Η κα Ελένη Δημοπούλου, Εντεταλμένη Σύμβουλος της Περιφέρειας Αττικής για την τουριστική προβολή της, “Χωρίς να μασάει τα λόγια της” όπως η ίδια είπε στη “ΤΝ”, σε μια αποκλειστική της συνένετευξη, μιλάει για τους στόχους που έχει θέσει η μεγαλύτερη Περιφέρεια της χώρας στον τομέα του Τουρισμού, τα προβλήματα που αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει, αλλά και τις τεράστιες και ατέλειωτες δυνατότητες ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος που διαθέτει, λόγω της πολιτιστικής μοναδικότητας της.
“….θεωρώ ότι, η Αθήνα-Αττική, έχει τεράστιες και ατέλειωτες δυνατότητες λόγω της πολιτιστικής της μοναδικότητας.” τονίζει , στη ΤΝ, “Οι αρχαίοι μύθοι, οι ανθρώπινες και φιλοσοφικές αξίες που απλώθηκαν από την μικρή Αθήνα σε όλον τον κόσμο, οι μεγάλοι μας κλασσικοί τραγωδοί, πρέπει να γίνουν το βασικό όχημα μας προς την κατεύθυνση της προβολής της τουριστικής μας ταυτότητας. Δεν σημαίνει, βέβαια, ότι πρέπει να επικρατήσει ως στείρα αρχαιολατρία αλλά ως αναψηλάφηση και ανανέωση των αφηγήσεων που θα κεντρίσουν την φαντασία και θα θυμίσουν κατάλληλα τον προορισμό μας. Στο όχημα αυτό θα προστεθούν οι σύγχρονες μουσικές και θεατρικές σκηνές, η εικαστικές τέχνες, η άυλη πολιτιστική κληρονομιά, οι γιορτές , τα φεστιβάλ, το design κ.λ.π. ……” και πιο κάτω, η κα Δημοπούλου, συνεχίζει “……Είναι μια εποχή που πρέπει πλέον να εξάγουμε πολιτιστικά τουριστικά προϊόντα που απευθύνονται σε εξειδικευμένο και συγκεκριμένο κοινό που ταξιδεύει κυρίως με αφορμή την επίσκεψη Μουσείων, ιστορικών χώρων, γκαλερί τέχνης και παρακολούθηση θεαμάτων και εικαστικών τεχνών”.
TN: Ποιά είναι τα στοιχεία της Αττικής που την κάνει ένα ξεχωριστό προορισμό. Πείτε μας τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα.
Η Αττική είναι ο πνευματικός πλούτος, το πολιτιστικό θησαυροφυλάκιο της χώρας μας. Το βασικό συγκριτικό της πλεονέκτημα είναι ο πολιτισμός, ακολουθούν το εξαιρετικό κλίμα και το Αττικό φως, οι φυσικοί της πόροι, ο Σαρωνικός με τις γύρω ακτές και τα νησιά , η γεωγραφική της θέση. Διαθέτει επίσης, τις δύο σημαντικότερες πύλες εισόδου στη χώρα,τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και το λιμάνι του Πειραιά, ένα από τα σπουδαιότερα της Μεσογείου. Επίσης, όλες τις άλλες δημόσιες και ιδιωτικές υποδομές που την καθιστούν σημαντική σύγχρονη Ευρωπαϊκή Περιφέρεια .
Επιπλέον, ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες που πρέπει να το αναδείξουμε καλύτερα και με συγκεκριμένο επικοινωνιακό σχέδιο και μέθοδο είναι ότι μπορεί ο επισκέπτης να συνδυάσει τις διακοπές πόλης (city break) με την προσφορά πολλών διαφορετικών τουριστικών υπο-προορισμών που έχουν παραμεληθεί ή έχουν χάσει την αρχική τους αίγλη στο τουριστικό κοινό. Πόλεις με ξεχωριστή φυσιογνωμία όπως ο Πειραιάς, η Ελευσίνα, ο Μαραθώνας αλλά και τα νησιά του Σαρωνικού και τα Κύθηρα, οι παραλιακές νότιες και ανατολικές ακτές, θα αποτελέσουν σημαντικά δυνατά σημεία στην νέα επικοινωνιακή πολιτική.
Η πρόταση μας λοιπόν αφορά την ανάδειξη όλων των παραπάνω συγκριτικών πλεονεκτημάτων αλλά και άλλων, όπως ο πλούτος της γαστρονομίας και των εξαιρετικών κρασιών της Αττικής, οι παραθαλάσσιες διαδρομές, η καλλιτεχνική άνθιση σε κάθε μορφή τέχνης, η νυκτερινή ζωή και η διασκέδαση, οι χερσαίες και παραθαλάσσιες διαδρομές και οι διαδοχικές επισκέψεις στα νησιά (island hopping), η φιλοξενία και η φιλική διάθεση των κατοίκων, που μπορεί να ενδιαφέρουν επισκέπτες κάθε ηλικίας και προτίμησης.
Στην διαδρομή μας αυτή για τα επόμενα περίπου 4 χρόνια θα έχουμε την συνεργασία όλων των Δήμων της Αττικής που τους εμπλέκουμε άμεσα στην από κοινού παραγωγή τουριστικού περιεχομένου και την συνεργασία όλων των σημαντικών φορέων άσκησης τουριστικής πολιτικής, ιδιωτικών και δημόσιων.
TN: Σε ποιά φάση βρίσκεται η υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου Δράσης της Περιφέρειας. Έχουμε δώσει στην δημοσιότητα από τον Νοέμβριο το 2015 το σχέδιο μας για την Στρατηγική της τουριστικής προβολής της Περ. Αττικής και στην συνέχεια, αφού το θέσαμε σε δημόσια διαβούλευση, εγκρίθηκε από το Περ. Συμβούλιο. Έχει ήδη δοθεί και η έγκριση από τον ΕΟΤ και ετοιμαζόμαστε να προκηρύξουμε ένα δημόσιο διεθνή διαγωνισμό με το ποσό των 4 εκ. ευρώ ώστε να αρχίσει η υλοποίηση των δράσεων που το σχέδιο μας περιλαμβάνει τα επόμενα 4 χρόνια (2016-2020). Ο διαγωνισμός θα ανακοινωθεί τον Σεπτέμβριο και σχεδιάζουμε να αφορά πολλαπλούς αναδόχους ανάλογα με το είδος της δαπάνης ώστε να επιτύχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα από την διαφημιστική αγορά. Ωστόσο έχουμε ήδη σε εξέλιξη μικρότερες, αλλά πολύ σημαντικές, επικοινωνιακές δράσεις για το επόμενο εξάμηνο. Η βασική μας προϋπόθεση για την υλοποίηση της επόμενης διαφημιστικής καμπάνιας της Περιφέρειας Αττικής, αφορά τον επανασχεδιασμό της εικόνας μας στο τουριστικό κοινό (rebranding). Η νέα στρατηγική μας για την δημιουργία δύο ξεχωριστών χαρτοφυλακίων τουριστικών προϊόντων απαιτεί επίσης το σχεδιασμό ενός νέου λογοτύπου ( logo). Η διοικητική διαδικασία έχει ξεκινήσει και σε μικρό χρονικό διάστημα, έως τις αρχές Σεπτέμβρη, θα έχουμε στην διάθεση μας τον νέο επανασχεδιασμό που θα συμπυκνώνει το μήνυμα της στρατηγικής μας.
TN: Υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης της αγοράς. Ποιοι είναι οι στόχοι σας για τη χρονιά που μας έρχεται, ποιες νέες αγορές θα προσεγγίσετε. Πριν πούμε για τους στόχους θα ήθελα να θέσω μια σημαντική παράμετρο στην κουβέντα μας. Δεν μπορούμε να μιλήσουμε σοβαρά για στόχους αν δεν αποτυπώσουμε σωστά την παρούσα κατάσταση του τουρισμού στην Περ. Αττικής. Δεν θα μασήσω τα λόγια μου. Η διοικητική μηχανή και οι ανύπαρκτες διοικητικές υποδομές τουρισμού στην μεγαλύτερη περιφέρεια της χώρας, σε συνδυασμό με το ασαφές και ελλιπές θεσμικό πλαίσιο του Νόμου Καλλικράτη, έχουν οδηγήσει σε λάθη και αδράνεια την Περιφέρεια Αττικής, όπως και αρκετές άλλες Περιφέρειες της χώρας μας. Μέσα στο μη φιλικό αυτό περιβάλλον συστήσαμε στοιχειωδώς την Δ/ση Τουρισμού και θέσαμε τους στόχους μας. Οι στόχοι μας λοιπόν σε πολύ αδρές γραμμές, είναι οι εξής:
1. Να δημιουργήσουμε άμεσα τα επιστημονικά εργαλεία παρατήρησης του τουριστικού προϊόντος της Αττικής και να χρησιμοποιήσουμε τις υπάρχουσες έρευνες και μελέτες των Πανεπιστημίων, των ερευνητικών φορέων και των συλλογικών φορέων τουρισμού. Ένα είδος Παρατηρητηρίου Τουρισμού για όλη την Αττική και όχι μόνο για την Αθήνα. Αυτήν την στιγμή έχουμε, συνολικά ως χώρα, μεγάλο έλλειμμα συγκέντρωσης έγκαιρων και έγκυρων στατιστικών τουριστικών δεδομένων και στοιχείων. Θα πρέπει να πούμε ότι η λάθος διάγνωση, μας οδηγεί πολλές φορές και σε στρεβλή κατεύθυνση.Για παράδειγμα δεν έχουμε συγκεντρωμένα στοιχεία για την επισκεψιμότητα (δεν υπάρχουν παντού διανυκτερεύσεις) για τα νησιά του Σαρωνικού, δεν καταγράφονται οι διανυκτερεύσεις στις κατοικίες που εκμισθώνονται μέσω της συνεργατικής οικονομίας(π.χ airbnb), η εμφανίζονται 3,5 εκ. οι αφίξεις στον Ελ.Βενιζέλος, ενώ δεν γνωρίζουμε πόσοι είναι περαστικοί για άλλους προορισμούς, κ.λ.π.
2. Να ανοίξει, με δική μας πρωτοβουλία, η συζήτηση για το τι είδους τουρισμό θέλουμε στην Αττική μέσα από ένα ετήσιο forum Τουρισμού Αττικής που θα πραγματοποιείται στις αρχές ή στο τέλος της τουριστικής περιόδου. Το πρώτο αυτό επιστημονικό συμπόσιο Τουρισμού σχεδιάζουμε να πραγματοποιηθεί τον Μάρτιο του 2017 με την συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων από την Ελλάδα και ομιλητές από την διεθνή τουριστική κοινότητα που θα μας δίνει σε ετήσια βάση τον παλμό της τουριστικής αγοράς. Οι διεθνείς συγκυρίες είναι αρκετά ρευστές, οι πολιτικοί χρόνοι πολύ πυκνοί και ένα τέτοιο άτυπο συμβουλευτικό σώμα θα ήταν χρήσιμο εργαλείο στην Π.Α
3. Να αρχίσουμε να υλοποιούμε, όσον τον δυνατόν συντομότερα, το σχέδιο τουριστικής προβολής για να επηρεάσει θετικά την επισκεψιμότητα της Αττικής για την επόμενη χρονιά, το 2017. Κάνουμε αγώνα δρόμου με τις ελάχιστες δυνάμεις που διαθέτουμε για να είμαστε στις τουριστικές αγορές έγκαιρα, στις αρχές του νέου έτους. Οι αγορές που θεωρητικά πρέπει να δουλεύουμε είναι αρχικά με όσες έχουμε απευθείας αεροπορική σύνδεση, δηλαδή με την Ευρώπη, που είναι και η μεγάλη πηγή τουριστικής ζήτησης. Οι αγορές που θα προσεγγίσουμε και πάλι είναι πρωτίστως οι παραδοσιακές μας αγορές δηλαδή της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης, (κυρίως της Γερμανίας–Αυστρίας-Ελβετίας-Γαλλίας-Ιταλίας-Σκανδιναβία κ.λ.π).Τμήματα που είναι σχεδόν αναξιοποίητα από την Π.Α, ή ακόμη και τα τμήματα της αγοράς sun and sea, επειδή φαίνεται να προτιμούν περισσότερο θερινούς παραθαλάσσιους και νησιωτικούς προορισμούς.
Στόχος μας είναι να προσεγγίσουμε κοινό που να ενδιαφέρεται αρχικά για την πολιτιστική ταυτότητα μας και στην συνέχεια για την συμπληρωματική διαμονή για άλλους λόγους, επαγγελματικούς, ή ειδικού ενδιαφέροντος. Πρέπει να προκαλέσουμε το ενδιαφέρον τους για νέα τουριστικά προϊόντα, κατάλληλα διαμορφωμένα με φρέσκια ματιά, που μέσω διαδικτύου (on line –digital marketing), μέσα από μια καινούργια ανάγνωση (story telling). Η αγορά βεβαίως η Βρετανική δεν πρέπει να παραμεληθεί, αν και θέλει πλέον ειδική προσέγγιση και σοβαρή μελέτη από οικονομικούς αναλυτές για το πώς θα αντιδράσει στο επόμενο διάστημα. Μια πολλά υποσχόμενη σχετικά νέα αγορά για την Αττική μπορεί επίσης να είναι η Ρωσική, κυρίως για πολυτελή ή τουρισμό ευεξίας αλλά και για εκπαιδευτικό τουρισμό (τεράστια δεξαμενή τουριστών εκπαιδευτικών και επιστημονικών ταξιδίων). Έχουμε ήδη προσεγγίσει επίσης την Τουρκική αγορά παρουσιάζοντας τις τουριστικές δυνατότητες της Αττικής σε μια πολύ επιτυχημένη συνάντηση με δημοσιογράφους, bloggers και Τ.Ο΄s, στην Κωνσταντινούπολη τον Μάιο 2016. Σκοπεύουμε να εδραιώσουμε αυτήν την συνεργασία μέσα και από ταξίδια εξοικείωσης φέτος το Φθινόπωρο. Πολλές δυνατότητες για την Αττική διαβλέπουμε και στις αγορές του Ισραήλ, της Κίνας, των Η.Π.Α και Καναδά.
Αυτό που πρέπει να διευκρινίσουμε είναι ότι η Π.Α θα πρέπει να προσεγγίζει μια τουριστική αγορά αφού πρώτα έχει ήδη δημιουργηθεί εμπορική –διπλωματική σχέση από την κεντρική διοίκηση, το Υπ. Τουρισμού ή τον ΕΟΤ ώστε να έχουμε και σοβαρά αποτελέσματα. Εν ολίγοις όποιες ώριμες τουριστικές αγορές ταιριάζουν με το προφίλ της προσφοράς του τουριστικού μας προϊόντος έχουν προοπτικές περαιτέρω προσέλκυσης τουριστικού κοινού. Ιδιαίτερη έμφαση επίσης, θα δώσουμε στην αύξηση της τουριστικής κίνησης στα νησιά του Σαρωνικού μέσω της μικρής κρουαζιέρας για τουρίστες που προτιμούν να επισκέπτονται την Αττική μέσω θαλάσσης και μάλιστα τους ανοιξιάτικους και φθινοπωρινούς μήνες. Οι αγορές απαιτούν σοβαρότητα και προσεκτικό κτίσιμο αξιόπιστων και σταθερών σχέσεων από την πολιτεία αλλά και τους ιδιώτες. Αυτά τα δύο κλειδιά θα μας οδηγήσουν σε άνοδο των ποιοτικών πωλήσεων και όχι μόνο στην αύξηση των αριθμών των επισκεπτών.
TN: Πως βλέπετε να διαμορφώνεται το σκηνικό τα επόμενα χρόνια ??? Πως βλέπετε να εξελίσσεται ο Τουρισμός? Πολιτισμός και Τουρισμός
Για την Περιφέρεια Αττικής μιλώντας θεωρώ ότι έχει τεράστιες και ατέλειωτες δυνατότητες λόγω της πολιτιστικής μοναδικότητας. Οι αρχαίοι μύθοι, οι ανθρώπινες και φιλοσοφικές αξίες που απλώθηκαν από την μικρή Αθήνα σε όλον τον κόσμο, οι μεγάλοι μας κλασσικοί τραγωδοί, πρέπει να γίνουν το βασικό όχημα μας προς την κατεύθυνση της προβολής της τουριστικής μας ταυτότητας. Δεν σημαίνει, βέβαια, ότι πρέπει να επικρατήσει ως στείρα αρχαιολατρία αλλά ως αναψηλάφηση και ανανέωση των αφηγήσεων που θα κεντρίσουν την φαντασία και θα θυμίσουν κατάλληλα τον προορισμό μας. Στο όχημα αυτό θα προστεθούν οι σύγχρονες μουσικές και θεατρικές σκηνές, η εικαστικές τέχνες, η άυλη πολιτιστική κληρονομιά, οι γιορτές , τα φεστιβάλ, το design κ.λ.π. Εξάλλου κάθε μελέτη και έρευνα που έχει γίνει γύρω από τους βασικούς λόγους που κάποιος επισκέπτεται την Αθήνα (την Αττική δεν την ξέρει): είναι η μοναδική πολιτιστική της κληρονομιά !
Η Αθήνα-Αττική, αποκτά συνεχώς μια μεγάλη δυναμική και παρουσία στην διεθνή πολιτιστική σκηνή και δείχνει να αποτελεί ανάμεσα σε άλλες περιοχές πολύ σημαντικό αναπτυξιακό πόλο. Συνεχώς παρουσιάζονται νέες σκηνές και καλλιτεχνικές διοργανώσεις. Έχουμε νέες αφίξεις χώρων πολιτισμού, μουσείων, παραδοσιακών και εναλλακτικών καλλιτεχνικών δράσεων!
Ενδιαφέροντα είναι και τα πολιτιστικά γεγονότα και Φεστιβάλ γύρω από την Αθήνα και στην υπόλοιπη Αττική, τα Αισχύλεια στην Ελευσίνα, τα Μιαούλεια στην Ύδρα, η Αρμάτα στις Σπέτσες, το Φεστιβάλ φυστικιού στην Αίγινα και πολλά άλλα. Όμως δυστυχώς πολλά από αυτά δεν σχεδιάζονται κατάλληλα και δεν προωθούνται έγκαιρα για να προκαλέσουν ανάλογη επισκεψιμότητα από το διεθνές κοινό.
Εν τω μεταξύ στον απόηχο της έντονης οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, καλλιτέχνες, επιμελητές, κριτικοί και μη κερδοσκοπικές οργανώσεις διαπιστώνουν πως σε μια πόλη που είναι περισσότερο γνωστή ως το κέντρο του αρχαίου κόσμου, η σύγχρονη τέχνη ζει στιγμές δόξας. Ξένοι καλλιτέχνες επισκέπτονται πολύ τακτικά πλέον την Αθήνα, την επιλέγουν για να συμμετέχουν σε πολιτιστικά δρώμενα, σαν μόνιμη κατοικία ή φιλοξενούνται με τις εκθέσεις τους. Είναι μια εποχή που πρέπει πλέον να εξάγουμε πολιτιστικά τουριστικά προϊόντα που θα απευθύνονται σε εξειδικευμένο και συγκεκριμένο κοινό που ταξιδεύει κυρίως με αφορμή την επίσκεψη Μουσείων, ιστορικών χώρων, γκαλερί τέχνης και παρακολούθηση θεαμάτων και εικαστικών τεχνών.
TN: Ζώντας σε αυτόν τον τόπο που εμπνέει τέχνες και πολιτισμό πείτε μας τα σχέδια της Περιφέρειας για την ανάδειξη του πολιτιστικού πλούτου της Αττικής ώστε να προκαλέσει αύξηση επισκεψιμότητας(πολιτιστικός τουρισμός) . Η δική μας συμβολή θα έχει να κάνει με τον αρχικό συντονισμό μιας δράσης που την εντάσσουμε στο Σχέδιο Σ. Π και αφορά την δημιουργία των θεματικών δικτύων συνεργασίας (product clubs). Αυτό σημαίνει ότι ξεκινάμε τον προσεχή Σεπτέμβριο πρώτα με την συγκέντρωση όλων φορέων του πολιτισμού γύρω από ένα στρογγυλό τραπέζι για την ένταξη τους (με βάση συγκεκριμένη πρόταση μας) στο συνεργατικό δίκτυο πολιτιστικού τουρισμού. Ανάλογο δίκτυο, το ACVB στο Δήμο Αθηναίων, έχει ήδη αναπτυχθεί και λειτουργεί για την προσέλκυση συνεδριακού τουρισμού και με αρκετή επιτυχία.
Σκοπεύουμε επομένως στη δημιουργία πολλών θεματικών δικτύων συνεργασίας (ανά τομέα) που έχουν το ίδιο επαγγελματικό και οικονομικό ενδιαφέρον για να συμπράξουν με το σχέδιο τουριστικής προβολής της Π.Α ώστε να μεγιστοποιήσουμε από κοινού τα οφέλη. Η δημιουργία των product clubs θα μας δώσει σε σύντομο χρόνο άμεσες συνέργειες ομοειδών φορέων που έχουν κοινούς στόχους στον τουρισμό ειδικού σκοπού στην Π.Α. Έμφαση και προτεραιότητα προφανώς θα δώσουμε στον πολιτιστικό, συνεδριακό, εκπαιδευτικό, θαλάσσιο, γαστρονομικό, περιηγητικό τουρισμό αλλά και σε άλλες σχετικά ώριμες θεματικές περιοχές. Η Π.Α δηλαδή θα προσφέρει μέσω του προγράμματος τουριστικής προβολής της δυνατότητες συμμετοχής των δικτύων σε ειδικές παρουσιάσεις- road shows, φιλοξενία διαμορφωτών κοινής γνώμης, προβολή μέσω διαδικτύου και άλλες ειδικά διαμορφωμένες δράσεις προβολής που περιέχονται ήδη στο προϋπολογισμό της Π.Α.
Ο Οινοτουρισμός, η γαστρονομία,οι αθλητικές δραστηριότητες και μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις, ο προσκηνυματικός, ο ιατρικός και ιαματικός τουρισμός, είναι επίσης θέματα που ενδιαφέρουν ένα μεγάλο μέρος των ξένων επισκεπτών και τα οποία η Αττική προσφέρει σε μεγάλη ποικιλία αρκεί να προταθούν συγκροτημένα στα κατάλληλα κοινά.
Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι όλοι οι προορισμοί και τα θεματικά τους προϊόντα δεν βρίσκονται στον ίδιο βαθμό ωρίμανσης για την τουριστική προσφορά, ζήτημα που προκαλεί τριβή ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους προορισμούς. Στόχος είναι να επιλεγούν και να προβληθούν κυρίως τα πλέον ώριμα. Αυτό θα αναδειχθεί μέσα από την δημιουργία των product clubs αλλά και από τις ανάγκες των Δήμων της Αττικής στην διαμόρφωση νέων ώριμων τουριστικών προορισμών .
Η Αττική θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι ένας προορισμός που είναι πάντα στην μόδα με αρκετές διακυμάνσεις από την δεκαετία του ΄50, είναι από τους πρώτους τουριστικούς προορισμούς που αναπτύχθηκαν οργανωμένα και είχε σημαντικούς σταθερούς φίλους Έλληνες και ξένους, καλλιτέχνες, επιχειρηματίες, πολιτικούς κλπ, που την έκαναν γνωστή στο διεθνές κοινό.
Ήδη διαμορφώνουμε επίσης συνεργασίες με διεθνείς φορείς για την από κοινού συν διοργάνωση εκδηλώσεων και συνεργειών εξωστρέφειας όπως με την Unesco ή την Enterprise Greece .
TN: Πως θα αναδείξετε την Περιφέρεια Αττικής στις διεθνείς αγορές ??
Με το οργανωμένο σχέδιο μας και την όσον τον δυνατόν πιο σύντομη και ακριβή εφαρμογή του. Έχουμε προδιαγράψει μια σειρά από δράσεις προβολής και δημοσίων σχέσεων και σύμφωνα με την διεθνή πρακτική, όπως η δημιουργία ελκυστικού περιεχομένου (κυρίως κειμένων και οπτικοακουστικών παραγωγών), το καλοσχεδιασμένο on line marketing σε αγορές στόχους, η επικεντρωμένη συμμετοχή μας σε ελάχιστες, αλλά ουσιαστικές, διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, οι παρουσιάσεις σε ειδικό επαγγελματικό και δημοσιογραφικό κοινό, η διοργάνωση ταξιδιών εξοικείωσης ειδικών του τουρισμού με τους επιμέρους προορισμούς και τα τουριστικά προϊόντα της Αττικής. Οι διεθνείς αγορές αναζητούν νέες ελκυστικές θεματικές και γεωγραφικές διαδρομές για πολύ διαφορετικά κοινά με κίνητρα και χαρακτηριστικά που θεωρούμε ότι τα διαθέτουμε στην Περιφέρεια Αττικής. Συμμετέχουμε ακόμα συμπληρωματικά και βοηθητικά στην ανάδειξη των προϊόντων της Αττικής, όπως ειδικές εκθέσεις γαστρονομίας (SIAL στο Παρίσι ), προβάλλοντας τις ποικιλίες των λευκών κρασιών της, δίνοντας έτσι την προοπτική της διασύνδεσης του πρωτογενούς τομέα με την τουριστική κατανάλωση. Στην διαδικασία αυτή:
μετράει το μοναδικό και πολύ καλό προϊόν, που το διαθέτουμε (product)
μετράει η ανταγωνιστική τιμή που την διαθέτουμε (price)
μετράει η μοντέρνα παρουσίαση του προϊόντος(packaging) που θα πρέπει άμεσα να την χτίσουμε
μετράει η συστηματική διεθνής προβολή του προϊόντος της Π.Α που την έχουμε σχεδιάσει αλλά πρέπει να επίσης άμεσα να την υλοποιήσουμε (promotion )
TN: Ποια είναι τα μεγαλύτερα και πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Περιφέρεια στην προσπάθειά της να αναδείξει τον τουριστικό της πλούτο?? Μια σοβαρή προσπάθεια βέβαια πρέπει να έχει και τους κατάλληλους συνεργάτες για να ολοκληρωθεί με επιτυχία. Πρέπει επίσης να ξεπεραστούν από τους Δήμους μας οι συνήθειες του παρελθόντος να σχεδιάζουν ο καθένας μόνος του. Έχουμε ήδη δημιουργήσει σχέση αμοιβαίας κατανόησης, εξηγώντας τους το σχέδιο της Π.Α και ελπίζουμε στην καλύτερη δυνατή συμμετοχή τους χωρίς βεβαίως να τους στερούμε το δικαίωμα να κάνουν συμπληρωματικές ενέργειες προβολής που θα αποβλέπουν στον κοινό μας στόχο. Η υπέρβαση αυτού του προβλήματος είναι και το μεγάλο μας στοίχημα στην παρούσα κατάσταση καθώς επίσης και οι θεσμικές χρονοβόρες διαδικασίες που προσπαθούμε με κάθε τρόπο να ακολουθήσουμε χωρίς να χάσουμε πολύτιμο διαφημιστικό χρόνο. Το θεσμικό πλαίσιο της Αυτοδιοίκησης δεν βοηθάει σε ένα σχετικά ομοιογενή τρόπο προβολής των Δήμων και των Περιφερειών αλλά με κοινή προσπάθεια, όπως ήδη έχουμε ξεκινήσει, θα καταφέρουμε σύντομα να μιλάμε ακόμα και για Διαπεριφερειακά Τουριστικά Προγράμματα. Ήδη είμαστε σε συνεργασία με γειτονικές μας Περιφέρειες ώστε να οργανώσουμε από κοινού θεματικά fam trips η και κοινές παρουσιάσεις στο εξωτερικό .
TN: Έχετε εντοπίσει “καλές διεθνείς πρακτικές”, στον τομέα της διοργάνωσης και του σχεδιασμού προβολής του τουριστικού προϊόντος που εσείς θα θέλατε να εφαρμοστούν στην Ελλάδα, ποιες είναι οι πρακτικές που εσείς θα εφαρμόσετε???
Να ξεφύγουμε από το μοντέλο της εσωστρέφειας και ως Δήμοι και ως Περιφέρεια και να ακολουθήσουμε με σοβαρότητα ένα καλοσχεδιασμένο marketing plan με βάση τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές. Ποιες θεωρούμε βέλτιστες δεν είναι μια εύκολη απάντηση γιατί δεν θέλω να αδικήσω κάποιους φορείς ή χώρες. Όμως γνωρίζουμε ότι σε όλες τις πολιτισμένες χώρες του κόσμου υπάρχει ένα σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης και ένα άλλο προβολής, οριοθετώντας το ξεχωριστό πλαίσιο για το ίδιο «νόμισμα». Αυτό φοβάμαι ότι δεν έχει γίνει κατανοητό σε ανθρώπους που υλοποιούν ανάλογες πολιτικές, σκοπίμως ή και από άγνοια. Οι πρακτικές αφορούν τις άμεσες δράσεις συνέργειας και συντονισμού με ειδικούς εμπειρογνώμονες του τουρισμού που σκοπεύουμε για πρώτη φορά να ενεργοποιήσουμε.
Υπάρχουν για παράδειγμα ανταγωνίστριες χώρες που έχουν σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης για τα επόμενα 20 χρόνια και οργανώνουν ανα τριετία ή 5 ετία ένα marketing plan όμως τι είναι βέλτιστο για κάθε χώρα το επιβάλλουν και οι οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της στιγμής.
Δεν έχουμε την πολυτέλεια να δαπανούμε πολλά χρήματα για την προβολή της Π.Α και ο σχεδιασμός που έχουμε κάνει είναι ο πλέον συντηρητικός αλλά αποτελεσματικός και αξιοπρεπής για την πρώτη Περιφέρεια της χώρας μας.