο του Συμβουλίου ήταν αυτή τη φορά πιο συγκεκριμένο, καθώς τα μέλη κλήθηκαν να απαντήσουν κατά πόσο το σχέδιο προκαλεί βλάβη στα χαρακτηρισμένα νεότερα μνημεία και δεν συζήτησαν καθόλου το ζήτημα της κήρυξης ή μη του αρχαιολογικού χώρου που είχε απασχολήσει το ΚΑΣ, κατά την άκαρπη συνεδρίασή του.
Τα νεότερα μνημεία στο Ελληνικό αποτελούν τρεις ενότητες. Η πρώτη είναι το κτίριο του πρώην ανατολικού αεροδρομίου Αθηνών, έργο του διάσημου αρχιτέκτονα Έερο Σααρίνεν, που χαρακτηρίστηκε μνημείο το 2006 και το οποίο προβλέπεται στο ΣΟΑ να χρησιμοποιηθεί για εκθεσιακούς σκοπούς.
Η δεύτερη είναι τα τρία υπόστεγα της Πολεμικής Αεροπορίας που χαρακτηρίστηκαν μνημεία το 2009 και η τρίτη, το αγγλικό υπόστεγο (Παγόδα) που χαρακτηρίστηκε μνημείο το 2016, διότι αποτελεί μοναδικό κτίσμα αυτής της μορφής και κατασκευής για τον ελληνικό χώρο.
Πάντως και κατά την χθεσινή συνεδρίαση εκφράστηκαν ενστάσεις από την πλευρά των εκπροσώπων της Επιτροπής Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού, με την πρώην υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νάντια Βαλαβάνη να ζητά να αναβληθεί η απόφαση του ΚΣΝΜ, μέχρι να υπάρξει οριστική απόφαση του ΚΑΣ για το εάν και κατά πόσο ο χώρος του Ελληνικού χαρακτηριστεί “αρχαιολογικός χώρος”, καθώς επίσης και πριν συζητηθεί το θέμα στο ΣτΕ.
Τα μέλη του Συμβουλίου απασχόλησε, επίσης, η πρόταση χωροθέτησης έξι υψηλών κτιρίων έως 200 μέτρων από τη στάθμη της θάλασσας, που προβλέπεται στο ΣΟΑ. Εκπρόσωποι του ΤΑΙΠΕΔ και της Ελληνικό ΑΕ ανέφεραν ότι τα υψηλά κτίρια εξυπηρετούν μια άλλη λογική συνδυασμού δόμησης και κάλυψης, ώστε να μένει ένα μεγάλο κομμάτι ελεύθερου χώρου.
Τελικά, τα μέλη του ΚΣΝΜ υιοθέτησαν ομόφωνα την εισήγηση της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεότερων και Σύγχρονων Μνημείων που θεωρεί ότι δεν προκαλείται βλάβη στα χαρακτηρισμένα μνημεία, ωστόσο θέτει ορισμένους όρους. Για το πρώην ανατολικό αεροδρόμιο ζητάει να παραμείνει αδόμητος χώρος σε απόσταση 100 μέτρων από το περίγραμμα του κτιρίου, προκειμένου να αναδειχθεί.
Η Παγόδα θα πρέπει να χωροθετείται εντός αυτόνομου οικοδομικού τετραγώνου πανταχόθεν ελεύθερου και τυχόν νέα κτίσματα θα πρέπει να είναι συνοδευτικά της χρήσης της και θα πρέπει να συνάδουν με το χαρακτήρα της. Επίσης, οι μελέτες αποκατάστασης των μνημείων και οι επεμβάσεις στο άμεσο περιβάλλον τους θα πρέπει να υποβληθούν για έγκριση στο Συμβούλιο. Τέλος για τη σύνταξη των αρχιτεκτονικών, πολεοδομικών και στατικών μελετών θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία με τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού.