Ο Δήμαρχος Θήρας ξεκίνησε την τοποθέτηση του στη συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης που παραχώρησε, στην Αθήνα, με την πορεία της καλοκαιρινής σαιζόν, τονίζοντας τις προσπάθειες που γίνονται τόσο ατομικά όσο και συλλογικά για την αναβάθμιση του τουριστικού προιόντος του νησιού και της παροχής των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στα έργα και τις πρωτοβουλίες του Δήμου Θήρας στον τομέα των υποδομών, οι οποίες αφορούν σε μεγάλο βαθμό το νερό, τα υγρά και στερεά απόβλητα. Έργα που είτε έχουν υλοποιηθεί (από το 2011 το ύψος των συγχρηματοδοτούμενων έργο με το ΕΣΠΑ έχει φτάσει στο ποσό των 11 εκατομμυρίων ευρώ) είτε έχουν δρομολογηθεί προς υλοποίηση, όπως είναι η μεγάλη μονάδα αφαλάτωσης που θα φτιαχτεί στο νησί μέχρι το τέλος του 2018 και αποτελεί το μεγαλύτερο ολοκληρωμένο έργο αφαλάτωσης στην Ελλάδα.
Ο Δήμαρχος Θήρας συνέχισε την τοποθέτησή του με την πίεση που ασκεί η τουριστική ροή στο σύνολο του νησιού , η οποία έχει σαν αποτέλεσμα:
• Υψηλή πίεση προς την τοπική κοινωνία αφού οι επισκέπτες ξεπερνούν μέχρι και 4,5 φορές τον τοπικό πληθυσμό
• Υπερφόρτωση όλων των υποδομών (αεροδρομίου, λιμανιού, οδικού δικτύου και σημείων στάθμευσης, τελεφερίκ, δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης, συστήματος διαχείρισης αποβλήτων, ενεργειακού δικτύου κλπ), με αποτέλεσμα μέχρι να πραγματοποιηθούν νέα έργα (με την βραδύτητα παραγωγής έργων στη χώρα, αλλά και τις αντιδράσεις όσων θεωρούν ότι θίγονται από αυτά) τα έργα είναι ήδη ξεπερασμένα.
• Χαμηλή ποιότητα παροχής δημοσίων υπηρεσιών αφού στην έλλειψη υποδομών έρχεται να προστεθεί και η έλλειψη στελέχωσης των υπηρεσιών που οφείλουν να διαχειριστούν την τόσο μεγάλη διακύμανση πληθυσμού.
• Υψηλό ποσοστό αναλογίας κλινών ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο (990 κλίνες ανά τ.χ.) και υψηλό ποσοστό δόμησης (11% επί του συνολικού εδάφους) που συγκρίνεται μόνο με τα αντίστοιχα ποσοστά της Αττικής.
• Υπέρ αυξημένη και διάχυτη δόμηση που έχει ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση τόσο του δομημένου περιβάλλοντος όσο και των φυσικών πόρων.
Σύμφωνα με το Δήμαρχο Θήρας κο Νίκο Ζώρζο, η παρούσα δημοτική αρχή, τμήμα των επιχειρηματιών και κατοίκων έχει συνειδητοποιήσει το μέγεθος του προβλήματος, που κινδυνεύει να λειτουργήσει αρνητικά στην αναμφισβήτητη επιτυχία του προορισμού, αλλά και την ανεπάρκεια όσων μέτρων έχουν ληφθεί αφού δεν υπάρχουν επαρκείς μηχανισμοί καταστολής αλλά και ολοκληρωμένη προσέγγιση και προσπαθεί με δράσεις που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά της να διαχειριστεί την κατάσταση εργαζόμενοι κυρίως προς τις παρακάτω κατευθύνσεις:
• Αναβάθμιση και διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος με έμφαση στον πολιτισμό, με την προβολή μνημείων, της τοπικής αρχιτεκτονικής, των τοπικών προϊόντων, της γαστρονομίας, την καταγραφή και ψηφιοποίηση αρχειακού υλικού πρώην Δήμων και Κοινοτήτων και σχετικών εκδηλώσεων.
• Δημιουργία μηχανισμού ρύθμισης των τουριστικών ροών μέσα από τη δημιουργία Φόρεα Διαχείρισης και Προβολής Προορισμού μέσα από τη λειτουργία Παρατηρητηρίου Βιώσιμου Τουρισμού και μελέτης διαχείρισης της κρουαζιέρας
• Ανάπτυξη εργαλείων μείωσης των περιβαντολλογικών πιέσεων, όπως ανακύκλωση, διαχείριση των περιορισμένων πόρων, αλλά και των κινδύνων λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του.
Οι δράσεις αυτές όμως είναι δύσκολο έως αδύνατον να αποδώσουν αφού δεν έχουν μέχρι σήμερα ολοκληρωμένο χαρακτήρα, δεδομένου ότι μια σειρά από ενέργειες, δράσεις και παρεμβάσεις δεν εξαρτώνται από τον Δήμο, αλλά από άλλες αρχές και κυρίως κρατικές που λειτουργούν προς άλλη κατεύθυνση ή καθυστερούν υπέρμετρα να δράσουν με αποτέλεσμα να τις ακυρώνουν επί της ουσίας.
Η πρόταση του Δήμου Θήρας είναι να εφαρμοστεί πιλοτικά στο νησί της Σαντορίνης η αρχή της ολοκληρωμένης παράκτιας διαχείρισης, που αποτελεί υποχρέωση της χώρας σύμφωνα με το πρωτόκολλο της Βαρκελώνης του 2007 για τη Μεσόγειο έχοντας ως στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Για να μπορέσει βέβαια να υλοποιηθεί το παραπάνω ο Δήμος Θήρας χρειάζεται τον επανασχεδιασμό του θεσμικού περιβάλλοντος για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της αυτοδιοίκησης και ειδικά της νησιωτικής και προς αυτή την κατεύθυνση συνεργάζεται με τους Υπουργούς των αρμόδιων Υπουργείων.
Σας παραθέτουμε την πληρη ομιλία του Δημάρχου
Ομιλία Δημάρχου Θήρας κ. Νίκου Ζώρζου, Αθήνα 29 Νοεμβρίου 2016
Κυρίες και κύριοι καλημέρα σας και καλώς ήρθατε!
Η ανταπόκρισή σας στην πρόσκλησή μας για την σημερινή συνέντευξη τύπου τιμά την Σαντορίνη και εμένα. Ελπίζω πως το ετήσιο ραντεβού μας θα ανανεώνεται κάθε χρόνο για να μας δίνεται η ευκαιρία να τα λέμε από κοντά.
Η χρονιά που τελειώνει σε λίγο, το 2016, ήταν για την Σαντορίνη μια πολύ καλή χρονιά για τον τουρισμό. Το νησί μας συνεχίζει να βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της προτίμησης των ταξιδιωτών. Οι επισκέπτες αυξάνονται όχι μόνον χρόνο με τον χρόνο αλλά και καθ’όλη τη διάρκειά του.
Ενδεικτικά αναφέρω ότι τον φετινό Οκτώβριο οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης ήταν κατά 34% περισσότερες από τις αντίστοιχες περυσινές, ενώ κοιτόντας προς τα πίσω, βλέπουμε ότι οι αφίξεις από το 2011 έχουν τετραπλασιαστεί για τους αντίστοιχους μήνες. Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου είναι πλέον γεγονός που διαρκώς διευρύνεται.
Η επιτυχία και η απήχηση που έχει ο προορισμός είναι αποτέλεσμα συλλογικής, επίμονης και μεθοδικής εργασίας.
Οι παρεχόμενες υπηρεσίες αναβαθμίζονται διαρκώς. Στο σημείο αυτό, θέλω να υπογραμμίσω ότι είναι διαφορετικές οι ταχύτητες με τις οποίες κινείται ο ιδιωτικός τομέας σε σχέση με τον δημόσιο και τούτο οφείλεται κυρίως στις αγκυλώσεις του θεσμικού πλαισίου που αφορούν στην λειτουργία του. Παρά τις αγκυλώσεις αυτές και την έλλειψη μέσων και πόρων, αναλόγων με τις ανάγκες του τόπου, βελτιώνουμε διαρκώς τις δημόσιες υποδομές μας όσο αυτό είναι δυνατό. Αποτέλεσμα αυτής της δράσης και των αόκνων προσπαθειών μας είναι και η διασύνδεση της Σαντορίνης με τέσσερεις πτήσεις καθημερινά από την Αθήνα κατά την διάρκεια του χειμώνα αφού πλέον είναι γεγονός ότι αυτή αποτελεί προορισμό τουριστικό όλο τον χρόνο.
Παρά τις δυσκολίες, στο πλαίσιο της διαρκούς ανάδειξης του προορισμού αλλά και των στόχων μας, που αφορούν στην διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος, φιλοξενούμε δημοσιογράφους, bloggers, opinion leaders του τουρισμού απ΄ όλο τον κόσμο και τους γνωρίζουμε τον τόπο μας και τα χαρακτηριστικά που τον συνθέτουν, το εξαιρετικό γεωπεριβάλλον του, την λαϊκή αρχιτεκτονική που διασώζεται στους ιστορικούς πυρήνες των χωριών μας, τα μνημεία του, τα παραδοσιακά προϊόντα του, την γαστρονομία του. Με την ίδια λογική κάνουμε αισθητή την παρουσία μας σε όλες τις μεγάλες διεθνείς εκθέσεις και προσπαθούμε με στοχευμένες ενέργειες επικοινωνίας να κρατήσουμε τις παραδοσιακές αγορές αλλά και να προσεγγίσουμε νέες, όπως την μεγάλη κινεζική αγορά. Μια αγορά που μας προτιμά και μας επισκέπτεται ήδη τα τελευταία χρόνια, αλλά δεν την γνωρίζουμε καλά ακόμη. Στόχος μας είναι να προσελκύσουμε επισκέπτες με ενδιαφέρον για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των νησιών μας και με υψηλό κοινωνικοοικονομικό επίπεδο.
Στο σημείο αυτό θεωρώ υποχρέωση να αναφερθώ στην επικοδομητική συνεργασία με τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
ΤΟ ΕΡΓΟ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Στον τομέα των υποδομών τα τελευταία χρόνια δρομολόγησε υποδομές στον τομέα του περιβάλλοντος που άλλες ήδη έχουν υλοποιηθεί και άλλες έχουν δρομολογηθεί. Στη συνέχεια κατά την διάρκεια των ερωτήσεών σας μπορώ να σας δώσω αναλυτικά στοιχεία. Αυτές οι υποδομές αφορούν το νερό, τα υγρά και στερεά απόβλητα.
Συγκεκριμένα:
1. Από το 2011 έχουν υλοποιηθεί έργα συγχρηματοδοτούμενα από το ΕΣΠΑ 10.899.640,00 ευρώ συμπεριλαμβανομένης της εκπτώσεως και έχουμε ενταγμένα προς δημοπράτηση έργα ύψους 12.954.840,00 ευρώ, με σπουδαιότερο την εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης ποσού 11.850.000,00 ευρώ, την μεγαλύτερη στην Ελλάδα. Πέραν αυτών των έργων στον τομέα του περιβάλλοντος έχουν κατασκευασθεί έργα και από ιδίους πόρους. Η αύξηση των επισκεπτών μας δίδαξε ότι ο προγραμματισμός για την επάρκεια των εγκαταστάσεων, όπως για παράδειγμα στον τομέα της ύδρευσης, ο οποίος είχε ξεκινήσει από το 2011 δεν ήταν σωστός. Αναφέρω ένα παράδειγμα: Το 2013 απαιτούνταν για την ύδρευση της πόλης της Θήρας μέχρι 1320 κυβικά το εικοσιτετράωρο για τους μήνες αιχμής. Το 2015 απαιτήθηκαν περί τα 2000 κυβικά το εικοσιτετράωρο.
2. Στον τομέα των λιμενικών έργων για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και ακριβέστερα για την προετοιμασία για την κατασκευή μαρίνας στην περιοχή Μονολίθου σας ενημερώνω:
α) Στις 21.11.2016 εγκρίθηκαν τα τεύχη για την εκπόνηση της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων και χωροθέτησης. Ελπίζουμε ότι οι διαδικασίες ανάθεσης θα έχουν ολοκληρωθεί στο τέλος του τρέχοντος έτους και η έκδοση απόφαση έγκρισης της ΣΜΠΕ θα έχει συντελεσθεί περί τον Νοέμβριο του 2017. Πρόθεσή μας είναι να έχουμε προκηρύξει την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για σύμβαση παραχώρησης σε ιδιώτη επενδυτή στις αρχές του 2018. Τονίζω ότι απαραίτητη προϋπόθεση για αυτό είναι η έγκριση της ΣΜΠΕ και η έγκριση του Υπουργείου Πολιτισμού.
β) Εναλλακτικά λιμενικά έργα που αφορούν τις περιοχές Κουλούμπου και Βλυχάδας. Για τα έργα αυτά όλες οι γνωμοδοτήσεις για την έγκριση της ΜΠΕ του έργου βρίσκονται στο αρμόδιο γραφείο του ΥΠΕΚΑ από το 2014 !!! Έχουμε την υπόσχεση της αρμοδίας υπαλλήλου ότι η ΑΕΠΟ θα εκδοθεί το αργότερο εντός διμήνου. Μετά την έκδοση της ΑΕΠΟ θα προχωρήσουμε στην εκπόνηση της οριστικής μελέτης. Στόχος μας η υλοποίηση του έργου εντός του 2019.
γ) Στον τομέα του πολιτισμού πέραν των μελετών για μνημεία για τα οποία μπορεί να παρέμβει ο Δήμος με την έγκριση του Υπουργείου Πολιτισμού, όπως ανεμόμυλοι –Γουλάς Εμπορείου και άλλα, έχουμε επίσης προτείνει διετή προγραμματική σύμβαση με το Υπουργείο Πολιτισμού ύψους 100.000,00 ευρώ ετησίως, με πρόθεση ανανέωσής της, για την προστασία, στήριξη και ανάδειξη, μνημείων σε κυρίως αρχαιολογικούς χώρους στους οποίους δεν έχει δυνατότητα παρέμβασης ο Δήμος έτσι ώστε τα έργα να υλοποιούνται από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Επί πλέον, θέλω να σας γνωρίσω την εξέλιξη των πρωτοβουλιών μας, που αφορούν το γνωστό θέμα σε εσάς της δημιουργίας του φορέα διαχείρισης και προβολής του προορισμού μας. Τους επόμενους μήνες θα έχει ολοκληρωθεί η συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και θα απομένει η θεσμοθέτησή του. Ελπίζουμε ότι ο Κρατικός μηχανισμός θα ανταποκριθεί γρήγορα.
Στη λογική της διαφοροποίησης του τουριστικού προϊόντος αναπτύσσουμε νέες προτάσεις, νέα τουριστικά προϊόντα που στοχεύουν στην απόκτηση εμπειριών από τον επισκέπτη. Αναπτύσσουμε τον θεματικό τουρισμό ολοένα και περισσότερο, σημαίνοντας πεζοπορικές διαδρομές, αναδεικνύοντας διαρκώς τον πολιτισμό, την γαστρονομία, δημιουργόντας γεγονότα που έλκουν το ενδιαφέρον των επισκεπτών όπως τα ηφαίστεια, τις διεθνείς αθλητικές εκδηλώσεις. Συνεργαζόμαστε με το ΔΙΑΖΩΜΑ για την κατάθεση πρότασης στο ΤΑΠ ΤΟΚ. Θα μπορούσα να συνεχίσω να απαριθμώ όσα έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στο νησί όμως θα αφήσω να απαντηθούν κατά την διάρκεια των ερωτήσεών σας.
ΠΙΕΣΗ ΤΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΡΟΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΕ ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΠΟΔΙΔΟΥΝ ΟΣΟ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΟΝΤΑΙ ΛΟΓΩ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΤΩΝ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΩΝ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΩΝ
Κυρίες και κύριοι,
Η κατάταξη της Σαντορίνης ως κορυφαίου παγκόσμιου τουριστικού προορισμού, προσδιορίζει και την ευθύνη μας για την διατήρησή του στην θέση αυτή. Δεν εξαιρείται κανείς της ευθύνης αυτής που είναι προσωπική και συλλογική. Η τοπική κοινωνία έτσι όπως εκπροσωπείται σήμερα αντιλαμβάνεται το μέγεθος αυτό και φροντίζει ώστε ο προορισμός να έχει διάρκεια. Από το σημείο αυτό και πέρα δουλειά έχει η Κυβέρνηση. Εξειδικεύοντας τα παραπάνω η δημοφιλής Σαντορίνη με τα ιδιαίτερα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά και την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της έχει 60.000 κλίνες. Σε ξενοδοχειακά καταλύματα 12.500, σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και σε διαμερίσματα 23.000 και σε παραθεριστικές κατοικίες 23.000. Τα τελευταία χρόνια (2014 και μετά) δέχεται 1,3 εκατομμύρια αφίξεις (αεροπορικές και ακτοπλοϊκές) που πραγματοποιούν περισσότερες από 5 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις έναντι 750 χιλιάδων αφίξεων με 3,3 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις το 2012. Σε αυτούς θα πρέπει να προστεθούν οι 850 χιλιάδες την χρονιά επισκέπτες κρουαζιέρας που αυξάνουν την ημερήσια πίεση, έως και 15 χιλιάδες άτομα ή και περισσότερα τις ημέρες αιχμής. Με βάση τα παραπάνω το νησί καλείται να εξυπηρετήσει πάνω από 85 χιλιάδες επισκέπτες ημερησίως, δηλαδή μια πυκνότητα 1118 ατόμων ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο που μπορεί να συγκριθεί με αυτόν της Αττικής, ενώ ο αριθμός αυτός ατόμων δεν αφορά κάποιες ελάχιστες ημέρες το χρόνο αφού το νησί λειτουργεί με πληρότητα άνω του 90% για 120 μέρες.
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να δημιουργείται:
• Υψηλή πίεση προς την τοπική κοινωνία αφού οι επισκέπτες ξεπερνούν μέχρι και 4,5 φορές τον τοπικό πληθυσμό
• Υπερκορεσμός όλων των υποδομών (αεροδρομίου, λιμανιού, οδικού δικτύου και σημείων στάθμευσης, τελεφερίκ, δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης, συστήματος διαχείρισης αποβλήτων, ενεργειακού δικτύου κλπ), με αποτέλεσμα μέχρι να πραγματοποιηθούν νέα έργα ( με την βραδύτητα παραγωγής έργων στη χώρα, αλλά και τις αντιδράσεις όσων θεωρούν ότι θίγονται από αυτά) τα έργα είναι ήδη ξεπερασμένα.
• Χαμηλή ποιότητα παροχής δημοσίων υπηρεσιών αφού στην έλλειψη υποδομών έρχεται να προστεθεί και η έλλειψη στελέχωσης των υπηρεσιών που οφείλουν να διαχειριστούν την τόσο μεγάλη διακύμανση πληθυσμού, ενώ το σύστημα προσλήψεων μόνιμου και εποχικού δυναμικού που θα «εξομάλυνε» τη κατάσταση προσκρούει τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και απογορεύσεις (συμπεριλαμβανομένων και των προληπτικών ελέγχων από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου), που δεν επιτρέπουν σε Δήμους όπως η Σαντορίνη να προσλαμβάνει προσωπικό ενώ έχει ιδίους πόρους (π.χ. το Λιμενικό Ταμείο έχει ένα υπάλληλο), ή το εποχικό προσωπικό με οκτάμηνες συμβάσεις να μην μπορεί να προσληφθεί στην αρχή της περιόδου (Απρίλιος- Οκτώβριος) με αποτέλεσμα να μην καλύπτονται οι ανάγκες.
• Υψηλό ποσοστό αναλογίας κλινών ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο (990 κλίνες ανά τ.χ.) και υψηλό ποσοστό δόμησης (11% επί του συνολικού εδάφους) που συγκρίνεται μόνο με τα αντίστοιχα ποσοστά της Αττικής με ότι αυτό συνεπάγεται.
• Υπέρ αυξημένη και διάχυτη δόμηση (για παράδειγμα οι κατοικίες που το 1971 ήταν μόλις 3.755 έφτασαν το 2011 13.758!!! χωρίς να υπολογίζονται τα πάσης φύσεως τουριστικά καταλύματα αλλά και οι εγκαταστάσεις που είναι απαραίτητες για την εξυπηρέτηση τόσων κατοίκων) που είχε ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση τόσο του δομημένου περιβάλλοντος («εξαφάνιση» παραδοσιακών οικισμών μεταξύ τους, υψηλή παρόδια δόμηση που αυξάνεται διαρκώς μόλις χαραχθεί ένας νέος δρόμος) όσο και των φυσικών πόρων, με αποτέλεσμα την υποβάθμιση του παρεχομένου προϊόντος αλλά και την αύξηση του κόστους διαχείρισης τους μέσα από τη συνεχή επέκταση των δικτύων και υπηρεσιών.
Ταυτόχρονα, ενώ η ιδιαίτερη γεωμορφολογία του νησιού έχει επιτρέψει την ανάπτυξη σημαντικών γεωργικών δραστηριοτήτων με προϊόντα που έχουν υψηλή ποιότητα, φήμη και εμπορευσιμότητα, όπως το κρασί, με 15 οινοποιεία πολλά από τα οποία είναι επισκέψιμα, το ντοματάκι, τη φάβα κλπ. των οποίων η παραγωγή παρά την γενική κατάρρευση της γεωργίας στα νησιά και ειδικά στις Κυκλάδες, παραμένει ισχυρή.Υφίσταται όμως υψηλή πίεση από την αύξηση και κυρίως τη διάχυση της δόμησης, την αύξηση της φορολογίας και την προσδοκία για υψηλές προσόδους από την πώληση ή την αξιοποίηση της γης. Και αυτή η «σύγκρουση» χρήσεων γης έχει φτάσει στα όρια λόγω της ανεπάρκειας προστασίας της αγροτικής γης, αλλά και των αδυναμιών του συστήματος της φορολόγησης της γης γεγονότα που οδηγούν στη μετατροπή αγροτικής γης σε τουριστική.
Η παρούσα δημοτική αρχή, τμήμα των επιχειρηματιών και κατοίκων έχει συνειδητοποιήσει το μέγεθος του προβλήματος, που κινδυνεύει να λειτουργήσει αρνητικά στην αναμφισβήτητη επιτυχία του προορισμού, αλλά και την ανεπάρκεια όσων μέτρων έχουν ληφθεί αφού δεν υπάρχουν επαρκείς μηχανισμοί καταστολής αλλά και ολοκληρωμένη προσέγγιση και προσπαθεί με δράσεις που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά της να διαχειριστεί την κατάσταση εργαζόμενος κυρίως προς τις παρακάτω κατευθύνσεις:
-Αναβάθμιση και διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος με έμφαση στον πολιτισμό, με την προβολή μνημείων, της τοπικής αρχιτεκτονικής, των τοπικών προϊόντων, της γαστρονομίας, την καταγραφή και ψηφιοποίηση αρχειακού υλικού πρώην Δήμων και Κοινοτήτων και σχετικών εκδηλώσεων.
-Δημιουργία μηχανισμού ρύθμισης των τουριστικών ροών μέσα από τη δημιουργία Φόρεα Διαχείρισης και Προβολής Προορισμού μέσα από τη λειτουργία Παρατηρητηρίου Βιώσιμου Τουρισμού και μελέτης διαχείρισης της κρουαζιέρας
– Ανάπτυξη εργαλείων μείωσης των περιβαντολλογικών πιέσεων, όπως ανακύκλωση, διαχείριση των περιορισμένων πόρων, αλλά και των κινδύνων λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του.
Όμως οι δράσεις αυτές, παρά το γεγονός ότι πολλές είναι καινοτομικές, είναι δύσκολο έως αδύνατον να αποδώσουν αφού δεν έχουν μέχρι σήμερα ολοκληρωμένο χαρακτήρα, δεδομένου ότι μια σειρά από ενέργειες, δράσεις και παρεμβάσεις δεν εξαρτώνται από τον Δήμο, αλλά από άλλες αρχές και κυρίως κρατικές που λειτουργούν προς άλλη κατεύθυνση ή καθυστερούν υπέρμετρα να δράσουν με αποτέλεσμα να τις ακυρώνουν επί της ουσίας.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΘΗΡΑΣ ΓΙΑ ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ: ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΤΗΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗΣ ΠΑΡΑΚΤΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ (ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ ΤΗΣ ΒΑΡΚΕΛΩΝΗΣ ΤΟΥ 2007 ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΣΟΓΕΙΟ)
Πρόταση του Δήμου είναι να εφαρμοστεί πιλοτικά στο νησί της Σαντορίνης η αρχή της ολοκληρωμένης παράκτιας διαχείρισης, που αποτελεί υποχρέωση της χώρας σύμφωνα με το πρωτόκολλο της Βαρκελώνης του 2007 για τη Μεσόγειο έχοντας ως στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη δίνοντας έμφαση:
-Στη διαφύλαξη της ισχυρής τουριστικής εικόνας του νησιού μέσα από πρωτοβουλίες που βελτιώνουν την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών ιδιωτικού και δημόσιου τομέα και στη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος αναδεικνύοντας τους φυσικούς, πολιτιστικούς και παραγωγικούς πόρους του νησιού.
– Την στήριξη της αγροτικής παραγωγής υψηλής προστιθέμενης αξίας με μέτρα που δεν θα επιτρέπουν την αλλαγή χρήσης
– Την αναβάθμιση του δομημένου και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος (τοπίου) μέσα από τον περιορισμό και τη διαχείριση των πιέσεων, αλλά και δράσεις αποκατάστασής του όπου έχει πληγεί.
– Την αξιοποίηση των δημοσίων χώρων και κτιρίων
Για να επιτύχει τους στόχους του, ο Δήμος μας χρειάζεται:
-Το επανασχεδιασμό του θεσμικού περιβάλλοντος για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της αυτοδιοίκησης και ειδικά της νησιωτικής, για μια σειρά από κρίσιμους τομείς που συνδέονται με την εποχικότητα της τουριστικής δραστηριότητας και αφορά από το πλαίσιο διαχείρισης ακτών μέχρι τις προσλήψεις εκτάκτου και εποχικού προσωπικού, αλλά και της ευελιξίας στη χρήση των ιδίων πόρων, σαφή δηλαδή διάκριση μεταξύ σκοπιμότητας και νομιμότητας
-Τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου των αντισταθμιστικών τελών σε ότι αφορά την είσπραξή τους αλλά και την διάθεσή τους για κάλυψη πάγιων και εποχικών αναγκών
-Την τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου που αφορά τη δόμηση και την χρηματοδότηση έργων ώστε να βελτιωθεί το δομημένο περιβάλλον
– Την τροποποίηση των διατάξεων του Π.Δ.144/2012 για την ουσιαστικότερη προστασία της γεωργικής γης και περιοχών με ιδιαίτερη γεωπεριβαλλοντική και αισθητική αξία, όπως η περιοχή της Βλυχάδας και το μαύρο και κόκκινο βουνό από το Ημεροβίγλι έως την Οία.
-Τη παραχώρηση εφαρμοστικών αρμοδιοτήτων στην Αυτοδιοίκηση ώστε να μπορεί να επιβάλει την εφαρμογή των ρυθμίσεων που η ίδια αποφασίζει με ταυτόχρονη διάθεση των μέσων και των πόρων.
Τους στόχους μας αυτούς έχουμε γνωρίσει στην Κυβέρνηση και έχω συνεργασθεί με τους Υπουργούς των αρμόδιων Υπουργείων για τις απαραίτητες θεσμικές αλλαγές.
(——————————)
Κυρίες και Κύριοι,
Σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον τα τελευταία χρόνια, η Τοπική Αυτοδιοίκηση κλήθηκε ως εγγύτερη αρχή προς τις κοινωνίες, να διαδραματίσει ένα ουσιαστικότερο ρόλο και να καλύψει αδυναμίες του Κράτους. Παρότι η θεσμική της ανεξαρτησία αποτελεί και Συνταγματική Επιταγή τούτο δεν έχει γίνει πράξη. Η γνώση της Αυτοδιοίκησης για τα τοπικά θέματα δεν μπορεί να μη λαμβάνεται υπ’ όψιν. Ιδιαίτερα για τις θέσεις της Αυτοδιοίκησης των νησιωτικών Δήμων που έχουν να διαχειρισθούν τις ιδιαίτερες συνθήκες της περιοχής τους, όπως προβλέπει και το άρθρο 101 του Συντάγματος, που όμως μέχρι σήμερα αποτέλεσε κενό γράμμα για τον κοινό νομοθέτη. Ο Δήμος Θήρας θα συνεχίζει να προσπαθεί και να διεκδικεί.
Ευχαριστώ θερμά για την παρουσία και το ενδιαφέρον σας. Η Σαντορίνη είναι μοναδική και ως μοναδική οφείλουμε να την σεβόμαστε και να την φροντίζουμε.