1. ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΙΑΤΡΙΚΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
2. ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΜΗ ΕΠΑΝΔΡΩΜΕΝΩΝ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ «DRONES»
Με ιδιαίτερα μεγάλη προσέλευση συνέδρων διεξήχθη για ενδέκατη φορά το επιστημονικό συνέδριο με θέμα: «ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ – ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝ» στην Αθήνα. Το συνέδριο άνοιξε ο πρόεδρος της iForce Επικοινωνίες κ Φωκίων Ζαΐμης o οποίος τόνισε την αδιάκοπη προσπάθεια που γίνεται τόσα χρόνια από τους επιστημονικούς και κλαδικούς φορείς που στηρίζουν το συνέδριο αλλά και τους υποστηρικτές και χορηγούς επικοινωνίας που προωθούν με σταθερότητα όλα τα συμπεράσματα του συνεδρίου προς όλες τις κατευθύνσεις. Πολλά δε από τα θέματα που έχουν παλαιότερα τεθεί και παρουσιασθεί έχουν προχωρήσει προς υλοποίηση ή έχουν γίνει επίκεντρο των εξελίξεων που σημαίνει ότι η δουλειά που γίνεται από την οργανωτική επιτροπή του συνεδρίου έχει και επιστημονική βάση αλλά και οικονομοτεχνική σημαντικότητα για την πορεία του κλάδου των αερομεταφορών και της χώρας εν γένει. Οι πρόεδροι της ΠΕΙΠΣΑΔΥ κ. Γιάννης Σιριόπουλος Αστυνομικός Υποδιευθυντής και Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Ιπταμένων Σωμάτων Ασφαλείας και Δημοσίων Υπηρεσιών (ΠΕΙΠΣΑΔΥ) και Σπύρος Αλαφούζος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Πιλότων (ΠΕΠ), Χειριστής Αεροσκαφών, Σμήναρχος (Ι) ε.α της Πολεμικής Αεροπορίας αντίστοιχα έδωσαν το στίγμα της αεροπορικής αγοράς ο καθένας από την σκοπιά του και καλωσόρισαν τους συνέδρους.
Ο εκπρόσωπος του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Δημήτρης Τσουκαλάς και τ. Γεν. Γραμματέας Δ. Αν/σης αναφέρθηκε στην σημασία του τομέα των αερομεταφορών στην αναπτυξιακή στρατηγική της κυβέρνησης, ιδίως σε συνάρτηση με τον τουρισμό και την αύξηση που καταγράφηκε το 2016 σε 22 εκ. επισκέπτες (6 εκ. επιπλέον από το 2014), και με προοπτική να αγγίξει τα 30 εκ. φέτος. Στην κατεύθυνση αυτήν η κυβέρνηση επιδιώκει τη δημιουργία κερδοφόρων αεροπορικών δραστηριοτήτων με βάση τις διεθνείς εξελίξεις, αξιοποιώντας τις εγχώριες υποδομές και το εξειδικευμένο υψηλού επιπέδου προσωπικό. Πιο συγκεκριμένα ανακοίνωσε την :
Την επαναλειτουργία της τεχνικής βάσης στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος που θα μειώσει το σημερινό κόστος επισκευών και θα αποφέρει σημαντικά έσοδα απο διεθνείς συνεργασίες και την δημιουργία ενός σύγχρονου αεροπορικού εκπαιδευτικού κέντρου καλύπτοντας τις εγχώριες ανάγκες για εκπαίδευση πιλότων ιδίως με τη λειτουργία εξομοιωτών που μπορούν να εγκατασταθούν στη χώρα μας και να εξυπηρετούν χιλιάδες πιλότους από την Ελλάδα και το εξωτερικό, αντί να προωθούνται στους 49 εξομοιωτές στην Τουρκία. Τόνισε ότι η κυβέρνηση εξετάζει την εξειδίκευση της στρατηγικής για τις αερομεταφορές με βάση τις εξελίξεις που διαμορφώνονται γεωστρατηγικά στην ευρύτερη περιοχή της Ελλάδας. Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Τσουκαλάς τόνισε, ότι η συνολική στόχευση της κυβέρνησης αποσκοπεί στη δημιουργία περαιτέρω θέσεων εργασίας και στην εισαγωγή κεφαλαίων για επενδύσεις, ώστε να παρέχονται καλύτερες και περισσότερες υπηρεσίες που αφορούν τις αερομεταφορές.
Στη συνέχεια ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας και τ. Υφυπουργός κ Αθανάσιος Δαβάκης συγχαίροντας τους οργανωτές για την πολύχρονη προσφορά τους στα θέματα αερομεταφορών τόνισε ότι πρώτον οφείλουμε να αναγνωρίσουμε την προσφορά του Κέντρου Αεροπορικής Ιατρικής στην πιστοποίηση του ιπταμένου προσωπικού της Πολεμικής μας Αεροπορίας αλλά και στην κοινωνική του συνεισφορά καθώς και για το σπουδαίο και διεθνώς διακεκριμένο επιστημονικό του έργο, δεύτερον, η έκδοση του κανονισμού της ΥΠΑ σχετικά με τα ΣμηΕΑ αποτέλεσε μεν ένα θετικό βήμα αλλά δεν αποτελεί, όμως, από μόνη της ικανή συνθήκη για την αποφυγή των ατυχημάτων, την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των αεροδρομίων και την αποτροπή της χρήσης των ΣμηΕΑ για παραβίαση της ιδιωτικότητας ή στο πλαίσιο εγκληματικών ή ακόμη και τρομοκρατικών ενεργειών. Είναι, συνεπώς, καθήκον όλων των αρμοδίων υπηρεσιών της Πολιτείας να συντονίσουν τις ενέργειές τους για να επιτύχουν την όσο το δυνατόν ομαλότερη και ασφαλέστερη ένταξη των ΣμηΕΑ στην καθημερινότητα. Τρίτον δεδομένου ότι η Ελλάδα βρίσκεται ακόμη στα αρχικά στάδια, όσον αφορά την εκμετάλλευση των τεχνολογιών ΣμηΕΑ και τη χρήση τους σε ευρύ φάσμα στρατιωτικών εφαρμογών, επιχειρήσεων ασφαλείας, επιχειρήσεων αντιμετώπισης καταστροφών και στην πολιτική προστασία υπάρχουν ακόμη πολλά βήματα τα οποία μπορούν και πρέπει να γίνουν. Τέταρτον, όσο περνά ο καιρός, αυξάνεται ο κίνδυνος να χαθούν ευκαιρίες για υψηλή συμμετοχή εγχώριων βιομηχανιών σε διεθνή δίκτυα συμπαραγωγής στον τομέα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών και για ουσιαστική συμμετοχή της Ελλάδας στη διαμόρφωση των προδιαγραφών μελλοντικών διεθνών συστημάτων. Με βάση αυτά τα δεδομένα, θα ήταν χρήσιμο να αρθεί σύντομα η αβεβαιότητα που επικρατεί σχετικά με το σχεδιασμό και τις προθέσεις της Κυβέρνησης όσον αφορά την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας που απέκτησε η ΕΑΒ από τη συμμετοχή της στο διεθνές πρόγραμμα nEUROn.
Χαιρετισμό απηύθυναν επίσης η εκπρόσωπος της Περιφερειάρχου Αττικής κα Ιωάννα Τσούπρα, Εντεταλμένη Περιφερειακή Σύμβουλος Πολιτικής Προστασίας Περιφέρειας Αττικής αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην σημαντικότητα του αεροπορικού κλάδου στην πολιτική προστασία και στον σχεδιασμό αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών, ο Βουλευτής ΑΝΕΛ κ. Κωνσταντίνος Κατσίκης, ο Υπ.Μ.Μ.Επικοινωνίας Ένωσης Κεντρώων κ Γεώργιος Κουτουλάκης και το μέλος Δ.Σ. της ΚΕΔΕ κ. Νίκος Χιωτάκης.
Το φετινό συνέδριο είχε τις εξής δύο θεματικές ενότητες:
Α. Αεροπορική Ιατρική στην Πολιτική Αεροπορία (Ιατρικά Πιστοποιητικά Υγείας Ιπταμένων) Β. Συστήματα Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (Unmanned Aircraft Systems/Drones)
Ειδικότερα στο πρώτο πάνελ μίλησαν οι :
Θεμιστοκλής Ηλιόπουλος, Ταξίαρχος (ΥΙ), Διοικητής Κ.Α.Ι της Π.Α., Ιατρός Καρδιολόγος ο οποίος αναφέρθηκε στην ιστορία της πτήσης και της αεροπορικής ιατρικής, στο τι είναι ο αεροπορικός ιατρός, η κλινική αεροπορική ιατρική και η επιχειρησιακή αεροπορική ιατρική, κι έκλεισε επεξηγώντας την λειτουργία και την αποστολή του Κ.Α.Ι..
Χρύσα Στάθη, Γενικός Ιατρός, Αεροϊατρικός Εξεταστής, η οποία ανέλυσε το εργασιακό αντικείμενο ενός αεροεξεταστή [aeromedical examiner], όσον αφορά την ανανέωση των πιστοποιητικών τάξης 1 & 3 και εκ μέρους της κυρίας Κουρτίδου παρουσίασε το οργανόγραμμα, τους χώρους, την δομή των εξετάσεων, τα συχνότερα ευρήματα και τα σημαντικότερα συμπεράσματα από τις εξετάσεις των ιπταμένων
Καλλιόπη Γαλανοπούλου, Καρδιολόγος – Αεροεξετάστρια Class 2, η οποία εξέθεσε τις αρχές της ιατρικής εξέτασης των ιπταμένων, τις υποχρεώσεις των υποψηφίων πιλότων, αλλά & των εξεταστών, καθώς και τους σχετικούς με το ιατρικό πιστοποιητικό περιορισμούς
Γιώργος Κωνσταντέλλος, Διευθυντής Καρδιολογικής Κλινικής Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών, Καρδιολόγος, Πλοίαρχος (ΥΙ) ΛΣ ΑΜΕ-HCAA, ο οποίος ανέπτυξε τις συνήθεις αιτίες και τους τρόπους πρόληψης & αντιμετώπισης του «flight crew incapacitation» και ιδιαιτέρως, το σύνδρομο της «επαγγελματικής εξουθένωσης»
Mαρία Χατζηαγγελίδου, Personal and Business Coach η οποία ανέλυσε το πώς το «caching» μπορεί να βοηθήσει τα στελέχη της αεροπορίας να ξεπεράσουν το οποιοδήποτε εμπόδιο, προς όφελος της ατομικής και γενικής ασφάλειας, ανάπτυξης και εξέλιξης!
Οδυσσέας Παπαευθυμίου, Αρχίατρος της ΥΠΑ Προϊστάμενος Medical Office ο οποίος αφού έκανε ένα συμπύκνωμα των προηγουμένων ομιλιών, ανέλυσε την δομή και την λειτουργία του συστήματος της αεροπορικής ιατρικής και της σχετικής πιστοποίησης στην Ελλάδα, καθώς και την τήρηση των κανονισμών και των διαδικασιών από τις εξουσιοδοτημένες αεροϊατρικές δομές.
Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι το 90% περίπου των αεροπορικών ατυχημάτων οφείλεται στον ανθρώπινο παράγοντα.
Στη δεύτερη θεματική ενότητα μίλησαν οι :
Επαμεινώνδας Αμωράτης, Αναπληρωτής Προϊστάμενος Τμήματος Γενικής Οργάνωσης και Αποτελεσματικής Εκμετάλλευσης Εναέριου Χώρου, Υ.Π.Α, ο οποίος σε μία πολύ ευρεία και ιδιαιτέρως αναλυτική ομιλία αναφέρθηκε εκτενώς στο εθνικό & διεθνές κανονιστικό πλαίσιο, το οποίο διέπει την χρήση των ‘ΣμηΕΑ-DRONES’, στην διαχείριση των επιχειρησιακών κινδύνων και της εναερίου κυκλοφορίας τους και βεβαίως στα πολύφερνα «Υ.Ε.Δ.» – «Υ.Π.Π.» & «DAGR» [Υποσυστήματα Εγγραφής & Διαπεραίωσης» – «Υποσυστήματα Πληροφοριών Πτήσεων) & DAGR [Drone Aware GR].
Αναστασία Τσότρα, Αναπληρώτρια Προϊσταμένη του Τμήματος Ιδιωτικής Αεροπορίας (Δ2/Δ), Υ.Π.Α., η οποία ανέλυσε πλήρως κι εκτενώς όλες τις πτυχές των θεμάτων που αφορούν τα ‘ΣμηΕΑ’/UnmennedAerialSystems, όπως είναι η θέσπιση κοινών κανόνων, η πιστοποίηση των ‘ΣμηΕΑ’/UnmennedAerialSystems, η αδειοδότηση των χειριστών ‘ΣμηΕΑ’/UAS, καθώς και η πιστοποίηση των Εκπαιδευτικών Κέντρων.
Ασπασία Καραμάνου, Ph.d, Προϊσταμένη Σχεδιασμού Αυτοτελούς Δ/νσης Πολιτικής Προστασίας, Περιφέρεια Αττικής, η οποία αναφέρθηκε ενδελεχώς στα της χρήσης ‘ΣμηΕΑ-DRONES’, στους τομείς της έρευνας και διάσωσης, επί διαφόρων περιπτώσεων καταστροφών, με παραδείγματα και σχετικές ερευνητικές εργασίες, αλλά και στις προβληματικές περιπτώσεις της χρήσης τους, κι έκλεισε παρουσιάζοντας σειρά προτάσεων.
Ξένια Γεωργιάδου, εκπρόσωπος τύπου της Πανελλήνιας Ένωσης Πιλότων και ειδικευμένη εθελόντρια Πολιτικής Προστασίας., η οποία, αντί ομιλίας, παρουσίασε μία οπτικοακουστική ενότητα, υπό τον γενικό τίτλο: «Η εφαρμογή των DRONES στην διαχείριση των καταστροφών.».
Κωνσταντίνος Χουβαρδάς, Προϊστάμενος Δ/νσης Πολιτικής Προστασίας Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας και Θράκης, ο οποίος σε μία πάρα πολύ καλά δομημένη και εμπεριστατωμένη παρουσίαση ανέδειξε κι ανέλυσε όλες τις διαστάσεις της πολύπτυχης εφαρμοσμένης χρήσης των ‘DRONES’, στον πολυδιάστατο τομέα της ‘πολιτικής προστασίας’, σε παρόντα και μέλλοντα χρόνο.
Αντώνης Αντζουλάτος, Επιχειρηματίας Σχεδίασης και Κατασκευής Drones, ο οποίος με πληρότητα και ακρίβεια έκανε μία ιστορική αναδρομή, παρουσίασε διαφόρων τύπων σχεδίασης, κατασκευής και τομείς εφαρμογών ‘ΣμηΕΑ-DRONES / UAV-UAS’, κι έκλεισε αναφέροντας πολύ ενδιαφέροντα κι εντυπωσιακά – υπάρχοντα και μελλοντικά- οικονομικά στατιστικά στοιχεία της αγοράς του κλάδου των ΣμηΕΑ.
Μιχαήλ Χάλαρης, Δρ. Χημικός Αντιπύραρχος Π.Σ. και Σοφία Κάρμα Δρ. Χημικός Μηχανικός, ΕΔΙΠ ΕΜΠ Εκπρόσωποι Πανελλήνιας Ένωσης Πιλότων, οι οποίοι σε μία κοινή ομιλία ανέλυσαν συνδυαστικά το θέμα της τεχνολογίας και της χρήσης ΣμηΕΑ-DRONES, στους τομείς της έρευνας και διάσωσης, επί τη βάση ενός σεναρίου προσομοίωσης δασικής πυρκαγιάς.
Νίκος Πουλιέζος, Διερευνητής Ασφαλείας Πτήσεων, Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων & Ασφάλειας Πτήσεων «Διερεύνηση ατυχημάτων και drones» ο οποίος με προεξάρχουσα την οπτική ενότητα της προσομοίωσης ενός τραγικού συμβάντος συνεπεία λανθασμένης χρήσης ‘ΣμηΕΑ-DRONE’, στην περιεκτική ομιλία του ανέλυσε όλο το φάσμα της διερεύνησης των αεροπορικών ατυχημάτων με ΣμηΕΑ
και Ρένος Παπαπάσχος, Πρόεδρος της Π.Ε.Χ.Μ.Ε.Α. ο οποίος έκλεισε τον κύκλο των ομιλητών με μία απαράμιλλα λιτή ομιλία, στην οποία ως πρ. του Δ.Σ. της ‘ΠΕΧΜΕΑ’, παρουσίασε τους σκοπούς & στόχους, τα έντυπα, το πρόγραμμα, τις έως τώρα εσωτερικές κι εξωτερικές δράσεις του, τις μελλοντικές επιδιώξεις, τα συχνότερα ζητήματα που έχει διαχειριστεί και τα σημαντικότερα συμπεράσματα που έχει καταγράψει έως τώρα το σωματείο.
Οι ομιλητές αναφέρθησαν στην ιστορία των μη επανδρωμένων αεροπλάνων, στις κατηγορίες που υπάρχουν σήμερα, το νέο θεσμικό πλαίσιο για την αδειοδότηση χρήσης «ΣΜΗΕΑ-drones», κανόνες για έναρξη σχολής, εφαρμογές για την ασφάλεια (π.χ. αστυνομία), εφαρμογές σε πολιτική προστασία, γεωργικές εφαρμογές, επιτήρηση συνόρων, αεροφωτογράφηση κλπ. Πολλά ενημερωτικά βίντεο που παρουσιάσθηκαν με την αντίστοιχη τεκμηρίωση εντυπωσίασαν το κοινό και έδωσαν μια φουτουριστική αλλά ρεαλιστική εικόνα για τα ‘’ΣΜΗΕΑ-drones’’. Ως γενικό συμπέρασμα αναφέρθηκε ότι τα ΣΜΗΕΑ πέραν της αναψυχής είναι εξαιρετικά χρήσιμα εργαλεία σε πληθώρα εφαρμογών με εξαιρετικά ανταγωνιστικό κόστος, υψηλή αποτελεσματικότητα και προσβασιμότητα. Κλείνοντας το συνέδριο ο κ Ζαΐμης πρότεινε την καθιέρωση κώδικα δεοντολογίας για τα μέλη της ΠΕΧΜΕΑ και γενικότερα όσους ασχολούνται με τα drones αλλά και την ανάγκη ενός εκλαϊκευμένου πλάνου δημοσιότητας και ενημέρωσης για τις υποχρεώσεις και για τα δικαιώματα των χρηστών και του κοινού κατά την χρήση τους.
Το συνέδριο διοργανώθηκε από την εταιρεία iForce Επικοινωνίες υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και την Περιφέρεια Αττικής σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Ιπτάμενου Προσωπικού Σωμάτων Ασφαλείας & Δημοσίων Υπηρεσιών (Π.Ε.Ι.Π.Σ.Α.Δ.Υ.), την Πανελλήνια Ένωση Πιλότων (Π.Ε.Π), την Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων, του ΤΕΙ Χαλκίδας και με το Διιδρυματικό Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ανάλυση και με Διαχείριση Ανθρωπογενών και Φυσικών Καταστροφών» του Τ.Ε.Ι. Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης – Πυροσβεστική Ακαδημία.
Το συνέδριο τίμησαν με την παρουσία τους οι κκ: εκ μέρους του κ. Αρχηγού ΓΕΑ, Αντιπτεράρχου (Ι) Χρήστου Χριστοδούλου, ο Σμήναρχος (Ι) Ματθαίος Συμεωνίδης, εκ μέρους του επιτελικού γραφείου τους ΑΓΕΑ ο Γεώργιος Παπαϊσιδώρου Αντισμήναρχος ΓΕΑ/Α4/5, ο Διοικητής της ΕΜΑΚ Αρχυπυραγός, κ Στέφανος Κολοκούρης, ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ Δημήτριος Αποστολάκος, ο ταξίαρχος Χρήστος Κουτσογιαννόπουλος Υπεύθυνος Διεθνών Σχέσεων ΥΠΕΘΑ, ο Πλωτάρχης κ Παρίσης, εκπρόσωπος του Αρχηγού Λιμενικού Σώματος, εκπρόσωποι σωματείων φορέων, κλπ. Επίσης συμμετείχαν πολλά στελέχη, εμπειρογνώμονες, εκπρόσωποι από το Υπουργείο Μεταφορών, την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις, την σχολή Ικάρων, το Λιμενικό Σώμα, τα σώματα ασφαλείας, αεροπορικές εταιρείες της Ελλάδος και του εξωτερικού, μέλη από συνδικαλιστικούς και επιστημονικούς φορείς και ειδικοί των αεροπορικών θεμάτων καθώς και εξειδικευμένοι δημοσιογράφοι.
Σημαντική είναι κάθε χρόνο και η παρουσία της ακαδημαϊκής κοινότητας με καθηγητές και φοιτητές από το ΤΕΙ Χαλκίδας, το ΙΕΚ Ομηρος, το ΙΕΚ ΑΚΜΗ και άλλες σχολές του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Σκοπός της εκδήλωσης είναι η διερεύνηση από νομικής, επιστημονικής και οικονομικής πλευράς των δημοσίων και ιδιωτικών αερομεταφορών στο πλαίσιο των κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της διεθνούς πρακτικής με σκοπό την ανάπτυξη της αγοράς προς όφελος τόσο του δημοσίου συμφέροντος όσο και της επιχειρηματικότητας.